- Berichten: 123
Versnelling/koppeling probleem
- Jeroen Kuizenga (GAST)
- Offline
- Expert lid
Ed van der Zee schreef : Ik hoop dat de 'nieuwe bak' je probleem oplost. Zou de oude bak van je willen overnemen, de M45 is toch de toekomst en ben begonnen deze bakken te gaan reviseren, defect is geen bezwaar.
Waar woon je ?
Ed
Hoi Ed,
Ik hoop het ook, ik heb de versnellingsbak gekocht met een garantie erbij, niet goed geld terug. Ik hoop dus dat de bak goed zal werken en dan mag de 'oude' weg (Simon heeft me een ook al een berichtje gestuurd over de bak). Het gaat nog even duren denk ik voordat hij eronder hangt en getest kan worden.
Ik wil meteen even wat onderhoud/vervanging(en) gaan doen, zo wil ik het druklager vervangen, pakking tussen bellhouse en bak, krukaskeering.
De huidige druklager ziet er zo uit:
Nu heb ik even in de webshop gekeken alleen zie ik een aantal druklagers, zelf denk ik dat het deze is:
www.volvokv.nl/onderdelenshop/product/79...-fichtel-sachs-36-mm
Maar ik zag ook:
www.volvokv.nl/producten/product/3051-dr...r/category_pathway-2
www.volvokv.nl/producten/product/3052-dr...o/category_pathway-2
Heeft iemand van hier enig idee welke de juiste is voor mij?
Wat eerder in dit topic gaven meerdere aan dat het kon zijn dat er olie kon lekken door de achterste krukas oliekeerring, het lijkt me verstandig deze ook te vervangen, ik denk dat ik deze daarvoor moet hebben:
www.volvokv.nl/producten/product/987-oli...r/category_pathway-2
Zijn er nog meer tips wat ik zou kunnen vervangen?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 782
Zo te zien aan het slijtage patroon van het druklager heeft of de koppeling te stak gestaan of er heeft iemand in gereden die constant de voet op de koppeling heeft gehouden. Mogelijk hebben de vorken van je drukgroep ook zwaar geleden, evenals koppelingsplaat en vliegwiel. Alles
goed controleren op beschadigingen en bij grote slijtage vervangen. Vervang ook het
prise as lagertje, kan ook een bron van ellende zijn. Mogelijk is de oude bak nog goed, verkoop hem niet te snel, zeker als de overdrive nog goed was. Ik zou hem houden als reserve. Volgens mij heb je fijne vertanding nodig voor een koppelingsplaat; let daarop. Bij het druklager is de hoogte van belang dus meegeven bij je bestelling.
Als je het bij de club bestelt, is ruiling of terugsturen geen enkel probleem.
Succes! gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ik ben wel benieuwd wat het probleem was en adviseer de koppelingsplaat en drukgroep te verwijderen én het vliegwiel, dan kijk je aan tegen de achterste oliekeerring en het toplager. Daar zit een dunplaatje met een clip voor.
Zou de keerring en toplager vervangen, de koppelingsplaat goed reinigen met remmenreiniger.
Controleer de tanden van de drukgroep, zijn ze ingelopen - en dat zou kunnen gezien de groef op je glijlager - vervang dan het geheel.
Ik wil best je andere bak en OD controleren, denk dat er niet veel mis is...
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Werkt wel en daar gaat het om
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 782
Laat eens wat fotoos zien als de boel gedemonteerd is; ik ben benieuwd hoe alles eruitziet.
secces Cor,
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2049
Je hebt blijkbaar het koppelinghuis verwisseld, bij een M45/46 wordt daarmee het onderste lager in de bak op zijn plaats gehouden, en moet men dat met shims instellen. Dus men moet bij dergelijke versnellingsbakken bij een koppelinghuiswissel meten of men de shims van dat lager aan moet passen.
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Kuizenga (GAST)
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 123
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Kuizenga (GAST)
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 123
Drukgroep leek aardig in orde, maar ga deze toch ook maar vervangen. Vliegwiel weet ik niet zo goed of deze nog goed in orde is.
Vliegwiel:
Rubberen keerring los gehaald.
Toplager moet er nog uit.
De nieuwe versnellingsbak was niet in orde, slechte geluiden hoorde van alles los rammelen onderin de bak.
Toen toch de oude bak er weer bij gepakt en open gemaakt, omdat het bellhouse eraf was, kon de boel iets bewegen. We hebben even de bak in wat versnellingen gedaan, hierdoor is de boel iets verschoven. Hierdoor is een borgring los gesprongen. Nu op zoek naar iemand die hier verstand van heeft om er naar te kijken, en of de oude bak toch nog te redden valt.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Er zijn drie dogs en die zullen wel onderin je bak liggen.
Op de foto zie je het hele synchromesh mechaniek liggen, ring, spanveertje en de drie 'dogs' van een M40.
Altijd de oliekeerring vervangen als je de bak eraf hebt en dat geldt ook voor je toplager, koppelingsplaat en drukgroep.
M410 heb ik nog weinig ervaring mee, heb wel alle Green Manuals en onderdelenboek, waar moet je vandaan komen ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.