Versnelling/koppeling probleem

  • Jeroen Kuizenga (GAST)
  • Jeroen Kuizenga (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
21-06-2018 22:07 #177404 door Jeroen Kuizenga (GAST)
Beantwoord door Jeroen Kuizenga (GAST) in topic Versnelling/koppeling probleem

Ed van der Zee schreef : Ik hoop dat de 'nieuwe bak' je probleem oplost. Zou de oude bak van je willen overnemen, de M45 is toch de toekomst en ben begonnen deze bakken te gaan reviseren, defect is geen bezwaar.
Waar woon je ?
Ed


Hoi Ed,
Ik hoop het ook, ik heb de versnellingsbak gekocht met een garantie erbij, niet goed geld terug. Ik hoop dus dat de bak goed zal werken en dan mag de 'oude' weg (Simon heeft me een ook al een berichtje gestuurd over de bak). Het gaat nog even duren denk ik voordat hij eronder hangt en getest kan worden.

Ik wil meteen even wat onderhoud/vervanging(en) gaan doen, zo wil ik het druklager vervangen, pakking tussen bellhouse en bak, krukaskeering.

De huidige druklager ziet er zo uit:



Nu heb ik even in de webshop gekeken alleen zie ik een aantal druklagers, zelf denk ik dat het deze is:
www.volvokv.nl/onderdelenshop/product/79...-fichtel-sachs-36-mm

Maar ik zag ook:
www.volvokv.nl/producten/product/3051-dr...r/category_pathway-2
www.volvokv.nl/producten/product/3052-dr...o/category_pathway-2

Heeft iemand van hier enig idee welke de juiste is voor mij?

Wat eerder in dit topic gaven meerdere aan dat het kon zijn dat er olie kon lekken door de achterste krukas oliekeerring, het lijkt me verstandig deze ook te vervangen, ik denk dat ik deze daarvoor moet hebben:
www.volvokv.nl/producten/product/987-oli...r/category_pathway-2

Zijn er nog meer tips wat ik zou kunnen vervangen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
22-06-2018 04:53 #177406 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Versnelling/koppeling probleem
Hallo Jeroen;

Zo te zien aan het slijtage patroon van het druklager heeft of de koppeling te stak gestaan of er heeft iemand in gereden die constant de voet op de koppeling heeft gehouden. Mogelijk hebben de vorken van je drukgroep ook zwaar geleden, evenals koppelingsplaat en vliegwiel. Alles
goed controleren op beschadigingen en bij grote slijtage vervangen. Vervang ook het
prise as lagertje, kan ook een bron van ellende zijn. Mogelijk is de oude bak nog goed, verkoop hem niet te snel, zeker als de overdrive nog goed was. Ik zou hem houden als reserve. Volgens mij heb je fijne vertanding nodig voor een koppelingsplaat; let daarop. Bij het druklager is de hoogte van belang dus meegeven bij je bestelling.

Als je het bij de club bestelt, is ruiling of terugsturen geen enkel probleem.

Succes! gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-06-2018 16:32 - 22-06-2018 16:34 #177415 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Versnelling/koppeling probleem
Je moet even opletten, het druklager hoort bij de koppelingsplaat en jij hebt de F & S, wordt geleverd door het VKO.
Ik ben wel benieuwd wat het probleem was en adviseer de koppelingsplaat en drukgroep te verwijderen én het vliegwiel, dan kijk je aan tegen de achterste oliekeerring en het toplager. Daar zit een dunplaatje met een clip voor.
Zou de keerring en toplager vervangen, de koppelingsplaat goed reinigen met remmenreiniger.
Controleer de tanden van de drukgroep, zijn ze ingelopen - en dat zou kunnen gezien de groef op je glijlager - vervang dan het geheel.
Ik wil best je andere bak en OD controleren, denk dat er niet veel mis is...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-06-2018 16:54 #177416 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Versnelling/koppeling probleem
Overigens worden de koppelingsplaat/drukgroep geleverd met een minder robuust uitziend lager... zit een plastic buitenrand op … die goede ouwe tijd voor de plastic invasie.
Werkt wel en daar gaat het om

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
22-06-2018 19:59 #177422 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Versnelling/koppeling probleem
Een druklager hoort bij de drukgroep en heeft niks met de koppelingsplaat te maken. De hoogte van druklager en drukgroep samen moet er voor zorgen dat de handel in het koppelingshuis voldoende kan bewegen om de koppelingsplaat "vrij" te laten lopen. Deze versnellingsbak, verm. komt hij onder een 240 vandaan, kan zijn uitgevoerd met een prise as met fijne vertanding of met grof vertanding. Als het fijn is kan je de plaat van een 240 gebruiken. De eerste jaren van de 240 serie werd zowel voor de B18, B20 en B21 dezelfde koppelingsset gebruikt door Volvo.

Laat eens wat fotoos zien als de boel gedemonteerd is; ik ben benieuwd hoe alles eruitziet.

secces Cor,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-06-2018 20:59 #177424 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Versnelling/koppeling probleem
De vroegere M45/46 hebben dezelfde vertanding voor de koppelingplaat als de M40/41. Jij hebt echter de latere versie met de fijne vertanding (single rail bak met vlakker deksel), en de meeste koppelingplaten daarvoor hebben een te grote diameter voor een B18/20, dus even opletten met bestellen.
Je hebt blijkbaar het koppelinghuis verwisseld, bij een M45/46 wordt daarmee het onderste lager in de bak op zijn plaats gehouden, en moet men dat met shims instellen. Dus men moet bij dergelijke versnellingsbakken bij een koppelinghuiswissel meten of men de shims van dat lager aan moet passen.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-06-2018 23:32 - 23-06-2018 23:34 #177437 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Versnelling/koppeling probleem
Bedankt voor je ´verbetering´ Cor, maar voegt weinig toe aan dit topic

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Kuizenga (GAST)
  • Jeroen Kuizenga (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
27-06-2018 21:59 #177480 door Jeroen Kuizenga (GAST)
Beantwoord door Jeroen Kuizenga (GAST) in topic Versnelling/koppeling probleem
Inmiddels nog niet heel veel verder, al wel wat onderdelen binnen.
Versnellingspook, bedrading overgezet. Flens los gehaald (deze was iets langer dan die er voorheen op zat). Andere zit nog erg vast en staat nu in de WD40 hopelijk morgen los te krijgen.

De rest hangt er nu zo bij:




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Kuizenga (GAST)
  • Jeroen Kuizenga (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
03-07-2018 09:42 #177548 door Jeroen Kuizenga (GAST)
Beantwoord door Jeroen Kuizenga (GAST) in topic Versnelling/koppeling probleem
Gisteravond samen met iemand de drukgroep eraf gehaald en het vliegwiel en het rubberen keerring.
Drukgroep leek aardig in orde, maar ga deze toch ook maar vervangen. Vliegwiel weet ik niet zo goed of deze nog goed in orde is.


Vliegwiel:


Rubberen keerring los gehaald.


Toplager moet er nog uit.


De nieuwe versnellingsbak was niet in orde, slechte geluiden hoorde van alles los rammelen onderin de bak.
Toen toch de oude bak er weer bij gepakt en open gemaakt, omdat het bellhouse eraf was, kon de boel iets bewegen. We hebben even de bak in wat versnellingen gedaan, hierdoor is de boel iets verschoven. Hierdoor is een borgring los gesprongen. Nu op zoek naar iemand die hier verstand van heeft om er naar te kijken, en of de oude bak toch nog te redden valt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-07-2018 23:15 - 03-07-2018 23:18 #177552 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Versnelling/koppeling probleem
Je ziet hier de koperkleurige synchromesh ring en de spanveer, helemaal bovenop de ring zie je een uitsparing in de synchromeshring en daar hoort een metalen dog in te zitten. Wat er is gebeurd is dat de primaire as uit elkaar is geschoven, de spanveer floept los en de dog kan eruit.
Er zijn drie dogs en die zullen wel onderin je bak liggen.
Op de foto zie je het hele synchromesh mechaniek liggen, ring, spanveertje en de drie 'dogs' van een M40.
Altijd de oliekeerring vervangen als je de bak eraf hebt en dat geldt ook voor je toplager, koppelingsplaat en drukgroep.
M410 heb ik nog weinig ervaring mee, heb wel alle Green Manuals en onderdelenboek, waar moet je vandaan komen ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.