Iets bekend over een Volvo D5 diesel motor in een 740 of nog leuker, in mijn 780.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-05-2010 13:11 #1080765 door Wytze Broerze
Nu mijn eerste 86'er 740 estate project met een 1998 Turbo LPI techniek steeds meer duidelijkheid geeft, waarmee de werkelijke uitvoering nog een kwestie van tijd is, begint ook de D5-diesel variant in een 700 sedan of 780 te kriebelen.
Dat is natuurlijk een summun van genot. Lekker tokkelen op diesel met heerlijk groot koppel en stevig aantal PK's. Vanzelfsprekend moet het een Automaat worden.
Nu ben ik al aan het zoeken geweest en heb ook al met enkele ideeen tegen de techneuten aan gehouden. Daar heb ik al wat info uit verkregen. Nu wil ik het toch wat breder aankaarten, Hier dan dus vanzelfsprekend.
Ik heb al gezocht op het internet naar een conversie als hierboven omschreven maar nog helemaal niets kunnen vinden. Maar ik ben in het zoeken ook niet zo goed.
Vragen zijn bijvoorbeeld :
Is het blok van een D5 familie van de 6 cilinder benzine 24V lijn motor uit de 9 serie? Of is een D5 blok in belangrijke mate gelijk aan een 5 cilinder uit de 850/V70 series?
Past het D5 motorblok aan een Automaatbak van een 960 6 cilinder 24V benzine lijn motor? Of welke aanpassingen er dan moeten zijn. Tussenaslengte bijvoorbeeld.
Zijn de motorsteunen van een 6 cilinder 24V benzine lijn motor te gebruiken voor deze conversie?
Elektronica en koelers maak ik me het minste zorgen over. Dat is een kwestie van uitzoeken en doen.
Lijkt me een mooie discussie voor deze regenachtige zondag. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2010 13:56 #1274864 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De D5 is geen familie van de
De D5 is geen familie van de 6 cilinder diesels van de 9 serie. Ook niet van de iets moderne indirect ingespoten 5 cilinder uit de 850. Deze motor is ontworpen in Volvo beheer en de andere twee motoren komen uit de tdi schappen van Volkswagen.
Ik vraag me ten zeerste af of een automaatbak van een 960 op een d5 past. Sowieso moet de tussenaslengte aangepast worden maar ik vraag mij ook sterk af of deze bakken bestemt zijn tegen het enorme koppel van de motor. Ik denk dat je eerder moet kijken naar de automaatbak die aan de d5 vast zit. 
Daarnaast lijkt het mij bijzonder lastig om deze dwarsgeplaatste motor welke alleen in voorwielaandrijvers is geleverd in de lengte plaatsen in een achterwielaandrijver. 
Ik ben benieuwd of het haalbaar is. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-05-2010 15:19 #1274873 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Ben even wat duidelijker nu in de initiele tekst.
Het gaat mij inderdaad om gelijkenissen tussen de 6 cilinder 24V lijn benzine motor en de D5 om vast te stellen of de Automaatbak van een 6 cilinder in lijn aan de D5 geschroefd kan worden. De 6 en 5 cilinder diesels uit het huis van VW/Audi wil ik er niet in hebben.
Het koppel van de 6 cilinder 24V lijn benzine motor is 267 NM en de D5 heeft 340 NM. Dat is verschil maar nog niet moordend denk ik. Hoe vaak immers gebruik je ook die krachten in het NL verkeer?
De bak die in een V70 aan een D5 vast zit is inderdaad voor een dwarse constructie. Kan me niet voorstellen dat je die voor lengterichting opstelling kan gebruiken. Je hebt immers in plaats van 2 uitgaande assen nu plotseling een enkele as die naar achteren loopt.
Blijft de vraag open. Ben benieuwd naar meer reacties.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2010 16:14 #1274876 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic M90 en automaat van een 6
M90 en automaat van een 6 cylinder passen op de D5. Eén motorsteun kun je van een 960 gebruiken geloof ik, de andere zelf maken. 
Juist de elektronica moet je je het meeste zorgen om maken! Deze motoren zijn immens ingewikkeld en standaard computers zullen zeer zeer waarschijnlijk niet bruikbaar zijn.
Opties zijn dan het management te kopen van een Volvo Penta D3 (dat is een D5 voor de botenwereld en deze hebben een aparte kabelboom/management om de motor meer stand-alone te laten draaien).
Andere optie is een aftermarket systeem te installeren met de nodig kosten (1500++) en het afstellen etc.
Dat in combinatie met de kosten van een D5 blok, de hoeveelheid zelf fabricage aan steunen etc. lijkt mij geen goedkope (maar op zich wel mogelijk) manier. 
Beetje goede 8v turbo haalt die 340Nm ook wel, zij het bij een ander toerental..
Gr,
Philip 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-05-2010 17:40 #1274889 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Kijk dat geeft hoop
Mooi, 960 bak en D5 blok passen dus op elkaar. 
D5 blok komt uit een UK wagen die op zich weinig tot niets kost als je de opbrengst van de rest van de onderdelen meerekend. Zelfde voor een 960 bak.
Daar komen natuurlijk ook al de bijbehorende elektronica en computer(s) uit.
Kan me voorstellen dat de bedrading natuurlijk tijd en mogelijk geld kost maar hoeveel draden gaan nu naar een inspuit en motormanagement systeem?
En zullen er veel afhankelijke systemen aan verbonden zitten? Maar het is goed om te weten dat er een penta dradenboom bestaat die mogelijk ook een oplossing kan bieden.
Ik weet dat er ook T5 blokken in 940's zijn gebouwd en die hebben vergelijkbare complexe bedradingssytemen lijkt me. Maar mogelijk hebben die ook aparte bedradingsoplossingen gecreeerd..
Maar dat er een bak achter past zag ik graag bevestigd.
Hoor graag nog meer ideeen en vraagtekens bij deze constructie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2010 18:31 #1274896 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat de elektronica
Wat de elektronica betreft;
 Het is van belang te weten zoals hierboven al aangegeven welke computers er met elkaar communiceren en vooral ook volgens welke protocollen....Een protocol kan bijvoorbeeld zijn; CAN (controller area network),dat is een berichtenverkeer dat werkt met een gedigitaliseerd bericht op een 2-draads "lijntje". Als dat het geval is zal je alle delen mee moeten pakken die aan de betreffende computers hangen.
Simpel voorbeeldje ; het gaspedaal, als deze via CAN communiceert met het motormanagement moet het pedaal meeverhuizen.Hetzelfde geldt ook voor snelheids-signaal en alle andere signaalgevers die met het motormanagement samenhangen.
Het is misschien het intrappen van een open deur maar eigenlijk zou je een blokschema en systeembeschrijving moeten hebben van je be-oogde donorwagen.je kunt dan redelijk nauwkeurig vaststellen welke systemen iets van elkaar willen weten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2010 19:37 #1274916 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gaaf!
Ik volg dit met grote interesse, leuk project!
Als leek lijkt het mij dat de grootste uitdaging zit in alle aan de D5 gekoppelde elektronica (ECU's) passend te krijgen in een 780. Je houdt dan met een mooi draaiend blok nog wat draadjes over (ABS, boordcomputer, radiocommunicatie, seatbelts, etc). Kan de airco op zichzelf functioneren? Hoe gaat de automaat-ECU met de D5-ECU communiceren? Kortom: leuke uitdaging!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2010 21:02 #1274926 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic .
T5 motoren zijn vele malen makkelijker aan te sturen dan D5's.. dat is geen vergelijk. Het gaat hier niet per se om de aantal stekkertjes, maar om de software die alles doet. 
En realiseer dat het woord 'Penta' in één zin genoemd kan worden met 'Duur'. Dat spul is onbetaalbaar..
Een moderne dieselmotor aansturen is al moeilijker dan een moderne benzinemotor (als een T5), laat staan het verschil in bedrag dat je moet uitgeven. Om direct aan een dergelijk blok te beginnen kan natuurlijk wel, maar je moet heel goed weten waar je aan begint! Management systemen als Megasquirt etc. zijn bekend op het internet, management systemen voor diesels is een ander verhaal. Er zijn wel specialisten die hier mee overweg kunnen maar ook daar loop je dan weer in de problemen. Bedrijven als Rica kunnen geloof ik dergelijke managementsystemen leveren voor diesels en dan ook programmeren €€..
Als laatste moet je wel er aan denken dat je auto moet omkeuren! Met ingang van 1 mei gaat de regeling weer terug naar het oude. Dat betekent dat wanneer er geen typegoedkeuring is (en je gaat door de 40% vermogenstoename) je ook met de RDW een goed gesprek krijgt.
Verder kan ik niet ontkennen dat het een geweldige auto zou zijn!
Gr,
Philip 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
03-05-2010 00:59 #1274946 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Oke dat is dus minder makkelijk
Er is dus veel elektronica die heen en weer gegevens verzend.
Mij lijkt wenselijk een systeem te creeeren waarbij de motor en de bak functioneren. Dat is voldoende voor deze configuratie. Airco, ABS, radio, seatbelts werken zonder motormanagement ook prima in de jaren voor 1987. En boordcomputer heeft ie niet.
Ik ga van de week wel eens met een specialist van de volvo dealer praten wat hij van het idee vind.
De D5 zal ie wel kunnen inschatten uit zijn hoofd maar de bak is hem ook iets te oud om het uit zijn hoofd te kunnen.
Welke gegevens heeft de ECU van die automaat bak dan nodig van de wagen/motor om te kunnen functioneren?? En zijn de gebruikte bakken achter de 6 Cilinder 24V benzine motor nog verschillend tussen 1990 en 1998?
Heeft ie geen kickdownkabel die hem de info geeft over de motor?
Dank voor het meedenken zo ver. Alle info is welkom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2010 09:03 #1274952 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic automaat
H!
Er zijn voor zover ik weet twee bakken gemaakt in de 3.0. De AW30-40 (uit de 2.5 en de 3.0 180pk) en de AW30-43 (uit de 3.0 204pk). Beiden een iets ander schakelgedrag en ander koppelgedrag. Persoonlijk zou ik voor de AW30-43 gaan omdat deze wat beter aangrijpt (minder slip heeft). Zie <a href="/node/21251#comment-99512">hier</a> en <a href="/node/21251#comment-99510">hier</a> (en verder) daarover meer. Beiden werken zonder kickdownkabel. Hoe het zit met de gegevens uit de ECU: Robertm heeft zich wel eens gebogen over wat aanpassingen. Mogelijk dat hij je verder kan helpen.
Het lijkt mij het handigst om de auto aan te sluiten op een D5 met ECU ipv andersom. Mooiste zou nog zijn als je een D5-automaat met ECU kunt omzetten maar dat past vast niet. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD