- Berichten: 3372
koplampen LED
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
Zowel hier als in elk ander land.
Nu maak dan het rekensommetje maar.
En tussen deze koplampen nl.aliexpress.com/item/Ronde-7-Inch-Kopl...40&priceBeautifyAB=0 en die van Lars wat is het verschil buiten de letters in het glas?
Ik denk niets en het is net wat ik zeg de markt hier in Europa is niet groot voor dit soort lampen en dat maakt de EU gekeurde versie duur.
Ik zou kijken wat kost eventueel een bekeuring en de gok op de voor Europa niet goed gekeurde lampen gaan.
Want laten we eerlijk zijn driekwart van de wereld mag met die lampen rijden alleen Europa niet, alleen wanneer er een EU glas inzit mag het wel.
Zou de DOT SAE keuring eisen nu zoveel minder of misschien wel meer als de EU eisen zijn ik geloof het niet.
Dat is mijn visie op de zaak.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pieter Singelenberg (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 189
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3372
APK praat er niet over dus daar hoef je je niet ongrust over te maken.
Als je de lampen besteld bij Aliexpress Nederland dan neemt die de verantwoordelijk over van de frabikant zover ik het e.e.a. kan beoordelen.
En die zal heus wel weten of dat de lampen voor Nederland een CE keurmerk moeten hebben want je mag zomaar niet iets op de markt brengen.
Want niet alle artiekelen in Nederland hoeven een CE keurmerk te hebben.
Voor andere Europese landen kunnen de eisen weer anders liggen en zal Aliexpress deze lampen daar niet verkopen.
Wat als je als toerist in het buitenland met deze lampen rijdt je voldoet aan de Nederlandse eisen wat kan men in het buitenland doen in dat geval ik denk weining.
Want hier gelden ook regels die in het buitenland niet van kracht zijn gaan we dan al die buitenlandse toeristen bekeuren.
Dus mijn conclusie als je aan de Nederlandse wet APK voldoet dan is er niets aan de hand.
www.apkkeuringseisen.nl/apkkeuring/apk-k...en-voor-verlichting/
www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/...erlichting-de-regels
www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/...iten/autoverlichting
www.apk-autokeuring.nl/apk-keuring/wat-z...en-voor-verlichting/
www.rdwcheck.nl/wat-zijn-de-algemene-apk-keuringseisen/
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/certifi...n-product-aanbrengen
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Die conclusie deel ik ten dele. In mijn ogen isJohan Geers schreef : Dus mijn conclusie als je aan de Nederlandse wet APK voldoet dan is er niets aan de hand.
Juist = a) als je aan de Nederlandse wet voldoet dan is er niets aan de hand
Onjuist = b) als je aan de Nederlandse APK voldoet dan is er niets aan de hand
De wet en APK staan niet aan elkaar gelijk. De APK is een bepaalde toetsing door een 'wijze van keuren' van de onderliggende wet.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat het te ingewikkeld is om exact aan de wet te toetsen dus pakken ze een aantal oppervlakkigere punten.
Net zo als straks (als dat doorgaat) de APK plicht voor oudjes eraf gaat. Dat wil niet zeggen dat je opeens met teveel roest rond mag rijden, er is alleen niemand meer die er periodiek op checkt.
En om terug te komen op de lampen. Met de lampen van Ali voldoe je zoals ik eerder schreef niet aan de wet.
Zie de details en nadere uitleg in mijn blogpost . In iets meer detail (ook al antwoord op de vraag van Pieter):
In de wet (Regeling voertuigen) staat namelijk in artikel 4.2
En voor 'relevante ECE-regelement' geldt:Het is verboden een nieuw onderdeel dat of een nieuwe technische eenheid die bedoeld is om deel uit te maken van een voertuig van de voertuigcategorieën, genoemd in artikel 4.1, te verkopen of in het verkeer te brengen, indien dat onderdeel of die technische eenheid:
a. niet voldoet aan de voorschriften van de relevante EU-richtlijnen en EU-verordeningen opgenomen in bijlage IV of XI van richtlijn 2007/46/EG, bijlage I van verordening (EU) 167/2013, en bijlage II en V tot en met VIII van verordening (EU) 168/2013, of de relevante VN/ECE-reglementen; of
b. niet is voorzien van het krachtens de relevante EU-richtlijn of EU-verordening, of krachtens het relevante VN/ECE-reglement vereiste typegoedkeuringsmerk.
De H4 lampen = ECE-R20
LED-lampen = ECE-R-112
Als je die doorleest snap je wel waarom de meeste aanbieders liever gewoon een LED lamp op de markt brengen zonder ECE-R-112 en het aan de gebruikers overlaten of ze illegaal bezig gaan door ze op de openbare weg te gebruiken
Wat een waslijst aan eisen en testen zeg....
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ik had ooit (lang geleden) een ingevoerde Matchless motor en daar moest ik, om een NL kenteken te krijgen van de rdw, de koplamp wisselen voor een met een E-keur.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
En vervolgens wordt alles heel nauwkeurig gedefinieerd. Ook wordt er weer verwerzen naar Annex 10 en weer naar R37 (en die gaat over gloeidraadlampen)Uniform provisions concerning the approval of motor vehicle headlamps emitting an asymmetrical passing beam or a driving beam or both and equipped with filament lamps and/or light-emitting diode (LED) modules
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3372
Dat het een moment opname is ben ik met je eens maar dat is een CE keuring ook het ene moment voldoet het nog aan de CE normen/eisen het andere moment kan dat al niet meer zij het zelfde als met APK.
Maar je bent toch wel met me eens als driekwart van de wereld de SAE DOT keuring voert dat CE toch gewoon geld klopperij is.
Want waarom schuift de EU ook niet bij de SAE DOT keuring aan dan is het voor iedereen duidelijk.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3372
Maar hier zit volgens de advertentie een CE certificaat bij, die van mij echter www.aliexpress.com/snapshot/0.html?spm=a...roductId=32845802122 zit dat niet.
Als een certificaat net zo rechtsgeldig als de ingestentse letters in het glas van Lars dan kun je deze dus gewoon legaal gebruiken in Nederland.
Volgens mij staat er in een certificaat ook altijd het serienr.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Serge van Ruyssevelt
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 265
Life is fine in Hungary and to be the only Amazon Combi
1991 trabant combi´
1972 1800 ES
1965 Amazon combi
1965 duett
1957 pv444 l
1956 chevrolet Bel air 2dr http
1956 Chevrolet Nomad (needs full resto)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Helaas, dat is het niet. CE en ECE zijn verschillende dingen. Zie ook www.lumis.co.nz/reference-information/regulatory-standards voor omschrijvingen.Johan Geers schreef : Als een certificaat net zo rechtsgeldig als de ingestentse letters in het glas van Lars dan kun je deze dus gewoon legaal gebruiken in Nederland.
En los daarvan, waar staat CE in dit geval voor? Conformité Européenne of China Export?
Bron: nl.m.wikipedia.org/wiki/CE-markering
En zelfs als het staat voor Conformité Européenne dan is het maar de vraag of het authentiek is:
en of niet zelfs geldt:Met CE-markering verklaart de fabrikant onder eigen verantwoordelijkheid dat zijn product voldoet aan alle essentiële eisen van de toepasselijke EU-richtlijn(en).
Bron: Rijksoverheid.nlEen ondernemer mag geen CE-markering aanbrengen op een product waarvoor dat niet verplicht is. Doet hij dit toch, dan maakt hij zich schuldig aan misleiding.
Maar los van de CE markering gaat het erom waarvoor je de lampen in kwestie mag gebruiken in Nederland.
Door de E9 mogen ze verkocht worden, maar mag je ze nog niet als dimlicht/grootlicht gebruiken op de openbare weg.
Wel bijvoorbeeld als werkverlichting of op een circuit.
Om LED lampen te mogen gebruiken op de openbare weg moeten ze voldoen aan de ECE eisen (maar volgens mij val ik in herhaling)
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.