Versnelling/koppeling probleem

  • Jeroen Kuizenga (GAST)
  • Jeroen Kuizenga (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
16-05-2018 16:22 - 16-05-2018 16:25 #176898 door Jeroen Kuizenga (GAST)
Versnelling/koppeling probleem is gemaakt door Jeroen Kuizenga (GAST)
Beste Forumleden,

Ik heb een probleem met mijn Amazon.
Een aantal weken geleden was ik een stukje aan het touren. Na stil te hebben gestaan wilde ik wegrijden. Dit ging toen niet lekker.
In zijn eerste versnelling liet ik de koppeling opkomen toen voelde en hoorde ik wat rare geluiden.
Toen ik meer gas gaf en dus toeren maakte bij het wegrijden, rond de 3000, werden de toeren verder opgebouwd alleen de aandrijving was weg. Het leek alsof ik op ijs reed en te veel gas gaf waardoor de wielen 'slippen'. In mijn geval was het een zonnige zondagmiddag en de wielen deden alles behalve slippen.

Dit gebeurde ook later in zijn 2e en 3e versnelling.
Toen naar huis gereden (was redelijk dichtbij), toen heb ik er weinig tot geen 'last' meer van gehad.
Een week later een stuk gereden om het probleem met iemand te bekijken, alleen toen was gebeurde er niks bij het rijden/opschakelen. 45 minuten gereden, niks..

Echter naar een paar dagen daarna weer even een klein stukje gereden te hebben kwam het probleem weer. Ik stond voor de helft op een drempel, toen ik de koppeling op liet komen en op het punt stond van de koppeling af te gaan begon hij weer te meer toeren te maken zonder versnelling van de wielen..

Als de auto in zijn eerste versnelling staat, met de handrem erop en de koppeling laat opkomen wil hij van zijn plek af.
Hoe verder ik hem op laat komen hoe meer hij weg wil totdat hij afslaat. Niet anders dan voorheen. De auto rijdt/voelt niet anders dan voorheen.


Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn.
Of iemand in de omgeving van Zwolle die hier naar zou kunnen kijken, tegen betaling uiteraard?

Groet Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2018 18:12 #176900 door Oscar Corsten
Beantwoord door Oscar Corsten in topic Versnelling/koppeling probleem
Hi Jeroen,

Het klinkt mij alsof er olie op het vliegwiel heeft gezeten. Heb je lekkage aan de achterkant? Het meest voor de hand liggend in deze zou de achterste krukas kering zijn. Wat je omschrijft duidt op een probleem met de koppeling/ drukgroep. Gezien het later weer weg was zou olie voor de hand kunnen liggen.

Ik zou als in jou was de versnellingsbak er tussenuit halen en daarna het koppelingshuis (in deze volgorde kan je er wat makkelijker bij). Vervolgens kan je de drukgroep verwijderen waar de koppelingsplaat achter zit. Mocht de plaat op zijn zie je dat snel genoeg (een simpele google zoektocht kan je verder helpen). Mocht je echter veel olie zien liggen in het koppelingshuis dan weet je waarschijnlijk al genoeg. Er is een upgrade te krijgen die de vilten ring van de krukas koppeling vervangt door een rubberen ring. Hier bijvoorbeeld verkrijgbaar: allesvooruwvolvo.nl/krukas-kering-set-a.html

Het is (naar mijn bescheiden mening) niet heel veel werk om dit te doen. Let wel op dat je centreer gereedschap gebruikt bij het monteren van je drukgroep en koppelingsplaat.

Ik woon helaas niet in de buurt dus kan je niet helpen maar met een paar jackstands (gebruik er 4!) en een goede krik kom je een heel eind. Mocht je een brug ter beschikking hebben is het nog makkelijker maar dan kun je een set extra handen voor het verwijderen van de versnellingsbak wellicht goed gebruiken. Ik vind het persoonlijk ook altijd prettig om de cardanas bouten te vervangen gezien daar een nyloc moer op zit.

Succes en groet!

Oscar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2018 19:48 #176904 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Versnelling/koppeling probleem
Hebben we het over een hydraulische koppeling of de latere kabel ? (dus B18 of B20)

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Kuizenga (GAST)
  • Jeroen Kuizenga (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
16-05-2018 21:45 - 16-05-2018 21:51 #176911 door Jeroen Kuizenga (GAST)
Beantwoord door Jeroen Kuizenga (GAST) in topic Versnelling/koppeling probleem

Oscar Corsten schreef : Hi Jeroen,
Het klinkt mij alsof er olie op het vliegwiel heeft gezeten. Heb je lekkage aan de achterkant? Het meest voor de hand liggend in deze zou de achterste krukas kering zijn. Wat je omschrijft duidt op een probleem met de koppeling/ drukgroep. Gezien het later weer weg was zou olie voor de hand kunnen liggen.

Ik zou als in jou was de versnellingsbak er tussenuit halen en daarna het koppelingshuis (in deze volgorde kan je er wat makkelijker bij). Vervolgens kan je de drukgroep verwijderen waar de koppelingsplaat achter zit. Mocht de plaat op zijn zie je dat snel genoeg (een simpele google zoektocht kan je verder helpen). Mocht je echter veel olie zien liggen in het koppelingshuis dan weet je waarschijnlijk al genoeg. Er is een upgrade te krijgen die de vilten ring van de krukas koppeling vervangt door een rubberen ring. Hier bijvoorbeeld verkrijgbaar: allesvooruwvolvo.nl/krukas-kering-set-a.html

Het is (naar mijn bescheiden mening) niet heel veel werk om dit te doen. Let wel op dat je centreer gereedschap gebruikt bij het monteren van je drukgroep en koppelingsplaat.

Ik woon helaas niet in de buurt dus kan je niet helpen maar met een paar jackstands (gebruik er 4!) en een goede krik kom je een heel eind. Mocht je een brug ter beschikking hebben is het nog makkelijker maar dan kun je een set extra handen voor het verwijderen van de versnellingsbak wellicht goed gebruiken. Ik vind het persoonlijk ook altijd prettig om de cardanas bouten te vervangen gezien daar een nyloc moer op zit.

Succes en groet!
Oscar





Oscar bedankt voor uw uitgebreide antwoord.

Ik denk dat dit inderdaad het probleem kan zijn. Ik vond nog een filmpje van wat er gebeurd. Het gebeurd eigenlijk alleen wanneer er feller opgetrokken wordt, met minder snel toeren maken gebeurd het (minder) snel.

Filmpje:
Het eerste stukje is normaal, het tweede stukje is wat feller optrekken en dan is het hoogbaar/zichtbaar.


Het zag er bij het koppelingshuis niet olievrij uit:

Met name het bovenste gedeelte is olie achtig, druppels zichtbaar.
Het deel wat verder naar onderen de foto is meer ouderdom en oud vuil.

Wat me ook opviel was het volgende.
Ik zag op een aantal plekken dat het tectyl 'nat' en zacht was na de overdrive - begin cardanas. Naar mijn weten is dit ook sinds kort aangezien ik niet al te lang geleden nog bij de Overdrive ben wezen kijken en dit was er toen niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2018 01:58 #176912 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Versnelling/koppeling probleem
Het kan ook de voering van de overdrive zijn of lamme/gebroken veren in de overdrive.
Wat voor olie zit er in de versnellingsbak/overdrive?
De overdrive is een natte koppeling, dus verkeerde olie kan dit ook veroorzaken .
Heb je het probleem ook als hij in de overdrive staat?

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2018 13:14 #176919 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Versnelling/koppeling probleem
Jeroen, eerst de afstelling van de koppeling controleren of je hier de juiste speling hebt.
Op de gaffel onder aan het koppelingshuis moet ce ca. 2 a 3 mm speling hebben.
Vorige week hed ik een soortgelijk problem en mijn speling was minder dan nul!. Ook ik had er last van dat hij soms wel en dan weer niet slipte.

Overdrive geloof ik niet in. Als de overdrive niet is ingeschakeld dan is dat een stare verbinding; alleen als de overdrive is ingeschakeld komt de remband in werking en die zou dan kunnen slippen. Maar alsje ook in de eerste versnelling last hebt dan kan dat volgens mij nite aan de overdive liggen.

Een vette koppeling geeft meestal het problem dat de boel schokt bij het wegrijden.
PS Bijna alle Volvo's lekken een beetje olie op de achterste krukaskeerring. De constructive is echter zo gemaakt dat de olie weggeslingerd wordt en dus niet op de koppelingsplaten komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2018 18:05 #176922 door Oscar Corsten
Beantwoord door Oscar Corsten in topic Versnelling/koppeling probleem
Hi Jeroen,

Ik zou dan inderdaad eerst de tip van de heer Misdom uit proberen. Dat kan je een hoop ellende schelen hoewel ik ook denk dat een beetje minder olie geen kwaad kan zo aan de achterkant van je blok (al is het maar voor je stoep thuis). Niet vergeten de oplossing/ het eindresultaat te delen natuurlijk!

Hartelijke groet,


Oscar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Kuizenga (GAST)
  • Jeroen Kuizenga (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
27-05-2018 20:21 - 27-05-2018 20:27 #177065 door Jeroen Kuizenga (GAST)
Beantwoord door Jeroen Kuizenga (GAST) in topic Versnelling/koppeling probleem
Gisteren met iemand die veel verstand heeft van Volvo's er even naar kunnen kijken, luisteren en mee gereden. Conclusie, iets met de versnellingsbak is niet in orde.
Allerlei testje geprobeerd om erachter te komen wat het was, niks lijkt erop dat het iets te maken zou hebben met de koppeling, maar wel met de versnellingsbak. Nu heb ik al even een beetje rond gezocht op internet wat wijsheid is. Misschien maar een complete versnellingsbak vervangen of de huidige demonteren en proberen erachter te komen wat er loos is.

Al een aantal gevonden op internet voor redelijke prijzen. Vanmiddag even voor de zekerheid gekeken wat ik ook al weer precies onder mijn amazon heb hangen. Ik heb nog niet eerder een versnellingsbak gedemonteerd of vervangen.

Wat de huidige setup is:
Koppelingshuis
M45 - 1208007 - 127469


Versnellingsbak
Volvo - 1023534 - K2


Overdrive
KKN - laycock overdrive J
Serial No: 27/115660 039988

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-05-2018 20:46 #177066 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Versnelling/koppeling probleem
Je hebt een bak van de latere 200 serie of 140, M45 met J-type overdrive, wat me opvalt is dat de bescherming van het vliegwiel ontbreekt. en dat er inderdaad lekkage is van waarschijnlijk de achterste krukas olikeerring alsmede de achterzijde van de overdrive.
Heb je al het olie nivo van de bak gecontroleerd ? Door de bovenste (vul) dop los te draaien kun je dat zien, zou kunnen dat er te weinig olie in zit, maar gezien het verlies van olie kan ook de koppelingsplaat vet zijn geworden. Meten is weten.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Kuizenga (GAST)
  • Jeroen Kuizenga (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
03-06-2018 13:44 - 03-06-2018 13:46 #177132 door Jeroen Kuizenga (GAST)
Beantwoord door Jeroen Kuizenga (GAST) in topic Versnelling/koppeling probleem
Besloten om de bak eronder weg te halen en de boel te laten controleren, aangezien er met zekerheid mij verteld is dat er iets in de versnellingsbak niet in orde is. De auto is inmiddels in de garage omhoog gebracht. Assteunen komen morgen binnen om zo de achterwielen te kunnen laten draaien om zo de cardanas volledig los te kunnen halen van de overdrive. Nu 2 schroeven/bouten los kunnen krijgen. Voor de rest de steunbouten en andere bouten die los moeten alvast los geweekt met wd40 en iets los weten te draaien zodat wanneer ik de cardanas los heb ik de rest eenvoudig los kan draaien.

Ik liep alleen tegen twee probleempjes aan.
1. Koppelingskabel wil de ik ook vast lost halen. Ik heb de ring die de kabel vast houd ertussen weg weten te krijgen:



Alleen zit het rubber er nu nog tussen. Heeft iemand een tip hoe ik de kabel correct los krijg ?

Het tweede probleem waar ik tegen aan liep. Ik heb alle bouten iets los weten te krijgen, alleen de laatste bout bij het bellhouse de meest lastigste te bereiken bout krijg ik geen beweging in. Ik hoop dat ik wanneer ik alles los heb de hele bak iets te kunnen draaien om zo iets meer ruimte te krijgen zodat ik hem misschien wel los kan krijgen. Of heeft er iemand hier ook een slimme tip voor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.