B18, blijft warm lopen

Lees meer
07-01-2017 15:28 #165980 door 14729-dummy
Beantwoord door 14729-dummy in topic B18, blijft warm lopen
Dag Hans,
Dit zou inderdaad nog zo kunnen zijn,
Ook is het zo dat 1 van mijn vriespluggen lekt, dit komt door de nieuwe radiator en radiatordop die de boel weer goed onder druk zetten, hierdoor komt er denk ik veel lucht in het systeem en daardoor zou hij technisch gezien ook warmer kunnen lopen. Deze moet sowieso vervangen worden, dit staat volgende week in de planning,

Als het niet lukt dan gaan we kijken of er een vuiltje in de koelwaterpijp zit, dit durf ik namelijk eerst alleen nog niet aan als leerling van deze hobby.

De slangen naar de kachel enzevoort heb ik gecontroleerd en zijn van binnen nog erg goed, alleen de buitenkant is wat droog. dus deze zouden geen stukken rubber kunnen achterlaten in koelsysteem

Erg bedankt voor de reactie en volgend weekend stuur ik even een update!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-01-2017 21:33 #165989 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic B18, blijft warm lopen
Een slang droogt van buiten uit en verliest zijn sterkte. Dat de binnenkant goed lijkt te zijn wil niet zeggen dat ze goed zijn. Droogte scheuren aan de buitenkant is een indicator. Ik zou ze vervangen, je zal niet de eerste zijn die zijn auto stoom af laat blazen door een gescheurde slang.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-01-2017 18:24 #166395 door 14729-dummy
Beantwoord door 14729-dummy in topic B18, blijft warm lopen
Dag heren

ik ben er een tijdje tussenuit geweest maar heb dit weekend de slangen die slecht waren vervangen, en heb een electrische temperatuurmeter aangeschaft,
Ik heb nog geen tijd gehad om de motor goed te onluchten dit ga ik morgen doen en kijken of de temperatuur dan beter is,
Het koelsysteem heeft zover ik weet geen verstoppingen meer, De temperatuur is nog hetzelfde als voorheen tot nu toe,

Hopen dat morgen na het ontluchten het probleem is opgelost, zo niet dan kunnen het volgens mij nog maar 3 dingen zijn:

1. toch een verstopping in de distibutiepijp in de kop
2. De Koppakking, (Het blok is niet echt droog aan de zijkant, de kant van het spruitstuk is echter kurkdroog,) ik ben zelf daarom nog wat huiverig of de koppakking wel helemaal in orde is en ga deze binnenkort voor de zekerheid dan ook vervangen, misschien dat het helpt.
3. de Ontsteking die verkeerd staat afgesteld, (ik heb inmiddels een 123 ignition aangeschaft maar weet niet hoe ik deze moet installeren dus daar moet ik nog even hulp bij zoeken, misschien dat dit de oplossing is)

Wat ik eerst ga doen is het systeem ontluchten en de nieuwe ontstekingsmodule installeren, want dit moet toch gebeuren, en dan zien wat het opleverd,
het sleutelseizoen is weer begonnen dus ik houd jullie weer regelmatig op de hoogte!!

Alvast bedankt!
Gr Rowan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-02-2017 16:29 #166696 door 14729-dummy
Beantwoord door 14729-dummy in topic B18, blijft warm lopen
Dag mede volvoliefhebbers,

Ik heb voor mijn Combi een endoscoop gekocht om de cilinders te bekijken, Deze zagen er prima uit, en met die endoscoop heb ik de binnenkant van het koelsysteem ook bekeken,
Ik kon alleen net niet bij het distributiepijpje in de kop komen zonder de vriesplug eruit te halen,

Hier heb ik dit weekend verder ook nog geen tijd voor gehad,

Waar ik wel tijd voor heb gehad is het controleren van een lekke koppakking, dit was gelukkig niet het geval,
Ook is de 123 ontsteking geinstalleerd, en wat is dat een verschil zeg!!

Ook heb ik een andere thermostaat gekocht, die van mij bleek namelijk defect te zijn terwijl die nog niet eens een jaar oud was maargoed,


Na het vervangen van al deze dingen loopt de motor overal ongeveer netjes tussen de 70 en 83 graden, BEHALVE op het plek van de temperatuurmeter, daar wordt hij zo een 95 graden,
Dit zal dan toch wijzen op een verstopte of losse distributiepijp in de kop,

deze ga waneer ik genoeg tijd heb maar eens controleren en de vriesplug aan de voorkant er dan ook maar uithalen,

Kortom het probleem is nog niet opgelost, maar waarschijnlijk heb ik het probleem gevonden, en wordt de motor eigenlijk maar op 1 plek warm. en dat is bij de temperatuurmeter,
Oorzaak is dus hoogstwaarschijnlijk de distributiepijp.


Waneer ik deze heb gecontroleerd dan houd ik jullie op de hoogte

Alvast bedankt!

Rowan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-02-2017 18:01 #166698 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic B18, blijft warm lopen
Er werd al eerder naar verwezen, maar als je de waterdistributiepijp wilt verwijderen, staat hier nog een bruikbare tip over het maken van een hulpgereedschapje. Dat verhaal betreft overigens een modificatie, t.w. het vergroten van de openingen in die pijp. Daar hebben we vorig jaar op dit forum ook een discussie over gehad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-02-2017 20:01 #166709 door 14729-dummy
Beantwoord door 14729-dummy in topic B18, blijft warm lopen
Dag Gert, en de andere heren!

Super bedankt voor de goede tip!
Als ik het dus goed begrijp hoeft de kop er niet af om de distributiepijp eruit te halen maar kun je de vriesplug vooraan het blok eruit halen en dan zou je erbij moeten kunnen. en de radiator eruit halen om hem eruit te kunnen trekken?

Hoe zit zon pijpje dan vast? zit die geklemd in de kop of zoiets?,

Ik hoop overigens dat als de vriesplug eruit is ik er met mijn endoscoop in kan (zon klein cameraatje) hier zit namelijk ook een haakje op zodat ik eventuele rotzooi uit het blok kan halen.
Dit zou natuurlijk de makkelijkste optie zijn.

Zou het overigens ook kunnen komen doordat de distributietandwielen niet helemaal goed zitten, dit lees ik ook weer ergens hoor, ik betwijfel het want het motortje loopt prachtig.

Ik hoor het graag!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-05-2017 08:33 #168920 door stefan hoogvliet
Beantwoord door stefan hoogvliet in topic B18, blijft warm lopen
Ik wacht met smart op het antwoord op Rowan zijn vraag B) Iemand?
Gaat het om de vriesplug onder de thermostaat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-05-2017 10:42 #168922 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B18, blijft warm lopen
Op zich klopt het dat bij de meter de warmste koelvloeistof is, de rest van de metingen geven aan dat het met de koeling wel goed zit.
Is de motor daadwerkelijk ooit gaan koken ?. Dan zou je nog kunnen denken aan een scheur in de kop.
Het pijpje zit geklemd in de kop en kan er, na verwijderen van de vriesplug, uit worden getrokken.
Een bruikbare test om de koppakking te checken is in de koelvloeistof het CO percentage meten.
De goede garages hebben hier een meter voor, waarbij de vloeistof blauw kleurt als er CO in zit.
Natuurlijk druppels op de motorolie en verkleuring van het koelwater, zijn de bekende tekenen.

Je moet wel erg slecht ziende zijn om het distributietandwiel er verkeerd op te zetten, het streepje en het nulletje geven dit duidelijk aan, zeker als de motor goed loopt is dit onwaarschijnlijk.

Ik besluit maar weer met de opmerking dat je olie temperatuur veel meer zegt over het koelen van de motor onder belasting, dus een olietemp meter is een nuttige aanvulling om tijdens het rijden de koeling van het blok te monitoren.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-05-2017 10:56 #168924 door stefan hoogvliet
Beantwoord door stefan hoogvliet in topic B18, blijft warm lopen
Beste Ed,

is het de linker vriesplug?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-05-2017 12:37 #168926 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B18, blijft warm lopen
Nee, de linker komt uit bij de thermostat, je moet de rechter hebben.
Volgens mij is het beter de achterste te verwijderen, deze is groter.
Mogelijk allebei om de koperen koelpijp er uit te kunnen tikken.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.