Verbeteren doorstroom koelvloeistof B18

Lees meer
22-06-2016 09:35 #161334 door Thom Fransen
Verbeteren doorstroom koelvloeistof B18 is gemaakt door Thom Fransen
Op een Duits forum las ik iets over het verbeteren van de doorstroom van koelvloeistof bij een B18 of b20 door het vergroten van sleuven in een pijpje wat onder de thermostaat zit.
Heeft hier iemand ervaring mee?

Thom

The difference between men and boys is the price of their toys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-06-2016 10:26 #161335 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Verbeteren doorstroom koelvloeistof B18
Ik neem aan dat je de waterdistributiepijp bedoeld ......

Geen ervaring mee, maar het lijkt me dat je door aanpassing van de gaten alleen de VERDELING van het koelwater over de motor kan aanpassen - er gaat echter nooit meer door dan de druk van de waterpomp, de diameter van de waterdistributiepijp en de weerstand van de rest van het koelcircuit toelaten.

Wat wil je bereiken ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-06-2016 17:06 #161352 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Verbeteren doorstroom koelvloeistof B18
Tja, het is maar in welke mate je voor de gek wil worden gehouden.... dep laats van de sensor is zodanig dat de heetste koelvloeistof wordt gemeten.
Zoals ik al eenaantal keren op dit forum heb beargumenteerd heb je veel meer aan een simpele olie temperatuur

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-06-2016 19:56 #161357 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Verbeteren doorstroom koelvloeistof B18
Dat je op de hoogte wordt gehouden van de temperatuur van de koelvloeistof is natuurlijk geen overbodige luxe. Dat de sensor op de heetste plek zit, vind ik persoonlijk een goede zaak. Wat niet wegneemt dat een olietemperatuurmeter ook een zeer nuttig instrument is.

Motorad levert zg. “high flow thermostats” (ook voor de B18/B20 in een 71 gr. en 82 gr. uitvoering) en die houden de temperatuur net even wat langer op een constanter niveau, is mijn ervaring.
De 71 gr. versie loste de koelingsproblemen op die Arno Pfennings had met zijn opgevoerde B20.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-06-2016 09:57 #161365 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Verbeteren doorstroom koelvloeistof B18
Gert je hebt natuurlijk helemaal gelijk, die watertemp meter is goed dat hij erin zit.
Maar vaak heb je bij een getunde motor ook behoefte aan een olietemp en oliedruk meter.
Soms is het lastig om te constateren dat je radiator nog maar een klein koelend vermogen heeft.
Dan kan de olietemp ook helpen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-06-2016 19:36 - 25-06-2016 19:38 #161380 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Verbeteren doorstroom koelvloeistof B18
Gert, de Motorad thermostaten die jij noemt ken ik niet. Ook aan te raden voor over een paar weken naar Frankrijk met de caravan de temp wat beter te reguleren? ( en ook ergens in Nederland te krijgen?)

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-06-2016 20:10 - 25-06-2016 20:21 #161381 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Verbeteren doorstroom koelvloeistof B18
Hans, met een standaard motor en een gezond koelsysteem zou ik de originele thermostaat niet vervangen als de temperatuur nu binnen de perken blijft. Verwacht je toch problemen op basis van ervaringen uit het verleden (files?), dan heb je wsch meer baat bij een elektrische fan. Zelf rij ik nu een tijdje met een 82 gr MotoRad thermostaat in een (bijna) standaard B20A (CR is 9,25 : 1) en dan blijft de temperatuur net even wat langer op een constant niveau. Of dat bij 30+ buitentemperaturen met een caravan ook nog het geval is, durf ik niet te zeggen. Een NL-leverancier van MotoRad ken ik niet.
Zie ook www.motoradusa.com/thermostats.aspx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-06-2016 22:24 #161424 door Thom Fransen
Beantwoord door Thom Fransen in topic Verbeteren doorstroom koelvloeistof B18
Dit topic heeft met aardig wat slalommen wat antwoorden betreft mij toch de conclusie opgeleverd dat er hier niemand ervaring mee heeft...

Thom

The difference between men and boys is the price of their toys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-06-2016 23:47 #161427 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Verbeteren doorstroom koelvloeistof B18

Gert Vegter schreef : Dat je op de hoogte wordt gehouden van de temperatuur van de koelvloeistof is natuurlijk geen overbodige luxe. Dat de sensor op de heetste plek zit, vind ik persoonlijk een goede zaak. Wat niet wegneemt dat een olietemperatuurmeter ook een zeer nuttig instrument is.

Motorad levert zg. “high flow thermostats” (ook voor de B18/B20 in een 71 gr. en 82 gr. uitvoering) en die houden de temperatuur net even wat langer op een constanter niveau, is mijn ervaring.
De 71 gr. versie loste de koelingsproblemen op die Arno Pfennings had met zijn opgevoerde B20.


Gert, dank voor de tip. Zojuist heb ik er twee besteld. Ik heb overigens niet de 2034-180 besteld van Motorad, maar de Motorad 2033-180 High Performance Thermostat' Die geeft aan wel te passen in de klassieke B20 motoren. Typfoutje wellicht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-06-2016 00:11 - 27-06-2016 00:17 #161429 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Verbeteren doorstroom koelvloeistof B18

Boele Braaksma schreef : Zojuist heb ik er twee besteld. Ik heb overigens niet de 2034-180 besteld van Motorad, maar de Motorad 2033-180 High Performance Thermostat' Die geeft aan wel te passen in de klassieke B20 motoren. Typfoutje wellicht?

Geen typfout, maar een fout in de applicatietabel. Ik heb de 2034-180 en Arno heeft de 2034-160. Beide in een B20, ofschoon de tabel aangeeft dat die niet passen. Ben dus benieuwd in welk opzicht die 2033-180 dan anders is...

Even terug "on topic": wat Thom bedoelt, zal dit zijn, veronderstel ik. Wel een interessante modificatie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.