Iets bekend over een Volvo D5 diesel motor in een 740 of nog leuker, in mijn 780.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2010 01:06 #1276195 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Kloksnelheid
Die universele mini PLC-tjes zijn veel te traag voor zo'n regeling zegt m'n gevoel.
Even uit m'n losse hoofd/ervaring; de enige machine die ik ken waarbij een stuk motor management van de diesel motor geintergreerd is in de software van de machine
(in feite vergelijkbaar met een auto)
Heeft een PLC van het merk Parker, ik heb me laten vertellen dat dit de snelste was in de 24 Volt DC klasse.
24 Volt heb je al niet! maar daar zou een mouw aan te passen zijn.
Bovendien is dit nog een machine waarvan de diesel 1800 Tpm max. draaid, wel een 8 cilinder.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2010 01:39 #1276196 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Denk dat dat wel meevalt.

struis schreef : Die universele mini PLC-tjes zijn veel te traag voor zo'n regeling zegt m'n gevoel.
Even uit m'n losse hoofd/ervaring; de enige machine die ik ken waarbij een stuk motor management van de diesel motor geintergreerd is in de software van de machine
(in feite vergelijkbaar met een auto)
Heeft een PLC van het merk Parker, ik heb me laten vertellen dat dit de snelste was in de 24 Volt DC klasse.
24 Volt heb je al niet! maar daar zou een mouw aan te passen zijn.
Bovendien is dit nog een machine waarvan de diesel 1800 Tpm max. draaid, wel een 8 cilinder.

<div class="content">Ik denk dat dat wel meevalt.Laten we uitgaan van 5000 RPM MAX.1 inspuiting per 2 revoluties [het is immers een 4-takt]5000/2=2500 inspuitingen per MINUUT.2500/60=41.66 inspuitingen per SECONDE </div><div class="content">het PLC'tje zou dus een frequentie van 42 hertz aan moeten kunnen...en dat lijkt me zo'n PLC makkelijk te kunnen.Die kunnen wel verscheidene Kilo hertz hebben.</div><div class="content">en 42 is dan voor het max toerental, waar je dus eigenlijks nooit komt.. </div><div class="content">Goed, ik heb dit zo ff op het late uur uit het hoofd gebakken, misschien dat ik er giga naast zit, maar het lijkt me mogelijk</div><div class="content">Het zou me erg vreemd verbazen als zo'n ding, waar best een goede zooi electronica in zit, zo'n lage frequentie niet aan kan... </div><div class="content"> </div><div class="content">Computers in de jaren 80 konden al sneller... </div><div class="content">Groeten,Gerben</div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2010 08:51 #1276200 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet alleen
Het gaat niet alleen om het aansturen van de verstuivers (ik neem aan dat er common rail op zit, die elektronisch aangestuurd moet worden) maar ook om het uitlezen van sensoren. Bijvoorbeeld de sensor voor de krukaspositie, die je vaker dan 1x per omwenteling moet uitlezen om  te weten of het toerental stijgt of daalt. Daarnaast werkt een PLC volgens mij als "volgorde besturing", in die zin dat stukjes programma beginnen met het uitlezen van een input, iets berekenen en dan een output versturen. Per cyclus van één cilinder moeten je dus meerdere kereen een stukje programma aflopen (om, zoals gezegd, te kunnen bedenken of het toerental stijgt of daalt, en andere sensoren ook). De data die je berekend hebt kun je niet meteen gebruiken om de verstuivers aan te sturen omdat je in één cyclus maar één keer een input kunt uitlezen, wat niet genoeg is voor de krukaspositie. Dus ook met tijdelijke registers werken en data daar inzetten en er weer uithalen voor de volgende berekening. Dan heb je dus al flink meer snelheid nodig. Punt lijkt me ook de stroom die de outputs kunnen leveren. Is dat genoeg voor een common rail verstuiver ? Als dat niet genoeg is, kun je dan nog een relais gebruiken en heb je niet teveel vertraging tussen ouput en schakeling van het relais en kan het relais voor die stroom de frequentie aan, over een flink aantal kms ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2010 11:09 #1276204 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic MS/KDFI

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2010 13:48 #1276213 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Geen prob
BPD, die zal dan 2x zo snel gaan, die gaat namelijk bij ELK bovenste dode punt, dus de dubbele frequentie, 84 Hertz.Moet lijkt me ook kunnen...Je hebt wel gelijk, dat er natuurlijk constant berekeningen gemaakt worden moeten, maar die kunnen ook vliegensvlug.Die kunnen ook echt wel, meerdere keren per sec.Ook de rest van de cilinders moet geen prob zijn, die zitten namelijk gewoon in een andere slag, als je die slag weet, kan je dat zo verwerken in je programma, dat ie dan de puls naar die cilinder gooit.De output is natuurlijk nooit sterk genoeg om de common rail te activeren, maar dat is weer geen prob, hier kun je transistors of mosfets voor gebruiken, die ook razendsnel kunnen schakelen[Khz], en vele AMP's aankunnen.[Pulsed mosfet DC amp, gaan wel tot 60 AMP]Goed zoals eerder gezegd, ik heb nooit eerder met een PLC gepield, maar ht lijkt me nog steeds niet onmogelijk...@Michael: ook een leuk ding, en zoals je daar ook kan zien, word elke output OOK met mosfets/transistors aangestuurd...Groeten,Gerben  

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
21-09-2010 12:31 #1287820 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Het vervolg
Inmiddels al even her en der aan het informeren. Resultaat is dat er iemand geinteresseerd is om een D5 managementsysteem te bouwen welke gelijk is aan die in de reguliere 2003-2006 volvo's met deze motor, maar dan zonder alle ballast info uit alle hoeken van de wagen. Daarmee ben ik er nog lang niet maar het loopt weer een beetje.
Volgende uitdaging is de bak die er achter moet. Nu zit ik me te bedenken dat een AW70/71 bak er ook achter kan als het bellhouse wordt omgebouwd. www.hukebasart.nl
Die bak kan het denk ik wel aan en kan ook solitair werken. Toch? Hij heeft zijn eigen managementsysteempje wart erg simpel is en geen info krijgt van de motor bijvoorbeeld.
Ben weer benieuwd naar de reacties.
is er iemand trouwens die een bellhouse van een 960 automatbak heeft die normaal achter de 6 cilinder in line zit? Wil ik even met Huke bekijken. Zoeken naar mogelijkheden voor ombouw van het bellhouse op de AW 70/71.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2010 16:50 #1287841 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Management?

Wytze schreef : Volgende uitdaging is de bak die er achter moet. Nu zit ik me te bedenken dat een AW70/71 bak er ook achter kan
...............
Hij heeft zijn eigen managementsysteempje wart erg simpel is en geen info krijgt van de motor bijvoorbeeld.

Ik verkeer in de veronderstelling dat een AW70/71 geen managementsysteem heeft, althans, niet met een control-unit.Uitlezen kan namelijk ook niet.
Een AW30-43 en een AW50-42 hebben dat als het goed is wel.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
21-09-2010 17:47 #1287847 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Klopt Bas
Er zit wel een dik relais achter die eea doet maar verder niet.
Dus mijn uitspraak van een managementsysteempje is misschien wat overdereven. Hij werkt solitair.
Nu sprak ik vandaag RICA en die hebben mogelijk ook een managementsysteempje voor de solitaire D5 motor. Ze hebben dat al onrtwikkeld voor een racer met D5.
Hij zou dan alleen weer street ipv circuit-software moeten krijgen en inregelen.
Kosten zijn wel heeel fors hoor. En alleen maar voor de euro 4 D5 motoren van na 2004. Vroegen zo maar 4 mille. Dus dat is nog even afwachten of ik dat acceptabel vind. kweet het eigenlijk al.
maar toch denk denk denk

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2010 12:14 #1287948 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wytze; ik vind het een mooi
Wytze; ik vind het een mooi project, het idee althans, maar werk voor je zelf eerst uit wat je nu precies wilt, en wat het mag gaan kosten.Doe heel realistisch je budget x 2 en de tijd x2/3 dan kom je een goed eind in de buurt.Ben je daar allemaal uit ga dan de onderdelen verzamelen.Tip die ik je nu alvast meegeef voor de aansturing van de motor.OF je doet het hele gebeuren van de aansturing zelfOF je laat het geheel aan een ander over.Kom regelmatig projecten tegen waar mensen dat 'wel ff doen', en dan komen ze er niet uit (slechte voorbereiding), en dan mag iemand anders het oplossen.Dat werkt niet, en word degene die andermans 'bende' op moet gaan ruimen ook niet vrolijk van.Verder heb ik al wel eens geneuzeld in het aansturen van een D5 en soortgelijke motoren, het kan wel, het is goed te doen maar kost idd wat.Want niet elke stand alone ecu kan de boel -op de juiste manier- aansturen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2010 12:26 #1287951 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Valt mee

Jelmar86 schreef : Dat werkt niet, en word degene die andermans 'bende' op moet gaan ruimen ook niet vrolijk van.

Er wel of niet vrolijk van worden maakt voor commerciële partijen natuurlijk niet zo veel uit, als de opdrachtgever maar bereid is te betalen. Je moet in zulke gevallen natuurlijk niet verwachten dat als jij halverwege bent vastgelopen zij de andere helft afmaken, voor de helft van hun totaalprijs. In een ander zn werk duiken kost je vaak (bijna) net zoveel tijd als voor jezelf overnieuw beginnen.... Dat zul je ook moeten betalen, als je commerciële hulp inschakelt.Kan me voorstellen dat veel semi/niet commerciële partijen/personen daar gewoon niet aan beginnen, omdat zij minder afhankelijk zijn van de inkomsten, de (financiële) risico's voor hun groter zijn en het wel/niet vrolijk worden belangrijker vinden.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC