Taal

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2011 13:48 #1335572 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic respectloos
Ik, als docent in het VSO (voortgezet speciaal onderwijs) kom ook tegen dat leerlingen niet meer uit hun taal komen. Praten kunnen ze als de beste, vooral de wat schunnerige opmerkingen vliegen door de groep. Spellen, grammatica, de-het-een, is erg moeilijk allemaal.
Voor een deel is het, denk ik, toe te schrijven aan luiheid (waarom moet ik schrijven, ze begrijpen me toch) een deel is toe te schrijven aan de maatschappij.
De maatschappij verandert gewoonweg. De taal die wij nu met zijn allen bezigen (volgens sommigen ABN) is al lang niet meer de ABN die ze 100 jaar geleden spraken en schreven. Taal verandert nou eenmaal.
 Waar hoor / zie je nog normale taal? Het enige dat op TV is zijn programma's voor het "volksche vermaeck" Vooral de commerciëlen hebben daar een handje van.
Als ik bijv. "the Voice" of "X-factor" of GTST kijk dan krommen mij de tenen in de schoenen. Het is toch niet normaal hoe ze in die programma's respectloos tegen elkaar zijn. Daar krijgt de taal natuurlijk ook een tikje van mee. Respectloos tegen elkaar, resprectloos tegen (andermans) spullen, respectloos tegenover onze taal.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• John Blummel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2011 14:03 #1335574 door John Blummel
Beantwoord door John Blummel in topic docenten

ruspek schreef : Ik, als docent in het VSO 
"is al lang niet meer de ABN die ze 100 jaar geleden spraken en schreven. Taal verandert nou eenmaal.
resprectloos??? tegen (andermans) spullen 

Zou dan ook moeten zijn:"is al lang niet meer hét abn dát etc.
Als docenten het zelfs niet meer weten...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2011 14:08 #1335577 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic taalonderwijs

john b schreef : uit het merendeel der veelal ook hier geplaatste reactie's blijkt inderdaad dat het niveau van het taalonderwijs in Nederland zijn (rotte) vruchten afwerpt.

Je hoeft in dit geval geen apostrof te gebruiken John: reacties. Als je er prijs op stelt, wil ik je graag een keer uitleggen waarom dat zo is.
Rob K

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2011 14:37 #1335579 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het dat
<a href=" onzetaal.nl/uploads/editor/1111%20het.pd...utm_campaign=hetOT11 "> onzetaal.nl/uploads/editor/1111%20het.pd...utm_campaign=hetOT11
deze?
En dan nog, is het de of het matras? en is het de of het zout?
Wat mij zo enorm opvalt is dat kinderen van deze tijd (ongeacht hun leeftijd) zich helemaal suf communiceren op schrift met sociale media, maar tegelijkertijd bijna de standaard taal niet meer beheersen
ik noem meervouden, de komma's en apostrophen,  
aanwijzende/bezittelijke voornaamwoorden, zoals U en uw  
Zinsconstructies met werkwoorden en twee persoonsvormen  zoals: doe is normaal.
Het wordt ook vaak gegooid op leesblindheid. 
Ik ben ook zo leesblind als een paard, maar dat ontslaat mij niet van de verplichting om het zo netjes mogelijk te doen. Zoiets  is ook een beetje de ziekte van deze tijd. Als je een gebrek hebt hoef je niet in plaats van meer je best te doen, juist niks meer te doen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2011 14:41 #1335580 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Om van
Om van werkwoorden nog maar te zwijgen. Werkwoorden in tegenwoordige tijd krijgen rustig een -d als uitgang. Hij loopd zie je dan nog niet zo vaak ("verkeerd in de goede staat" dan weer wel), maar het scheelt niet veel.

• John Blummel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2011 16:18 #1335589 door John Blummel
Beantwoord door John Blummel in topic reacties genoeg,

R. Korteweg schreef : Je hoeft in dit geval geen apostrof te gebruiken John: reacties. Als je er prijs op stelt, wil ik je graag een keer uitleggen waarom dat zo is.
Rob K

Geslaagd voor de test!

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2011 18:51 #1335599 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic " è of é "
Blaakt een "skaap mèèèh of méééh...." ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2011 19:03 #1335600 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic è of é
Een schaap blaat. En oma blaakt van gezondheid.
Goed weekend gewenst Geejee!

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2011 19:31 #1335606 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Leervermogen
Hallo Ruben

ruspek schreef : Ik, als docent in het VSO (voortgezet speciaal onderwijs) kom ook tegen dat leerlingen niet meer uit hun taal komen.

Laten we heel even eerlijk zijn, we hebben het dan wel over leerlingen die redelijk zwak zijn in hun leerprestaties en vaak ook hun leervermogen.  En vooral in dat laatste is vaak weinig verandering te brengen.  In de motivatie soms nog wel.  Maar vaak zijn de ouders ook niet de meest motiverende.  Vaak omdat die ook zeer laag geschoold zijn.
Zolang je je verder netjes gedraagt en je best doet, is met iemand met een laag leervermogen niks mis.  Al merk ik wel, dat mensen met een lager leervermogen vaak een heel andere kijk op de wereld hebben.
groetjes
Mathy

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2011 19:36 #1335607 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Consistentie
Hallo Jeroen

Jeroen schreef : aanwijzende/bezittelijke voornaamwoorden, zoals U en uw

Over de ontbrekende hoofdletters ga ik het even niet hebben.  Maar enige consistentie is wel vereist.  Als je "U" met hoofdletter schrijft, schrijf dan "Uw" ook met hoofdletter!  Niet omdat het per se met hoofdletter moet, maar of je schrijft beide met hoofdletter of je schrijft beide met kleine letter.
groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam