SU HS6 vraagjes

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-04-2013 14:50 #125728 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic SU HS6 vraagjes
Beste Arno het is maar hoeveel dat je rijd op een jaar ik amper 1000km ik ben er nu zestig met een blok onder de motorkap met net 80000 op de klok als jij en kunnen tellen laat ik het zo een beetje stof verbrand wel in die motor het zijn tenslotte geen hele kippen die naar binnen gaan.
En het zeefje op de kelken houd nog wel wat tegen.
En wat denk je van de dampen vanonder je kleppendeksel is ook niet zulk lekker spul.
Neen als je het goed wil doen dan alles naar buiten carterontluchting en een dichte dop op het kleppendeksel dan ben je pas zuiver bezig voor je motor.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-04-2013 15:40 #125729 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic SU HS6 vraagjes
De KN's zitten erop... ;) ..Prachtig...Volgens mij nagenoeg geen invloed op de mengverhouding met deze jongens ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-05-2013 09:30 #127302 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic SU HS6 vraagjes
Na installatie van de 123ign gaat de motor weer een stapje mooier lopen en duikt een HS6-olie-vraagje op....

Ik heb nu ATF-F in de HS6 zitten....wie gebruikt dezelfde olie (of zijn er nog tips)...viscositeit zou het verschil moeten maken..maar bij welke temperatuur ga je dan de waarden van de verschillende oliën vergelijken (oftewel....hoe warm zal de olie in de carbs worden?)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-05-2013 13:25 #127305 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic SU HS6 vraagjes
Ik gebruik al jaren ATF-F in de carbs, zowel SU als Stromberg, merk geen verschil met de olie welke BCCP bij gereviseerde SU's levert.
Wel interessante vraag, wat doet de opwarming met de viscositeit.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arno Pfennings
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-05-2013 16:35 #127308 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic SU HS6 vraagjes

door Ed van der Zee » 13 mei 2013 11:25
Wel interessante vraag, wat doet de opwarming met de viscositeit.


Volgens mij wordt de olie altijd dunner (lagere viscositeit)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-05-2013 22:04 #127365 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic SU HS6 vraagjes
Ja, dat snap ik...maar heeft warmte op de ATF-F dezelfde viscositeit invloed als de SU-carb vloeistof.
ATF is aardig temperatuur resistent, de BW35 olie kan flink heet worden en heeft niet voor niks een koeler.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-05-2013 20:15 #127425 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic SU HS6 vraagjes
Voor gebruik in de dashpots schreef de Skinners Union oorspronkelijk SAE 20 olie voor. Toen de multigrade motoroliën in zwang raakten gebruikte men veelal 20W50 en dat gaat ook prima. ATF is feitelijk te dun, ook al zal het niet zo gauw tot problemen leiden als het gebruik van te dikke olie.
Over de opwarming van de SU's hoef je je m.i. geen zorgen te maken. want dat stelt maar weinig voor. Zeker niet als je ook isolatieflenzen en een hitteschild gebruikt tussen de carburateurs en het spruitstuk.
Wat de oliekoeler voor de BW35 betreft: die is pas geïntroduceerd bij de Volvo 140-serie. Amazons met de BW35-automaat hadden geen koeler.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-05-2013 00:40 #127433 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic SU HS6 vraagjes
Ik merk inderdaad dat de ATF-F regelmatig moet worden bijgevuld, zal er wel doorheen siepelen, ga over op 20W50 multigrade dat gaat bij mij standaard in het blok.
Naast de 140, had de P1800E automaat ook al een koeler onder de radiator in '70.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-05-2013 10:09 #127435 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic SU HS6 vraagjes
Die olie zit daar o.a. om te voorkomen dat de zuiger/naaldhouder te snel naar boven vliegt als je gas geeft. Zodat het vacuum boven de sproeier tijdelijk iets hoger blijft, en er extra benzine omhoog komt. Dikkere olie geeft langer vacuum. Je kan de olie erin doen die voor jou het gewenste extra 'vroem' effect geeft. Penta B20's gebruiken er dezelfde olie als in het blok voor, dat is 10W30 à 20W40. Ongeveer wat ATF ook is.
Andere carbs hebben daarvoor een acceleratiesproeier (een simpel pompje wat benzine omhoog sprietst).

Een carburateur zal eerder bevriezen dan te warm worden als-ie draait, de verdampende benzine onttrekt veel warmte aan het geheel. Plus dat er de hele tijd koele benzine ingaat. Ik neem aan dat Volvo daar wel een beetje over heeft nagedacht met het hitteschild, de pakkingen en de afstand tot de uitlaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-05-2013 22:10 #127450 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic SU HS6 vraagjes
OK, dat wilde ik weten wat de viscositeit van ATF is.
Overigens wat maakt dat die vloeistof vaak moet worden bijgevuld, zuigt het vacuüm wat weg of verdampt het ?.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD