Belastingplan 2010, lastige keuze verkoop ik 960 Estate uit 1991 en koop een 240,740 of een ander merk

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2009 19:40 #1248865 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lood om oud ijzer

liv schreef : Het enige wat wel mag is de BTW opvoeren van de onderhoudskosten..

en dus is het feitelijk lood om oud ijzer.
Ik rijd nu zakelijk een volvo 940 en ben een zelfstandig ondernemer.
Ik heb geen recht op een sloopregeling(auto net even te kort op naam)
Een nieuwe auto is mij te duur.
Dus dat wordt volgend jaar 19 ct per kilometer en onderhoudskosten(BTW) aftrekken.
Het betekent alleen dat ik wel strikt de kilometers moet bijhouden(lastig) want
ik gebruik de auto ook veel privé.

groet,

Jacow 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2009 20:13 #1248868 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Grove berekening, please correct me if I am wrong..
Ik geef gemiddeld per jaar ongeveer zo'n 5000 euro uit aan mijn auto (alle werkelijke kosten, maar wel excl. afschrijving van de aanschaf).
Nu heb ik de auto zakelijk en kan ik dus minstens 4500 euro van mijn belastbaar inkomen aftrekken. 
Wanneer ik de auto prive op naam heb staan dan heb ik ook die zelfde 5000 euro kosten maar kan ik ongeveer 3000 van mijn belastbaar inkomen aftrekken..
(Ik rijd gemiddeld 60% zakelijk ben even uitgegaan van 30000 km in een jaar)  
Dus het verschil is hier 1500 euro wat ik niet kan opvoeren, er vanuit gaande dat je over dat gehele bedrag wordt belast dan zou dat dan op zo'n 500 euro uitkomen, die ik er op achteruit zal gaan..
Financieel valt het verschil dus allemaal nog wel mee, waar ik echt van baal is dat ik weer een waterdichte administratie zal moeten gaan voeren.
Iemand tips hoe dit makkelijker kan dan met een bloknootje? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2009 20:24 #1248870 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kerst-klusje

liv schreef : Iemand tips hoe dit makkelijker kan dan met een bloknootje? 

Ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Nu betaal ik het hele jaar gewoon alles privé en aan het einde van het jaar pak ik mijn agenda en ga er even voor zitten om:
- in excel ff neer te zetten waar ik geweest bent (ik gebruik maps.google.nl) * 19cnt p/km
- brandstofbonnetjes daar ook in verwerken ivm BTW-aftrek van 75% van het btw-bedrag
- en tot slot dit alles met nog wat onderhoudsfacturen van dat hele jaar in Q4 verrekenen
Half dagje werk als je niet al te ingewikkelde reizen hebt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2009 21:08 #1248882 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bijtelling of declareren

mbroeren schreef :

liv schreef : Iemand tips hoe dit makkelijker kan dan met een bloknootje? 

Ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Nu betaal ik het hele jaar gewoon alles privé en aan het einde van het jaar pak ik mijn agenda en ga er even voor zitten om:
- in excel ff neer te zetten waar ik geweest bent (ik gebruik maps.google.nl) * 19cnt p/km
- brandstofbonnetjes daar ook in verwerken ivm BTW-aftrek van 75% van het btw-bedrag
- en tot slot dit alles met nog wat onderhoudsfacturen van dat hele jaar in Q4 verrekenen
Half dagje werk als je niet al te ingewikkelde reizen hebt.

Hoi Martijn,

Voor mij is het zo dat ik dan de Volvo naar prive moet brengen en voor de Citroen de km's goed b ijhouden. Het probleem is echter dat een 7 zitter op de zaak en een estate (ik heb wel een 3e bankje in de schuur staan) niet eenvoudig is te verklaren voor de belastingdienst. De onderhoudskosten voor de 960 kan ik dan niet in rekening brengen bij de fiscus. Dus al emt al is het behouden van de regeling of een licht gewijzigde vorm de meest ideale en anders wordt het een ouder model. Vandaag al bezig geweest over een 760GLE op gas en een proefrit gemaakt in een prachtige 264 GLE, werkelijk goed hard, met plekjes die als je ze nu behandeld op tijd zijn, zeg maar veegroest.
Groeten Jan

960 Estate uit 1991, binnenkort te koop? Als de lage bijtelling naar 25 jaar gaat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2009 21:58 #1248894 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic inkomstenbelast

Fred 740 schreef : Helaas Jeroen je mag alleen km vergoedding van max 19ct per km  belastingvrij betalen ,indien wel de kosten zoals benzine etc betaald worden als je een auto prive rijdt dan wordt de prive auto als zakelijk gezien en wordt je gewoon voor prive gebruik belast net alsof auto op de zaak staat.
Fred

Die 19 cent is alleen BELASTINGVRIJ te declareren. De rest valt onder de loonbelasting. Ik weet niet hoe de berekeningen uitvallen , maar het mag wel, meer uitbetalen.
Andersom dan: 
Ik weet niet of het nog zo is, maar alle kosten die je maakt voor je (lease cq. zaken)auto mocht je vroeger aftrekken van het bedrag van de fiscale bijtelling.
En weet iemand nog hoe het zit met de 12% regeling 
n het kort houdt de regeling het volgende in.U mag de BTW op de autokosten in eerste instantie geheel als voorbelasting aftrekken. Naast de BTW die u in rekening is gebracht toen u de personenauto kocht, kunt u ook de BTW op de benzine, reparaties, het laten wassen van de auto en dergelijke in aftrek brengen. Voor het privé-gebruik van de personenauto moet u echter het bedrag van de voorbelasting corrigeren. Dit doet u op de laatste Aangifte omzetbelasting van het jaar. Daarvoor berekent u 12% van het bedrag dat voor de inkomstenbelasting als onttrekking voor privé-gebruik van de auto geldt. Dit geldt ook als u de personenauto least. Als u als ondernemer een beperkt recht op aftrek van voorbelasting heeft, bijvoorbeeld omdat u ook vrijgestelde prestaties levert, dan wordt het percentage naar evenredigheid lager. De BTW is verschuldigd in het laatste aangiftetijdvak van het jaar. 

Nu nog vertalen naar het nederlands..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2009 08:29 #1248925 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een Volvo kost nu eenmaal geld
Interessante vraag. Een familie lid van mij dacht ook in die richting en kocht een 164. Op zich een mooie auto en wat een power. We hadden er zelfs gas in gezet. Alleen kwamen er wel onkosten aan en aan het eind van het verhaal was hij net zoveel kwijt aan reparaties en onderhoud dan ik aan mijn wegenbelasting en onderhoud. Ik rij trouwens nog in mijn 940 uit 1991, gewoon dagelijks vervoer als ik even geen zin heb in de fiets.
Ik heb voor mijn 940 jaren 240-260 gereden (7 stuks) en bij de APK moest er altijd gelast worden, vooral bij de bestuurders stoel. Destijds perfecte auto's maar nu komen ze echt aan het einde van hun technische leven, tenzij je hem helemaal restaureerd. Maar voor dat geld kan je heel lang wegenbelasting voor je 960 betalen.
Ik moet wel zeggen dat ik de 200-serie gewoon de echte Volvo vind, maar de 940 rijdt gewoon goed en probleemloos. Net APK gekeurd en alleen maar de rubbers van de reactie stangen en het lager + ophangrubber van de lengte as vervangen, en dat voor 18 jaar oud. De 900 serie is gewoon technisch de beste Volvo ooit.
Peter

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2009 10:29 #1248929 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Nieuwsbrief 8 oktober
Update die ik vandaag ontving.
Geinteresseerden kunnen dus naar BNR luisteren vandaag, en misschien dat de passage van VNO-NCW nog een beetje helpt.
BijtellingYoungtimer Nieuwsbrief
Op de valreep even een luistertip van onze kant. Donderdag 8 oktober zijn wij vanaf 14:30 wederom te gast bij de Nationale Autoshow op BNR. Zoals u weet waren wij eerder te gast bij hen. Wij zullen dan de laatste stand van zaken live toelichten en hopelijk is er dan goed nieuws te melden! Als u wilt luisteren kunt u natuurlijk gewoon uw radio afstemmen op BNR, maar ook kunt u via hun site eventueel live het programma luisteren. VNO-NCW en MKB-NederlandZoals u waarschijnlijk al weet hebben wij de formele steun van de 2 werkgeversorganisaties in Nederland. VNO-NCW en MKB-Nederland hebben gezamenlijk een brief gestuurd naar alle Kamerleden, de Staatssecretaris van Financiën en de Minister van Economische Zaken. Deze brief bevat hun commentaar op belastingplan 2010. Op pagina 21 van deze brief staat de volgende passage: Bijtelling youngtimersBij amendement is in het Belastingplan 2009 opgenomen dat de fiscale bijtelling voor zogenaamde youngtimers die ter beschikking zijn gesteld vanaf 1 januari 2010 gebaseerd wordt op de cataloguswaarde. Deze maatregel blijkt gebaseerd op aantoonbaar onjuiste en onvolledige financiële informatie, waardoor deze maatregel een grote lastenverzwaring veroorzaakt voor ondernemers. Daarbij komt dat de doelstelling van het amendement - verjonging van het wagenpark - niet wordt behaald. De argumenten die in 2001 werden aangevoerd om de grondslag voor bijtelling te stellen op de waarde in het economische verkeer voor deze youngtimers gelden onverminderd. VNO-NCW en MKB-Nederland zijn daarom van mening dat deze maatregel dient te worden teruggedraaid. Natuurlijk zijn wij bijzonder verheugd dat de werkgeversorganisaties nogmaals hun steun voor onze zaak uitspreken! Wilt u het complete document van VNO-NCW en MKB-Nederland zelf inzien, klik dan hier. Het complete verhaalMet name voor onze nieuwe steunbetuigers: hier kunt u ons complete verhaal downloaden met daarin alle informatie over onze actie. Namens BijtellingYoungtimer.nl,  Wouter van Embden

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2009 10:31 #1248910 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Auto's > 25 jaar
Toch moet het me van het hart dat ik het geen goede ontwikkeling vind als er nu massaal naar auto's van ouder dan 25 jaar zou worden overgestapt.
Ten eerste zal de uiteindelijke besparing bij een jaarkilometrage van 25 tot 40 duizend kilometer slechts minimaal zijn. Brandstofkosten zijn zeker 30% hoger dan bij een moderne auto. ( bv. een diesel uit 1985 1:11 t.o.v. een moderne diesel 1:15) Het onderhoud valt ook zeker een pak duurder uit als je zo'n oude auto bij een dusdanig intensief gebruik in bedrijfszekere toestand wilt houden.
Ten tweede lever je t.o.v. een moderne auto veel veiligheid en comfort in. 
En ten derde geeft je onze roofzuchtige overheid wederom een handvat om de door de Fehac zo fel bevochten vrijstelling van MRB voor auto's > 25jaar op de schop te zetten. Terecht weert de Fehac zich tegen dagelijks gebruik van deze categorie auto's. Want dan zal het voor de vele liefhebbers onbetaalbaar worden om het industriële erfgoed rijdend te houden. Zelf heb ik om die reden ook gekozen voor een kleine zuinige CO2 vriendelijke auto en gebruik ik mijn oldtimers puur hobbymatig. Het was een koud kunstje geweest om mijn oude dieseltje of S-klasse op gas te gaan inzetten voor dagelijks gebruik. Maar dat is gegarandeerd veel duurder dan de oplossing waar ik nu voor heb gekozen. De auto's van na 1986 zullen nooit meer belastingvrij worden om deze ontwikkeling een halt toe te roepen. En het handjevol mooie en goede auto's van ouder dan 25 jaar zal in korte tijd "op"gereden worden om de MRB te omzeilen. Voor mij als echte oldtimer fanaat vind ik dat een hele kwalijke ontwikkeling. En zal onherroepelijk tot gevolg hebben dat de overheid dit wederom met draconische maatregelen zal bestrijden in haar niet aflatende zucht naar geld. Gewoon gebruik maken van de mogelijkheden om onder het mom van het milieu goedkoop te rijden. En dan privé volop kunnen blijven genieten van onze mooie oude auto's. Die we dan regelmatig bij  een zakelijke rit toch nog voor 19 cent per kilometer zakelijk kunnen declareren.
Ik sta derhalve ook vierkant achter het beleid dat de Fehac hierover voert.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2009 12:23 #1248937 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dit kwam ik net tegen:  Als
Dit kwam ik net tegen: 
Als een auto van de zaak ook voor privégebruik ter beschikking staat, is op die auto de bijtelling van toepassing. Als er meerdere auto’s voor privégebruik ter beschikking staan, geldt dan ook meerdere malen een bijtelling? 
Dat is inderdaad nog steeds wel de hoofdregel, maar “redelijke wetstoepassing” leidt er volgens het Ministerie van Financiën toe dat voor een ondernemer of directeur-grootaandeelhouder (en het gezin) de bijtelling geldt voor twee voor toepassing van de bijtelling in aanmerking komende auto’s. Dat geldt zowel binnen als buiten de autobranche. Bij een alleenstaande ondernemer of DGA of als in het gezin slechts één rijbewijs aanwezig is, geldt de bijtelling over één auto. Als de inspecteur van mening zou zijn dat een redelijke wetstoepassing tot bijtelling over meer dan twee auto’s zou moeten leiden, ligt de bewijslast daarvoor bij hem. Daarbij kan een rol spelen of er in privé ook auto’s in bezit zijn die even goed privé te gebruiken zijn als de auto’s van de zaak. Deze regeling was in het verleden opgenomen in een beleidsbesluit, dat inmiddels vervallen is. Het Ministerie van Financiën heeft echter aan de Register Belastingadviseurs laten weten dat deze beleidslijn nog steeds van kracht is. 

Betekend dit nu dat als ik er een oldtimer bij koop en deze ook op de zaak zet ik vervolgens alle kosten van beide auto's kan opvoeren?, terwijl ik dan alleen voor een auto (de oldtimer) de bijtelling hoef te verrekenen? 
Of mis ik iets.... 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2009 13:13 #1248941 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wast gebeurd er vandaag in de 2e kamer

Eric Bakker schreef : Update die ik vandaag ontving.
Geinteresseerden kunnen dus naar BNR luisteren vandaag, en misschien dat de passage van VNO-NCW nog een beetje helpt.
BijtellingYoungtimer Nieuwsbrief
Op de valreep even een luistertip van onze kant. Donderdag 8 oktober zijn wij vanaf 14:30 wederom te gast bij de Nationale Autoshow op BNR. Zoals u weet waren wij eerder te gast bij hen. Wij zullen dan de laatste stand van zaken live toelichten en hopelijk is er dan goed nieuws te melden! Als u wilt luisteren kunt u natuurlijk gewoon uw radio afstemmen op BNR, maar ook kunt u via hun site eventueel live het programma luisteren. VNO-NCW en MKB-NederlandZoals u waarschijnlijk al weet hebben wij de formele steun van de 2 werkgeversorganisaties in Nederland. VNO-NCW en MKB-Nederland hebben gezamenlijk een brief gestuurd naar alle Kamerleden, de Staatssecretaris van Financiën en de Minister van Economische Zaken. Deze brief bevat hun commentaar op belastingplan 2010. Op pagina 21 van deze brief staat de volgende passage: Bijtelling youngtimersBij amendement is in het Belastingplan 2009 opgenomen dat de fiscale bijtelling voor zogenaamde youngtimers die ter beschikking zijn gesteld vanaf 1 januari 2010 gebaseerd wordt op de cataloguswaarde. Deze maatregel blijkt gebaseerd op aantoonbaar onjuiste en onvolledige financiële informatie, waardoor deze maatregel een grote lastenverzwaring veroorzaakt voor ondernemers. Daarbij komt dat de doelstelling van het amendement - verjonging van het wagenpark - niet wordt behaald. De argumenten die in 2001 werden aangevoerd om de grondslag voor bijtelling te stellen op de waarde in het economische verkeer voor deze youngtimers gelden onverminderd. VNO-NCW en MKB-Nederland zijn daarom van mening dat deze maatregel dient te worden teruggedraaid. Natuurlijk zijn wij bijzonder verheugd dat de werkgeversorganisaties nogmaals hun steun voor onze zaak uitspreken! Wilt u het complete document van VNO-NCW en MKB-Nederland zelf inzien, klik dan hier. Het complete verhaalMet name voor onze nieuwe steunbetuigers: hier kunt u ons complete verhaal downloaden met daarin alle informatie over onze actie. Namens BijtellingYoungtimer.nl,  Wouter van Embden

Beste Eric,
Gisteravond nog contact gehad met Pieter Omtzigt van het CDA, deze brengt (of heeft dat al gedaan) vandaag een tegenzet in stelling. Dit compromis, zou een mogelijke tussenoplossing bieden. Het zal overigens niet meer worden wat het was. Heb hem mijn voorbeeld ook nog even voorgelegd t.a.v. dagwaarde en cat waarde. Hij begreep dit terdege en heeft daar dan ook een vraag over gesteld.
Ik verwacht dat er vandaag mogelijk een verhaal uit komt rollen, waar we wat aan hebben. We houden dus moed. overigens zal het koningshuis debat wel alle aandacht krijgen, dus BNR luisteren zou ik zo zeggen.
Groeten Jan

960 Estate uit 1991, binnenkort te koop? Als de lage bijtelling naar 25 jaar gaat.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC