LPG prijzen (brandstofprijzen) ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar het wordt wel duurder! We kunnen toch niet allemaal in een Smart of zo'n electrisch ding gaan rijden? Mijn Volvo V90 verbruikt ongeveer 1 op 6 in de stad en op de snelweg bij 90 1 op 8. Ga ik mee met het verkeer (120) dan wordt het ongeveer 1 op 6. Het wordt een dure hobby op deze manier.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Helaas kost lpg in de regio 020 nu 73 tot 77 cent... Weet iemand een goedkope pomp rond amstelveen/amsterdam?
Trouwens, in de winter van 2007-2008 was LPG ook zo duur. Ik weet nog dat ik in januari 2008 voor 72 cent p/l stond te tanken bij de BP in Amsterdam Osdorp. Daar kost gas nu 74 cent..
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij de Makro in Amsterdam zijn ze meestal wel goedko(o)p(er) ( vandaag 71 ct) en wellicht ook bij de Maxis in Muiden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Succes!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn lijstje van goedkopere tankstations langs de 100km van NW-Overijssel naar 't Gooi:
- Van Staveren Emmeloord, Kuinre en andere NOP-plaatsen (1 cent extra korting met eigen pas)- Esso Kuinre en Esso Markerkant Almere- BEC 't Gooi in Hilversum (1 cent extra korting met eigen pas)- Shell Steenwijk, Shell Lelystad en inderdaad Shell Amsterdam Zuid-Oost- BP Lelystad- Joontjes spant voor mij de kroon in Wolvega, Steenwijk en Oldemarkt
Helaas rijdt mijn 960-2 even niet op LPG, dus weet geen exacte prijzen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
www.fd.nl/artikel/20938169/lpg-auto-sterven-dood
Lpg-auto is op sterven na dood</h1><div class="datum datum_ie">14 december 2010, 7:34 uur </div>Het tijdperk van autogas lijkt over. Nog maar enkelen kiezen voor een auto op de goedkope brandstof. En dat komt vooral door de overheid.<div id="selInContentBanner" class="topInContentBanner"><script type="text/javascript">// <![CDATA[
document.write('<script type="text/javascript" src="
ad.nl.doubleclick.net/adj/dqa.fd.nl/over...=4178308828907205632
?"><\/script>');
// ]]></script><script src="
ad.nl.doubleclick.net/adj/dqa.fd.nl/over...=4178308828907205632
" type="text/javascript"> <noscript></noscript><noscript></noscript></div>
Wie een nieuwe auto koopt, dénkt er vaak niet eens meer aan: rijden op autogas. De brandstof die eens zo populair was onder leaserijders en prijsbewuste consumenten, is bijna vergeten. Door nieuwe fiscale regels voor zuinige auto's zijn auto's op gas ineens relatief duur om te kopen, duur om te hebben, en sinds kort aardig duur om te tanken. Vorige week haalde lpg de hoogste prijs ooit: € 0,84 per liter. Kentering De kentering is opvallend. Twee jaar geleden vochten consumenten nog bijna om de auto met de gastank in de achterbak. Inbouwstations maakten overuren omdat velen door de hoge benzineprijs wilden overstappen. Maar de laatste jaren kwamen er steeds meer zuinige diesel- en benzineauto's op de markt, zoals de Toyota Prius, de Peugeot 107 en de Volkswagen Polo Bluemotion. Die verbruiken minder, waardoor de prijs per kilometer al behoorlijk dicht in de buurt komt van die van een standaardauto op gas. Maar bovenal stelde het ministerie van Financiën begin dit jaar zeer zuinige auto's volledig vrij van autobelastingen. Dus geen wegenbelasting en geen bpm. Zakelijke rijders betalen maar 14% bijtelling. Kentering Vooral leaserijders zijn daarom overgestapt, stelt branchevereniging Bovag. 'Logisch', zegt een woordvoerder. 'Met een hybride auto betaalt hij maar 14% bijtelling. Bij de meeste lpg-auto's is dat 25%. Dit is het gevolg van het belastingregime, dat in onze ogen wel wat is doorgeschoten.' Kees Goudberg, voorzitter stichting Autogas Nederland, ziet het met lede ogen aan. Kleine auto's worden nu fiscaal voorgetrokken, merkt hij. En die zijn vaak niet met een gastank leverbaar. Maar hij heeft hoop op nieuwe, zuinige modellen. Zoals de Chevrolet Spark Bi Fuel. Die is belastingvrij en krijgt vanuit de fabriek een lpg-installatie mee. <p style="font-size: 100%;"> Inbouw autogas met de helft afgenomen Vooral kopers van een nieuwe auto hoeven geen lpg meer. Dat blijkt uit de laatste cijfers van Bovag. Terwijl de totale verkoop van personenauto's dit jaar stevig aantrok, verkochten dealers tot oktober slechts 2523 auto's met een autogasinstallatie. Omgerekend is dat één gasauto op 170 nieuw verkochte auto's. Vorig jaar was dat er nog één op 114, en in 2008 zelfs één op de 50. Ook het ombouwen naar autogas daalt in populariteit. In 2008 lieten nog 20.000 automobilisten een zogeheten G3-installatie in hun auto zetten. Vorig jaar was daar de helft van over. En tot en met oktober zijn er nog maar 4640 ingebouwd zo blijkt uit de laatste cijfers van VWE, het bureau voor voertuigdocumentatie. Lpg duur 'Het ziet er niet goed uit', zegt Paul van Selms, medeoprichter van consumentenorganisatie United Consumers, dat wekelijks de benzineprijzen vergelijkt. 'Steeds minder tankstations mogen in woonwijken lpg verkopen. Zuinige diesel- en benzineauto's worden fiscaal gestimuleerd. De overheid voert niet bepaald een vriendelijke beleid voor lpg. Zonde, want het is nog steeds een schonere brandstof.' Hij kan niet verklaren waarom op dit moment lpg zo duur is, maar hij neemt aan dat het een tijdelijk effect is. 'En vergeet niet, ook benzine en diesel zijn hard in prijs gestegen. Ik denk niet dat ze een record gaan breken, maar het komt er wel bij in de buurt.' Andere nadelen Tegelijk spelen er andere nadelen van autogas. De actieradius is doorgaans minder, er is nog altijd een extra gastank in de auto nodig. En technisch blijken niet alle auto's geschikt voor de brandstof. Stichting Autogas Nederland bouwde eens een kleine Citroën C1 om op gas, die daardoor spotgoedkoop werd in bezit en gebruik. Deze auto is immers vrij van autobelastingen. Maar de motor bleek niet opgewassen tegen het rijden op lpg en sprong kapot. Langzaam maar zeker leidt dit soort feiten tot een gestage daling van lpg in het wagenpark. In de jaren tachtig reed 12% van alle auto's op lpg rond. Twee jaar geleden was dit nog 3%. En vorige maand stond het aandeel op 2,7%.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Van nu.nl:
>>>Tekort aan autogas bij tankstations
AMSTERDAM - Tankstations kampen met een tekort aan autogas. Door de vroeg ingetreden en strenge winter is voor het verwarmen van huizen veel meer vraag naar propaan, een van de bestanddelen van lpg. Volgens BK-gas, een van de grootste lpg-leveranciers, is een dergelijke schaarste al jaren niet voorgekomen. De tekorten komen volgens een woordvoerder door een 'samenloop van omstandigheden'. Naast de sterk verhoogde vraag naar propaan wordt volgens de zegsman door raffinaderijen bovendien minder geproduceerd. Het tekort heeft volgens BK-gas, dat vooral gas betrekt uit Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam, niets te maken met stagnerende leveranties uit Rusland.BevoorradenDe lpg-leverancier weet niet hoe lang het tekort zal aanhouden en hoopt dat het van tijdelijke aard is. Er wordt volgens de zegsman met man en macht gewerkt om de verkooppunten toch te kunnen bevoorraden. Tankstations zijn vooralsnog niet zonder lpg komen te zitten, maar de literprijs van autogas is volgens de zegsman door de schaarste wel 'extreem hoog'.<<<
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar even aankijken hoe het zich verder ontwikkeld,...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar niet zoveel goedkoper meer als je de afschrijving meerekent gok ik....Voor mij zou een andere auto toch wel aanzienlijk (zeg een 150-200 euro minimaal) goedkoper moeten zijn om overstappen zin te laten maken. "In het echt" zullen auto's die nu op papier lekker goedkoop lijken ook tegenvallen qua kosten denk ik. Los van het rijplezierPostma schreef : bijvoorbeeld een Octavia diesel, zomaar een euro of 85 goedkoper is in de maand betreft brandstof en MRB,...