rammelend geluid voorwielophanging

• luuk verburgh (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-07-2011 12:39 #104485 door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic rammelend geluid voorwielophanging
Ik heb APK rapporten tm 2009. foto volgt vanavond. auto is trouwens nagekeken door een APK keurmeester gisteren. die was minder in paniek als de reacties hier ;)

groeten van mij en mijn volvo ('s)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• luuk verburgh (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-07-2011 14:01 #104486 door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic rammelend geluid voorwielophanging
deel 2 van mijn antwoord: (zie ook hierboven)

ik kwam een oud discussie tegen op het forum die mijn probleem wat beter omschrijft wellicht. Bij sommige wordt gezegd dat de hele voortrein moet worden vervangen, terwijl anderen zeggen in andere discussies op het forum dat het inlassen van een stevige ring op de plek van de plaatjes ook kan.

Wat mij met mijn vorige Amazon is overkomen is het volgende: de onderste draagarm scharniert op een lange bout. De bevestiging van de bus waar de bout doorloopt zit vast met twee ijzeren plaatjes die weer vastzitten aan de voortrein. Een van de ijzertjes was doorgeroest omdat er water in kan blijven staan. Alleen bij hard remmen verschoof dus de draagarm. Levensgevaarlijk dus. De enige juiste oplossing is dan een andere voortrein. Ik ben benieuwd of ik gelijk heb, vooral omdat je zegt dat hij contstant iets naar links trekt. Sterkte

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-07-2011 15:30 #104487 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic rammelend geluid voorwielophanging
Als ik het goed begrijp is je asdrager / subframe dus rot. Even iets erop lassen is daar amper een oplossing voor, van buiten zie je de ellende binnenin niet (meestal duidelijk erger dan van buiten te zien). Als wat je beschrijft het probleem is, hoop ik dat die keurmeester niet veel auto's keurt: al aan je bandenslijtage is blijkbaar al te zien dat je voorwielophanging duidelijk niet meer is zoals hij hoort. Ik verwacht ook niet dat je de lange bout door het buisje dat eigenlijk in je subframe vast hoort te zitten er nog uit krijgt (deze roest meestal als eerste vast). Als je die er niet uit krijgt hoef je niet meer verder te denken dan een ander subframe. Alhoewel ik natuurlijk het beste voor je wens, heb ik niet veel hoop dat je subframe nog genoeg materialdikte heeft, klop er maar eens op een paar plekken met een hamer op.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-07-2011 16:36 #104488 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic rammelend geluid voorwielophanging
100% mee eens.
aan een subframe lassen is verboden , maar buiten dat, je zou het ook niet zelf moeten willen.
als ik de berichten zo lees wordt er of is aan je subframe gelast.
dat is niet best :o

• luuk verburgh (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-07-2011 16:51 #104489 door luuk verburgh (GAST)
Kan je een subframe gewoon vervangen?

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-07-2011 17:03 #104490 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic rammelend geluid voorwielophanging
hoi Luuk,,
mits het meezit (vastgerotte moeren en bouten) is dit binnen een halve dag te doen , dus complete ombouw naar ander subframe.
wel is het zo dat je vrijwel altijd onderdelen tegenkomt die tegelijk vervangen zouden moeten worden zoals bussen-rubbers e.d.
een subframe , tja ik heb er laatst 1 weggegeven , helaas , bel anders een volvo sloper Willem en Willem ofzo in Nijbeets.
ik zou wel een mede hobbyist zoeken met tijd en ruimte anders wordt het weer een dure grap :roll:

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-07-2011 17:10 #104491 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic rammelend geluid voorwielophanging
Oh, en niet triviaal. Je motor rust er volledig op. Die moet je dus tijdens het vervangen van de voorbrug ook ondersteunen of ophijsen.

• Dick . Peters (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-07-2011 17:53 #104492 door Dick . Peters (GAST)
Beantwoord door Dick . Peters (GAST) in topic rammelend geluid voorwielophanging
In de aanbieding complete voortrein ophalen in Breda voor 100 euro.
Groet Dick 06 33744015.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-07-2011 18:06 #104493 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic rammelend geluid voorwielophanging
Er zijn volgens mij meerdere types voortreinen.
Als je echt een 1959-er hebt, heb je volgens mij dezelfde als Gerben.
Zie zijn post met foto's
Daarbij klemt hij achter om de chassisbalk.

De nieuwere zit alleen tegen de chassisbalk aan gebout. Dat is dit type.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-07-2011 18:12 #104494 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic rammelend geluid voorwielophanging
Ook zonder hefbrug op een smeerput te doen zonder speciaal gereedschap. Even in het kort: auto voren opkrikken tot de wielen vrij zijn, voren op stevige steunpunten zetten, motor ondersteunen of ohangen, wielen eraf, draagarmen en andere delen van subframe losschroeven en opzij leggen (opletten: de voorveren kunnen het beste met speciale verenspanners samengedrukt worden, gaat in noodgevallen ook zonder maar zeker erop letten dat ze niet ongecontroleerd losspringen), subframe losschroeven en daarna alles in omgekeerde volgorde. Eventueel subframe compleet met de draagarmen etc. eronderuithalen en naast de auto omwisselen. Bij een amazon met schijfremmen voren moet je ook remleidingen loshalen. Wel even wat werk, zeker als je het nog nooit gedaan hebt. Ik zou zeker vantevoren kijken of er delen van de ophanging zoals de bussen van de onderste draagarmen aan vervanging toe zijn. Daarna zeker opnieuw uit laten lijnen (en dan niet alleen de toespoor). Natuurlijk altijd eerst een goed subframe zien te vinden, goed bekijken en een "kloptest". Ik heb eens veel kilometers gereden voor een "wel wat duurder maar dan ook heel erg goed" subframe waarin dan toch helaas de draagarmbouten vastgeroest zaten (demontage van draagarmen middels slijptol) en een tikje met een etaleurshamertje tegen de onderkant een gat veroorzaakte (zag er van buiten redelijk uit maar van binnen helemaal verroest).
Mbt de aanbieding van Dick, als deze voortrein goed is spaar je wat werk door het hele zaakje om te zetten, wel zoals Lars schrijft erop letten dat je de juiste hebt: de eerste variant is compleet anders als de latere (die zich alleen onderscheiden bij de bevestigingspunten voor de remleidingen als er schijfremmen zijn, bij trommelremmen voren zijn deze bevestigingspunten dan gewoon over). Succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD