Taal
- John Blummel
- Nieuw lid
-
De persoonsvorm dient bij je constructie zowel... als... in ieder geval in het enkelvoud gebruikt te worden, "overigens geeft zowel etc".Michael Oud schreef : [
Excusseer, bij discussiëren (daar moet de trema dus wel) ga ik vaker de mist in. Overigens geven zowel Onze Taal als Taal Unie aan dat er inderdaad een koppelteken tussen radiouitzending moet. De discussie ging blijkbaar ooit over een woord waarbij geen andere klinker gevormd werd. Overigens, en dat is persoonlijk, vind ik radiouitzending duidelijk genoeg zonder koppelteken. Nu ja, soit.
Voor het overige gaat het naar mijn inzicht in dit topic over correcte schrijfwijzen en onderliggende spellingsregels, en niet over (jouw) persoonlijke meningen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zo las ik dat een zeeëgel niet meer bestaat. Huh?.. Werkelijk! Nu wordt datzelfde dier, dat nog steeds bestaat, zee-egel genoemd.. Ik ben al lang niet meer op de hoogte merk ik. En zeeëgel is echt hoe ik het geleerd heb. Waarom moet dat zo snel veranderen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je hebt gelijk. Dat krijg je als je je zin ineens aanpast en niet goed na leest. Hoe dan ook, een mening mag toch geventileerd worden? Ook als er al regels zijn die eerder genoemde mening tegenspreken, vind ik (ja! Weer een mening). Anders zou er nooit gereflecteerd kunnen worden.john b schreef :
De persoonsvorm dient bij je constructie zowel... als... in ieder geval in het enkelvoud gebruikt te worden, "overigens geeft zowel etc".
Voor het overige gaat het naar mijn inzicht in dit topic over correcte schrijfwijzen en onderliggende spellingsregels, en niet over (jouw) persoonlijke meningen.
Overigens is radioamateur wel goed, aangezien "oa" geen klinker is.
- John Blummel
- Nieuw lid
-
De Belgen daarentegen zijn gelukkig consistenter gebleken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De Nederlandse Taalunie heeft in 2005 voor het laatst een nieuwe spelling geïntroduceerd. In het Groene Boekje. Als alternatief, met logischer regels, komt De Witte Spelling zo nu en dan met het Witte Boekje. Overigens zijn redacties vrij om er eigen opvattingen over taal op na te houden. Waarbij soms bewust de officiële spelling genegeerd wordt.robertm schreef : John, je bent een kei in deze materie! Heb alleen nog geen antwoord op mijn vraag.
Zo las ik dat een zeeëgel niet meer bestaat. Huh?.. Werkelijk! Nu wordt datzelfde dier, dat nog steeds bestaat, zee-egel genoemd.. Ik ben al lang niet meer op de hoogte merk ik. En zeeëgel is echt hoe ik het geleerd heb. Waarom moet dat zo snel veranderen?
Waarom het zo snel moet veranderen? Tja, dat zou je aan iemand van de Nederlandse Taalunie moeten vragen.
- John Blummel
- Nieuw lid
-
een samenstelling met woordgroep dient als volgt geschreven te worden:
nepopenhaard, langeafstandsraket.
- V700 register
- Nieuw lid
-
@RobertM; wél? Dan staat er weel.
@john b; nep openhaard zijn 2 woorden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
<em style="color: #000033; font-size: 12px; line-height: 16px; text-align: left;">[/i]
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als iemand "handvaten" zegt reageer ik steevast, "Het is handvatten, of kun je dat niet bevaten?"
O ja, voor ik het vergeet, juist is, "te allen tijde".
- V700 register
- Nieuw lid
-
In onze taal kun je veel woorden samenvoegen, zodat er een nieuw woord ontstaat. Zoals bijvoorbeeld marketingcommunicatiestrategie. Of nepopenhaard. Of nepbaard. Of nepbloemen.Tomaat schreef : @john b; nep openhaard zijn 2 woorden.