rammelend geluid voorwielophanging

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-07-2011 19:27 #104526 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic rammelend geluid voorwielophanging
Hoewel verburgh de discussie heeft gesloten,neem ik de vrijheid toch nog even het volgende op te merken.Ik zat er naast door te zeggen ,dat aan het subframe niet gelast mag worden.Daarvoor mijn excuses!

Het plaatje waar hier steeds over wordt gesproken is het plaatje aan de voorzijde van het subframe.Het zit gepuntlast en de functie is de bevestiging van de buis waardoor de grote bout loopt,waaraan de onderste draagarm vastzit te verstevigen.Dit plaatje gaat inderdaad wel eens los zitten en dan hoeft de oorzaak niet perse te zijn dat er roest op die plaats zit.De oorzaak van het losgaan van het bedoelde plaatje ligt nmm vaak daarin,dat aan de achterzijde van subframe roest is ontstaan,waardoor de buis en dus ook de bout wat los komt te zitten.Hierdoor gaat de boel wringen en daardoor gaat het plaatje aan de voorkast los.

De constructie aan de achterzijde is heel anders dan aan de voorzijde.Het is dus heel belangrijk in dit geval aan de achterzijde van de draagarm te kijken,waar de bout er uit komt.Dan zal meestal blijken dat de boel daar ernstige roestschade heeft en daardoor is afgescheurd.De zaak daar goed repareren is erg lastig zonder de draagarm te verwijderen.Het voordeel van daar repareren door te lassen ipv het gehele subframe te vervangen is natuurlijk ,dat slechts een onderste draagarmbout(aan de defecte zijde) behoeft te worden verwijderd en dat het subframe kan blijven zitten, waardoor het losdraaien van de zes subframe bouten -waarvan er bijna altijd minstens eentje zware tegenstand biedt-niet nodig is.

Bij het vervangen van het hele subframe moeten alle stelplaatjes weer op dezelfde plaatsen worden teruggezet,maar omdat subframes niet precies gelijk zijn (in de praktijk) zullen caster en camber weer moeten worden afgesteld.Wat ik niet begrijp is dat verburgh -voor zo ver ik heb gelezen -geen melding heeft gemaakt van trekken naar links of rechts bij het remmen.Dit moet toch zeker een symptoom zijn geweest.Mogelijk doet het euvel zich aan beide kanten voor?
Wat mij ook onduidelijk is ,is de opmerking van verburgh dat een stang in het midden grote speling had(spoorstang?).Dat kan toch niet veroorzaakt worden door het gescheurde subframe?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Arjan Vrielink (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-07-2011 23:04 #104533 door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic rammelend geluid voorwielophanging
Ik heb even een paar enters in het bericht hierboven geplaatst, komt de leesbaarheid ten goede ;)

Een paar foto's zouden wel heel verhelderend werken, dan weten we waar we over spreken :idea:

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-07-2011 00:22 #104536 door Niek de Boer
Ik vind het allemaal prima.De tekst is nu wel beter leesbaar,waarvoor mijn dank.Ik ben geen held op de computer en gebruik zo min mogelijk knoppen om te voorkomen ,dat mijn uiterst trage typewerk op -althans voor mij- onverklaarbare wijze plotseling verdwijnt en daarna niet meer terug te toveren is.Dit is mij namelijk al veel te vaak- naar mijn zin -overkomen.Nou heb ik altijd gedacht,dat met het woord enters eenjarige dieren van een bepaalde soort werden aangeduid.Wat ik ook niet begrijp ,is,dat het voor andere forumbezoekers kennelijk mogelijk is om in teksten van hun voorgangers wijzigingen aan te brengen.Omdat ik hiertoe ook nog al eens de behoefte gevoel ,vraag ik u mij te verklappen welke handelingen ik moet verrichten om dat kunstje in de toekomst zelf uit te kunnen halen.Zou u ook deze tekst nog van wat zgn.enters willen voorzien?Bij voorbaat hartelijk dank.

• luuk verburgh (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-07-2011 07:42 #104539 door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic rammelend geluid voorwielophanging
Wellicht is er nog en vacature voor je als "beheerder" van dit forum want die kunnen alleen wijzigingen in teksten van anderen aanbrengen.

PS wat is er moeilijk aan een"enter" geven?

kijk

maar

succes!

verburgh (GAST)

Privébericht

groeten van mij en mijn volvo ('s)

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-07-2011 10:57 #104542 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic rammelend geluid voorwielophanging
Hallo Cees, zover ik het begrepen heb, hebben we het over het plaatje op onderstaande foto dat het buisje extra steun geeft tegen het subframe. Het buisje is in het subframe vastgelast, verstevigd door extra plaatjes. Door het buisje gaat de lange bout waarmee de onderste draagarm vastzit (zit regelmatig vastgeroest, voor montage van de bout het buisgat en de bout goed schoonmaken en de bout met kopervet insmeren).
Het probleem is dat de subframes vaak van binnen wegroesten (van buiten niet te zien) en daardoor het materiaal onzichtbaar te zwak wordt. Vooral bij het remmen komt veel kracht op dit buisje en kan door de dan te geringe materiaalsterkte het subframe hier steeds vervormen. Hierdoor zal het eerst het genoemde plaatje losscheuren, als je lang genoeg door blijft rijden zal het buisje ook in het subframe zelf losscheuren en het subframe uiteindelijk doorroesten.
Van buiten weer vastlassen en/of verstevigingen eroplassen lost het probleem niet op maar bestrijdt alleen de symptomen. Als je een auto met een dergelijk gerepareerd subframe wat langer rijdt zal het hier weer kapotgaan (als je niet uitgebreid dikke grote platen erop last), het subframe zelf zal echter uiteindelijk amper nog stevigheid hebben. Je kunt dan met een tikje met een hamer er zo een deuk of gat in slaan, soms zelfs gewoon met een schroevendraaier op bepaalde punten erdoorheen prikken. Ik ken vergaande restauraties waarbij de onderplaat van het subframe losgeboort wordt, de binnenkant gestraald en tegen roest behandeld wordt, de onderplaat weer teruggelast wordt en daarna het subframe nog eens als holle ruimte geconserveerd wordt. Zover hoeft echt niet iedereen te gaan, maar subframes met dit probleem lassen zie ik niet als echte oplossing. Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Bijlagen:

• Gerben Polder
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-07-2011 22:34 #104552 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic rammelend geluid voorwielophanging
Daar in tegen, als je een Amazon van voor augustus 1961 hebt, ziet het er zo uit:

Maar het verhaal blijft ben ik bang het zelfde. Alleen een nieuw en goed subframe vinden wordt moeilijker als je een B16 subframe hebt.

Wat je ook besluit te doen, kijk rond naar een nieuw subframe. Misschien dat lassen het een 4 tot 6 jaar oplost, maar op een gegeven moment gaat het te ver zijn om met lassen op te lossen. Als je dan een nieuw subframe ergens op de kop getikt hebt voor een vriendelijke prijs gaat dat je leven een eind makkelijker en aangenamer maken.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-07-2011 19:52 #104571 door Niek de Boer
Hoort dit subframe van je b16 amazon wel rood te zijn? Voor alle duidelijkheid :als je rode verf hebt gebruikt tijdens het spuiten natuurlijk wel,maar ik bedoel te vragen ,is het origineel?

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-07-2011 20:19 #104573 door Niek de Boer
Even een opmerking over de reactie van Verburgh, waarin hij zinspeelt op een mogelijke functie voor mij als beheerder van dit forum.Ik ambieer geen functies meer binnen onze club en ik geloof, dat velen dit niet betreuren.

Ik was wel blij met zijn uitleg van het begrip""enteren"".Ik heb naar aanleiding daarvan mijn toetsenbord eens goed bekeken en, nadat ik wat stof van enige toetsen had geveegd, ontwaarde ik er eentje met het woord ""enter""erop.Na verdere bestudering begreep ik ook de betekenis van het pijlje,dat onder het woord is aangebracht.Ook deed ik de ontdekking,dat je heel goed kunt ""enteren"" zonder dat je er tekst bij produceert.Je hebt er natuurlijk niet veel aan,maar voor een aantal lezers is het misschien wel zo prettig!

• luuk verburgh (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-07-2011 20:38 #104575 door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic rammelend geluid voorwielophanging
Toch weer blij dat ik gelukkig weer iemand hebben kunnen helpen met enige computeruitleg (gaat mij beter af als technische kennis van een Volvo) :)

ps discussie nu echt gesloten? ;)

groeten van mij en mijn volvo ('s)

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-07-2011 22:59 #104605 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic rammelend geluid voorwielophanging

" verburgh (GAST)" schreef:
Toch weer blij dat ik gelukkig weer iemand hebben kunnen helpen met enige computeruitleg (gaat mij beter af als technische kennis van een Volvo) :)

ps discussie nu echt gesloten? ;)

In het vervolg: Foto's ondersteunen je problemen enorm. Daarnaast vermoed ik dat de technische volvo-mannen het ook op prijs stellen als jij daar de moeite voor wilt nemen....

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD