Belastingplan 2010, lastige keuze verkoop ik 960 Estate uit 1991 en koop een 240,740 of een ander merk

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-10-2009 22:46 #1248735 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic W123
De W123 is dé vrije beroepen kar van dit moment, en ook de mede-oorzaak van deze regel.
Tis allemaal leuk en zo, maar er zijn meer opties (W126? maar die rijden als een drol over het algemeen)
Nee even alle gekheid op een stokje. Als je een goede 760 gaat vinden blijft het leuk allemaal, maar het blijft een run op die ene goede wellicht.
Je zou ook een goedkope modernere kleine auto kunnen overwegen en dan de 960 inzetten als niet zakelijke auto (Vraag jan Snijder bijv.) en dus GEEN fiscale bijtelling.
Dat zou ik doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2009 11:51 #1248759 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic alternatieven?

Buitenkantrechts schreef : Beste Fred,
Zelf ben ik goed op de hoogte van de actie. Sterker nog ik ben een van de mensen die hierover met staatsecretaris Jan Cees de Jager in gesprek is geweest.
Hierdoor ben ik alleen maar gesterkt in dat de maatregel doorgaat.
Groeten Jan

Jan,
Ik volg dit zelf ook behoorlijk op de voet. Ik lees of hoor echter vrij weinig over alternatieve voorstellen. Zo denk ik dat er best (polder)varianten te bedenken zijn waar iedereen zich redelijk in moet kunnen vinden. Weet jij of er in de gesprekken (waar jij kennelijk ook bij bent geweest) ook over alternatieven is gesproken en hoe daar op is gereageerd?
Het volledig terugdraaien van het amandement is wellicht wat te veel gevraagd maar een soort van generaal pardon voor alle ondernemers die op 31 december dit jaar reeds in het bezit zijn van een youngtimer lijkt mij haalbaarder. Dan wordt niemand meer gedupeerd voor een auto die reeds in het bezit is, het is alleen niet meer mogelijk om vanaf 1 januari 2010 een andere youngtimer op deze manier fiscaalvriendelijk te gaan rijden. Ik bedoel dus een uitzondering voor alleen de auto's (ouder dan 15 jaar maar jonger dan 25 jaar) die op 31 december 2009 reeds op naam staan van de betreffende ondernemer. Dus na verkoop, of sloop van die auto's is het dan alleen nog maar mogelijk om een 25 jaar oude auto fiscaalvriendelijk te rijden. Het fiscale 'probleem' met de yountimers wordt zo na enige tijde vanzelf opgelost omdat er geen nieuwe youngtimers meer bij komen; ze vallen immers vanzelf bijna allemaal weg. Ondernemers hebben dan de levensduur van hun huidige youngtimer de tijd om te (na)genieten van deze regeling en uit te kijken naar een alternatief (bijvoorbeeld een Aygo op de zaak (zoals ik sowieso ga doen, je mag namelijk ook meerdere auto's zakelijk rijden) ... of een echte oldtimer).
940 Polar, B230FD, 280.000 km, ECC, CruiseControl, drive-in bioscoop

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2009 13:29 #1248765 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overwegingen
Hoi Jan,

Het lijkt me niet onredelijk om aan te dringen op 1 jaar uitstel van de maatregel. Dit is geen goed moment om ondernemers op veel hogere kosten te jagen. Wat in de hele discussie niet uit de verf komt  is, dat de keuze voor een 15 jaar oude auto soms gewoon financiele noodzaak is. Toen ik 3 jaar geleden mijn huidige bedrijf overnam was dit een mogelijkheid om de kosten dragelijk te houden. Maar  ook nu, met het huidig economisch klimaat, zit ik niet op dit soort grappen te wachten.
Overigens is er nog een afrweging. Een oldtimer (<1987) kopen is 1, maar  als je vervolgens half Dutisland niet meer in mag is de lol gauw over. Dat betekent (correct me if I am wrong) dat de D24, de B28 en niet geregelde 4 cylinders niet meer welkom zijn. En ogetwijfeld zullen andere landen dit voorbeeld volgen.

Groet

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2009 15:17 #1248733 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Zakelijke auto.
Beste Jan,
als het je alleen gaat om de bijtelling te ontlopen, dan is de oplossing heel eenvoudig. Voer een degelijke kilometeradministratie en rijdt privé alleen met je C8.
Het rijden van een auto van 25 jaar of ouder voor zakelijke doeleinden zal als je alles rekent echt niet de gewenste  besparingen opleveren. Ten eerste kost het als je niet zelf een begenadigd sleutelaar bent best een hoop geld om je oldtimer in goede en bedrijfszekere staat te houden. Verder is het verbruik t.o.v. een moderne auto behoorlijk hoger dan van de meeste moderne auto's.
Ben je zo verslingerd aan een bepaald type auto/oldtimer dan is het bovenstaande natuurlijk niet van toepassing maar realiseer je wel terdege dat een oude auto, ook met weinig kilometers bij dagelijks gebruik veel TLC nodig heeft met een bijbehorend prijskaartje. 
Voor de rest is er best aan een goede belastingvrije Volvo te komen, maar daar hangen ook bijbehorende prijskaartjes aan. En realiseer je dat als je met zo'n auto dagelijks gaat rijden in weer en wind en er in zeg 4 jaar een 100000 km mee rijdt, je ook een flinke afschrijving hebt. Een Mercedes is natuurlijk ook een goed alternatief voor dit doeleinde. Mijn vader rijdt al jaren zakelijk zo'n 25000km per jaar in een belastingvrije Benz.
Zelf heb ik voor een nog veel radicalere oplossing gekozen: ik rijd het meeste in Nederland en België. Alleen. Dus ik heb begin dit jaar mijn S80 D5 de deur uitgedaan en een CO2- vriendelijke Citroën C1 gekocht. Tot eind van het jaar 4 euro wegenbelasting per maand en vanaf 2010 wegenbelastingvrij. Verbruik rond de 1: 18,5. All-risks verzekering met onbeperkte km's voor € 37,50  per maand. Slechts 14% bijtelling over ca. 13000 euro dus voor nog geen 60 euro per maand aan bijtelling kunnen ik of mijn gezin naar hartelust de C1 ook prive gebruiken.Natuurlijk lever je het e.e.a. in maar je portemonnee vaart er wel bij. En hij rijdt helemaal niet verkeerd. Voor de lange ritten naar Duitsland gebruik ik mijn S90 die ik privé heb en belast dan aan mijn (eigen) bedrijf de bekende 19 cent per km. Als wat minder radicale oplossing kun je ook kiezen voor een Toyota Prius of Honda hybride.
Jij bent de enige die de voor jou juiste beslissing kan nemen. Bovenstaande is slechts ter overdenking bedoeld. 
In ieder geval veel succes met je beslissing.

Groeten, Jan.

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2009 15:20 #1248769 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Groene Plakette.
Hallo Bert,

mijn 760 GLE met 2.8 zescilinder is met een katalysator (achteraf) uitgerust en ik heb vorig jaar de felbegeerde groene plakette in ontvangst mogen nemen, zodat ik met deze ruim 26 jaar oude auto geheel legaal elk Duits stadscentrum  in mag rijden.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2009 19:36 #1248784 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Achteras

Buitenkantrechts schreef : Daar lees ik bij de aankoop tips toch ook wel veel over, zoals kies voor een later type, want deze hebben een starre achteras e.d.

De 760 sedan va 1988 (de 780 net iets eerder geloof ik) hebben de onafhankelijke achteras.
De 760 station heeft ook na 1988 nog een starre achteras.
Vergeet ook niet dat Volvo nu het onderdelenbeleid van Ford heeft overgenomen en dat de onderdelen van de 760 snel schaars gaan worden / niet meer leverbaar. In nederland is er nu nog maar één temperatuursensor te koop voor de PVR (ik heb de één na laatste).
Gr.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2009 19:38 #1248785 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Achteras

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
06-10-2009 20:49 #1248795 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic 780

Ghia schreef :

Buitenkantrechts schreef : Daar lees ik bij de aankoop tips toch ook wel veel over, zoals kies voor een later type, want deze hebben een starre achteras e.d.

De 760 sedan va 1988 (de 780 net iets eerder geloof ik) hebben de onafhankelijke achteras.
De 760 station heeft ook na 1988 nog een starre achteras.
Vergeet ook niet dat Volvo nu het onderdelenbeleid van Ford heeft overgenomen en dat de onderdelen van de 760 snel schaars gaan worden / niet meer leverbaar. In nederland is er nu nog maar één temperatuursensor te koop voor de PVR (ik heb de één na laatste).
Gr.

mijn 780 uit 87 heeft nog een starre achteras

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2009 21:03 #1248798 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alternatieven
Ik volg dit zelf ook behoorlijk op de voet. Ik lees of hoor echter vrij weinig over alternatieve voorstellen. Zo denk ik dat er best (polder)varianten te bedenken zijn waar iedereen zich redelijk in moet kunnen vinden. Weet jij of er in de gesprekken (waar jij kennelijk ook bij bent geweest) ook over alternatieven is gesproken en hoe daar op is gereageerd?
Het volledig terugdraaien van het amandement is wellicht wat te veel gevraagd maar een soort van generaal pardon voor alle ondernemers die op 31 december dit jaar reeds in het bezit zijn van een youngtimer lijkt mij haalbaarder. Dan wordt niemand meer gedupeerd voor een auto die reeds in het bezit is, het is alleen niet meer mogelijk om vanaf 1 januari 2010 een andere youngtimer op deze manier fiscaalvriendelijk te gaan rijden. Ik bedoel dus een uitzondering voor alleen de auto's (ouder dan 15 jaar maar jonger dan 25 jaar) die op 31 december 2009 reeds op naam staan van de betreffende ondernemer. Dus na verkoop, of sloop van die auto's is het dan alleen nog maar mogelijk om een 25 jaar oude auto fiscaalvriendelijk te rijden. Het fiscale 'probleem' met de yountimers wordt zo na enige tijde vanzelf opgelost omdat er geen nieuwe youngtimers meer bij komen; ze vallen immers vanzelf bijna allemaal weg. Ondernemers hebben dan de levensduur van hun huidige youngtimer de tijd om te (na)genieten van deze regeling en uit te kijken naar een alternatief (bijvoorbeeld een Aygo op de zaak (zoals ik sowieso ga doen, je mag namelijk ook meerdere auto's zakelijk rijden) ... of een echte oldtimer).
940 Polar, B230FD, 280.000 km, ECC, CruiseControl, drive-in bioscoop[/quote] Je voorstel is aardig te noemen ik heb een apart gesprek met de staatssecretaris gehad. In jouw voorstel ga je wat ver met de aankoopdatum. Wat mij betreft net als bij de slooppremie. Terugwerkend met eigenaar vanaf 01-01-2009, dan haal je ook alle gokkers er uit.
Groeten Jan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2009 21:15 #1248803 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overwegingen ook gevoel en financieel

jsnijder schreef : Beste Jan,
als het je alleen gaat om de bijtelling te ontlopen, dan is de oplossing heel eenvoudig. Voer een degelijke kilometeradministratie en rijdt privé alleen met je C8.
Het rijden van een auto van 25 jaar of ouder voor zakelijke doeleinden zal als je alles rekent echt niet de gewenste  besparingen opleveren. Ten eerste kost het als je niet zelf een begenadigd sleutelaar bent best een hoop geld om je oldtimer in goede en bedrijfszekere staat te houden. Verder is het verbruik t.o.v. een moderne auto behoorlijk hoger dan van de meeste moderne auto's.
Ben je zo verslingerd aan een bepaald type auto/oldtimer dan is het bovenstaande natuurlijk niet van toepassing maar realiseer je wel terdege dat een oude auto, ook met weinig kilometers bij dagelijks gebruik veel TLC nodig heeft met een bijbehorend prijskaartje. 
Jij bent de enige die de voor jou juiste beslissing kan nemen. Bovenstaande is slechts ter overdenking bedoeld. 
In ieder geval veel succes met je beslissing.
Groeten, Jan.

Beste Jan en anderen, 
Wellicht ter verduidelijking, ik heb de C8 terug gezet op de zaak, daarmee heb ik beide auto's op de zaak staan, voor de C8 heb ik een sluitende kilometeradministratie ik heb veel klanten door het hele land en zelfs adressen in het buitenland en dus geen bijtelling. De 960 heb ik in de youngtimer bijtelling, hierdoor, maak ik lage kosten ondanks al het onderhoud, toch nog geld terug.
Heb ook een Fiat 500 overwogen, ook voor het zuinige en duurzame verhaal. Door de 25 jarige op gas te zetten, hoop ik ook iets duurzamer te zijn. Onderdelen kan een probleem worden, maar dat wisten wij al. Het lijkt er op dat er meer onderdelen voor 264's zijn dan voor 760, maar mogelijk zit iker naast. Misschien is een stap terug in luxe ook een goede zaak, zodat er mogelijk meer onderdelen zijn. Morgen al proefritten in een MB 280TE 1981 met 200.000 op de klok en een 264 uit 1980 met schrikt u niet 88.000km op de klok en ook nog te bewijzen. Lijkt zonder roest. Ook via een aantal p.b.'s leuke aanbiedingen hier gehad. Vind de club leuk, dus wil niet weg.

Groeten Jan

960 Estate uit 1991, binnenkort te koop? Als de lage bijtelling naar 25 jaar gaat.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC