Nieuwe 164 eigenaar

Lees meer
05-08-2011 13:47 #105148 door Kevin de Leuw
Nieuwe 164 eigenaar is gemaakt door Kevin de Leuw
Hallo,

Ik zal mij even voorstellen aangezien ik hier lid ben geworden.
Ik ben Kevin de Leuw 18 jaar en sinds april trotse eigenaar van een volvo 164e.
Helaas bleken hier wel wat dingetjes aan te moeten gebeuren en zo zal waarschijnlijk de kop binnenkort ook vervangen moeten worden.
gelukkig kan ik het grootste deel zelf aangezien ik 1,5 jaar HBO autotechniek heb gedaan maar daar mee gestopt ben.
Waarschijnlijk volgend jaar MBO BBL autotechniek, fontys was niks en wil meer met mijn handen werken.
Nog een fotootje:


Laatst in duitsland ging het dus mis, poef tik tik tik tik.
Weggesleept thuis aangekomen stoterstang krom, nieuwe stoterstangen maar kan de kleppen helaas niet verder stellen.

Hier de foto's van de schade, 2 stoterstangen krom 1 ervan was zo krom kreeg hem zelf er niet uit.
Heeft garage gedaan als volgt :| stoterstang heel goed vastgepakt, auto verzwaard en stoterstang aan autobrug vastgemaakt en brug omhoog gedaan dat de auto bijna van de grond kwam en toen was het plop :|
Allebei de stangen op de foto zijn krom en die erg kromme was nog een stuk krommer.







Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2011 14:09 #105149 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Nieuwe 164 eigenaar
Gave 164, Kevin!

Vervelend van de stoterstang. Nu maar de kop lichten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2011 14:23 #105150 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Nieuwe 164 eigenaar
Kop reviseren inderdaad, maar moet ook even naar nokkenas kijken.
Eerst maar even goed alle opties overwegen is toch een flinke klap geld weer.
Denk zelf dat het veroorzaakt is door te weinig klepspeling aangezien ik deze er nu ook niet meer erin krijg.
En de andere kleppen ook bijna uitgesteld zijn.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2011 17:53 #105153 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Nieuwe 164 eigenaar
aan de stand vd stelbouten vd kleppen te zien, zit bijna elke klep doorheen
de kop gebrand; het is waarschijnlijk dat dit bij 1 (uitlaat)zitting gebeurd is.
De andere kleppen zijn niet meer te stellen. Die kop vraagt dringend nieuwe
klepzittingen, als dit nog te doen is tenminste.

Zo te zien heeft de motor minstens 250.000km op gas of
800.000km op benzine gereden. Er moet binnenin ook schade zijn. Ik zou gans de
motor (laten) reviseren, inderdaad geen goedkope grap, ook wegens 6cilinder.
Misschien een goede 2de hands motor erin?

De wagen ziet er anders wel heel gaaf en origineel uit, lijkt me toch een goede
aankoop. Deze verdient dus de nodige aandacht.

In elk geval succes met de 164e toegewenst!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2011 21:14 #105159 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Nieuwe 164 eigenaar
Bij een ander blok weet je ook niet wat je koopt.

Ik zou de kop voorzien van nieuwe zetels, uitlaatkleppen. Daarnaast een andere stoterstang. Als de nokkenas beschadigd is zou ik gelijk de nokvolgers vernieuwen.

Belangrijker is de vraag hoe het gekomen is. Staan de overige kleppen te strak? (hitteprobleem) of heeft je oliepomp niet goed gefunctioneerd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2011 21:57 #105163 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Nieuwe 164 eigenaar
Ik heb 2 B30 blokken staan, geen idee in welke toestand, ga er binnenkort een reviseren.
Dit doe ik met een ervaren Volvo monteur, iets voor jou ? Je mag ook mee kijken, dat is al leerzaam genoeg.
Probleem is wel dat het de carburatieversie betreft, kop moet je dan zelf voor zorgen.

Momenteel ben ik een 164 aan het opbouwen, kijk maar eens op www.sbkarnhem.nl

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2011 22:40 #105166 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Nieuwe 164 eigenaar
bij een kop van B18 motor die 90000 echte km op loodhoudende benzine gelopen heeft
zien de stelbouten er uit zoals op de foto hieronder: boven de moer is nauwelijks
iets te zien van de winding/draad van de stelbout. Inspectie van die
stelbouten bij kop op motor geeft dus al een 1ste idee van de toestand van de
klepzittingen. Hoe meer windingen te zien zijn, hoe meer de klepzitting ingeslagen is.
Bij Kevin's motor zijn 5 tot 6 windingen te zien, wat wijst op ernstige
slijtage. Dit is meestal het gevolg van heel veel KMs rijden op lpg.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2011 23:15 #105167 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Nieuwe 164 eigenaar
Auto heeft 270d km gehad, geen idee hoeveel op lpg.
Maar hoezo schade binnen in? ik had gehoopt enkel kop.
motorrevisie is even duur als auto was ongeveer.

Maar de auto ziet er op de foto inderdaad echt goed uit, moet enkel mijn oom nog even een keer lief aankijken om mijn wielkasten achter te lassen en verder nog voorruit vervangen handrem stellen/ nieuwe schoenen, velgen balanceren, uitlijnen en wat bijgewerkte roestplekjes overnieuw bijwerken.
Genoeg te doen.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-12-2011 00:08 #108966 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Nieuwe 164 eigenaar
Mischien is het leuk om het vervolg ook te vertellen.
De kop is gereviseerd ik rij er intussen +5dkm mee rond.

Hier heb ik wat foto's van de kop voor de revisie.
Ik had een lektest uitgevoerd voordat ik de kop wegbracht voor revisie, en hier bleek uiteraard ook uit dat de kop "lek" is.
ook is bij de 5e cilinder te zien dat de verbranding verre van optimaal is geweest, het probleem is dat door de kromme stotorstangen de uitlaatklep dicht is blijven staan en de uitlaatgassen niet weg konden later kwam eruit dat de uitlaatgassen via de inlaat zijn weggegaan omdat de injector verbrand is.
De foto's van de compressie kamers is van de 1e naar de 6 cilinder dus 1 voorkant motorruimte en 6 achterkant.












Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-12-2011 00:26 #108967 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Nieuwe 164 eigenaar
Hierbij heb ik het luchtfilterhuis, injectorrails en de waterpijp laten zandstralen door mijn vader en opnieuw gespoten.
Ook 123 ontsteking gemonteerd, dit scheel aanzienlijk met de oude ontsteking veel meer vermogen onderin.
Moet er wel bij zeggen puntjes waren ook redelijk op.
Daarna nog een magnecor 8mm bougiekabelsetje gemonteerd, oude kabels waren toch wel eh tsja oud.
Toen verder met de wagen gegaan, auto begon steeds erger te lekken langs de voorruit in de bovenste hoek.
Aangezien het wel duidelijk was vanwege blazen dat het niet even ruit vervangen werd(had ook een barstje), heb ik hem 2 weken weggezet bij Wim Bottinga in Barneveld.
Nadat ik de ruit samen met Wim eruit heb geduwd, snijden was niet nodig zo los zat de ruit! :o
Heb ik daar zelf de raamlijst geschuurd en tsja dan kom je toch wel iets meer tegen als je stiekem hoopt.
Vooral de plek rechtsboven in de hoek(vooraf gezien) was leuk vol geplamuurd, om te janken.
Zo zag het er dus uit voor en na het schuren:


















En Wim was bij het lassen nog een plek tegen gekomen, maar hij is weer helemaal hard en strak geworden, foto's komen binnenkort.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.