Grijns, grijns, grijns
- V700 register
- Nieuw lid
-
Doe maar, da's altijd leuk.wart schreef : Klopt, een B204GT.
Ik wil er best een draadje over maken. Misschien is het beter als ik daarbij eerst wat goede foto's maak en bovendien wordt de auto als alles goed gaat binnenkort naar 400pk en 500+ Nm getuned. Maar dat vraagt uiteraard wat meer dan de 'gewonere' aanpassingen. Ik kom daar dan nog op terug.
Maar ik schat dat je de navolgende dingen hebt gedaan/wil gaan doen:
- Andere Turbo (groter)
- Hogere Turbodruk
- Andere software
- Andere Nokkenas
- 3" downpipe en uitlaat
- Grotere intercooler
- Grotere injectoren
- Gesmede zuigerstangen, krukas etc
En doe je dit nog met de M46 bak of heb je die ook aangepast?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wel:
Grotere Turbo en turbodruk/aanpassing software
grotere/betere intercooler
grotere injectoren
En natuurlijk aanpssingen die het weggedrag en remgedrag moeten verbeteren. Ik weet niet hoe het met jullie is, maar het remvermogen van de 700 en de 900 series heeft mij nooit erg kunnen bekoren.
Niet:
Geen andere nokkenas
Geen gesmeedde zuigerstangen etc. Die heeft de auto namelijk al van zichzelf plus natrium gevulde uitlaatkleppen. Samen is dat een van de redenen waarom deze motor zo erg goed met zijn warmte omspringt.
Al gedaan:
3 inch downpipe
Wat dan ook moet gebeuren is de koppeling (spec3) en een vervanging van de versnellingsbak. Nu heeft mijn auto pas 55000 kilometer gelopen dus die bak is nog erg goed en met het huidige vermogen heb ik geen problemen. Maarre... ik doe dan ook niet mee aan stoplichtsprintjes ofzo. Maar uiteindelijk zal er toch een M90 in moeten om nog grotere vermogens aan te kunnen.
Datzelfde geldt voor de banden. Geen sprintjes...dat scheelt. Wel alpenritten en Schotse of Ierse B-weggetjes...mmm...kost wel wat rubber, maar leuk!!
Wart

- V700 register
- Nieuw lid
-
Als ik het goed begrijp, werkt die chiptuning dus ook al bij weinig toeren, als je wegrijdt. Ik dacht dat het pas merkbaar werd als je boven de 3000 toeren kwam.EndlessQuest schreef : Ben net terug bij Rica vandaan. (...) en dat je, zonder direct veel vermogen te vragen, heel verfijnd toch flink kunt accelereren vanuit stilstand.
Willem Strik schreef nl ergens over een MBC:
Sowieso is het natuurlijk zo, dat het ding alleen daadwerkelijk effect heeft als je meer dan de normale maximum turbodruk vraagt. In de dagelijkse praktijk zal je dan ook 90% van de tijd geen verschil merken, maar die overige 10% ben je wel fors sneller onderweg.
Bevalt het overigens nog altijd goed Richard nu je over de eerste euforie heen bent? Raad je het ons nog altijd aan? Kun je al wat meer zeggen over de eventuele toename in verbruik?
Rob K.
- V700 register
- Nieuw lid
-
je merkt het pas echt vanaf ongeveer 2000 toeren. Althans, in mijn geval.
Ik moet in alle eerlijkheid bekennen dat de verbruikscijfers in mijn geval moeilijk meetbaar zijn verandert. Dat wil zeggen, ik heb het laten doen terwijl ik mijn vakantiedagen op aan het maken was voordat ik naar mijn nieuwe werkgever ging per 1 april. En mijn nieuwe werkgever zit in Arnhem terwijl mijn oude in Woerden zat. Dus korte stukjes over binnenwegen hebben plaatsgemaakt voor lange stukken snelweg.
Voor zover ik het verbruik tijdens mijn "vakantie" heb kunnen meten, is het nagenoeg gelijk gebleven.
Dat komt denk ik ook doordat ik het vermogen eigenlijk maar amper had aangesproken. Ik had een ander draadje geplaats over een trilling in mijn aandrijflijn die zich openbaarde na het tunen. Dat wil zeggen, vroeger was hij er ook, maar alleen bij zware belading en wegtrekken in de 1e versnelling. Na het tunen was hij er steeds als ik vermogen ging vragen. Ik durfde dus niet zo goed echt gas te geven. Inmiddels is het probleem dus verholpen, maar dat heeft even geduurd, waardoor ik het verbruik dus niet onder echt gelijke omstandigheden heb kunnen meten.
Ik kan je wel vertellen dat ik op dit moment echt tevreden ben over het vermogen en gedrag van de auto. Grootste compliment kreeg ik vanmiddag van mijn vrouw. Die stond ergens langs een landweg te wachten (we gingen een huis bezichtigen) en hoorde mij aankomen door het gefluit van de turbo (ja, dat vind ik dus leuk)
Inmiddels heeft de auto ook voor de paardentrailer gestaan. Nadat ik gewend was aan het gasgeven met deze nieuwe combinatie was het paard er ook zeer over te spreken. En wij ook, want het reed lekker soepel.
Groeten,
Richard
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
@Richard: als je met binnenwegen eenzelfde verbruik noteert als nu met langere snelwegstukken, dan verwacht ik toch dat je verbruik feitelijk wat is toegenomen. De zuinigste ritten die ik met mijn diverse auto's heb gemaakt, zijn altijd 80 km-wegen geweest. Daarmee heb ik een 1:10 op LPG gehaald met de V90, terwijl op de snelweg, ook bij rustig verkeer, lange afstanden en wettelijke snelheden, 1:9 wel het maximum was. Hetzelfde beeld zag ik ook bij de 740, 940 en nu de 780 diesel. Maar goed, als het binnen de perken blijft is dat goed voor jou.
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik had rekening gehouden met een toename in verbruik van ergens rond de 20%. Naar mijn gevoel blijf ik daar op het moment onder zitten. Ik moet toevallig zometeen tanken en had bij de vorige tankbeurt de teller op 0 gezet. Ik ga dus eens kijken hoe het er nu voor staat met mijn verbruik.
Groeten,
Richard
- V700 register
- Nieuw lid
-

Groet,

Eric