Motor heeft Vonk, Benzine en distributie staat op tijd...Hij loopt nu..op 3 cilinders...cilinder nummer 2 heeft GEEN compressie.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Dit is er eentje zonder natte cilinderbussen.
Voordetijd heb ik mij daar wel ietsjes in verdiept, en de kop er wel draaiend afgehaald.
Toen ie er af was bleek het er eentje zonder natte bussen te zijn.
Had het een en ander besproken met iemand hier in de buurt met wat meer ervaring, daarom wist ik ervan af.
Groeten,Gerben
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Mathy schreef : Dit principe werd overigens ook al toegepast op de 2CV.
Janneman schreef : Ha mooi, zo maak je je bijdrage voor de meesten weer onbegrijpelijk.
Wat wil je nou duidelijk maken want die 'eend' is een 2-cilinder...
Inderdaad. Op een 2CV zit één bobine, maar geen verdelerkap en geen rotor. De vonk gaat gewoon iedere keer door beide bougies. Bij een van beide cilinders is het lucht-benzine mengsel op dat moment samengeperst. Daar heb je de vonk nodig. In de andere cilinder is het mengsel of niet aanwezig of niet samengeperst, waardoor ook geen ontbranding van het mengsel zal ontstaan. En er ook weinig elektrische weerstand is over de bougie.gerryberrie schreef : Ik denk dat Mathy bedoeld dat ze allebei tegelijk een vonk krijgen (de 2 cilinder) omdat er maar 1 een brandbaar mengsel heeft...
En dit principe is doorgevoerd op 'modernere' 4 cilinders.
Een viercilinder met dit systeem heeft twee bobines, geen verdelerkap en geen rotor. Eén bobine is aangesloten op de bougies van cilinders 1 en 4 en de andere op de bougies van cilinders 2 en 3.
Verschil tussen de viercilinder en de 2CV motor is, dat bij de viercilinder de bobines vonken als de zuigers op (lees: in de buurt van) het bovenste dode punt staan. De 2CV motor is een boxermotor meen ik (cilinder tegenover elkaar) waardoor één van beide bougies vonkt op het moment dat de bijbehorende zuiger op (lees: in de buurt van) het "onderste" dode punt staat. Waarbij "onderste" natuurlijk relatief is, want bij een boxermotor bewegen de zuigers horizontaal.
Omdat de vonk over twee bougies moet springen, ook al biedt een van de twee weinig weerstand, treedt er toch wat energieverlies op. Vandaar dat "één bobine per cilinder", zoals gebruikt bij de zescilinders uit de 960 en de S/V90, de voorkeur heeft.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ben nog niet zo lang actief op deze site, maar het valt mij op dat wat jij hebt of aanraakt kapot op de één of andere manier kapot gaat.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Hahaha,
Dat is gelukkig iets van de laatste tijd, ik ben heeel erg goed bezig de laatste tijd !
Blijft iniedergeval in het record-boek staan.
Gelukkig heb ik ook genoeg klussen en projecten met een goed resultaat afgesloten.
Zoals de kop-revisie van mijn 740 16V GLT.
Groeten,Gerben