- Berichten: 123
Versnelling/koppeling probleem
- Jeroen Kuizenga (GAST)
-
- Premium lid
-
Ed van der Zee schreef : Je ziet hier de koperkleurige synchromesh ring en de spanveer, helemaal bovenop de ring zie je een uitsparing in de synchromeshring en daar hoort een metalen dog in te zitten. Wat er is gebeurd is dat de primaire as uit elkaar is geschoven, de spanveer floept los en de dog kan eruit.
Er zijn drie dogs en die zullen wel onderin je bak liggen.
Op de foto zie je het hele synchromesh mechaniek liggen, ring, spanveertje en de drie 'dogs' van een M40.
Altijd de oliekeerring vervangen als je de bak eraf hebt en dat geldt ook voor je toplager, koppelingsplaat en drukgroep.
M410 heb ik nog weinig ervaring mee, heb wel alle Green Manuals en onderdelenboek, waar moet je vandaan komen ?
Bedankt Ed voor de uitleg en toelichting.
Volgens mij is dat inderdaad wat er gebeurd is, de primaire as kon losser komen dan normaal omdat het bellhouse eraf was. We hadden weer even gedraaid aan de as en in de versnellingen gezet. Toen is de as verschoven en zijn er onderdelen los geschoten.
Om hiermee bezig te gaan ben ik (nog) te onervaren. Het verstandigste lijkt me voor mij of om (weer) op zoek te gaan naar een vervangende bak of mij 'oude' te laten controleren en te laten maken wat ervoor nodig is o.a. Mijn gevoel gaat nu uit naar het laatste, de oude bak te laten maken.
Over de vraag waar ik vandaan kom, ik woon in Zwolle.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2162
zoals ik al eerder schreef houdt het koppelinghuis ervan de lagers op zijn plek, dus vandaar dat je dan niet mag proberen te schakelen. Ik heb dit verschuif-probleem echter ook eens gehad, De dogs kunnen naar mijn mening bij die speling er nog niet uit vallen, maar je kunt door voorzichtig te draaien eenvoudig kijken of ze nog allemaal op hun plek zitten. Als dat zo is (was bij mij het geval) kun je, met veel geduld, gevoel en wat vloeken omdat het niet meteen zal lukken, de kleine delen met een dun schroevendraaiertje en haakje/draadje weer op hun plek schuiven en het geheel weer in elkaar schuiven. Dat is bij mij gelukt en de bak was weer zo bruikbaar. Je oorspronkelijke probleem verwacht ik trouwens nog steeds niet in je bak omdat tandwielen niet kunnen slippen. Als het de gewone koppeling niet was, verwacht ik een versleten koppeling in de overdrive, en om die te bekijken hoeft de bak niet uit elkaar. Dit is trouwens een M46 en geen M410, de bak is hetzelfde als een M45 en deze bakken zitten normaal in een 240 dus iemand met ervaring hiermee zal zeker in die hoek te vinden moeten zijn.
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Kuizenga (GAST)
-
- Premium lid
-
- Berichten: 123
Inmiddels van Tinustuning een zelfde bak en overdrive gekocht. Deze inmiddels klaar gemaakt om onder de auto te monteren. Ook meteen koppeling, drukgroep,toplager, keerringen etc vervangen.
Ik heb alleen nog een vraag, misschien dat iemand hier het antwoord weet. Ik weet niet precies welke olie ik in de versnellingsbak moet gaan doen.
Ik lees hierover verschillende adviezen misschien dat iemand mij hier kan helpen? Zo heb ik adviezen gelezen dat de een zweert bij "API GL-4" olie terwijl ik ergens anders lees over "ATF" type olie. en wat ik ook nog tegenkwam was: "gewoon motorolie, liefst 20W50"
Ik heb een tijd terug twee bussen olie gekocht, nog niet gebruikt.
- Kroon Oil Classic, classic gear EP80 (transmission olie) API GL-4
- Kroon Oil Gearlube GL-4, 80W90, API-GL-4 (minerale transmissieolie voor handgeschakelde transmissies)
Zou 1 van deze twee geschikt zijn? Of zou ik toch andere olie moeten kopen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3556
Ik heb hier in de Filippijnen met SAE50 gereden omdat het hier eenstuk warmer is dan in Nederland en dat werkte goed.
Heb nu een M40 bak daar de M41 versleten is en ik de overdrive hier niet kan gebruiken i.v.m. de snelheidsbeperking van 60km/hr.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Kuizenga (GAST)
-
- Premium lid
-
- Berichten: 123
Wanneer het binnen is, erin en dan hopen dat alles correct werkt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Voor de M46? (Die heeft Jeroen namelijk).Johan Geers schreef : In het Volvo boek van Olislager staat SAE30 of 20W40.
Volvo zelf schreef namelijk ATF-F of G voor, zie ook www.240.se/litteratur/tp30058_3.pdf
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Platinum lid
-
- Berichten: 336
Met veel belangstelling dit probleem gelezen, hopelijk komt het nu goed!!.
Toch een vraag van mij m.b.t. de olie.
Is de geadviseerde olie, Kroon AFT F, goed voor de versnellingsbak EN de overdrive?
In div. discussies over olie lees ik dat voor de versnellingsbak i.c.m. een overdrive
beslist "gewone"motorolie gebruikt moet worden, bijv. 20 W50.
Wie weet het goede antwoord ?
gr.Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
M46 = ATF F/G
M41 doe ik zelf ook gewoon motorolie in.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Platinum lid
-
- Berichten: 336
Bedankt voor de reactie.
De auto heb ik net, weet niet wat er inzit, zal het bekijken.
gr.Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.