Iets bekend over een Volvo D5 diesel motor in een 740 of nog leuker, in mijn 780.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Ik heb er echter niets over kunnen vinden.
Wel al besloten, als het kan, een bak te nemen die achterde 204 PK hangt want die overdrive is net even groter en dat zijn dus minder toeren bij 100 km.
Is er ergens op het forum een beschrijving van die bak elektronica en met name welke input die elektronica nodig heeft om te funtioneren.
Iemand een idee?
Dank alvast
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Vanavond met een elektronica expert gesproken van volvo.
Hij is trouble shooter voor de wagens van de laatste 10 jaar. Hij noemde gelijk de vele afhankelijkheden van de D5 motor met elektronica. Noemde gelijk ook een alternatief management systeem die het blok stand alone kan aansturen op basis gaspedaal zoals die ook voor de T5 blokken beschikbaar zijn. Riep ook gelijk of een T5 blok niet leuk was.
Ja maar ik wil een zuinige diesel hebben......
LPG kan natuurlijk ook met een B230FT/FK. Dat wilde ik juist niet.
Bak is ook een probleem want die schakelt met de toeren van een benzine wagen die wel tot 5500 a 6000 toeren kan draaien en de D5 gaat maar tot 4500 toeren.
Dit zijn de leuke donors trouwens: <a href=" cgi.ebay.co.uk/2002-VOLVO-V70-D5-S-BLUE-...;hash=item439f3796b6 "> cgi.ebay.co.uk/2002-VOLVO-V70-D5-S-BLUE-...;hash=item439f3796b6
Maar ja of de d5 er ooit in komt lijkt niet meer zo zeker. ik ga me er eens verder in verdiepen. De D3 is denk ik de eenvoudigste oplossing maar de vraag is of die duur is.
Iemand nog een linkje voor het D3 gebeuren?
- Henk Huisman (GAST)
- Nieuw lid
-
Dat blok is in de lengte richtig te plaatsen, en er zit wat minder elektronica bij.

Groeten Henk
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nira in Zweden verkoopt programmeerbare systeme voor Diesels zoals de D5, misschien is daar wat te vinden. Alles kan, maar het zal wel wat kosten.. helaas.
Misschien eens bij een chiptuner het idee voorleggen en vragen of deze iets kan met het disabelen van de immobiliser? Dan zou je weer een stap dichter bij het gebruik van een normale (goedkope) D5 zijn. De oudere D5 gebruikt het EDC15 management, de nieuwere (2006+?) EDC16, als ik het goed heb. Die management systemen zijn ook te vinden in VW/Audi/Mercedes etc etc, er is dus veel over bekend.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Hier een linkje over de D3: <a href=" www.yachtfocus.com/watersportnieuws/226/...-volvo-penta-d3.html "> www.yachtfocus.com/watersportnieuws/226/...-volvo-penta-d3.html
De gedachte moet denk ik zijn om een motormanagement systeem te maken/vinden die de basics als inspuiting en de turbocompressor met variabele geometrie van de D5 motor bestuurd als stand alone krachtbron incl gaspedaal. Verder is het wel leuk als er een tempmeter en toerental afgetapt kan worden. Dan ben je er wel met functionaliteiten denk ik. Of mis ik nu nog wat?
De mechanische delen zijn niet het probleem maar dus wel de aansluiting er van aan de besturing is mij nu ook wel klip en klaar. Nira zal ik eens bekijken wat die kunnen. <a href=" www.nira.se/index.php "> www.nira.se/index.php Ga contact met ze opnemen. Weten ze het zelf niet dan weten ze misschien iemand die het kunstje al een keer gedaan heeft. De zweden zijn gek genoeg om iets dergelijks te ontwikkelen in de koude lange winter.
Ook kreeg ik een tip dat deze techniker mogelijk iets kan betekenen <a href=" www.bs-autotune.nl/ "> www.bs-autotune.nl/ . Hij heeft al een korte omschrijving van mijn wens in zijn mailbox.
Merk overigens ook dat er best wel interesse is in deze D5 gedachte hier op het forum. Mogelijk zijn er dus meerdere afnemers als er iets moet worden ontwikkeld. Ga ik niet van uit maar waarom niet he?
Ik moet jullie ook nog opbiechten dat ik graag een MB G wil hebben waar dan de 5 cilinder MB diesel met iets van 80 PK ook gewisseld kan worden voor deze D5 motor. Dan heb je in ieder geval wat meer PK's en koppel.
En natuurlijk het milieu wordt minder belast. We denken rustig verder en ik hoor graag iedere bijdrage en elke gedachte spinsel.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Helemaal wat voor in een oldtimer 740!
misschien is een PLC een idee? [Programmable logic controller? mini PC'tje] voor de aansturing van al het gebeuren.
Zul je wel zelf de software moeten schrijven...Maar goed, dan kun je wel ALLES zelf bepalen.Inspuiting, gedrag..etc
Goed ik heb nog nooit met zo'n ding gespeeld, maar het kwam in me op, en sinds je alle hersenspinsels wilt weten..
Lijkt me wel een goede mogelijkheid.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Lijkt mij wat teveel van het goede. Je hebt gewoon heel veel informatie nodig, in ieder geval als vertrekpunt. Die informatie moet je "ergens" zien te krijgen, dat aanpassen aan je specifieke situatie (waarbij je moet weten wat je doet) en wellicht moet je je begininformatie ook overprogrammeren naar de specifieke PLC die je wilt gebruiken. Qua functie lijken ECU's mij ook PLC's (in ieder geval de LH Jetronic, mogelijk werkt de ECU van de D5 een stuk gecompliceerder) maar daar is wel een dedicated geheel van gemaakt, chips, I/O en behuizing. Niet een standaard Mitsubishi of Siemens PLC waar wat draadjes aan zitten.Dan lijkt het me makkelijker een soort aftermarket, stand alone ECU systeem te kopen en te proberen dat geschikt te maken (waarbij het instellen misschien "slechts" het aanpassen van een aantal waarden/het kenveld is). Maar, zoals aangegeven, dat is er wel, tegen een hoop geld. Mij lijkt dat je je dat (zelf een stand alone, custom systeem bouwen) niet op een verloren zondagmiddag op je zolderkamertje doet.gerryberrie schreef : misschien is een PLC een idee? [Programmable logic controller? mini PC'tje] voor de aansturing van al het gebeuren.Zul je wel zelf de software moeten schrijven...Maar goed, dan kun je wel ALLES zelf bepalen.Inspuiting, gedrag..etc
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
PrijsEn natuurlijk zelf alles in kunnen stellen, je kan zelfs ECO en SPORT programma's erin zetten als je wilt...
De overige electronica is lijkt me ook wel te realiseren.En uiteindelijk kan je het geheel [om de draadjes te verbergen] wel een in proffie doosje zetten.
Je hebt inderdaad natuurlijk eerst wel een hoop input nodig:BPD, temp, toeren,gaspedaal,lucht,last..etc..etc
Maar als je dat hebt, en kan verwerken in je proggie, kan je zelf de inspuiting regelen, het tijdstip van de inspuiting, de lengte van de inspuiting..etc..etc
Het blijft mij een goede mogelijkheid lijken.
Natuurlijk niet 123 gerealiseerd, maar als het je lukt, heb je wel een pracht custom systeem, dat ja altijd ZELF aan kan passen [tunen]
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Maar daar ben ik zelf bij natuurlijk. Eerst een compleet plaatje en dan knopen doorhakken mede op basis kosten.
En een hobby mag best wat kosten vind ik.