rammelend geluid voorwielophanging
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
-
Ik zal het ook weten dat ik een Amazon heb gekocht uit de goedkope prijsklasse!

groeten van mij en mijn volvo ('s)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-

als er een kogel losschiet is je auto onbestuurbaar.
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
-

Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
" verburgh (GAST)" schreef:
Bij nadere inspectie kon ik bij het heen en weer halen van de voorstang (tussen de beide voorwielen) enige speling merken. Ik denk dat dit die klappen veroorzaakt. wielen zitten goed vast.
Als je de spoorstang bedoeld, dan zit er speling tussen je stuurwiel aandrijving van je linker en je rechter wiel. Normaal is dat maar op een paar manieren mogelijk en allemaal leveren ze een levensgevaarlijke situatie op.
In het kort zit aan je stuurhuis en hulp stuurhuis een arm met daar tussen een stang. Die stang kan ingekort of juist langer gemaakt worden om te zorgen dat je wielen sporen, je spoorstang. Dat wil zeggen dat je wielen (ongeveer) evenwijdig gericht zijn en niet bijvoorbeeld je linker wiel iets naar links wil, terwijl je rechter wiel iets naar rechts wil. Verder zitten er twee stangen aan naar je voorwiel assen toe. Die zorgen er voor dat je wielen mee sturen als je je stuur draait. Omdat de hoek die die verbindingen maakt constant veranderd, is de bevestiging een soort kogel gewricht dat Fusee kogel wordt genoemd. Één van de mogelijkheden is dat één van die 4 fusee kogels versleten is of op een andere manier los gekomen is. In dat geval is de speling puur in het horizontale vlak (i.e. je kunt de voorkant van een wiel wat naar buiten trekken zonder dat het andere wiel mee komt.
Dan heb je nog 4 van die Fusee kogels aan je wagen. en wel aan je onderste draag arm en bovenste draag arm. Tussen die kogels zit een metalen deel waar je steekas onderdeel van is en waar dus je wiel aan vast zit. Als één van die kogels om wat voor reden dan ook slecht zijn kun je een wiel aan de bovenkant iets naar buiten en naar binnen bewegen.
Langzaam rijden kan, maar ik heb ooit een Renault 4 gezien op een rotonde waarbij de fusee kogel van de spoorstang los geschoten was., waarna de hele voorwiel ophanging uit elkaar getrokken was. Dan sta je als auto eigenaar te janken bij een wagen waarvan de wilen twee kanten op wijzen en waarvan de neus op de grond ligt. Vervanging kost niet de hoofdprijs, maar uitlijnen er na is aan te raden, en tenzij je weet wat een poullie-trekker is zou ik het laten doen.
Met vriendelijke groet,
Gerben.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Verder kan het ook bij het stuurhuis of hulpstuurhuis vandaan komen op basis van de speling die je beschrijft.
Of zelfs van de bovenste draagarmen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
-
Is dit ook op de lossen met een andere gebruikte (complete) stuurstang? ik heb er een paar t ekoop zien staan op marktplaats. reparatie lijkt mij ingewikkeld. (lees: voor de garage en dus duur)
Als het puur de stuurstang is en niet bijvoorbeeld de lagers van je stuurhuis en/of hulp stuurhuis (Als die versleten zijn bewegen die twee armen ook mee) dan kost zelfs het laten maken in een garge niet veel. De stuurstang bestaat uit twee korte, losse kogels die ik op zo'n 30 euro per stuk schat. Demontage en montage schat ik op een uur. Dan heb je voor net over de 100 euro weer een helemaal betrouwbare wagen. Rest alleen nog de uit-lijn kosten,
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
het gaat om de veiligheid he :mrgreen: