rammelend geluid voorwielophanging
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-07-2011 08:05 #104438
door luuk verburgh (GAST)
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic rammelend geluid voorwielophanging
Beste W. de Baere: bedankt voor je bijdrage. Ik zal dat vandaag mee nemen naar de garage en degene die dit controleert laten onderzoeken. vrgr Luke
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-07-2011 22:14 #104460
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic rammelend geluid voorwielophanging
Nou de oorzaak is bekend: de draagarm die aan het subframe is gelast zit los 
de draagarm zit aan de dwarsbalk (mijn taal..) gelast en de voorkant is los. Deze gaat heen en weer bij het sturen (het plaatje wat vast hoort te zitten schuift heen weer). Geprobeerd met de bout die er doorheen gaat vast te draaien maar die zit muurvast, dus daar ligt het niet aan. Kennen jullie dit probleem?
Maandag naar de garage en dan hopelijk klaar. MOet wel nwe banden hebben want dat zijn inmiddels sliks geworden door de foute uitlijning.
Kortom even lassen (de garage), uitlijnen en weer een gevaar minder. Heb ook per ongeluk mijn claxon ontdekt.

de draagarm zit aan de dwarsbalk (mijn taal..) gelast en de voorkant is los. Deze gaat heen en weer bij het sturen (het plaatje wat vast hoort te zitten schuift heen weer). Geprobeerd met de bout die er doorheen gaat vast te draaien maar die zit muurvast, dus daar ligt het niet aan. Kennen jullie dit probleem?
Maandag naar de garage en dan hopelijk klaar. MOet wel nwe banden hebben want dat zijn inmiddels sliks geworden door de foute uitlijning.
Kortom even lassen (de garage), uitlijnen en weer een gevaar minder. Heb ook per ongeluk mijn claxon ontdekt.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-07-2011 10:03 #104469
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic rammelend geluid voorwielophanging
Je omschrijving rammelt nog harder als je voortrein (makkelijke grap). Het subframe (= dwarsbalk waar de motor op rust en de wielarmen aanzitten) zit met 2 bouten per kant aan de chassisbalk (= kokerprofiel in de lengterichting, onderdeel vd carrosserie).
Wielarmen zijn er twee per kant (boven en onder), ze zitten gebout aan het subframe, beide voorzien van een draaipunt in rubbers zodat ze kunnen scharnieren.
Als één van deze delen aan de andere is gelast, is er is serieus geknoeid aan je voortrein. Als één van deze delen doorgeroest is, is dat vrij normaal, mijn beide 140's hadden roestgaten, scheuren en/of reparaties aan het subframe, de chassisbalken en de wielarmen.
Die APK die je net hebt, stelt niks voor, ik heb al zoveel auto's goed laten keuren met haastig dichtgesmeerde scheuren, polyester en ondeugdelijke reparaties (die ik meestal later zelf verbeter).
Wielarmen zijn er twee per kant (boven en onder), ze zitten gebout aan het subframe, beide voorzien van een draaipunt in rubbers zodat ze kunnen scharnieren.
Als één van deze delen aan de andere is gelast, is er is serieus geknoeid aan je voortrein. Als één van deze delen doorgeroest is, is dat vrij normaal, mijn beide 140's hadden roestgaten, scheuren en/of reparaties aan het subframe, de chassisbalken en de wielarmen.
Die APK die je net hebt, stelt niks voor, ik heb al zoveel auto's goed laten keuren met haastig dichtgesmeerde scheuren, polyester en ondeugdelijke reparaties (die ik meestal later zelf verbeter).
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-07-2011 10:11 #104471
Begrijp ik dan goed dat de plaatjes die op het subframe zitten er niet ophoren? die zit los. daardoor verschuift de moer heen en weer di er door heen zit. (incl plaatje)
06-07-2011 10:19 #104472
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic rammelend geluid voorwielophanging
Geef ons even een plaatje dan weten we waar het over gaat, de 144 is inderdaad kwetsbaar voor roest aan de voortrein. Heb ook een 142 met doorgeroeste voortrein. De grote ovale balk waar de shocktowers aanzitten is in het midden vrijwel door.....levens gevaarlijk.
Laswerk aan de voortrein is een afkeur voor APK.
Toch zou ik, als je de boel uitelkaar hebt, een grote ronde ring lassen in de shocktowers, dat is waar de schokbrekers zijn gemonteerd. Dat geeft stevigheid en voorkomt problemen hier.
Ben benieuwd naar het plaatje
Laswerk aan de voortrein is een afkeur voor APK.
Toch zou ik, als je de boel uitelkaar hebt, een grote ronde ring lassen in de shocktowers, dat is waar de schokbrekers zijn gemonteerd. Dat geeft stevigheid en voorkomt problemen hier.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
06-07-2011 10:21 #104474
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic rammelend geluid voorwielophanging
incl. plaatje zou handig zijn. 
Ik begrijp niet wat je bedoelt.
En ondertussen begin ik het idee te krijgen dat Niek toch wel een beetje gelijk heeft .

Ik begrijp niet wat je bedoelt.
En ondertussen begin ik het idee te krijgen dat Niek toch wel een beetje gelijk heeft .
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
06-07-2011 10:22 #104475
door Lars Rengersen
Die grap was blijkbaar te makkelijk
Je was me net voor."E.S.G. Zee" schreef:
Die grap was blijkbaar te makkelijk

- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-07-2011 10:50 #104479
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic rammelend geluid voorwielophanging
ik denk dat Luuk de 2 bussen aan het subframe bedoelt waar dus die lange bout van de onderste draagarm doorheen gaat.
zo als ik het lees is de voorste bus losgerot van het subframe.
aan het subframe zou je niet moeten willen lassen , niet hier :oops:
het kan toch niet waar zijn dat dit is goedgekeurd
zo als ik het lees is de voorste bus losgerot van het subframe.
aan het subframe zou je niet moeten willen lassen , niet hier :oops:
het kan toch niet waar zijn dat dit is goedgekeurd

06-07-2011 10:52 #104480
door Lars Rengersen
Het betreft een auto met een kenteken uit 1959.......
Wanneer werd de APK plicht voor auto's van voor 1960 ook alweer afgeschaft?
Wanneer werd de APK plicht voor auto's van voor 1960 ook alweer afgeschaft?
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-07-2011 11:00 #104481
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic rammelend geluid voorwielophanging
ik denk dat Niek de Boer toch steeds meer gelijk gaat krijgen