Taal

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2011 22:36 #1335798 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Glazen bol wazig?
Hallo John

john b schreef :

R. Korteweg schreef : Dat hangt ervan af. Als meewerkend voorwerp is 'mij' correct. Mathy bedoelt in dat geval te zeggen 'neigingen die zelfs voor mij vreemd zijn' Rob K

Wat hij zegt is niet wat hij schrijft, en wat hij schrijft is niet wat jij er nu van maakt, dat valt (zelfs) mij op.
Jij fout, ik goed, mij best.

Jawel, ik zeg in dit geval wel wat ik schrijf.  De heer, wiens voorvaderen ten tijde van Napoleon waarschijnlijk niet aan een lange straat hebben gewoond, heeft het dus bij het rechte eind.
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2011 22:58 #1335802 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic overtreffende

john b schreef :

TGTF schreef : ( is de enigste zender die ik in zwolle fatsoenlijk uit de speakers krijg).

Tom.

Wat een enige opmerking

Ik vroeg me al af wanneer het testje van TGTF, de niet bestaande overtreffende trap van uniek, opmerkingen zou genereren...

.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2011 23:17 #1335805 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Enig
Hallo Volvisti
Wie zegt dat Tom die ene zender niet "de enigste" vindt?  Wat overigens impliceert, dat het niet "de enige" zender is die hij fatsoenlijk uit z'n speakers krijgt.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2011 23:46 #1335807 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is een leuk draadje.
Je kunt er van denken wat je wilt, maar ik vind dit een leuk draadje. Het heeft mij ook aan het denken gezet.. De gevoerde schrijftaal bij mijn vorige en huidige werkgever is de Engelse taal. Dit wordt niet altijd opgevolgd door de Duitse collega's dus komen er vaak rapporten in het Duits voorbij. Zij gebruiken werkelijk prachtige woorden. Hele lange woorden soms.
Alle correspondentie die ik voer is in het Engels. Je krijgt hierdoor, althans ik, op gegeven moment moeite om zelfs een sollicitatiebrief of CV op te stellen in het Nederlands. Ik vind dit verontrustend. Ik kan de mooiste zinnen composeren of samenstellen in een email in de Engelse taal maar een nette brief in het Nederlands is beslist moeilijker. En ik ben niet de enige. Ik heb hier in het verleden met collega's al eens een discussie over gehad.
Het zou mooi zijn dit draadje in leven te houden, of een verwijzing naar een ander "forum" of discussie ergens. Of is het "ergens anders"?
Hoe dan ook, laten we oplettend zijn met wat we schrijven en elkaar kunnen blijven corrigeren. Ik heb daar helemaal geen moeite mee; pleeg dit dan wel te doen in dit draadje. Correct schrijven vind ik niet gemakkelijk maar wel een streven.
Groeten,
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2011 08:45 #1335817 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic twee

john b schreef :

mbroeren schreef :

john b schreef : twee opeenvolgende klinkers o en u.

pleonasme

Dank voor dit "gratis geschenk". Evenwel kan het twee of meer opeenvolgende klinkers betreffen, vandaar correct. Bovendien zou tautologie dan meer gekwalificeerd zijn.

Was idd de ou en de ui even vergeten 
Kunnen o en u ook medeklinkers zijn?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2011 08:54 #1335818 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic taal leeft
Taal verandert in de tijd, daarom moet je de taal bijhouden wil je correct blijven schrijven. Wat je geleerd hebt klopt vaak al lang niet meer.
Probeer een test, stel je niveau in en verbeter jezelf:
www.beterspellen.nl/website/index.php?pag=7

• Peter Kagenaar
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2011 15:16 #1335861 door Peter Kagenaar
Beantwoord door Peter Kagenaar in topic BTW...
.... zou deze enige discussie ook op een ander auto-forum zo diepgaand kunnen plaatsvinden? Denk het niet, ondertussen word ik hoe langer hoe gekker op Volvo en zijn rijders!!!!
Groetjes, Marleen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2011 15:49 #1335868 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuk
allemaal dat jullie het zo goed weten! Geef het dan eindelijk ook eens aan jullie kinderen door dan komt het vast wel weer goed.
Me broer
Hou is op
Enigste
Één na laatste
Ga nou niet zeggen dat er iets fout wordt geschreven (ook op dit forum met dit draadje) want dan krijg je de wind van voren (ligt er wèl aan hoe je staat).
@Marleen; Zit eens niet zo te slijmen joh.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2011 15:55 #1335872 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuk!

Adrian schreef : www.beterspellen.nl/website/index.php?pag=7

Leuk!
(zoals overigens deze hele discussie)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2011 16:00 #1335873 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed

john b schreef :

robertm schreef : John, is radiouitzending niet één woord? De "bezittelijkevorm" denk ik niet nu je het zegt. Het is naar mijn weten "een radiouitzending". Lagere school zijn twee woorden.

Neen, Robert, houdt verband met de twee opeenvolgende klinkers o en u.

Zonder eerst het hele topic na te lezen: het woord radiouitzending is correct. Je mág een verbindingsteken toevoegen voor de duidelijkheid, maar het hoort niet los geschreven te worden.

Moderators: Jerry Stam