koplampen LED

• Pieter Singelenberg (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
29-01-2018 12:08 #174824 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic koplamen
ik ben al een tijdje bezig om bij mijn motoren en klassieke auto's alle verlichting te vervangen door LED; bij mijn Harley is dat al gelukt en daar is geen gloeilampje meer te vinden; alles overigens met origineel Harley spul waarmee ook nieuwe motoren een typegoedkeuring krijgen; de koplampen zijn van JW Speaker en voldoen aan alle (Europese) eisen, hebben een prima lichtbeeld en zijn 's-nachts echt superieur! zijn wel, zoals al eerder opgemerkt, schreeuwend duur; maar de ontwikkeling gaat op het moment erg snel en vanuit China komt steeds meer LED spul en kwalitatief gaat dat ook de goede kant op, alleen het blijft elke keer afwachten of het goed is.......
er is in Amerika een grote markt voor 7" lampen (Jeep, Harley etc.) en die maat past ook perfect in de Amazon; ik ga binnenkort eens de JW Speaker uit de RoadKing naast de gewone H4 in de Amazon monteren, kijken hoe dat uitpakt......
en of dat mooi staat? nee, het is niet origineel maar geeft wel veel prettig licht en meer veiligheid en dan is de zwarte uitvoering misschien nog wel aardig ook......
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Serge van Ruyssevelt
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
29-01-2018 12:20 #174825 door Serge van Ruyssevelt
Beantwoord door Serge van Ruyssevelt in topic koplamen
Aan diegene die in de RK staan heb ik ook nog getwijfeld , ik zag ze eens in een aflevering van Monkey garage in een panel van steken nog thans ben ik van de originele verlichting wel met een andere lamp erin ( roadking 2007 ) best tevreden

Life is fine in Hungary and to be the only Amazon Combi

1991 trabant combi´
1972 1800 ES
1965 Amazon combi
1965 duett
1957 pv444 l
1956 chevrolet Bel air 2dr http
1956 Chevrolet Nomad (needs full resto)

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-01-2018 12:38 #174826 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic koplampen LED
Interessant Pieter!
Heb jij (of wellicht iemand anders) ook al eens gekeken naar of er H4 LED retrofit bulbs zijn met ECE-goedkeuring?
Dat zou helemaal een mooie oplossing zijn, maar ik vrees dat dat technisch niet bestaat omdat de standaard H4 reflector daar niet op ontworpen is.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-01-2018 12:41 #174827 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic koplampen LED

Lars Rengersen schreef : Heb jij (of wellicht iemand anders) ook al eens gekeken naar of er H4 LED retrofit bulbs zijn met ECE-goedkeuring?
Dat zou helemaal een mooie oplossing zijn, maar ik vrees dat dat technisch niet bestaat omdat de standaard H4 reflector daar niet op ontworpen is.

Antwoord gevonden op www.autoledplaza.nl/over-auto-led-verlichting

U mag alleen Xenon en LED lampen plaatsen in uw voertuig als de licht unit hiervoor gemaakt is. Alle LED en Xenon verlichting met een H-fitting dus: H7, H4, H1, etc. zijn niet bestemd voor op de openbare weg.
Dit vanwege de Nederlandse wetgeving 'Regeling voertuigen' (Artikel 4.1 en 4.2 van de regeling voertuigen) waarin Europese richtlijn en verordening op het gebied van verkeersproducten nader zijn opgenomen. De wegenverkeerswet 1994 is ook hier van toepassing.
Deze verordening zegt dat xenon en led lampen met een H-fitting (of iets dergelijks wat van toepassing is aan de buitzijde voertuig) niet mogen toegestaan voor op de openbare weg omdat deze niet voorzien zijn van een gloeikern ( Gloeilamp).
Dit betekent dat lampen voor deze fittingen volgens deze regels niet mogen toegestaan voor de openbare weg omdat deze lampen geen ECE Keurmerk (Europees keurmerk) kunnen krijgen. En dat de unit niet gebouwd is voor het toepassen van Xenon en Led verlichting
Deze lampen mogen dus niet als exterieurverlichting toegepast worden op de openbare weg. Het product mag dan wel als interieurverlichting gebruikt worden. Ook kunt u het toepassen op eigen privéterrein, buiten de openbare weg of op gesloten circuit.

Dat kan dus niet 'by design'.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-01-2018 13:37 - 29-01-2018 13:38 #174829 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic koplamen
Wat ik een beetje onbegrijpelijk vind is dat men het woord "lamp" gebruikt terwijl men het complete koplamparmatuur bedoelt. Ik heb in de originele koplampen van de 940 LED lampen gezet en de keurmeester hier in Frankrijk zegt dat het lichtbeeld goed moet zijn. Maakt niet uit hoe je dat voor elkaar krijgt, zolang de koplamp(glazen) maar de keuren hebben...
Ik ben benieuwd hoe daar in Nederland mee wordt omgegaan?.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Laatst bewerkt 29-01-2018 13:38 door Tom Steverink.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-01-2018 13:50 #174830 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic koplamen
Ha Tom, je snijdt hiermee precies het verolgstapje hierin aa.
Ik kwam deze test tegen hilox.eu/pub/media/als-beste-getest-hilox-xtr-led-truckstar.pdf
Daarop heb ik Hilox even gebeld met de vraag of de H4 lampen dan ECE keur hadden omdat de APK meester tot de conclusie 'goedkeur' kwam.
Ook hij gaf aan dat dit niet kan. Dus alleen complete armaturen kunnen ECE keur hebben.
Maar waarom wel APK goedkeur?
De APK toetst maar een deel van de onderliggende wegenverkeerswet.
Hij vertelde dat dit in Nederlands relatief soepel gaat op dit aspect van verlichting. In Duitsland kom je er bijvoorbeeld niet mee weg.
Dit komt omdat in Nederland alleen op lichtbeeld gecontroleerd hoeft te worden (en in Frankrijk dus blijkbaar ook).
Zolang dit goed is, is het goed qua APK, maar daarmee nog niet legaal....

Dus een leuke zoektocht kan nog zijn:
- Welke LED H4 bolletjes bieden de beste lichtbeeld/prijs ratio bij een leuke lichtopbrengst en zuinig stroomverbruik?

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-01-2018 15:07 - 29-01-2018 15:07 #174834 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic koplamen
Uit veel zoeken op internet blijkt dat de goedkope setjes niet nauwkeurig zijn en dus niet goed. Ik heb drie leds aan elke kant van het "lampje" en die led's zitten exact op de plek van het filament van een H4 halogeen peertje. Daarom is het lichtbeeld ook goed. Een vriend van me beweert nog betere te hebben, daar schijnen de diverse led's ook nog per stuk te worden "getuned" in sterkte om precies het goede beeld te geven. Of dat waar is weet ik niet.
En of ze in Duitslandd bij de keuring de led's eruit halen om te kijken of er een E-keur in zit? De halogeenlampen zijn bij mijn weten toch ook niet gekeurd?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Laatst bewerkt 29-01-2018 15:07 door Tom Steverink.

• Pieter Singelenberg (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
29-01-2018 16:04 #174836 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic koplamen
zowel de Amazon als ook de Harley bewegen zich op of over de rand van de wet wat betreft verlichting en geluid en de handhaver telt alleen maar het aantal lampen, meet het licht-beeld en meet de decibels; de handhaver en apk keurmeester heb ik nog nooit naar ECE of welke keur dan ook zien kijken;
ik neem bewust de risico's want ik wil voldoende zien en gezien worden (dat laatste geldt 200% voor de motor) en het geluid is niet meer dan een fun factor

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-01-2018 00:02 #174856 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic koplampen LED
Ja en dan verlichting in de Filippjnen, je hebt licht of je hebt geen licht en er wordt niet gekeken wat voor licht.
Er rijden er hier zonder licht (levensgevaarlijk) en soms gekleurd licht paars b.v. en alls wat je maar kunt verzinnen.
Laats kwam ik nog iemand tegen die had iemand achter op zijn scooter die het lichtje van zijn telefoon als verlichting gebruikte.
Ik was al een tijdje aan het zoeken voor extra verlichting, maar ik vind de oplossing van Serge super goedgekeurd of niet.
Ik probeer nachtrijden te voorkomen hier enkel om de verlichting van anderen.

Ja en wat zeggen ze hier, "it's more fun in the Philippines".

m.vr.gr.

Johan Geers

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-02-2018 04:04 #174941 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic koplampen LED
Beste medeleden wat wil DOT&E9 gecertificeert zeggen ik heb de neiging om deze www.lazada.com.ph/7-inch-led-headlight-h...ist.30.a42d8a6RxCB59 te kopen.
Waarom deze? Ze geven in hun documentatie een spectrum weer van wat ik van de lampen kan verwachten.
Ik kan dat van die van Serge niet vinden ondanks dat die qua lumen beduidend meer opbrengst hebben, 5000lumen dim en 8000lumen hoog.
De gecertificeerde zijn 3000lumen dim en 4950lumen hoog.
Ik heb een beetje gegoogled op DOT en E9 maar kom er niet goed uit.
Alvast bedankt
m.vr.gr.

Johan Geers

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD