Zuinig(er) rijden op LPG mogelijk?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2012 19:03 #1345105 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zo vaak??

Bert N schreef :

henk 940LPT schreef : Bougies om de 15dkm lijkt me wat snel, 30 a 45 moet toch ook wel kunnen ?

is mij geadviseerd door de gas inbouwer en dan gewone bougies gebruiken en geen speciale "gas"bougies 
 

Dat is wel erg vaak. ik gebruik ook gewone bougies en vervang ze tot nu toe om de 75.000 km. Wel bij elke 15.000 km beurt even checken en de electrodeafstand goedzetten. Dat is voor mij trouwens 0,8 mm
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2012 19:27 #1345106 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op
Op die verdamper zou toch wel een typeplaatje moeten zitten. Hoe schakel je over van benzine naar LPG, met een "gewone" schakelaar of zo'n vierkante met een LEDje erin en LPG GPL erop ?Misschien is je verbruik wel een stuk gunstiger met een schoon luchtfilter. Vacuum van de motor zal minder diep zijn, misschien zuigt hij dan wel minder gas aan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2012 11:56 #1345161 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Thanks

Janneman schreef : Wel bij elke 15.000 km beurt even checken en de electrodeafstand goedzetten. Dat is voor mij trouwens 0,8 mm

Dan zal ik ze even nalopen. Ik weet alleen niet wanneer ze voor het laatst zijn vervangen. Is preventief vervangen een goed idee of is aan de tip te zien hoe hard ze aan vervanging toe zijn? (naast gebarsten porcelein, dan gaan ze in elk geval weg) Welk type moet er eigenlijk in? (dan kan ik even kijken wat er in de V6/Celica's moet, een setje op voorraad is nooit weg)

henk 940LPT schreef : Op die verdamper zou toch wel een typeplaatje moeten zitten.

Vast, alleen viel ie me niet op. Grote kans dat ie al weg is, als het een sticker hoort te zijn. (zit er al vanaf '92 in, als ik de slangen mag geloven)

henk 940LPT schreef : Hoe schakel je over van benzine naar LPG, met een "gewone" schakelaar of zo'n vierkante met een LEDje erin en LPG GPL erop ?

Yup, zo'n vierkante LPG GPL knop en de brandstofmeter is aan de tank gekoppeld.

henk 940LPT schreef : Misschien is je verbruik wel een stuk gunstiger met een schoon luchtfilter. Vacuum van de motor zal minder diep zijn, misschien zuigt hij dan wel minder gas aan.

Ik ga zaterdag inslaan voor een beurt, dat het filter moet is mij wel al duidelijk. (de diesels rijden met schonere filters bij mij en daar kan het wel eens een vierkant oliefilter zijn)
 
Edit: Oh, helemala vergeten te melden, de 1e rit met een leeg gesneden luchtslang was toch wel wat beter dan daarvoor. Het leek ineens een benzine wagen, qua gedrag, dan een diesel met minder laadruimte. :D In elk geval rijdt ie een stuk fijner, nu al. Ik ben benieuwd naar het verbruik.

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2012 12:11 #1345163 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijkt
LPG installatie lijkt me haast Vialle AMS. Verdamper installatie met regeling van de hoeveelheid LPG met een stappenmotortje. Je zou Bas(eman) eens kunnen vragen, volgens mij heeft hij ervaring opgedaan met AMS in zijn rode sedan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2012 23:40 #1345384 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Chips

JW schreef :

Jeroen schreef : Maar heeft iemand nou tips om je verbruik omlaag te krijgen?
Zit het m in de afstelling, of is het ook verdelerkappen bougiekabels of wat dies meer zij.
en inderdaad, 2.0 bar is voor moderne banden echt veel te laag.

gas heeft flink andere timing nodig dan benzine, ook is er minder verrijking nodig bij vollast. De chips die Blabla/Martijn maakt zijn daarop gemaakt. precieze details over verbuik heb ik niet maar het was wel beter dan normaal/standaard. Moet je natuurlijk wel een auto hebben met LH 2.4... (oa B200-B230FT/FK vanaf 1989 ongeveer).
rijk mengsel en standaard benzine timing laten de uitlaatkleppen ook tamelijk heet worden, gas brand wat slomer dan benzine. rijk mengsel maakt dat alleen nog maar erger (normaal alleen een probleem dat bij vollast optreed).

Kan ik beamen ik heb Blabla chips en G2 Lpi, gemiddeld 1:8 en ik rij ECHT niet rustig. Die chips (EZK) zijn echt top, in de ECU heb ik ook een Blabla chip.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2012 13:05 #1345699 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Chippen?

Chilm schreef : Kan ik beamen ik heb Blabla chips en G2 Lpi, gemiddeld 1:8 en ik rij ECHT niet rustig. Die chips (EZK) zijn echt top, in de ECU heb ik ook een Blabla chip.

Chippen is voor mij niet echt een optie. De wagen moet goedkoop blijven. (tijdelijke wagen he)
Overigens heb ik net een stuk nummerplaat verwijderd dat achter het gat voor de luchtinlaat geschroefd zat. Volgens mij gaat dat wel wat helpen, maar het zal er niet voor niets gezeten hebben. Zit er een klep in de luchtfilterbehuizing die zorgt voor warme lucht? (net als bij de diesel) Ik neem aan van wel. Zo ja, is dat ding te vervangen?
De laatste tankbeurt was overigens weer 1:7.3 (na de schoonmaak acties en het hertapen van de buis)

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2012 13:22 #1345702 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic heb
Heb je voor die buis ook bij de sloop gekeken, daar willen ze nog wel eens liggen voor een paar centen en dan zijn ze vaak ik betere staat dan degene die je nu hebt  ,
 
Tom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2012 12:11 #1346122 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Buis is prima... nu
En bij de sloop hebben ze geen 7/9 serie liggen. Alleen die moderne zooi (850).
Overigens dit weekend olie gewisseld en bougies vervangen. Tevens luchtfilter met die van de 780 gewisseld en ze passen. (dus K&N besteld) Dit weekend een verbruik van 1:8.8 gehaald.

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2012 16:17 #1371416 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Jan late reactie maar je
@Jan late reactie maar je kan de AMS computer opnieuw inleren. Is een procedure voor. Wil je wel helpen indien nodig.
Scheelde bij mij 1,5 km per liter.
Groet Paul

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2012 19:38 #1371436 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic olie type
ik heb het zelfde ervaren bij mijn vorige volvo 940 op lpg.
de auto was afgelverd met olie 5W30. hij reed toen 1 op 9.
nadat ik de olie had laten verversen had met 10 W40 olie gebruikt.
hierna was het gas/benziene  verbruik hoger en reed ik 1 op 7.
naar mijn mening had het te maken met de dikkere olie waardoor de motor toch meer weerstand heeft bij het draaien.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD