rammelend geluid voorwielophanging
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-07-2011 19:15 #104496
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic rammelend geluid voorwielophanging
Aan een subframe mag wel gelast worden, geen probleem. Onder mijn subframe zat een 1 mm plaat blik gelast (slecht ook nog), was nooit een probleem, heb ik vervangen door een dikkere plaat, uitgebreid beoordeeld door meerdere keurmeesters, ook geen probleem.
Onderdelen waar niet aan gelast mag worden zijn wielarmen (wielgeleidingselementen in APK taal) en veerschotels.
Van: www.innovam.nl/Business/FAQ.aspx?c=2
Zowel voor reparatie van roestschade als van scheuren is het lassen aan een subframe toegestaan.
Voor roestschade, zie Regelgeving APK, afdeling 4, annex 1 en art. 24.
In annex 1 wordt voor een subframe een roestschadegradatie gegeven van 6E.
In art. 24 staat t.a.v. onderdelen waarvoor een roestschadegradatie is gegeven onder andere het volgende:
a. reparaties met pasklare gedeelten, waarbij elk deel deugdelijk aan het oorspronkelijke materiaal is gelast, zijn toegestaan;
b. vervanging van delen is toegestaan mits deugdelijk gelast dan wel bevestigd met bouten indien de oorspronkelijke bevestiging heeft plaatsgevonden door middel van bouten of klinknagels
Onderdelen waar niet aan gelast mag worden zijn wielarmen (wielgeleidingselementen in APK taal) en veerschotels.
Van: www.innovam.nl/Business/FAQ.aspx?c=2
Zowel voor reparatie van roestschade als van scheuren is het lassen aan een subframe toegestaan.
Voor roestschade, zie Regelgeving APK, afdeling 4, annex 1 en art. 24.
In annex 1 wordt voor een subframe een roestschadegradatie gegeven van 6E.
In art. 24 staat t.a.v. onderdelen waarvoor een roestschadegradatie is gegeven onder andere het volgende:
a. reparaties met pasklare gedeelten, waarbij elk deel deugdelijk aan het oorspronkelijke materiaal is gelast, zijn toegestaan;
b. vervanging van delen is toegestaan mits deugdelijk gelast dan wel bevestigd met bouten indien de oorspronkelijke bevestiging heeft plaatsgevonden door middel van bouten of klinknagels
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-07-2011 19:18 #104498
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic rammelend geluid voorwielophanging
Ter overweging: Goed laten lassen is ws. duurder dan, en net zoveel werk als, compleet vervangen.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-07-2011 19:28 #104499
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic rammelend geluid voorwielophanging
En een plaat eronder lassen is toch heel wat eenvoudiger dan de draagarmbuis weer goed op de juiste plaats krijgen (afgezien ervan dat er een reden is waarom dit losgescheurd is: het subframe is dan van binnuit zover verroest dat de materiaalsterkte niet meer voldoende is). Laten lassen is geen afdoende oplossing, goede vervanging is nog goed te vinden (eventueel een holle ruimte konservering erin spuiten). Als je de auto nog een tijdje wilt rijden zou ik niet gaan lassen, dat is een noodoplossing.
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-07-2011 22:17 #104504
door luuk verburgh (GAST)
groeten van mij en mijn volvo ('s)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic rammelend geluid voorwielophanging
Heren, de APK keurmeester (rijdt zelf ook klassieker) heeft gezegd dat het net zo veilig wordt als het hoort. Hij heeft de plek bekeken en er is geen roest. Alleen het plaatje aan het subframe is los. Wat mij betreft einde discussie en bedankt voor al het meedenken. Gelukkig viel het achteraf dus wel mee. :mrgreen:
- luuk verburgh (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-07-2011 09:25 #104512
door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic rammelend geluid voorwielophanging
ps : van der Marek
Bedankt trouwens voor je link waar in staat wat wel en niet mag voor de APK tav het subframe. Dit zal gezien de technische input van vele forumleden hun toch al bewonderingswaardige kennis nog meer verrijken. Blijkbaar is niemand hier op dit forum er mee bekend dat je wel mag lassen aan je subframe.
Neem niet weg dat ik natuurlijk iedereen zeer dankbaar ben voor het meedenken.
Bedankt trouwens voor je link waar in staat wat wel en niet mag voor de APK tav het subframe. Dit zal gezien de technische input van vele forumleden hun toch al bewonderingswaardige kennis nog meer verrijken. Blijkbaar is niemand hier op dit forum er mee bekend dat je wel mag lassen aan je subframe.
Neem niet weg dat ik natuurlijk iedereen zeer dankbaar ben voor het meedenken.

- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-07-2011 12:12 #104515
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic rammelend geluid voorwielophanging
met verbazing heb ik kennis genomen van de apk regels van dit moment.
de apk regels , apk is vanaf ik meen 85" waren de eerste pakweg 10-15 jaar strenger.
er werd actief gezocht naar zachte plekken met stootijzers , schroevendraaiers en hamers. om weggemoffelde rotte plekken op te sporen.
dat de apk regels de laatste jaren zijn versoepeld ben ik van op de hoogte , niet dat het apk regime zo is uitgehold.
apk keurmeesters hebben altijd al hun eigen interpretatie op de regels gehad en dat betekende bij de ene goedkeur en de andere afkeur, althans dat was / is mogelijk.
Rudi slaat de spijker op zijn kop wat het subframe betreft , de roestschade zit van binnen.
als het toegestaan is een rot subframe aan de buitenkant op te lassen , en dat is het blijkbaar toegestaan is mijn respect voor de apk gedaald tot het absolute dieptepunt.
de apk regels , apk is vanaf ik meen 85" waren de eerste pakweg 10-15 jaar strenger.
er werd actief gezocht naar zachte plekken met stootijzers , schroevendraaiers en hamers. om weggemoffelde rotte plekken op te sporen.
dat de apk regels de laatste jaren zijn versoepeld ben ik van op de hoogte , niet dat het apk regime zo is uitgehold.
apk keurmeesters hebben altijd al hun eigen interpretatie op de regels gehad en dat betekende bij de ene goedkeur en de andere afkeur, althans dat was / is mogelijk.
Rudi slaat de spijker op zijn kop wat het subframe betreft , de roestschade zit van binnen.
als het toegestaan is een rot subframe aan de buitenkant op te lassen , en dat is het blijkbaar toegestaan is mijn respect voor de apk gedaald tot het absolute dieptepunt.
07-07-2011 13:35 #104516
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic rammelend geluid voorwielophanging
Same here. Dat "geldige APK" geen synoniem is voor een "veilige auto" wist ik al wel, maar dat het zo ernstig was.....
Wat me echter nog meer zorgen baart is dat sommige mensen de APK regels dan nog steeds als norm hanteren dat het dan wel goed zit. Zeker bij intensief gebruik is goed onderhoud gewoon nodig. Een APK is ook maar een steekproef op een bepaald moment die vaak ook nog in een korte tijd wordt uitgevoerd.
Anyway: veel veilige kilometers gewenst
Wat me echter nog meer zorgen baart is dat sommige mensen de APK regels dan nog steeds als norm hanteren dat het dan wel goed zit. Zeker bij intensief gebruik is goed onderhoud gewoon nodig. Een APK is ook maar een steekproef op een bepaald moment die vaak ook nog in een korte tijd wordt uitgevoerd.
Anyway: veel veilige kilometers gewenst
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-07-2011 15:25 #104517
De APK (vanaf 1994 pas) is echt het absolute minimum. Een 165r15 band met 1,6 mm profiel over 86 mm breedte (in het midden) is nog OK (wel een adviespunt, haha), geen mens die daar nog mee durft te rijden.
Ik weet dan ook zeker dat er in de jaren heel veel banden, dorpels, kogels en koplampen ten onrechte zijn afgekeurd. En auto's zijn goedgekeurd, ik heb met 1 set banden wel eens 2 auto's laten keuren binnen een week tijd, niks van gehoord.
Ik weet dan ook zeker dat er in de jaren heel veel banden, dorpels, kogels en koplampen ten onrechte zijn afgekeurd. En auto's zijn goedgekeurd, ik heb met 1 set banden wel eens 2 auto's laten keuren binnen een week tijd, niks van gehoord.
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-07-2011 15:34 #104519
Ho, sorry, APK is toch vanaf 1985.
- 11654-dummy
-
- Elite lid
-
- Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Minder
Meer
07-07-2011 18:04 #104523
door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic rammelend geluid voorwielophanging
verburgh (GAST)
ik ben heel benieuwd naar foto's van deze auto. om eens globaal de staat van de auto eens te kunnen bekijken.
er wordt veel gevraagd maar er wordt niets laten zien. over welk plaatje hebben we het eigenlijk over.
ben heel benieuwd.
cees
ik ben heel benieuwd naar foto's van deze auto. om eens globaal de staat van de auto eens te kunnen bekijken.
er wordt veel gevraagd maar er wordt niets laten zien. over welk plaatje hebben we het eigenlijk over.
ben heel benieuwd.
cees