- Berichten: 319
B18, blijft warm lopen
- Mathieu van den Bosch
- Offline
- Elite-lid
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 416
Temperatuurmeter van een amazon in goede staat geeft een indicatie dat er sprake is van warmte in je motorblok, maar dat is alles. De uitslag van de wijzer kan heel verschillend zijn. Soms loopt de wijzer de meter uit, lang voor er sprake is van oververhitting en in andere gevallen komt hij bij een warme motor niet voorbij het eerste blokje.
Een garage kan met een infraroodmeter de feitelijke temperatuur van het blok meten en vergelijken met je metertje. Veel mensen maken zich erg druk om warmlopen terwijl dan vooral het metertje hoog staat, maar er nog wel degelijk reserve is.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
Opvallend is dat de symptomen die je beschrijft, exact gelijk zijn aan hetgeen ik heb meegemaakt nadat ik vorig jaar de B18A in mijn Amazon heb vervangen door een B20A. Afgezien van een iets hogere compressie (9,25 : 1) een blok met standaard specificaties dat nog maar weinig had gelopen. Overigens rij ik alleen op benzine (98RON). Met een high performance thermostaat en een vijfblads fan duurde het alleen wat langer voordat de meter het einde van de schaalverdeling had bereikt (en ik de elektrische fan moest activeren). Met de B18 was ik echter gewend aan een bedrijfstemperatuur waarbij de meter in het midden staat en die situatie wilde ik weer terug. Uiteindelijk hierin geslaagd door de 82 gr. thermostaat te vervangen door een 76 gr. exemplaar (waarop trouwens 77 gr. staat ingekerfd). Zie ook dit topic .
Naar de oorzaak van de hogere temperatuur en de snellere opwarmtijd moet ook ik gissen. De hogere compressie zou er in mijn geval mogelijk iets mee te maken kunnen hebben. In jouw geval wellicht het rijden op LPG. En de waterdistributiepijp heb ik vooralsnog niet gecontroleerd. Al met al heb ik echter niet het idee dat er iets mis is met de motor of het koelcircuit. Last but not least is er dan nog de onzekerheid van de originele temperatuurmeters, zie de terechte opmerkingen van Rudolf Kleyn daarover. Sommigen beweren dat het monteren van een VDO-temperatuurmeter alleen al het "probleem" oplost...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 14729-dummy
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 46
Ook ga ik een koelere thermostaat proberen, misshien dat dat helpt, en gelukkig is dat de grootste investering niet.
Van het weekend ga ik kijken of er tijd is om het waterdistributiepijpje misschien niet los zit,
En zal gelijk een koelere thermostaat aanschaffen!
Bedankt voor de reacties
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 14729-dummy
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 46
Ik houdt jullie op de hoogte!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Don Hermanns
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 9
Mvg. Don
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 14729-dummy
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 46
We hebben alles nagekeken maar er is niks aan de hand,
De slangen zijn wel poureus en moeten vervangen worden, misschien dat het na het vervangen van de slangen beter is,
Maar voor de rest, is de temperatuur goed constant, maar wel iets te hoog maar niet schadelijk ofzoiets,
binnenkort ga ik alle slangen vervangen, hopen dat dit dat kleine beetje extra koelvermogen oplevert.
Toch bedankt voor je reactie Don !!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 14729-dummy
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 46
daar dacht ik ook al aan,
Het is ook plotseling gekomen, dus zou best kunnen dat er iets voor de temperatuurmeter zit, want de doorstroom is ook goed, en na een meting met en infrarood thermometer lijkt alles op goede temperatuur, behalve het stuk bij de temperatuurmeter (dus achterop het blok) deze is +/- 10 graden warmen dan de rest van het blok,
binnenkort de temperatuurmeter maar eens loshalen en kijken of er troep in zit.
Bedankt voor je reactie!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1138
Ik denk dan eerder dat een van de vier uitstroomopeningen in de koelwaterpijp die door de kop loopt verstopt is. Vermoedelijk ter hoogte van de vierde cilinder.
Kun je controleren door de vriesplug aan de voorzijde van de kop eruit te halen. (kop hoeft er dan dus niet af)
Heb het zelf ook ooit een gehad, bleek een stukje vloeibare pakking te zijn die de boel verstopt had. Heb het er toen met een ijzerdraad uit weten te peuteren. Nieuwe vriesplug erin en koelvloeistof en mij probleem was opgelost
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.