kantelbeugels en amazon combi project

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
18-11-2015 00:20 #155810 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Bedankt Rudi, de bestaande bekleding is redelijk aftands, zat ook niet goed meer vast op staal, vandaar dat ik die net zo lief weg laat.
Maar wat je zegt over PUR is waar, op t'werk hebben we behalve PUR ook nog ander spul, ik moet de specs nog opzoeken en een proefje doen.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
21-11-2015 16:38 #155921 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Vandaag gestart met het monteren van rubber strips op de achterklep.
Na het eerdere gedoe rond Fluid Film en rubbers heb ik nu dry-grease aangeraden gekregen uit onze spuiterij.
Dat is mooi spul, en tast rubber niet aan vlgs de fabrikant;

minimax-int.nl/dry-greasing/


Bijlage:





Het is misschien niet het handigste systeem met die gootjes waar je een rubber in moet frutten maar als het eenmaal zit dan is het ook wel strak :-)



Bijlage:





Net voordat de achterklep op z'n plek gaat de naad van de onderdorpel onder de klep nog even voorzien van een randje Fluid Film, gewoon in een oliespuitje getuit vanuit de literbus; werkt heel prettig, doseert goed !




Bijlage:





Voor het opbouwen van de klep kom ik plastic zakjes tegen die ik 2 jaar geleden gevuld heb bij de demontage van de combi plus donor........




Bijlage:





Afgelopen week ook maar een onderdelenboek besteld, werkt zo veel prettiger.





Bijlage:






Dan de deuren klaar maken om er in te hangen;




Bijlage:





Voor het inhangen ook de dorpels even voorzien van stukje tape, zou beetje jammer zijn als er al schade is voor de deur op z'n plek hangt........




Bijlage:





En dan begint het langzaam ergens op te lijken;




Bijlage:





Bijlage:





Bijlage:





Tijdens het werken aan de auto gaan m'n gedachten nog wel eens naar de fabriek waar de combi ooit geassembleerd is.
Wat zou ik graag eens 50 jaar terug in de tijd gaan en op m'n gemak rondlopen in die fabriek.
Zien hoe iemand achteloos een rubber in de sponning aanbrengt terwijl hij / zij met collega's babbelt over de midzomernachtfeesten.
Zien hoe de volgende een deur afhangt in een paar tellen terwijl een station verder met ogenschijnlijk groot gemak de motorkap gesteld wordt.


Ik heb steeds meer respect voor zulke processen, bedenk het allemaal maar.
Prototype is een maar dan een hele lijn opzetten voor de volgende 100.000-en. RESPECT



Trouwens......hoe doen / ervaren jullie dat ; deur of klep is voorzien van nieuwe rubbers en daarna gaat sluiten heel zwaar door de tegenwerking van de verse rubbers.
Moet dat vanzelf beter worden of is er iets dat ik over het hoofd zie??






prettig weekend, groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2015 01:52 #155939 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic kantelbeugels en amazon combi project
Beste Jan, had ik ook met nieuwe rubbers ze werken tegen zodra ze op de lak komen, een beetje vazeline wil wel eens helpen anders hoe ouder ze worden hoe meer ze in de vorm gaan staan.

Mooi project.

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2015 10:07 #155941 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic kantelbeugels en amazon combi project
Wow Jan, dat begint er zeker prachtig uit te zien. En we hebben allemaal kunnen zien dat het niet alleen de buitenkant is die er zo indrukwekkend uit ziet :P
Het moet heerlijk gevoeld hebben om die foto's te nemen en te plaatsen. Proficiat.

Maar zie ik het nu goed, of lijkt het alleen maar op de foto's dat de gaatjes voor de sierstrip ontbreken op de voor schermen?

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2015 11:32 #155945 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hallo Jan,

In plaats van en goed boek lezen heb ik nog eens dit hele topic doorgekeken vanochtend en het is een schitterend avontuur. Wat een prachtig vakmanschap en wat een geweldig resultaat! Bravo, bravo.
Wat de rubbers betreft: voor soepel houden en gelijk "anti-kleef" kan je een fles glycerine halen bij een apotheek. Inwrijven met een watje geeft prima resultaat.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2015 12:41 #155951 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hoi Jan, sluit me aan bij de vorige reacties, geweldig werk !.
Nog 'een tip van Flip', als je de deurrubbers aan de voorzijde - zeg maar de stijl waar de scharnieren zitten - met wat soepel blijvende kit de ruimte tussen scharnier en strip dicht maakt, scheelt dit in geruis, maar óók heb je minder last van lekkage.
Dit doet Volvo origineel ook bij het tochtruitje van de portieren én bij de bekledingsdeurplaten.

Ik zie veel dat mensen de openingen aan de binnenkant van de portieren, helemaal dichtplakken met plastic.
Dit ter voorkoming van aantasting van het karton, maar dit is teveel van het goede, dan gaat het condenseren en kan het niet weg.
Hiervoor maak ik gebruik van ovenbakpapier, te verkrijgen bij iedere vrouw met een oven, dat kun je ook plakken met soepel blijvende kit en dat scheelt weer tape (Ducktape vergaat in de loop van de tijd en dan hou je alleen een lastige uitgeharde lijmlaag over).
De afwateringsgaten onderin de deur moeten regelmatig gechecked worden dat ze open blijven (zeker met Fluid Film)
Bij de Amazon boor ik er nog een extra, ongeveer in het midden, bij.
Toverwoord is ventilatie en ongehinderde afvoer van vocht.


Leuk he, dat afbouwen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
22-11-2015 13:23 #155953 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hallo mannen, bedankt voor de aanmoedigingen en tips!

@Johan, goed gezichtspunt, ik ga daar zeker mee aan de gang. Wrijving verminderen en zorgen dat het rubber zich in gesloten toestand van klep of deur kan "zetten".

@Gerben, het gevoel van iets opbouwen waar je zo lang naar toe gewerkt hebt is inderdaad heel tof! Gaatjes in de voorschermen ontbreken inderdaad, de spuiter heeft de gaatjes dichtgeplyestert.
Het zijn polyester schermen en vorige eigenaar had de gaatjes niet op de voor mij juiste hoogte.
Als de sierstrippen op de portieren en kont van de auto goed zitten volgt daar automatisch de lijn van de voorste sierstrip uit en dus ook het te boren gatenpatroon.

Ik heb voor polyester gekozen omdat deze combi onze enige auto is en ook s'winters aan de bak moet. Op veel plekken aan een auto vind ik roest ontsierend maar voor de voorschermen vind ik roestblazen echt lelijk.
Bovendien is het ook een geldkwestie, polyester schermen kosten een fractie van goede stalen.....
De toekomst zal uitwijzen of mijn keuze de juiste is geweest.(ik heb begrip voor hen die het verafschuwen)

@Teun, mijn hele topic gelezen i.p.v. een boek :-) wat een eer. Ik ben blij met de gegeven tips over de rubbers ,glycerine gaat ook op de lijst met aanbevelingen.

@Ed, bedankt voor nog meer tips, ga ik zeker ter harte nemen! Bakpapier is hier zat voorhanden. Die ducktape laat bij verouderen vreselijke resten na, dat is zo!
Goed te horen hoe je de rubbers ter hoogte van de scharnieren tochtvrij afwerkt.
Ook de vochtregulerende tips gaan op de harde schijf.

Even algemeen;

De clou van beter sluitende rubbers blijkt dus vooral wrijvingsvermindering te zijn, vaseline en glycerine zijn genoemd.
Ik ga daar even op verder in het topic;

Rubbers en Fluid Film


Dan wordt dat topic voor algemeen gebruik / info hopelijk nog nuttiger.

Iedereen nogmaals bedankt!

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-11-2015 20:07 #156192 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic kantelbeugels en amazon combi project

"Jan van Bochove" schreef:
Vervolg van de foto's;


Even een bericht citeren uit mei 2014 ;)
Ik ben nu ook met de achterkant van mijn combi bezig. Dank ook voor het meedenken in mijn blogpost.
Ik dacht, laat ik je topic nog eens verder afstruinen voor inspiratie.
Klopt mijn conclusie op basis van deze foto dat jij ervoor hebt gekozen om een soort demontabele bumpersteun steunen te maken?
Of was dit een tussenoplossing en heb je hem uiteindelijk nog gelast?

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-11-2015 21:55 #156196 door Zon
Beantwoord door Zon in topic kantelbeugels en amazon combi project
Werkelijk fantastisch project om te volgen.
Heel mooi gedaan!

Grappig dat je in 'no-time' met een nieuw alternatief komt voor een anti-roest middel. Dacht niet dat het al in de duitse test voorkomt.
Ga je het ook in de balken doen (dus als volledige vervanging van fluid film)? Of alleen op plaatsen waar rubbers zitten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
30-11-2015 22:35 #156198 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ha Lars,

Meedenken vind ik altijd leuk dus graag gedaan :) omgekeerd doe ik hier ook veel info op dus dat is een wisselwerking.
De steunen die jij ziet zijn met vooruitziende blik gemaakt, eerst hebben ze de carrosserie gedragen d.m.v. een wielstel zodat ik de kale koets kon rangeren tussen lasplaats, straalcabine en spuiterij.
Toen dat wielstel z'n werk had gedaan heb ik de platen op de foto gebruikt om de trekhaak met bumperophanging te maken.
Ze vormen nu dus één stijf geheel met de trekhaak.

Zie hier; kantelbeugels en amazon combi project

Ha Zon,

Bedankt, leuk om te lezen dat je het topic volgt.
De dry-grease gebruik ik alleen voor het smeren van de rubbers waar ze de carrosserie raken, roestbescherming met dry-grease had ik eigenlijk nog niet zo over nagedacht maar jij brengt me wel op het idee dat eens na te kijken, bedankt :)
Als ik het als bescherming tegen roest toe zou passen doe ik dat alleen op plekken waar rubbers zitten, de gewone balken en deur-binnen-zijden etc. krijgen "de volle lading" aan Fluid Film NAS, daar had ik al 5 L van ingekocht :o


De combi zal de komende tijd wat minder hard opschieten, de collega die mij zo fantastisch heeft geholpen door alle plaatwerk te stralen, strak te maken en te spuiten gaat z'n VW T4 verbouwen tot camper en kan mijn hulp daar weer bij gebruiken :D


groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.