Bosch dynamo revisie (deels), info gezocht
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bosch nummers: 1197311232 1197311234 1197311239 1197311513 1197311514henk 940LPT schreef : Wat voor nummer (van welke fabrikant/leverancier) is dat 384 nummer ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
Je hebt het ook niet gezegd!Baseman schreef :
Mijn Bosch heeft nummer 0123500005 en daar hoort regelaar 384-1115 in en die kost 19,90.Dat ie 9,90 euro zou kosten, heb ik nooit gezegd, de collector kost 9,90.wp001 schreef : Ik denk dat je niet goed in de prijslijst kijkt. De spanningregelaar voor de 100A is een speciale uitvoering. Deze staat in mijn lijst van Bosch voor 54,54€ bruto nog wel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Koolborstel/spanningregelaar nr.: 1 197 311 234, dit nr. is vervangen door
1 197 311 232, tot bj.: 07/1998 voor 100A laadstroom, je zou morgen Bosch in Boxtel kunnen bellen.
0900-23526724.
groet Mart
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nee, inderdaad, geschreven, maar het klopt dus wel. En:wp001 schreef : Je hebt het ook niet gezegd!
Samen met:Mart schreef : De Bosch 100A dynamo heeft codenummer.: 0 123 500 005, Koolborstel/spanningregelaar nr.: 1 197 311 234, dit nr. is vervangen door 1 197 311 232, tot bj.: 07/1998 voor 100A laadstroom
Dus, dat is dezelfde, mooi.Baseman schreef : Bosch nummers: 1197311232 1197311234 1197311239 1197311513 1197311514
Inmiddels vond ik in mijn mailbox ook een antwoord op mijn vraag over de lagers, dus ik heb volgens mij alles compleet: het voorste lager is de 6303/2rs en het achterste lager is de 6203/2rs
Dat zijn dus:Artikelnr. 6303 2RSType lager 1-rijig groefkogellager-2RSOmschrijving 2-zijdige rubberen afdichting (spatwaterdicht)Fabrikaat KOYOd 17 D 47 B 14
en deze:Artikelnr. 6203 2RSType lager 1-rijig groefkogellager-2RSOmschrijving 2-zijdige rubberen afdichting (spatwaterdicht)Fabrikaat KOYOd 17 D 40 B 12
Kosten, 5,97 en 4,53 (7,10 incl/5,39 incl)Mooi, plaatje compleet.
Lager 6203RS: 7,10 (ze zijn er ook uit china, voor een derde van deze prijs, maar dat gok ik maar niet)Lager 6303RS: 5,39Collector: 9,90Regelaar indien nodig: 19,90
Totaal: 22,39 euro, inclusief (maar zonder de regelaar)
Bedankt voor uw input.Als ik er mee aan de gang ga, zal ik een en ander documenteren en op de site zetten.
[EDIT] Lagers zijn onderweg, verzendkosten 2,15 euro, schijntje, ga ik niet voor naar Utrecht rijden..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Dan gebeurt er toch meer dan wat jullie noemen........
Als ik een plaatje van Koyo zie vraag ik me af of je het genoemde jaar kilometrage gaat halen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Weet je ook, wat precies?struis schreef : Dan gebeurt er toch meer dan wat jullie noemen........
Waarom?Het zijn lagers voor industriele toepassing, degene die ik besteld heb, met een max rpm/min van 12000.Moet voor een dynamo wel lukken, toch?struis schreef : Als ik een plaatje van Koyo zie vraag ik me af of je het genoemde jaar kilometrage gaat halen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
De sleepringen (een DC dynamo heeft een collector..) worden glad afgedraaid, indien te klein, ook vervangen.
Na afloop op de testbank, belast bij de bijbehorende toerentallen.
MAW dat is wat anders.
Koyo; M'n vorige baas was ook plat van dit merk.
Als het erop aan kwam, zag je het verschil wel tussen Koyo en SKF of FAG
Nog afgezien van verkeerd genummerde doosjes enz enz wat bij een kwaliteits product als een lager, in mijn ogen nooit mag voorkomen.
Ik had een machine uitelkaar liggen, hier moesten nieuwe lagers in.
De hoofdlagers waren aardige jongens Ca € 1500,= 60 KG P/st.
Ik had er 4 nodig, SKF had er maar 3 liggen, een andere leverancier had een Nachi lager op voorraad.
Leg ik die drie SKF lagers naast die Nachi, zitten er gewoon een paar rollen minder in die Nachi.
De kooi van een SKF is veel slimmer geconstrueerd, zodat er meer rollen in kunnen.
Waarschijnlijk is de maat tollerantie van de SKF ook nauwkeuriger, hierdoor hebben de rollen minder de neiging elkaar in te halen, de kooi kan dus lichter uitgevoerd worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Duidelijk, dank je.struis schreef : Elk kapje, blikje enz enz wordt vervangen, de behuizing wordt gestraald, nieuwe boutjes enz
De sleepringen (een DC dynamo heeft een collector..) worden glad afgedraaid, indien te klein, ook vervangen.
Na afloop op de testbank, belast bij de bijbehorende toerentallen.
MAW dat is wat anders.
Ik denk dan, als hobbyist, dat stukkie plastic, als het heel is, kan het mooi blijven zitten, die boutejs, die geloof ik ook wel, Maar dat laat onverlet, dat inderdaad een revisiebedrijf er meer aan zal doen, dan ik straks.
Ik heb de SKF specs even bekeken, die wijken maar weinig af van de Koyo specs.Heb je ook specifiek slechte ervaring met Koyo, of enkel met niet-SKF lagers?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat met name interessant is, is de levensduur waarbij 95% van de geteste lagers het nog doet. Er is (uiteraard) aan lagers en de levensduur te rekenen maar dat is helaas al te ver weggezakt om je zo even voor te rekenen.Baseman schreef : Ik heb de SKF specs even bekeken, die wijken maar weinig af van de Koyo specs.Heb je ook specifiek slechte ervaring met Koyo, of enkel met niet-SKF lagers?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Als het er niet op aan komt, pak je een B merk.
Dynamo moet lang mee gaan, draait toch zo'n 10 000 toeren.
Specs zijn minimale eisen waaraan het moet voldoen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





