Taal

• John Blummel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2011 00:32 #1335694 door John Blummel
Beantwoord door John Blummel in topic zelfs mij

Mathy schreef :  
Maar van RadioNL krijg ik allergische reacties en (zelfs mij) vreemde neigingen.

Zelfs ik ook. Maar dat hebben "hun" dan gedaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2011 00:50 #1335696 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik of mij?

john b schreef :

Mathy schreef :  
Maar van RadioNL krijg ik allergische reacties en (zelfs mij) vreemde neigingen.

Zelfs ik ook. Maar dat hebben "hun" dan gedaan.

Dat hangt ervan af. Als meewerkend voorwerp is 'mij' correct. Mathy bedoelt in dat geval te zeggen 'neigingen die zelfs voor mij vreemd zijn'
Rob K

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2011 01:32 #1335698 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Neen!

Mathy schreef :  
Over de ontbrekende hoofdletters ga ik het even niet hebben.  Maar enige consistentie is wel vereist.  Als je "U" met hoofdletter schrijft, schrijf dan "Uw" ook met hoofdletter!  Niet omdat het per se met hoofdletter moet, maar of je schrijft beide met hoofdletter of je schrijft beide met kleine letter.
groetjes
Mathy

Mathy, ik, en met mij waarschijnlijk meerderen, heb geleerd dat U met een hoofdletter moet, en uw louter in kleine letters. 't Is maar dat je 't weet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2011 08:31 #1335701 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb toch echt geleerd dat
Ik heb toch echt geleerd dat u en uw altijd met kleine letters geschreven moet worden, tenzij het over de Grote Baas gaat

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2011 09:02 #1335706 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Of aan het begin van de zin.
Of aan het begin van de zin. En dan wel weer eindigen met een punt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2011 09:40 #1335713 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goede aanvulling
Ja, daar heb je natuurlijk gelijk in, aan het begin van de zin ook altijd met hoofdletter.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2011 15:41 #1335747 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic "U" of "u"...
In mijn jeugdige jaren heb ik geleerd dat "U", de persoonsvorm, en "Uw", de bezittelijkevorm, met een hoofdletter geschreven dienen te worden. Echter dat hoeft tegenwoordig niet meer. Je ziet het zelden, alleen af en toe nog in Belgische teksten.
PS: waar ik mij ook enorm aan kan irriteren zijn de aankondigingen op de Nederlandse radio van de snelheidcontroles... Die worden bijvoorbeeld vermeldt bij hectometerpaal 23 punt 2. Het moet zijn: 23 komma 2. Waar is die komma gebleven? We leven niet in Amerika!! Een komma is de juiste notitie, geen punt. Punt uit. Ga terug naar de lagereschool a.u.b.! Hoe kan men zo dom spreken in een radiouitzending denk ik dan. Ik zou het niet eens durven als omroeper. Ik zou mij doodschamen. Het is kennelijk de tijd van tegenwoordig?? Ik weet het niet. Laat die gasten van die lawaairadio hun salaris eens uitbetaald krijgen met verwisseling van een punt door een komma en ze begrijpen het dan plots heel goed. Binnenkort verdwijnt misschien de populaire punt die vrijbaan moet geven voor een "slash" voor de aankondigingen van de snelheidcontroles bij de hectometerpaaltjes?
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2011 16:01 #1335750 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic en eraan uit
Het is ergeren aan en iets irriteert je. net als beseffen en realiseren. je realiseert je iets en beseft dat. dus niet ik ik besef me en ik kan me aan iets irriteren. En als we het dan toch er over hebben: een van die ANWB knakkers heeft het over kilomwjaater ..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2011 16:19 #1335751 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jeroen,
Je hebt gelijk! Het is ergeren aan. Sorry hiervoor   Maar ook:  Opletten!
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2011 16:26 #1335752 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic d

robertm schreef : In mijn jeugdige jaren heb ik geleerd dat "U", de persoonsvorm, en "Uw", de bezittelijkevorm, met een hoofdletter geschreven dienen te worden. Echter dat hoeft tegenwoordig niet meer. Je ziet het zelden, alleen af en toe nog in Belgische teksten.
PS: waar ik mij ook enorm aan kan irriteren zijn de aankondigingen op de Nederlandse radio van de snelheidcontroles... Die worden bijvoorbeeld vermeldt bij hectometerpaal 23 punt 2. Het moet zijn: 23 komma 2.
Robert

vermeld is met een d

Moderators: Jerry Stam