Milieuzone Rotterdam voor benzineauto's voor 1992

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2015 08:15 #1419785 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verenigings actie?
Hoi Siebren,

Je geeft aan dat je denkt dat er een vrijstelling mogelijk zou kunnen zijn.
Zou het wellicht een idee zijn om 1 auto per type te laten keuren door een onafhankelijk keuringsstation, zoals TÜV?
En die uitslag dan te laten gelden voor alle auto's van dát merk en type?
In dat geval zou het vanuit de Volvo 700 Vereniging interessant kunnen zijn om die kosten per type 700/900 te betalen en daarmee alle leden met een verklaring te kunnen voorzien.

Zie ik een projectje ontstaan om dat te (laten) uitzoeken door een commissie van onze leden/juristen?

Groet,
Lieme Huib

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2015 08:36 #1419786 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Bij een ander draadje (denk
Bij een ander draadje (denk over Utrecht) heb ik al wat uitzoekwerk gedaan. Met een katalysator voldoet een Volvo zeker aan Euro 2 en waarschijnlijk aan Euro 3. Fijn stof is dan het grootste probleem. Fijn stof zal met LPG overigens hoogstwaarschijnlijk geen probleem zijn maar dat geheel terzijde.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2015 10:43 #1419791 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Fijn stof
Fijn stof komt eigenlijk alleen voor bij diesels. En naar later bleek ook bij de modernste direct ingespoten benzinemotoren....
De brandstof LPG bevat ten opzichte van benzine meer waterstof atomen (H) en minder koolstof atomen (C). Dus als je een benzinemotor op LPG laat draaien, dan zakt de CO2 uitstoot en komt er wat meer water (H2O) uit de uitlaat. Omdat LPG wat heter verbrandt dan benzine (kleppen!), wordt er wel weer wat meer stikstof (N) uit de omgevingslucht omgezet in NOx. LPG is dus niet alleen financieel gezien de beste brandstof (op CNG/LNG na misschien)!
Helaas wordt voor toelating in milieugebieden nogal simpel geselecteerd.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2015 10:57 #1419793 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic In dit draadje gaat het in
In dit draadje gaat het in essentie over hetzelfde onderwerp:
volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/lage-emissie-zone

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2015 21:57 #1419804 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verder zoeken
Ik heb verder gezocht naar aanleiding van een artikel op TV Rijnmond:

www.rijnmond.nl/nieuws/29-05-2015/gemeen...milieuzone-rotterdam

Vervolgens op de site van een politieke partij terecht gekomen met dit citaat:

Ook kunnen mensen die door eigen investeringen hun oude auto schoner hebben gemaakt zich melden bij de gemeente: zij mogen dan wel de zone in als zij met de APK-keuring in hand kunnen aantonen dat hun auto schoner is dan op grond van de leeftijd kan worden verwacht.

Bron: rotterdam.sp.nl/nieuws/2015/05/mkb-en-zz...t-de-dupe-milieuzone

Deze motie is aangenomen door de Gemeenteraad:

www.ris.rotterdam.nl/cgi-bin/showdoc.cgi...van_database_RDW.pdf

Al ben ik wel benieuwd hoe dit uitgewerkt wordt in het uiteindelijke beleid. Op de site van Rotterdam is het nog niet verwerkt:

www.rotterdam.nl/milieuzone

Het gaat trouwens om slechts 1% van het Rotterdamse wagenpark..

Het lijkt er dus op dat er wel hoop is voor onze auto's. Daarom zou ik graag nu al willen weten aan welke norm de 740 voldoet. Het lastige is dat de RDW dit niet heeft geregistreerd. Bij mijn import auto uit Italië lijkt nog minder geregistreerd te staan.

Pluspuntje is dat er in het verleden een uitlaat met katalysator is gemonteerd en dat ik vorig jaar toch geen RVS pijp zonder katalysator heb laten maken, maar een originele Volvo uitlaat heb laten monteren. Wellicht kan ik dus ook aantonen dat mijn auto schoon genoeg is.

Wel raar natuurlijk dat de berijder moet aantonen dat zijn auto schoon is. Persoonlijk vind ik dat de overheid zou moeten aantonen dat mijn auto niet voldoet, maar de euro-norm is niet geregistreerd bij de RDW.

Kortom, nog even geduld tot het beleid definitief vastgesteld is en tot die tijd genieten van mijn 740.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2015 22:04 #1419805 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Umweltplakette
Ik zal in de tussentijd eens proberen een groene sticker in Duitsland te scoren. Deze sticker toont aan dat de auto minimaal Euro1 is en is uitgerust met een geregelde katalysator.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2015 02:15 #1419811 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wat wordt er nu eigenlijk bedoeld
met duurzaamheid..?

en nationale wetgeving ??

Zijn er werkelijk nog mensen die dit gekloot nog begrijpen en/of ondersteunen ?

Ik niet, Rolf

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2015 13:46 #1419815 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Umweltplakette
Siebren,
mijn 760 uit 1983 is uitgerust met katalysator en heeft voor Duitsland gewoon de groene milieusticker op de voorruit. Idem voor de S90 en mijn 480 GT-Turbo. Dus er is nog hoop voor je.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2015 16:16 #1419817 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nu
Nu las ik dat de eenden club ( citroen eend) ook bezwaar gaat maken. Ze hebben als leden onderling veel geld in nieuwe clubhuis gestoken welke door gemeente Rotterdam is aangewezen en de gemeente heeft ook nog subsidie op gegeven. Nu zouden ze met de nieuwe regeling er niet meer naar toe kunnen / mogen met hun lelijk eendje.

• R Dobbelaere (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2015 11:35 #1419827 door R Dobbelaere (GAST)
Beantwoord door R Dobbelaere (GAST) in topic milieuzone in Rotterdam?!
Die is er toch helemaal niet, de enige flutmaatregel die is ingevoerd is dat je geen pareervergunning kan aanvragen als je benzine of gas auto van voor 1992 is of je diesel van voor 2005...

Daar heb ik al post over gehad. Aangezien ik al vergunningen heb voor mijn auto's blijven die gehandhaafd en kan ik dus gewoon parkeren. Er wordt niets vermeld over verboden toegang voor deze auto's.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC