koplampen LED

Lees meer
25-02-2018 23:57 #175407 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic koplampen LED
Lars zegt de pakkans is klein en je komt er ook nog mee door de APK, hoe hoog is de bekeuring voor het voeren van verkeerde/niet goedgekeurde verlichting?
Zowel hier als in elk ander land.
Nu maak dan het rekensommetje maar.
En tussen deze koplampen nl.aliexpress.com/item/Ronde-7-Inch-Kopl...40&priceBeautifyAB=0 en die van Lars wat is het verschil buiten de letters in het glas?
Ik denk niets en het is net wat ik zeg de markt hier in Europa is niet groot voor dit soort lampen en dat maakt de EU gekeurde versie duur.
Ik zou kijken wat kost eventueel een bekeuring en de gok op de voor Europa niet goed gekeurde lampen gaan.
Want laten we eerlijk zijn driekwart van de wereld mag met die lampen rijden alleen Europa niet, alleen wanneer er een EU glas inzit mag het wel.
Zou de DOT SAE keuring eisen nu zoveel minder of misschien wel meer als de EU eisen zijn ik geloof het niet.
Dat is mijn visie op de zaak.


m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
26-02-2018 00:55 #175410 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic koplampen LED
ik zou de wettekst wel eens willen zien waaruit blijkt dat mijn (buiten)verlichting een E-keur moet hebben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2018 00:25 #175452 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic koplampen LED
Ik heb eens het e.e.a. opgezocht en ik vraag me af of een CE keuring wel verplicht is voor deze lampen.
APK praat er niet over dus daar hoef je je niet ongrust over te maken.
Als je de lampen besteld bij Aliexpress Nederland dan neemt die de verantwoordelijk over van de frabikant zover ik het e.e.a. kan beoordelen.
En die zal heus wel weten of dat de lampen voor Nederland een CE keurmerk moeten hebben want je mag zomaar niet iets op de markt brengen.
Want niet alle artiekelen in Nederland hoeven een CE keurmerk te hebben.
Voor andere Europese landen kunnen de eisen weer anders liggen en zal Aliexpress deze lampen daar niet verkopen.
Wat als je als toerist in het buitenland met deze lampen rijdt je voldoet aan de Nederlandse eisen wat kan men in het buitenland doen in dat geval ik denk weining.
Want hier gelden ook regels die in het buitenland niet van kracht zijn gaan we dan al die buitenlandse toeristen bekeuren.
Dus mijn conclusie als je aan de Nederlandse wet APK voldoet dan is er niets aan de hand.

www.apkkeuringseisen.nl/apkkeuring/apk-k...en-voor-verlichting/
www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/...erlichting-de-regels
www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/...iten/autoverlichting
www.apk-autokeuring.nl/apk-keuring/wat-z...en-voor-verlichting/
www.rdwcheck.nl/wat-zijn-de-algemene-apk-keuringseisen/
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/certifi...n-product-aanbrengen

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2018 09:15 #175459 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic koplampen LED

Johan Geers schreef : Dus mijn conclusie als je aan de Nederlandse wet APK voldoet dan is er niets aan de hand.

Die conclusie deel ik ten dele. In mijn ogen is
Juist = a) als je aan de Nederlandse wet voldoet dan is er niets aan de hand
Onjuist = b) als je aan de Nederlandse APK voldoet dan is er niets aan de hand
De wet en APK staan niet aan elkaar gelijk. De APK is een bepaalde toetsing door een 'wijze van keuren' van de onderliggende wet.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat het te ingewikkeld is om exact aan de wet te toetsen dus pakken ze een aantal oppervlakkigere punten.
Net zo als straks (als dat doorgaat) de APK plicht voor oudjes eraf gaat. Dat wil niet zeggen dat je opeens met teveel roest rond mag rijden, er is alleen niemand meer die er periodiek op checkt.

En om terug te komen op de lampen. Met de lampen van Ali voldoe je zoals ik eerder schreef niet aan de wet.
Zie de details en nadere uitleg in mijn blogpost . In iets meer detail (ook al antwoord op de vraag van Pieter):
In de wet (Regeling voertuigen) staat namelijk in artikel 4.2

Het is verboden een nieuw onderdeel dat of een nieuwe technische eenheid die bedoeld is om deel uit te maken van een voertuig van de voertuigcategorieën, genoemd in artikel 4.1, te verkopen of in het verkeer te brengen, indien dat onderdeel of die technische eenheid:
a. niet voldoet aan de voorschriften van de relevante EU-richtlijnen en EU-verordeningen opgenomen in bijlage IV of XI van richtlijn 2007/46/EG, bijlage I van verordening (EU) 167/2013, en bijlage II en V tot en met VIII van verordening (EU) 168/2013, of de relevante VN/ECE-reglementen; of
b. niet is voorzien van het krachtens de relevante EU-richtlijn of EU-verordening, of krachtens het relevante VN/ECE-reglement vereiste typegoedkeuringsmerk.

En voor 'relevante ECE-regelement' geldt:
De H4 lampen = ECE-R20
LED-lampen = ECE-R-112
Als je die doorleest snap je wel waarom de meeste aanbieders liever gewoon een LED lamp op de markt brengen zonder ECE-R-112 en het aan de gebruikers overlaten of ze illegaal bezig gaan door ze op de openbare weg te gebruiken ;)
Wat een waslijst aan eisen en testen zeg....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2018 09:43 #175462 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic koplampen LED
En weer rijst de vraag: "lampen" zijn dat de lamp-armaturen compleet met glas of de lampjes in het armatuur?
Ik had ooit (lang geleden) een ingevoerde Matchless motor en daar moest ik, om een NL kenteken te krijgen van de rdw, de koplamp wisselen voor een met een E-keur.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2018 09:51 #175464 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic koplampen LED
Ik sla het plat als "lampen", maar in die ECE-R112 staat letterlijk:

Uniform provisions concerning the approval of motor vehicle headlamps emitting an asymmetrical passing beam or a driving beam or both and equipped with filament lamps and/or light-emitting diode (LED) modules

En vervolgens wordt alles heel nauwkeurig gedefinieerd. Ook wordt er weer verwerzen naar Annex 10 en weer naar R37 (en die gaat over gloeidraadlampen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2018 10:55 #175467 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic koplampen LED
Jij vind een apk een oppervlakkige test nu ik niet moet je eens zien wat ze nalopen.
Dat het een moment opname is ben ik met je eens maar dat is een CE keuring ook het ene moment voldoet het nog aan de CE normen/eisen het andere moment kan dat al niet meer zij het zelfde als met APK.
Maar je bent toch wel met me eens als driekwart van de wereld de SAE DOT keuring voert dat CE toch gewoon geld klopperij is.
Want waarom schuift de EU ook niet bij de SAE DOT keuring aan dan is het voor iedereen duidelijk.


m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2018 23:43 #175488 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic koplampen LED
Even de look a like van Lars bekeken, nl.aliexpress.com/item/Ronde-7-Inch-Kopl...40&priceBeautifyAB=0
Maar hier zit volgens de advertentie een CE certificaat bij, die van mij echter www.aliexpress.com/snapshot/0.html?spm=a...roductId=32845802122 zit dat niet.
Als een certificaat net zo rechtsgeldig als de ingestentse letters in het glas van Lars dan kun je deze dus gewoon legaal gebruiken in Nederland.
Volgens mij staat er in een certificaat ook altijd het serienr.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Serge van Ruyssevelt
  • Serge van Ruyssevelt's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
28-02-2018 08:25 #175491 door Serge van Ruyssevelt
Beantwoord door Serge van Ruyssevelt in topic koplampen LED
Johan dat zijn diegéne ik heb

Life is fine in Hungary and to be the only Amazon Combi

1991 trabant combi´
1972 1800 ES
1965 Amazon combi
1965 duett
1957 pv444 l
1956 chevrolet Bel air 2dr http
1956 Chevrolet Nomad (needs full resto)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2018 09:04 #175492 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic koplampen LED

Johan Geers schreef : Als een certificaat net zo rechtsgeldig als de ingestentse letters in het glas van Lars dan kun je deze dus gewoon legaal gebruiken in Nederland.

Helaas, dat is het niet. CE en ECE zijn verschillende dingen. Zie ook www.lumis.co.nz/reference-information/regulatory-standards voor omschrijvingen.
En los daarvan, waar staat CE in dit geval voor? Conformité Européenne of China Export?

Bron: nl.m.wikipedia.org/wiki/CE-markering
En zelfs als het staat voor Conformité Européenne dan is het maar de vraag of het authentiek is:

Met CE-markering verklaart de fabrikant onder eigen verantwoordelijkheid dat zijn product voldoet aan alle essentiële eisen van de toepasselijke EU-richtlijn(en).

en of niet zelfs geldt:

Een ondernemer mag geen CE-markering aanbrengen op een product waarvoor dat niet verplicht is. Doet hij dit toch, dan maakt hij zich schuldig aan misleiding.

Bron: Rijksoverheid.nl
Maar los van de CE markering gaat het erom waarvoor je de lampen in kwestie mag gebruiken in Nederland.
Door de E9 mogen ze verkocht worden, maar mag je ze nog niet als dimlicht/grootlicht gebruiken op de openbare weg.
Wel bijvoorbeeld als werkverlichting of op een circuit.
Om LED lampen te mogen gebruiken op de openbare weg moeten ze voldoen aan de ECE eisen (maar volgens mij val ik in herhaling)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.