Grijns, grijns, grijns

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2008 21:50 #1192672 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kosten!
Al met al best geld, koste € 450,- maar da`s dus all in. En als de volvo dealert de software overschrijft, dan zetten ze de software er op nieuw in.
Groet,
Richard

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2008 21:52 #1192673 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voelt geweldig. Ik voelde
Voelt geweldig. Ik voelde mij al de koning te rijk, maar nu helemaal. En de grote grap is dat ik al intens geniet omdat ik weet dat ik zoveel meer power heb nu. Voel niet de behoefte iedere keer weer als een bezetene weg te trekken.
En dat zuinig rijden, ja daar had ik mij wel een beetje op ingesteld. Ik ben niet van plan te gaan scheuren, maar af en toe zal ik toch wel wat meer gasgeven....

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2008 23:05 #1192683 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic POWAHHHH!!!
Gefeliciteerd! 200pk is niks om je voor te schamen!

EndlessQuest schreef : Dat dacht ik ook, maar de 2 links die Jeroen hierboven geeft geplaatst wekken weer de indruk dat er toch wel wat verschillen zijn. Zoals een oliesproeier van onder de zuiger die de FT wel zou hebben maar de FK niet.

Maak je niet druk om de FT/FK verschillen. Het enige verschil is de turbo zelf. Door het plaatsen van die MBC heb je het enige verschil teniet gedaan. Bij de FT kun je op de turbo zelf de maximale druk instellenIk heb een B230FK open gehad en ik heb met mijn eigen ogen die zuigerbodemsproeiers zien zitten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2008 23:07 #1192686 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Commercial
Ik ben blij dat de auto aan je verwachtingen voldoet.
Eerlijk gezegd ben ik ook blij dat de wel erg lange commercial over en voor Rica ten einde is.
Ze kunnen daar het een en ander, wel degelijk. En ik kan, eerlijk is eerlijk, niet oordelen over alle vestigingen. Die in Wateringen, om een kleine nuance aan te brengen en enig tegenwicht voor al deze gratis STER-tijd, ziet mij nooit meer.
Wat een prutsers!!!
Wart

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2008 23:29 #1192692 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic onzin

bodejodel schreef : Gefeliciteerd! 200pk is niks om je voor te schamen!

EndlessQuest schreef : Dat dacht ik ook, maar de 2 links die Jeroen hierboven geeft geplaatst wekken weer de indruk dat er toch wel wat verschillen zijn. Zoals een oliesproeier van onder de zuiger die de FT wel zou hebben maar de FK niet.

Maak je niet druk om de FT/FK verschillen. Het enige verschil is de turbo zelf. Door het plaatsen van die MBC heb je het enige verschil teniet gedaan. Bij de FT kun je op de turbo zelf de maximale druk instellenIk heb een B230FK open gehad en ik heb met mijn eigen ogen die zuigerbodemsproeiers zien zitten.

wat een onzin... ik knip en plak even uit de overige posts..
Even over het verschil tussen een B230FT en B230FK. Het blok is precies hetzelfde. Zuigers, drijfstangen, lagers, nokkenas (T), cylinderkop (type 530), compressie hetzelfde, uitlaat- en inlaatspruitsuk identiek...
Alleen de veer in de wastegate drukdoos is anders en de actuator stang is niet verstelbaar. Er is enige twijfel over de turbo zelf, maar f op lijsten van mitsubishi staat dat ze beide de TD04H-13C-6 gebruiken. Op de duitse fora is hier nog wat onenigheid over. Ik heb zelf een Garrett
Het verschil tussen de B230FT en B230FK is het feit dat de turbo geen instelbare wastegate heeft (staat vast) en geen turbodrukmeter in het dashbord. Zuigerbodem-oliesproeiers heeft ie dus wél.
het schijnt dat sommige FK's met een andere ECU geleverd zijn. Daar werkt de brandstof verrijking niet voldoende om de hogere druk te compenseren.
De ECU's met als laatste 3 cijfers 977, 983 and 984 zijn anders voor de Ft en FK. Geen voldoende verrijking bij volgas met hogere boost.Als je een ECU met als laatste 3 cijfers 962 hebt is ie gelijk aan de FT en kun je de boost dus prima verhogen.
de B230FT uit 1997 is niet een nieuw motortype, maar is  Feitelijk is het dezelfde motor die al in 1989 in de 740 turbo zat. Ten opzichte van de FK wel een behoorlijk aangepaste motor, er is nogal wat verschil in het draaiende gedeelte om de turbodruk goed te kunnen verwerken.
Volvo leverde zelf voor deze motor nog een plus-kit, waarmee het vermogen op 192 pk komt
Een B230FT heeft af fabriek handgesmede zuigers,  door het koudpersen of walsen van aluminium onstaat een kristalstruktuur die een beetje vergelijkbaar is met gietijzer, hierdoor wordt het dus harder en beter bestand tegen slijtage en vervorming, overigens is dat dezelfde techniek die ook voor vliegtuigaluminium wordt gebruikt. dit is wel te buigen maar veert gewoon terug terwijl normaal aluminium in een mal pasgeklopt kan worden omdat het zo lekker zacht is.
strakker afstellen van de wastegate actuator. Dat gaat niet bij een FK  gaan want die is in tegenstelling tot die van de FT niet afstelbaar.( je kan overwegen een WGA van een B230FT te plaatsen (165PK@ 0,6bar boost) 
ook heb ik  een luchtfilterhuis  met een extra aanzuigopening  waardoor de lucht nu ook vanuit de rechter wielkast kan worden aangezogen. De orginele aanzuigopening van de FK is slechts 1 opening van 50mm diameter, die van de FT aan de 2 zijkanten zijn zeker 70mm diameter elk,
de afgesloten buizen voor de FT zijn gewoon aanwezig maar zijn af fabriek niet opengesneden bij een FK. Dat moet je dus even zelf doen. Het effect van deze maatregelen is merkbaar makkelijker oppakken bij lage toeren. Zeer subtiel en merkbaar fijner. Kosten: 4 of 6 M8-revetten, wat eigen snijwerk in de onderbak van de airbox en wat sleutelwerk. (totaal 1 uurtje)
Qua vermogen kunnen de nieuweste 940 blokken het meeste hebben. Bij de introductie in 1985/6 van de B2XX serie begonnen ze matig. Dunne krukaslagers, slechte plaatsing van het axiale lager van de krukas en dunne drijfstangen. In 1987 hebben ze dikkere krukaslagers gekregen en het axiale lager is ook verplaatst (?). Ook is het blok zelf steviger gemaakt. Tot 1989 hadden ze relatief slappe drijfstangen, alhoewel, slap... 250+ is goed mogelijk. Vanaf ongeveer 1989 hebben alle B2XX blokken de sterkere drijfstangen, goed voor dicht bij de 400 pk, alhoewel sommige mensen er meer uithalen. Vanaf 1993 bij alle motoren zijn oil-nozzles geplaatst die olie op de onderkant van de zuiger spuiten om de zuiger beter te koelen. Dat is de L-serie. Dit gaat de vaak voorkomende 'piston slap' tegen (bij koude motor en belasting hoor je de boel een beetje tikken...) en zorgt voor een langere levensduur, zeker bij stevig tunen. Sinds 1993 zijn de blokken niet veel meer veranderd, maar er zijn nog de zogenaamde R-serie blokken, die hebben weer dikkere cylinderwanden en zijn erg geschikt voor tuning (5-600+ pk?) Bij de introductie van de M90 bakken is de motor zelf ook verbeterd, door zuigers met langere skirts te gebruiken. Hierdoor komt piston slap veel minder voor...
Dan ben ik nog benieuwd waarom Wart "een beetje" boos is..
Oja, nog een ding voor de puriteinen hebben we at om over te praten: er is maar een + (of ++ of +++ of weet ik veel), en dat is een B230FT+ en de rest is FK met chip, of iets met een MBC , leuk, maar niet origneel de volvo pluskit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2008 23:42 #1192695 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Boos
Wart is niet een beetje boos, Wart wordt heel erg boos als hij weer terug denkt aan zijn avontuur bij Rica Wateringen. Maar ik heb geen zin om hier een soort stammenstrijd uit te lokken, zoals die ook al op andere fora is en wordt gevoerd. 
Mijn ervaring met Rica Wateringen was een beroerde. De les die ik er uit heb geleerd is dat je gewoon zelf heel goed moet weten wat er precies onder je motorkap ligt en wat er gebeurt als er op verschillende onderdelen wijzigingen worden doorgevoerd. Ik wist dat toen niet goed genoeg en, erger nog, de tuner ook niet. Waardoor ik met de brokken zat. Een illusie en een flink pak geld armer.
Dat het anders kan bewijst mijn 780 in de huidige configuratie. Uit twee liter komt 318pk (rollenbank) en 420Nm. Zonder problemen, zonder 'rare'' ingrepen, moeiteloos.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2008 10:36 #1192714 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is dat...

wart schreef : Uit twee liter komt 318pk (rollenbank) en 420Nm

Is dat 2 liter als in B200ET?
Groet,
Tamas

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2008 10:55 #1192716 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nieuwsgierig
Ik ben best nieuwsgierig op welke manier je dat vermogen gemaakt hebt met je B204GT, zou mooi zijn voor een nieuw draadje. Niet dat ik nou meteen aan het copieren sla, ik ben nog met stage 0 bezig

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2008 22:20 #1192755 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee hoor

tkornman schreef :

wart schreef : Uit twee liter komt 318pk (rollenbank) en 420Nm

Is dat 2 liter als in B200ET?

Dat lukt alleen bij de B204FT, de 16 klepper turbo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2008 22:28 #1192758 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B204GT
Klopt, een B204GT.
Ik wil er best een draadje over maken. Misschien is het beter als ik daarbij eerst wat goede foto's maak en bovendien wordt de auto als alles goed gaat binnenkort naar 400pk en 500+ Nm getuned. Maar dat vraagt uiteraard wat meer dan de 'gewonere' aanpassingen. Ik kom daar dan nog op terug.
Wart

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC