Nukkige Volvo 940, achtergelaten in Oss - Update: Ben weer mobiel..;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2011 22:40 #1085046 door V700 register
Tot mijn enorme ongenoegen, heb ik vandaag mijn 940 achtergelaten op het parkeerterrein van mijn werkgever en ben met de trein huiswaarts gekeerd.
Ik stapte in, in eerste instantie, draaide de sleutel en hij liep,......maar sloeg weer af.
Accu leeg gestart en de reserve accu uit de kofferbak ook.
Brandstof zit er nog in, neem ik aan, want ik had 'smiddags nog getankt, LPG en ben er in de middag mee naar de pomp geweest.Benzine meter is tot nu toe redelijk betrouwbaar en geeft aan dat er nog ongeveer 15 lieter in moet zitten.Kan wel kloppen, want ik heb er maandag 18 liter ingemikt.
Starten ging niet meer, lijkt erop of er geen benzine naar de rail komt, want toen ik op het ventieltje drukte, kwam er niks uit,
Brandstofpomprelais zou kunnen maar is net vervangen door een bewezen werkend exemplaar, maar de pomp hoor ik niet draaien als ik hem op contact zet.BPD sensor is nieuw.
Ik heb sinds vandaag een nieuw exemplaar liggen, dus die probeer ik morgen uit, 5 liter peut heb ik ook, maar iemand nog goede suggesties?

UPDATE 29-1-2011:
Vanmorgen om 10 uur begonnen, luikje eraf, ring los, kabel uit uit het opbergvak gewurmd en de pomp eruit, volgens de beschrijving van rsmeets.
Helaas, het past gewoon ECHT niet.
Bouke gebeld en al pratende waarbij het woord vlotter viel, die in die buis zit, bedacht ik me, dat ik aan de vervanger had gezien, dat die kon bewegen.Ik heb toen met 1 hand die buis omhoog getrokken en daarna kon ik hem een kwartslag draaien en had ik ineens de hele unit in de hand.
Duidelijk een handigheidje dus.
Enfin.
Pompje eruit gehaald, maar de massadraad zag er niet 100% uit, dus die heb ik ook maar overgezet.Hele handel weer terug, en aangesloten.Uiteraard brak inderdaad die 45 mm slangeklem, dus die had ik al nieuw gekocht.
Stekker eraan, zekeringen terug en starten maar.na 3 seconden gemormel liep ie. Pomp had het de eerste 4 seconden moeilijk, maar die is inmiddels weer geruisloos, prima dus.
Hele zooi weer teruggeschroefd, panelen ook, bekleding, spullen er weer in en proefritje gemaakt.100%, ik ben weer tevreden, en mobiel.
(Hopelijk niet) Tot de volgende uitdaging en op zoek naar een nieuwe pomp, voor op de plank, de vervanger blijft natuurlijk een tweedehands.
Dank overigens voor uw aller bijdragen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-01-2011 22:54 #1303138 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Bekende situatie..
Hey Bas,
Komt me bekend voor....ik had het een tijd geleden ook.
Sloeg aan...en meteen weer af..niet meer aan te krijgen..
Ik hoorde de pomp WEL lopen, maar hij pompte niks omhoog...Rail was kurkdroog, zat niks meer in.
En er zat meer dan genoeg peut in de tank...
Andere pomp was voor mij de oplossing.....
Wat je mogelijk WEL kan proberen:Een (wit) brandstofrelais meenemen, openmaken, je middenconsole wat 'openhouden' en met de hand de contacten van het relais samendrukken.
Dan gaat - hoort - de pomp te gaan lopen.Zo heb ik meerdere keren, handmatig, mijn pomp weer aan het lopen gekregen en de rail weer op druk.
Starten > Lopen.
Je kan ook een busje 'startpilot' meenemen, even met 2 man erheen, eentje in de inlaat spuiten, en de ander starten.
Dan moet ie aanslaan, en ff doorgaan totdat ie overschakelt op LPG.(Beetje een noodoplossing, maar sommige ANWB'ers doen het ook zo)
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2011 22:57 #1303139 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat is kl***
Niks vervelender dan dit. Ik zou toch denken, als ie eerst nog aanslaat en dan uitvalt, inderdaad het brandstofpomprelais. Heb je de oude nog? Of de pomp zelf die zou ook stuk kunnen gaan lijkt me. Als je morgen nog niks kunt vinden, heb je een pechulp of wegenwacht verzekering misschien? Kan je de auto tenminste voor de deur laten zetten om de storing te vinden. Sterkte met de situatie!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2011 23:03 #1303140 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brandstofpomprelais.
Ik heb er twee, een bewezen werkende en inmiddels een nieuwe.
Pomp kan, maak ineens stuk?Gaat er bij mij niet in, maar ja, peut eruit komt er ook niet.
Startpilot heb ik, een jumpstarter ook.
Het lijkt heel erg op de storing die ik had in Belgie, net voor de vakantie, tijdens het rijden uit, na een uur starten en lopen alsof er niets aan de hand was, tot vandaag.....

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2011 23:09 #1303142 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic das klte
Ik denk toch ergens aan relais of pomp.......
Groetjes Bouke

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2011 23:14 #1303143 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais goed maar toch geen stuurstroom
Gerben en jij weten meer van stroom dan ik, dus misschien denk ik verkeerd. Maar kan het niet zo zijn dat het relais wel goed is maar dat ie geen stuurstroom krijgt? Vanwege bijvoorbeeld een lam contactslot, of storing in de bedrading, of wat dan ook. Wat Gerben schrijft, de contacten bij elkaar drukken, dat zou je dan ook wel permanent kunnen oplossen door zo'n wit relais open te maken en de maak contacten (of hoe ze ook mogen heten) permanent met elkaar te verbinden.Dan krijgt de brandstofpomp altijd stroom. In die richting door redenerend, zou je zelfs de draden die naar de brandstofpomp gaan achterin rechtstreeks op die reserve accu kunnen zetten. Als de pomp dan nog niet draait, dan weet je wel zeker dat ie kaduuk is.Enne durf het bijna niet te vragen maar... de zekering is toch wel ok?

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-01-2011 23:22 #1303144 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Injectierelais
Hoi Bas,
Het probleem kan (ook weer) liggen bij je injectie-onstorings relais.Als ik me het (goed) herinner, was dat de vorige keer ook de boosdoener.
Als die hapert, kan die ook de stuurstroom naar de brandstofpomp afkappen (dacht ik)
@ Maarten
Als je deze contacten aan elkaar zou solderen, zou de pomp ALTIJD lopen..
Zelfs als jij niet in de wagen zit...
En hij zou dan ook door blijven lopen bij een ongeluk> wat best wel (zware) gevolgen kan hebben.
Dus even samendrukken, is puur als 'nood' oplossing.Als de motor eenmaal draait, zouden de contacten zichzelf vast moeten houden (dmv magnetisme van de spoel in het relais)Dan kan je ze gewoon loslaten, en functioneert alles weer zoals het bedoelt was.
En Bas, zoals Maarten al zei, check ook ff de zekering..Maar ik dacht, dat als de zekering geknapt was, ook bepaalde icoontjes in je klokkenwinkel gedoofd bleven.(maar daar kan ik naast zitten)
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2011 23:28 #1303146 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eens

bouke maas schreef : Ik denk toch ergens aan relais of pomp.......

Ja, dat denk ik ook.Ik merkte wel, dat als ik startte, ik de sleutel maar een ietsje terug hoefde te draaien en dan sloeg hij weer af.Sindsdien, laat ik hem lekker met rust, maar dat kan natuurlijk een teken zijn.
De vraag is dan, als dat zo is, of het dan wel klopt, dat de startmotor hem wel rond gooit, er vonk is, maar geen benzine.Zou er dan niet meer niet moeten werken?Schema bekijk ik morgen wel even.
Morgen maar eens wat spullen inladen en in de lunch aan de gang.
Ik had Volvo Assistance tot februari 2010, maar heb ik niet verlengd, ANWB heb ik enkel voor buitenland.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2011 23:32 #1303147 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Pas wel op!

gerryberrie schreef : Hey Bas,
Je kan ook een busje 'startpilot' meenemen, even met 2 man erheen, eentje in de inlaat spuiten, en de ander starten.
Dan moet ie aanslaan, en ff doorgaan totdat ie overschakelt op LPG.(Beetje een noodoplossing, maar sommige ANWB'ers doen het ook zo)
Groeten,Gerben

Zorg er bij het inspuiten dan wel voor dat je niet in de buurt van de LMM komt, want het gloeidraadje kan je auto snel in de brand krijgen. Vooral als de auto niet direct wil starten dan krijg je veel startpiloot/remmenreiniger-vloeistof in de buis. Dat brandt echt goed hoor.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2011 23:45 #1303149 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Snap ik

gerryberrie schreef : @ Maarten
Als je deze contacten aan elkaar zou solderen, zou de pomp ALTIJD lopen.. Zelfs als jij niet in de wagen zit... En hij zou dan ook door blijven lopen bij een ongeluk> wat best wel (zware) gevolgen kan hebben. Dus even samendrukken, is puur als 'nood' oplossing.Als de motor eenmaal draait, zouden de contacten zichzelf vast moeten houden (dmv magnetisme van de spoel in het relais)

OK dat snap ik, had ik ook wel aan gedacht maar omdat je de relais wel gemakkelijk kunt verwijderen kan je die eruit halen als je thuis bent gekomen. Maar een ongeluk levert dan wel een gevaarlijke situatie op ja. Twee draadjes met een gewone snoerschakelaar zou ook kunnen. Of met zo'n dodemansknop die ze in de trein hebben (loslaten is stroom onderbreken). Ach mijn fantasie slaat nu op hol. Dat je door te knijpen ook die contacten kunt verbinden wist ik niet. Weer wat geleerd.
Terug naar Bas, ik hoop dat je hem rijdend krijgt morgen, succes!

Moderators: Jerry Stam