- Berichten: 1270
Versnelling/koppeling probleem
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
03-06-2018 14:30 - 03-06-2018 14:30 #177133
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Versnelling/koppeling probleem
De ring die hebt verwijderd verdeeld de kracht over het hele oppervlak van het rubber, nu je de hebt weggehaald kan je heel eenvoudig het rubber " verwijderen" door simpelweg de koppeling even in te trappen.
Een beetje WD40 op de kogel aan het einde van de kabel helpt daarbij natuurlijk ook.
LET WEL OP!! Als alle bouten uit je vliegwielhuis op de ene na al verwijderd zijn zal intrappen van de koppeling er voor zorgen dat die ene bout scheef wordt belast en mogelijkneen oor van je vliegwielhuis breken. Beter dus om 180 graden verder ook even een bout terug te plaatsen.
Wat die laatste vastzittende bout betreft; soms kan je met een platte ringsleutel wel net de hoek halen die nodig is de bout te bereiken.
Mvg Jan
Een beetje WD40 op de kogel aan het einde van de kabel helpt daarbij natuurlijk ook.
LET WEL OP!! Als alle bouten uit je vliegwielhuis op de ene na al verwijderd zijn zal intrappen van de koppeling er voor zorgen dat die ene bout scheef wordt belast en mogelijkneen oor van je vliegwielhuis breken. Beter dus om 180 graden verder ook even een bout terug te plaatsen.
Wat die laatste vastzittende bout betreft; soms kan je met een platte ringsleutel wel net de hoek halen die nodig is de bout te bereiken.
Mvg Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Laatst bewerkt 03-06-2018 14:30 door Jan van Bochove.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
-
- Platinum lid
-
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Meer
- Berichten: 857
03-06-2018 14:54 #177134
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Versnelling/koppeling probleem
Prima tip van Jan om het rubber te verwijderen; ik stond altijd onder de brug met een grote tang het rubber over de kogel te trekken; Als je boven vandaan de bout niet loskrijgt, kun je ook van onder de auto met een aantal verlengstukken en een zeskante dop, evt. met een verlengstuk aan de ratel, de bout altijd wel loskrijgen.
Succes, Cor
Succes, Cor
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Kuizenga (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 123
03-06-2018 16:37 #177135
door Jeroen Kuizenga (GAST)
Beantwoord door Jeroen Kuizenga (GAST) in topic Versnelling/koppeling probleem
Bedankt Jan voor de tip om de koppeling in te drukken zodat het kogeltje er door heen floept.
Wat betreft de bouten van het vliegwielhuis. Ik bedoelde dat ik deze alvast even een klein slagje heb gedraaid (niet helemaal al verwijderd). Het leken mij nogal vast zittende bouten vandaar.
Wat betreft de 'laatste' vast zittende bout, ga ik maar eens op zoek naar een ratel, of platte ringsleutel om te kijken of ik deze ook alvast iets los kan krijgen.
Bedankt weer voor de reacties
Wat betreft de bouten van het vliegwielhuis. Ik bedoelde dat ik deze alvast even een klein slagje heb gedraaid (niet helemaal al verwijderd). Het leken mij nogal vast zittende bouten vandaar.
Wat betreft de 'laatste' vast zittende bout, ga ik maar eens op zoek naar een ratel, of platte ringsleutel om te kijken of ik deze ook alvast iets los kan krijgen.
Bedankt weer voor de reacties

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Kuizenga (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 123
05-06-2018 22:30 - 05-06-2018 22:31 #177161
door Jeroen Kuizenga (GAST)
Beantwoord door Jeroen Kuizenga (GAST) in topic Versnelling/koppeling probleem
Inmiddels de 'moeilijke' bouten allemaal los gekregen.
Tot nu toe leek allemaal redelijk soepel te gaan alles los gemaakt, cardanas los, bouten koppelingshuis los, koppelingskabel los bedrading los, alleen zit ik weer met een probleem.
Volgens mij heb ik alle bouten van het koppelingshuis los. Cardanas zit niet meer in de wegen zou dus naar achteren kunnen worden geschoven alleen krijg ik dit voor geen mogelijkheid voor elkaar, geen beweging in te krijgen.
Zit en blijft strak aan elkaar zitten:
Ben hier nu al een tijdje mee bezig geweest en kan het probleem niet vinden ben aan het overwegen om alles maar weer vast te draaien en maar naar een specialist te gaan
Tot nu toe leek allemaal redelijk soepel te gaan alles los gemaakt, cardanas los, bouten koppelingshuis los, koppelingskabel los bedrading los, alleen zit ik weer met een probleem.
Volgens mij heb ik alle bouten van het koppelingshuis los. Cardanas zit niet meer in de wegen zou dus naar achteren kunnen worden geschoven alleen krijg ik dit voor geen mogelijkheid voor elkaar, geen beweging in te krijgen.
Zit en blijft strak aan elkaar zitten:
Ben hier nu al een tijdje mee bezig geweest en kan het probleem niet vinden ben aan het overwegen om alles maar weer vast te draaien en maar naar een specialist te gaan

Laatst bewerkt 05-06-2018 22:31 door Jeroen Kuizenga (GAST).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05-06-2018 22:41 #177162
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Versnelling/koppeling probleem
FF checken; startmotor weg ?, alle gaten leeg...Loopt het koppelingshuis vrij ? Bak steun los/weg, je kan de motor nog wat naar achteren kantelen door motorsteunen wat los te draaien, probeer eens de wagen op de bak te laten leunen en weer omhoog, Steun kun je op het rubber van de bak zetten, een beetje wrikken... hoop dat hij los komt
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 491
05-06-2018 23:28 #177164
door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Versnelling/koppeling probleem
Het lijkt mij toch sterk dat het beschreven probleem aan de bak te wijten is, Volgens mij ligt het toch aan de koppeling. Wat niet weg neemt dat inspectie van de bak altijd goed is, er komen mogelijk nog andere dingen aan het licht, en ook voor de koppeling moet de bak van de motor af dus inderdaad eerst verder loshalen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3556
06-06-2018 00:33 #177166
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Versnelling/koppeling probleem
Los de vier inbusbouten waarmee de versnellingsbak op het huis eens en haal dan eerst de versnellingsbak eens weg.
Heb je meer zicht op de zaak.
succes
Johan Geers
Heb je meer zicht op de zaak.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 637
06-06-2018 12:22 #177174
door S.P.H Simon
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Versnelling/koppeling probleem
Misschien heb je de versnellingsbak steun er nog op zitten; het bellhouse moet er makkelijk afgaan met bak en al.
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
-
- Platinum lid
-
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Meer
- Berichten: 857
06-06-2018 21:02 #177176
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Versnelling/koppeling probleem
Mede door de paspennen die het koppelingshuis en motor precies op elkaar centreren, kan de boel vreselijk vastzitten. Overtuig je ervan dat echt elke bout verwijderd is, flink op en neer bewegen achter bij de overdrive. Desnoods met een schroevendraaier de boel van elkaar wrikken. De boel komt dan echt wel los!
succes Cor.
succes Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07-06-2018 08:56 - 07-06-2018 08:57 #177189
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Versnelling/koppeling probleem
Mocht je te weinig ruimte hebben, kan het helpen de motorsteunen aan de onderzijde iets los te draaien.
Dan kan de motor en bak wat verder achterover en heb je wat meer grip, flink rommelen, nog een keer, iets kapot maken, koffie en ... dan schiet hij los.
Bedenk dat je over het vliegwiel heen moet en e.e.a. gaat gemakkelijker als de motor wat achterover ligt en dan heb je meer ruimte om hem naar achteren te schuiven en iets minder kans dat de bovenkant vast loopt tegen de paravan
Dan kan de motor en bak wat verder achterover en heb je wat meer grip, flink rommelen, nog een keer, iets kapot maken, koffie en ... dan schiet hij los.
Bedenk dat je over het vliegwiel heen moet en e.e.a. gaat gemakkelijker als de motor wat achterover ligt en dan heb je meer ruimte om hem naar achteren te schuiven en iets minder kans dat de bovenkant vast loopt tegen de paravan
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 07-06-2018 08:57 door Ed van der Zee. Reden: spelling
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.