Zuinig(er) rijden op LPG mogelijk?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2012 10:42 #1344908
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn Volvo....
is wel iets lichter. Heb een G3 installatie in de 240.
B200F gecombineerd met een AW71L uit een 940, is mijn gemiddelde 11.01L /100 km. (1 op 9,08)
Uitschieter naar beneden 12.73L /100 km (1 op 7,85) en naar boven 8,43L /100 KM (1 op 11,86)
Heb wel het gevoel dat de verschillen ook afhangen door het tanken aan verschillende tankstations.
Als ik meerdere keren achter elkaar tank bij één station is het verschil kleiner. Dit laatste probeer is steeds te doen, daar bij één pomp de prijs nog "laag" is nl € 0,629 de liter.
B200F gecombineerd met een AW71L uit een 940, is mijn gemiddelde 11.01L /100 km. (1 op 9,08)
Uitschieter naar beneden 12.73L /100 km (1 op 7,85) en naar boven 8,43L /100 KM (1 op 11,86)
Heb wel het gevoel dat de verschillen ook afhangen door het tanken aan verschillende tankstations.
Als ik meerdere keren achter elkaar tank bij één station is het verschil kleiner. Dit laatste probeer is steeds te doen, daar bij één pomp de prijs nog "laag" is nl € 0,629 de liter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frank van der Zee (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2012 11:09 #1344913
door Frank van der Zee (GAST)
Beantwoord door Frank van der Zee (GAST) in topic Even
een aantekening over het harder oppompen van de banden. Dat deed ik dus ook, met als gevolg dat het midden van het profiel snel sleet en ik in no time nieuwe banden kon aanschaffen. Het spaart dan wel een beetje op brandstofkosten, maar dat geld vliegt via de achterdeur weer naar buiten. Bovendien; minder rubber aan de straat zal de veiligheid ook niet ten goede komen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2012 12:05 #1344918
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic en
- Frank van der Zee (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2012 13:59 #1344924
door Frank van der Zee (GAST)
Beantwoord door Frank van der Zee (GAST) in topic Dat
waren bridgstone turanza's. Verder vol lof over deze. Ik had alleen iets beter moeten nadenken. Nu staan ze rondom op 2 bar.
Mazzel
Mazzel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2012 14:07 #1344925
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2.0
2.0 bar is ook te laag hoor, dan slijten de zijkanten van het loopvlak teveel (het omgekeerde effect). Zou liever 2.5 bar aanhouden.Op de website van Vredestein kun je de juiste druk voor jouw auto en band opzoeken. Misschien heeft Bridgestone dat ook ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2012 19:33 #1344946
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waar te zoeken
Maar heeft iemand nou tips om je verbruik omlaag te krijgen?
Zit het m in de afstelling, of is het ook verdelerkappen bougiekabels of wat dies meer zij.
en inderdaad, 2.0 bar is voor moderne banden echt veel te laag.
Zit het m in de afstelling, of is het ook verdelerkappen bougiekabels of wat dies meer zij.
en inderdaad, 2.0 bar is voor moderne banden echt veel te laag.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2012 19:53 #1344953
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 3.0
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2012 19:57 #1344954
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tip - LPi
Een tip bij LPi (maar dat is niet waar de TS op rijdt geloof ik) zou kunnen zijn om alle turbodruk-verhogende applicaties eraf te halen, computer te resetten (dus accupolen echt los!) en opnieuw inleren op benzine. Rustig rijdend. Soms komt het voor, na langer sleutelen met de accu eraf, dat ik de computer niet opnieuw inleer, en dan rijdt ie echt een stukje zuiniger. Pas als ik opnieuw ga inleren en met verhoogde turbodruk op benzine flink gas geef, gaat ie ook op lpg minder zuinig rijden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-01-2012 09:45 #1345013
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog een tip
Hallo Jan,Als jou FB een conventionele ringverdamper installatie heeft dan heb ik de volgende ervaringen.Eenvoudige afstellingen, stationair en CO op je verdamper, deel en vollast met een stelschroef in je gasslang naar je gasmengstuk, kastje om je lambdasignaal te simuleren.Zorg ervoor dat de afstelling stationair maar zeker de stelschroef voor deellast in orde zijn, vooral deze laatste is voor jou belangrijk omdat je veel in dat gebied rijd. Mijn ervaring persoonlijk is dat als je rijd zoals jezelf zegt “belachelijk rustig” je getrakteerd wordt op een hoger verbruik, rijd eens wat vlotter en met een 120-130 op de klok zal de auto maar zo minder kunnen verbruiken. (nogmaals persoonlijk ervaren)Mocht dit niet zo zijn zou ik eens kritisch kijken naar de afstelling in deellast.
22-01-2012 14:18 #1345050
door Jan Huijsmans
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Bedankt
Bedankt voor de tips.
Even wat antwoorden.
De laatste 2x bij dezelfde pomp getankt, dat was beide keren +- 1:6,9. (maar wel met 20 ct/l korting t.o.v. de asvies prijs) Het beste verbruik meb ik met Q8 gas gehad, maar het verschil is volgens mij niet groot genoeg om 30% meer te betalen.
De afstelling heb ik niet gecontroleerd, net als de bougies, kabels e.d. Ik ben inderdaad verwend met een diesel en om heel eerlijk te zijn, ik vind die blokken echt een stuk fijner. (des te meer reden om 'm snel klaar te hebben)
De slang vanaf het luchtfilterhuis is wel een keer gerepareerd, maar ik weet niet hoe goed. Die loop ik wel even na, zodat ik zeker weet dat die niet zeer duidelijk lekt. (vervangen is zeker de moeite waard, als het het verbruik helpt)
Verder valt me op dat de wagen soms op 250 toeren stationair wil draaien en soms op 2000. (meestal +- 450/500, wat ik laag vind)
Hoe hard gaat het verbruik achteruit op oude olie? (zit er nu ruim 16.000 km in)
Even wat simpele vragen m.b.t. het verbruik:
Even wat antwoorden.
De laatste 2x bij dezelfde pomp getankt, dat was beide keren +- 1:6,9. (maar wel met 20 ct/l korting t.o.v. de asvies prijs) Het beste verbruik meb ik met Q8 gas gehad, maar het verschil is volgens mij niet groot genoeg om 30% meer te betalen.
De afstelling heb ik niet gecontroleerd, net als de bougies, kabels e.d. Ik ben inderdaad verwend met een diesel en om heel eerlijk te zijn, ik vind die blokken echt een stuk fijner. (des te meer reden om 'm snel klaar te hebben)
De slang vanaf het luchtfilterhuis is wel een keer gerepareerd, maar ik weet niet hoe goed. Die loop ik wel even na, zodat ik zeker weet dat die niet zeer duidelijk lekt. (vervangen is zeker de moeite waard, als het het verbruik helpt)
Verder valt me op dat de wagen soms op 250 toeren stationair wil draaien en soms op 2000. (meestal +- 450/500, wat ik laag vind)
Hoe hard gaat het verbruik achteruit op oude olie? (zit er nu ruim 16.000 km in)
Even wat simpele vragen m.b.t. het verbruik:
- Wat is het normale stationair toerental van deze blokken?
- Hoe vaak moet de olie gewisseld worden?
- Hoe lang gaan de bougies mee? (en welke gap hebben ze nodig?)
- Is met een ringverdamper gas los en gekoppeld zuiniger dan neutraal en stationair laten draaien?Ik verwacht het laatste, gezien de mechanische aard van de ring in de luchtslang)
- Heeft met deze blokken op gas het nieuwe rijden enig nut?
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Moderators: Jerry Stam