Zuinig(er) rijden op LPG mogelijk?
- Jan Huijsmans
-
- Nieuw lid
-
Bij de 2e tankbeurt (bijd e 1e wist ik niet hoeveel km er gereden was) haalde ik 1:7.7, bij de 3e 1:7.3, bij de 4e 1:7.1 en de 5e 1:6.7. De wagen heeft bij 441k z'n laatste beurt gehad (nu 457k) en bij 455k heb ik de kleppen gesteld. (op de dag van aankoop, dus voor m'n tankbeurten) De buitentemperatuur is niet echt noemenswaardig anders, ik heb ook nauwelijks file gehad (vandaag, maar ik moet nog tanken vanavond) en ik rij belachelijk rustig voor dit blok (B23FB geloof ik) Koud laat ik 'm altijd warm worden, schakelen doe ik bij +- 3000 toeren (net als bijd e diesel) en op de snelweh hou ik een max snelheid van 100 aan (2500 toeren in de 5). De dagelijkse ritten zijn 80-90%+ snelweg en meestal 100 km enkele reis.
Ik zet de wagen wel in z'n vrij als ik uitrol, dus zonder afremmen op de motor doe ik niet. Dit met het idee dat de gasregeling mechanisch is (ring verdamper) en je dus minder verbruikt bij een lager toerental. (weer net als bij de diesel) Ik weet dat moderne injectie bij gas los geen benzine inspuit, maar ik verwacht niet dat de verdamper ook zo werkt. Ik ga er niet vanuit dta ik LPG injectie heb, aangezien er onder de kap ook zat tekenen van oude backfires zijn.
Hoe krijg ik die wagen op een constant verbruik en wat is de beste rijstijl om het meeste uit de liters lpg te kunnen halen. (dus wat is het beste schakelmoment, in neutraal uitrollen of toch in de versnelling,...) Als ik weer in de buurt van de 1:7.7 (of beter) kom ben ik nog blijer.
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
dus veel verbruik is meestal een hoog co2 effe meten en dan zeker weten :}
oja stel em aub op minimaal 1,8 anders wordt het wat mager op lpg :}
groet will
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het kan misschien ook aan het tankstation liggen waar de vullingsgraad kan afwijken.
maar toch ook aan de ritsamenstelling.
Wat ik merk is dat stadsritten funest zijn voor het verbruik, terwijl een constante snelheid wonderen doet.
Mijn ritten naar Duitsland zijn goed voor het gemiddelde verbruik, (bijna 1 op 9) hoewel ik dan niet echt een oudemannentempo aanhou, zoals ik de rest van de week wel doe, net als jij.
Ook hou ik vergelijkbare toerentallen aan, alleen is bij mij 2500 toeren al bijna 120 op de teller. En schakelt de automaat op afhankelijk van de stand van het gaspedaal. Maar ik kom zelden boven de 3000 toeren, ook niet bij optrekken. Dat laat het spitsverkeer niet echt toe overigens.
Mijn vermoeden is dat er ergens een optimum ligt, en dat je snelheid wel eens te LAAG zou kunnen liggen. Je kunt dat in ieder geval proberen.
en verder: Bandenspanning, ietsje hoger scheelt wel (3.0) en probeer toch eens af te remmen op de motor ,en wat kwieker naar je kruissnelheid. Wellicht maakt dat het verschil.
Waar ik dan nog zelf naar op zoek ben is of er qua onderhoud nog dingen aan gedaan kunnen worden die de auto zuinger maken. Een nieuwe verdelerkap ligt er al, wellicht nieuwe bougies?
Mijn laatste verbruiken<table style="width: 391px; height: 274px;" border="0"><tbody><tr><td>Datum</td><td>Verbruik 1 op</td><td>aantal km</td></tr><tr><td>19-01</td><td>8.89</td><td>209</td></tr><tr><td>18-01</td><td>8.20</td><td>210</td></tr><tr><td>17-01</td><td>8.98</td><td>203</td></tr><tr><td>17-01</td><td>8.03</td><td>210</td></tr><tr><td>16-01</td><td>7.61</td><td>215</td></tr><tr><td>13-01</td><td>6.69</td><td>235</td></tr><tr><td>10-01</td><td>8.07</td><td>209</td></tr><tr><td>10-01</td><td>8.97</td><td>195</td></tr><tr><td>10-01</td><td>6.45</td><td>148</td></tr><tr><td>07-01</td><td>6.58</td><td>195</td></tr><tr><td>05-01</td><td>8.25</td><td>220</td></tr><tr><td>03-01</td><td>7.88</td><td>229</td></tr><tr><td>28-12</td><td>7.84</td><td>232</td></tr><tr><td>28-12</td><td>6.62</td><td>130</td></tr></tbody></table>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je rijdt automaat toch ? Dan zijn stadsritten extra slecht voor je verbruik, hoewel het bij een handbak ook geen goede invloed heeft natuurlijk.Jeroen schreef : Wat ik merk is dat stadsritten funest zijn voor het verbruik, terwijl een constante snelheid wonderen doet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn rijstijl is redelijk gelijk, 100-110 op de snelweg, op tijd opschakelen. Als ik wat wilder rij richting 1:8,5, als ik mijn best doe rond de 1:9,5.
Zelfs met een tandemasser van 1400kg lukt 1:8 nog. Dus er moet toch echt iets met je auto/gasinstallatie zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je rijdt nu benzine, geen diesel. Een diesel rij je toch over het algemeen iets anders dan een benzinemotor. Wat minder snel doorschakelen. Maar ja,.. dat zal het niet zijn. Ik vermoed dat je verbuik gewoon de statistische "normale" spreiding is. Gewoon afwachten. Onthoud wel dat bij gebruik van LPG de ontsteking meer "picco bello" in orde moet zijn dan bij benzine! LPG ontbrandt in de cilinder moeilijker dan benzine. Maar daar krijg je wel een hoger octaan/klopgehalte voor terug: ongeveer 110. Motoren op LPG rijden daardoor ook rustiger op LPG dan benzine. Het is een prachtige brandstof!
Groet,
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik rij vrij constant 1 op 7/7.2.
230fb automaat gas. Meestal 130 regelmatig harder en 800 a900 km per week waarvan max (denk ik) 50 in de stad. Maar op snelweg eigenlijk altijd zoveel mogelijk op de cc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik zou graag wat zuiniger willen maar tja....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb een b230f motor en automaat.
Bij korte stukjes (rond 8 km) is mijn verbruik ongeveer 1 op 7 maar bij lange stukken rij ik 1 op 7,5 en afgelopen zondag zelfs 1 op 7,6.
Meestal rij ik rond de 110/120km op de snelweg en heb meestal de cruise control aan staan.
Wel tank ik altijd BP.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.