Versnelling/koppeling probleem

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
12-09-2018 15:40 #179003 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Versnelling/koppeling probleem
Goed gezien; de oude achterassen hebben geen aftap plug. Pas bij de 140 serie werd die gemonteerd. Wil je verversen, de oude olie eruitzuigen of het deksel losmaken. Wel een nieuwe pakking eerst bestellen of maken en begin met de bovenste bouten; soms erg slecht los te krijgen. Volvo geeft ook geen verversingstermijn aan. Al is er in vakschriften van vroeger wel te lezen dat je kans loopt dat de as meer herrie gaat maken! (De oude olie is ingedikt)

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-12-2018 13:02 #180870 door Hans de De Graaf
Beantwoord door Hans de De Graaf in topic Versnelling/koppeling probleem
Heren met veel belangstelling dit topic gelezen en alle tips waren waardevol. Heb een aanvullende vraag over het druklager monteren. Heb inmiddels de koppelingsplaat toplager en drukgroep vernieuwd en ga weer opbouwen.
Nu heb ik de bak losgehaald van het vliegwielhuis met de 4 inbusbouten. Het vliegwielhuis weer gemonteerd en wil nu de bak weer gaan monteren. Krijg je het druklager op deze manier wel goed gemonteerd over de as??

Keuze om de bak van het vliegwielhuis te demonteren was ingegeven dat ik de bak niet inclusief het vliegwielhuis eronder vandaan kreeg, vraag me nu af of ik bij het monteren toch eerst het vliegwielhuis eerst op de bak monteer ivm het goed plaatsen van het druklager. Ben een beetje bang dat ik de motor onvoldoende kan laten kantelen om alles in 1x te monteren. Heb ook reeds de motorsteunen opgelost om de motor verder te laten kantelen maar lief toch steeds vast in de tunnel met het vliegwielhuis. Tips zijn zeer welkom.
Alvast bedankt Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
17-12-2018 18:27 - 17-12-2018 18:46 #180871 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Versnelling/koppeling probleem
Hallo Hans, als je de koppelingsplaat goed hebt gecentreerd en het druklager is gemonteerd in de koppelingsvork, mag het geen probleem zijn de versnellingsbak te monteren. Een beetje "rommelen" om de splines van de as in de koppelingsplaat te krijgen is normaal; meestal glijdt de bak zo op zijn plaats. Bij de M40 en M 41 bakken kan je (gelukkig) het koppelingshuis eerst monteren en daarna de bak, dit in tegenstelling bij de volvo 240 serie.

Succes, Cor.

ps. voor het uitlijnen van de plaat gebruik ik altijd een afgeslepen prise as van een oude versnellingsbak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-12-2018 00:08 #180876 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Versnelling/koppeling probleem
Wat ik doe is een blokje hout tussen de koppelingsvork en huis zodat het lager tegen de drukgroep blijft zitten.
Niet te vast natuurlijk zodat het lager nog een beetje kanschuiven als je de bak monteerd.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-12-2018 21:19 #180903 door Hans de De Graaf
Beantwoord door Hans de De Graaf in topic Versnelling/koppeling probleem
Allen dank voor de aanwijzingen en tips, het blokje hout tussen de koppelingvork was uitstekend en de bak is gemonteerd en werk prima nu. Bij de proefrit kwam ik tot de ontdekking dat het lager/rubber van de aandrijfas is losgekomen en de aandrijfas nu klappert. Dit lager rubber zit in het midden van de aandrijfas.

Ben nu opzoek hoe ik deze vervang. As compleet demonteren? maar krijg je dan wel deze over de kruiskoppeling heen? zag in de snelheid dat er na het lager wel een grote moer zit. Maar twijfel nu of dit zo gaat werken zonden de kruiskoppeling te verwijderen.

Tevens ben ik op zoek naar een stuurtrekker te leen, ik woon in de regio Amsterdam en/of Hoorn wie o wie kan mij uit de brand helpen? Hoor het graag Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.