Taal
- V700 register
- Nieuw lid
-
PS: Het moet zijn: wél.. Jaja,.. het is niet alijd gemakkelijk. Ik vind taal, en ook de moerstaal, soms gewoon moeilijk. Bijvoorbeeld waneer een hoofdletter gehanteerd moet worden en waneer niet.. Daar is toch wel het een en ander aan veranderd.Tomaat schreef : (ligt er wèl aan hoe je staat).
Om het nog niet te hebben over de vele stijlfouten die ik en menig ander maakt.
Interessante vraag die je kunt stellen is waarom mensen rekenfouten maken? Ik heb een sterke wiskundige achtergrond en begrijp niet waarom mensen slecht kunnen rekenen.... Wiskunde is gewoon logisch. Daar hoef je weinig fouten in te maken. Wiskundige bewijsvoeringen leveren is een ander verhaal maar gewoon het rekenen en simpele wiskunde moet iedereen bekwaam zijn.. Toch is dat niet het geval net als correct schrijven zonder fouten.. Waarom?
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- John Blummel
- Nieuw lid
-
Inderdaad is het woord radio-uitzending correct, echter de schrijfwijze die jij hanteert niet. Het waarom mag je zélf verder opzoeken.<table style="font-size: 8pt;"><tbody><tr><th>Fout</th><th>Goed</th><th>Uitleg</th></tr><tr style="background-color: #eeeeee;"><td style="color: darkred;">radiouitzending</td><td style="color: darkgreen;">radio-uitzending</td><td style="color: #444; font-size: 8pt;">Met koppelteken</td></tr></tbody></table>Michael Oud schreef : Zonder eerst het hele topic na te lezen: het woord radiouitzending is correct. Je mág een verbindingsteken toevoegen voor de duidelijkheid, maar het hoort niet los geschreven te worden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
robertm schreef :
PS: Het moet zijn: wél.. Jaja,.. het is niet alijd gemakkelijk. Ik vind taal, en ook de moerstaal, soms gewoon moeilijk. Bijvoorbeeld waneer een hoofdletter gehanteerd moet worden en waneer niet.. Daar is toch wel het een en ander aan veranderd.Tomaat schreef : (ligt er wèl aan hoe je staat).
Het is "wanneer".
(maar ik snap je punt!!)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik snap waar je op doelt, maar het verbindingsteken is ter verduidelijking om de klanken te onderscheiden, doch niet verplicht. Althans, de laatste keer dat ik zulks uitgezocht heb, en er over heb gediscussieërd met collega's, was dat de uitkomst.john b schreef :
Inderdaad is het woord radio-uitzending correct, echter de schrijfwijze die jij hanteert niet. Het waarom mag je zélf verder opzoeken.<table style="font-size: 8pt;"><tbody><tr><th>Fout</th><th>Goed</th><th>Uitleg</th></tr><tr style="background-color: #eeeeee;"><td style="color: darkred;">radiouitzending</td><td style="color: darkgreen;">radio-uitzending</td><td style="color: #444; font-size: 8pt;">Met koppelteken</td></tr></tbody></table>
- John Blummel
- Nieuw lid
-
De schrijfwijze met koppelteken in dit geval is door de Nederlandse Taalunie verplicht gesteld, zo ook bijvoorbeel bij "radio-amateur", of "radio-onderdelen". De twee klinkers welke de woorden verbinden, dienen evenwel samen een andere klinker te vormen, (ou), echter de regel is gesteld, en uitzonderingen hierop zijn althans door mij (nog) niet getraceerd.Michael Oud schreef : Ik snap waar je op doelt, maar het verbindingsteken is ter verduidelijking om de klanken te onderscheiden, doch niet verplicht. Althans, de laatste keer dat ik zulks uitgezocht heb, en er over heb gediscussieërd met collega's, was dat de uitkomst.
Overigens schrijf je "gediscussieerd" zonder trema, maar dit terzijde.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Excusseer, bij discussiëren (daar moet de trema dus wel) ga ik vaker de mist in. Overigens geven zowel Onze Taal als Taal Unie aan dat er inderdaad een koppelteken tussen radiouitzending moet. De discussie ging blijkbaar ooit over een woord waarbij geen andere klinker gevormd werd. Overigens, en dat is persoonlijk, vind ik radiouitzending duidelijk genoeg zonder koppelteken. Nu ja, soit.john b schreef :
De schrijfwijze met koppelteken in dit geval is door de Nederlandse Taalunie verplicht gesteld, zo ook bijvoorbeel bij "radio-amateur", of "radio-onderdelen". De twee klinkers welke de woorden verbinden, dienen evenwel samen een andere klinker te vormen, (ou), echter de regel is gesteld, en uitzonderingen hierop zijn althans door mij (nog) niet getraceerd.
Overigens schrijf je "gediscussieerd" zonder trema, maar dit terzijde.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Groeten van een radio-amateur,
Robert
(roepletters: ON9CPA)
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Snaptuhemsnapikhem