Iets bekend over een Volvo D5 diesel motor in een 740 of nog leuker, in mijn 780.
- V700 register
- Nieuw lid
-
en wat nog mooier is is dat je voor een $ of 450 een nieuw kunt hebben voor onze Volvo's. Truetrack heet het en in de USA is het gewoon te koop. Erg stevig die dingen!Mathy schreef : Hallo Wytze
Het is i.i.g. een Torsen (Torque Sensing) differentieel. Kom je ook tegen in bepaalde Audi's, Hummers en vierwielaangedrven Lancia's. Die verdelen het koppel mechanisch zo, dat het wiel met het meeste weerstand ook het meeste koppel krijgt. Dit differentieel werkt met worm- en tandwielen i.p.v. bijvoorbeeld platen. Persoonlijk vind ik het het mooiste differentieel dat er te krijgen is.
groetjes
Mathy
de oudere D5's gebruiken EDC15, de nieuwere EDC 17, daar is ook nog behoorlijk wat over te vinden maar een stap voor stap instructie heb ik nog niet gevonden (die zal er ook wel niet zijn...)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
De Torsens zijn ook gewoon te koop volgens mij. TrueTrack is veel simpeler als de Torsen. Ik heb hier de documentatie van TorSen liggen. Wie een beetje werktuigbouwbloed heeft, vindt een Torsen veel mooier dan de Truetrack (die in mijn ogen gewoon "geinspireerd" is op de Torsen).
groetjes
Mathy
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Dan ben ik al een stuk verder en kan me bezighouden met de zaken er achter.
- V700 register
- Nieuw lid
-
We hebben een V70 D5, en die draait zo'n 2100 toeren bij 120, en dit is nog een 5-bak. de nieuwste V70 met D5 (std. 205 pk en 4200 Nm) heeft een zesbak, en die draait (voor zover ik kon herinneren tijdens meerijden) onder de 2000 toeren bij 120.Wytze schreef : Langere overbrenging er in om de power in lagere toeren om te zetten? 50kmh of misschien 60 kmh per 1000 toeren moet immers makkelijk kunnen.
Een langere overbrenging kan dus geen kwaad denk ik .
Volvo 740 Turbo Intercooler Estate - Wit - 1986 - 164.000 km - B230FTVolvo 340 1.4 DL - Groen - 1983 - 142.000 km - B14
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Wat een rust moet dat zijn zeg. Een 780 diesel tokkelen over des heren wegen met 120 kmh met 2000 toeren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Hij heeft een dergelijk projectje gedaan?
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Motorsteunen kan je in Sweden gewoon bestellen.
Groeten,Gerben