[Opgelost] die verdomde deurpanelen.... :-)
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-05-2018 22:04 #1446242
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het geeft wel aan hoe
Het geeft wel aan hoe moeilijk het kennelijk is. Volvo kreeg het na pakweg 1992 ook niet goed voor elkaar, de panelen van voor die tijd blijven wel strak. Ander lijmprocede, andere vinylsoort, wie het weet mag het zeggen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2018 08:30 #1446249
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Productiejaar?
Wanneer het fout is gegaan is niet helemaal duidelijk.
In mijn 96er aangeschaft in 2005, waren de linker panelen al vervangen.
De rechter panelen vertoonden plooien tot over de rand.
Vorige week kwam ik op de sloop een paar nette rechter panelen tegen.
Niet naar het bouwjaar gekeken. Speaker in het paneel heeft productiemaand 93-02. Deze panelen hebben het in ieder geval lang goed gehouden.
Met de oude panelen kan ik nog een restauratietest uitvoeren met de nieuwe lijm van Ronald Jan.
Zoveel doorzettingsvermogen verdient applaus.
In mijn 96er aangeschaft in 2005, waren de linker panelen al vervangen.
De rechter panelen vertoonden plooien tot over de rand.
Vorige week kwam ik op de sloop een paar nette rechter panelen tegen.
Niet naar het bouwjaar gekeken. Speaker in het paneel heeft productiemaand 93-02. Deze panelen hebben het in ieder geval lang goed gehouden.
Met de oude panelen kan ik nog een restauratietest uitvoeren met de nieuwe lijm van Ronald Jan.
Zoveel doorzettingsvermogen verdient applaus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2018 23:04 #1446383
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor je compliment
Dank voor je compliment Adrian! En eerlijk, het ging eigenlijk allemaal ook net iets te mooi en snel, nietwaar? Maar goed, we zijn er alweer hoor. Ja echt.
3M heeft een alternatieve tape aangeboden en die plakt als een bezetene, want is een VHB tape (Very High Bonding). Dit is de '200 graden tape' zoals in het laatste bericht vermeld. Probleem is echter, die tape is ook 2 x zo duur, dus de kostprijs komt in het geding. En hij komt inderdaad iets de hoogte in, wat trouwens weer niets te maken heeft met 'high bonding'
. Maar toch, een volledig vlakke Panelpads strook vind ik mooier dan zo'n opgehoogde strook ook al is die verhoging slechts 0.6 mm.... Zie foto.
Dus ging mijn gedachte uit naar de 'bitpeel' test van Loctite voor het plakken van vinyl, zoals eerder beschreven. Want die Loctite lijm blijkt nu net zo goed meer dan fenomenaal te werken op de Panelpads fineerstroken, en deze lijm komt op ongeveer dezelfde kostprijs uit als de mislukte tape. Het is dezelfde lijm waar ik straks de Gluethrue setjes van ga laten maken, secondelijm die kant en klaar door een injectiespuit gejaagd kan worden waarmee je zo vrijwel onzichtbaar kleine reparaties achter vinyl kunt uitvoeren (mits het vinyl NIET op schuim werd gelegd).
Enige nadeel is dat de Loctite lijm iets minder een 'fool proof' oplossing is dan met tape, want als eindgebruiker moet je straks natuurlijk wel zelf de lijm als contourstreep aanbrengen langs de randen van alle 4 de pads.
Trouwens, wat ik begreep is dat vooral na 1994 / 1995 de grote problemen zijn ontstaan met kruipend vinyl op de deurpanelen van de Volvo 900 serie. En dan kunnen we natuurlijk even makkelijk een testje doen, vraagje:
Wie heeft last van kruipend vinyl op de deurpanelen met een Volvo 900 serie van VOOR bouwjaar 1994 / 1995....?
Als het stil blijft lijkt dit vermoeden bevestigd
. Tot volgende week maar weer!
3M heeft een alternatieve tape aangeboden en die plakt als een bezetene, want is een VHB tape (Very High Bonding). Dit is de '200 graden tape' zoals in het laatste bericht vermeld. Probleem is echter, die tape is ook 2 x zo duur, dus de kostprijs komt in het geding. En hij komt inderdaad iets de hoogte in, wat trouwens weer niets te maken heeft met 'high bonding'

Dus ging mijn gedachte uit naar de 'bitpeel' test van Loctite voor het plakken van vinyl, zoals eerder beschreven. Want die Loctite lijm blijkt nu net zo goed meer dan fenomenaal te werken op de Panelpads fineerstroken, en deze lijm komt op ongeveer dezelfde kostprijs uit als de mislukte tape. Het is dezelfde lijm waar ik straks de Gluethrue setjes van ga laten maken, secondelijm die kant en klaar door een injectiespuit gejaagd kan worden waarmee je zo vrijwel onzichtbaar kleine reparaties achter vinyl kunt uitvoeren (mits het vinyl NIET op schuim werd gelegd).
Enige nadeel is dat de Loctite lijm iets minder een 'fool proof' oplossing is dan met tape, want als eindgebruiker moet je straks natuurlijk wel zelf de lijm als contourstreep aanbrengen langs de randen van alle 4 de pads.
Trouwens, wat ik begreep is dat vooral na 1994 / 1995 de grote problemen zijn ontstaan met kruipend vinyl op de deurpanelen van de Volvo 900 serie. En dan kunnen we natuurlijk even makkelijk een testje doen, vraagje:
Wie heeft last van kruipend vinyl op de deurpanelen met een Volvo 900 serie van VOOR bouwjaar 1994 / 1995....?
Als het stil blijft lijkt dit vermoeden bevestigd

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2018 16:25 #1446575
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Knock knock. Hallo! Halloho!
Knock knock. Hallo! Halloho! Dus nee hoor, er geen 940 bezitters van voor 1994 met kruipend vinyl op de deurpanelen....
.
Alle gekheid op een stokje, we gaan definitief door met de secondelijm voor de Panelpads set. De tape laten we voor wat hij is. Onze 'Decelerated superglue' heeft een extra vertragingsfactor die het mogelijk maakt de lijm in zijn geheel op een fineer pad aan te brengen zonder dat hij voortijdig uithardt (moet je natuurlijk niet staan lummelen tussendoor, je hebt ongeveer 20 seconden...). En de nauwkeurigheid van het aanbrengen lijkt toch mee te vallen, het is voldoende steeds zo'n halve centimeter van de rand van de fineer pad te blijven.
De hitte van de afgelopen dagen konden we mooi gebruiken voor het testen van de nieuwe lijm. En de lijm gaf geen krimp. Wil je de fineer pad een keer van je deurpaneel halen (om welke onduidelijke reden dan ook), dan zul je hem er af moeten bikken....
Hoe nu verder? Wel, gewoon daar waar we waren gebleven. De sample serie moet overnieuw, dat is waar, maar die schade is te overzien. Ik zal volgende week eens kijken hoever we komen, de lasersnijder geeft aan druk te zijn. Als ik echter bij hem terecht kan, dan liggen we einde volgende week alweer op schema. "Small delay-tje dus", zei hij stoer. Goed weekend!

Alle gekheid op een stokje, we gaan definitief door met de secondelijm voor de Panelpads set. De tape laten we voor wat hij is. Onze 'Decelerated superglue' heeft een extra vertragingsfactor die het mogelijk maakt de lijm in zijn geheel op een fineer pad aan te brengen zonder dat hij voortijdig uithardt (moet je natuurlijk niet staan lummelen tussendoor, je hebt ongeveer 20 seconden...). En de nauwkeurigheid van het aanbrengen lijkt toch mee te vallen, het is voldoende steeds zo'n halve centimeter van de rand van de fineer pad te blijven.
De hitte van de afgelopen dagen konden we mooi gebruiken voor het testen van de nieuwe lijm. En de lijm gaf geen krimp. Wil je de fineer pad een keer van je deurpaneel halen (om welke onduidelijke reden dan ook), dan zul je hem er af moeten bikken....
Hoe nu verder? Wel, gewoon daar waar we waren gebleven. De sample serie moet overnieuw, dat is waar, maar die schade is te overzien. Ik zal volgende week eens kijken hoever we komen, de lasersnijder geeft aan druk te zijn. Als ik echter bij hem terecht kan, dan liggen we einde volgende week alweer op schema. "Small delay-tje dus", zei hij stoer. Goed weekend!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2018 11:44 #1446724
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed. Dat was het dan. Na
Goed. Dat was het dan. Na iets minder dan een half jaar stopt het Volvo 940/960 deurpaneel reparatie avontuur hier.... Huh? Stoppen? Hoezo? En de setjes dan, zul je denken? Wel, de sample serie is klaar, maar we gaan niet verder....
Zoals op de foto te zien is onze test 940 voorzien van nieuwe pads, nu vastgelijmd om nooit meer los te laten met de Panelpads decelerated superglue. In de hittetest hield deze lijm zich het beste, beter zelfs nog dan de VHB tape als eerder genoemd die bijvoorbeeld door Tomtom wordt gebruikt voor het vastplakken van z'n dashboard discs. Ook geen kinderachtig spul om het zo maar even uit te drukken.
Echter nam ik alle voorwaarden nog even door met de fabrikant en nu blijkt dat de producent de superlijm tot slechts 80 graden garandeert; wel, dat moet ongeveer de temperatuur zijn geweest waarop de vorige set loskwam van het deurpaneel.... Ja, materiaal kan moordend heet (!) worden in de zon zoals we dat hier de afgelopen dagen hebben gemerkt.
En in ons geval werkt het fineer natuurlijk door onder invloed van licht en hitte, en dan is het ook behoorlijk sterk zoals jullie de vorige keer op de foto konden zien. Dat probleem lijkt met de nieuwe lijm bezworen, maar in het ondenkbare geval dat er straks een setje bijvoorbeeld in Nieuw Zeeland of in Californie toch loslaat dan zouden wij verantwoordelijk zijn voor de schade aan die bewuste Volvo. En Californie is niet even een ritje naar 940 specialist Peter Verkerk in Werkhoven.... Slik.
Dus ja, we vonden inderdaad een oplossing voor kruipend vinyl op jullie deurpanelen, maar nee, het setje komt niet op de markt. Tja.
Maar goed, om die reden heb ik hier nu wel 10 setjes uit de sample serie staan (5 x 940/960-I en 5 x 960-II/V90). Wie de deurpanelen van z'n Volvo weer netjes wil hebben kan een setje uit deze serie kopen tegen gereduceerd tarief. Iets van 4 tientjes doen of zo? We zien wel. Stuur maar even een mailtje: hello@ronaldjan.com.
Rest mij nog de nieuwe link te delen naar de aangepaste video met de Panelpads decelerated superglue in de hoofdrol:
www.ronaldjan.com/panelpads-volvo940
of direct via Youtube:
De Panelpads superlijm gaat trouwens wel nog worden gebruikt voor toepassing in het binnenkort te lanceren 'Gluethrue' lijm injectiesetje! Daarmee kun je losse bekleding weer teruglijmen met behulp van een injectiespuit, waarbij als resultaat slechts een klein gaatje in het materiaal zichtbaar blijft.... Beginnende kruipschade van het vinyl op jullie panelen kan daarmee snel en goed worden verholpen.
In ieder geval, heel veel dank voor jullie belangstelling het afgelopen half jaar!
Ronald Jan.
Zoals op de foto te zien is onze test 940 voorzien van nieuwe pads, nu vastgelijmd om nooit meer los te laten met de Panelpads decelerated superglue. In de hittetest hield deze lijm zich het beste, beter zelfs nog dan de VHB tape als eerder genoemd die bijvoorbeeld door Tomtom wordt gebruikt voor het vastplakken van z'n dashboard discs. Ook geen kinderachtig spul om het zo maar even uit te drukken.
Echter nam ik alle voorwaarden nog even door met de fabrikant en nu blijkt dat de producent de superlijm tot slechts 80 graden garandeert; wel, dat moet ongeveer de temperatuur zijn geweest waarop de vorige set loskwam van het deurpaneel.... Ja, materiaal kan moordend heet (!) worden in de zon zoals we dat hier de afgelopen dagen hebben gemerkt.
En in ons geval werkt het fineer natuurlijk door onder invloed van licht en hitte, en dan is het ook behoorlijk sterk zoals jullie de vorige keer op de foto konden zien. Dat probleem lijkt met de nieuwe lijm bezworen, maar in het ondenkbare geval dat er straks een setje bijvoorbeeld in Nieuw Zeeland of in Californie toch loslaat dan zouden wij verantwoordelijk zijn voor de schade aan die bewuste Volvo. En Californie is niet even een ritje naar 940 specialist Peter Verkerk in Werkhoven.... Slik.
Dus ja, we vonden inderdaad een oplossing voor kruipend vinyl op jullie deurpanelen, maar nee, het setje komt niet op de markt. Tja.
Maar goed, om die reden heb ik hier nu wel 10 setjes uit de sample serie staan (5 x 940/960-I en 5 x 960-II/V90). Wie de deurpanelen van z'n Volvo weer netjes wil hebben kan een setje uit deze serie kopen tegen gereduceerd tarief. Iets van 4 tientjes doen of zo? We zien wel. Stuur maar even een mailtje: hello@ronaldjan.com.
Rest mij nog de nieuwe link te delen naar de aangepaste video met de Panelpads decelerated superglue in de hoofdrol:
www.ronaldjan.com/panelpads-volvo940
of direct via Youtube:
De Panelpads superlijm gaat trouwens wel nog worden gebruikt voor toepassing in het binnenkort te lanceren 'Gluethrue' lijm injectiesetje! Daarmee kun je losse bekleding weer teruglijmen met behulp van een injectiespuit, waarbij als resultaat slechts een klein gaatje in het materiaal zichtbaar blijft.... Beginnende kruipschade van het vinyl op jullie panelen kan daarmee snel en goed worden verholpen.
In ieder geval, heel veel dank voor jullie belangstelling het afgelopen half jaar!
Ronald Jan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-06-2018 14:21 #1446730
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Hier ben ik wel door verrast.
Hier ben ik wel door verrast. tenslotte hebben jullie al een tijdje een succesvolle reparatieset voor hetzelfde probleem bij de S/V70 in produktie.
Wat maakt dan, dat al deze problemen niet optreden bij die panelen? Het wordt achter V70-glas toch even warm in de zon?
Wat maakt dan, dat al deze problemen niet optreden bij die panelen? Het wordt achter V70-glas toch even warm in de zon?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
15-06-2018 02:18 #1446749
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Kant
Hallo Willem
Volgens mij wordt de reparatieset voor de S/V70 op de zijkant van de deurbekleding geplakt. Daar staat de zon niet direct op.
groetjes
Mathy
Volgens mij wordt de reparatieset voor de S/V70 op de zijkant van de deurbekleding geplakt. Daar staat de zon niet direct op.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2018 16:43 #1446785
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor jullie reactie. Ja,
Dank voor jullie reactie. Ja, deze afloop verraste ons ook en was beslist ook even slikken, maar het kon niet anders. Het risico dat meekwam met het op de markt brengen van de set is eenvoudigweg te groot, ook al denken we echt dat de set goed is zo en ook fantastisch staat in zowel de 940 als in de 960. Echt!
Maar het setje in de 5 cilinder Classics ligt inderdaad in de 'greepschaal' van het deurpaneel en wordt op die manier uit de zon gehouden. Daarnaast, het foam van die set wordt geplakt op nieuw zwart gepoedercoat rvs staal - de zogenaamde 'profilers' uit de set. Die profilers zitten op hun beurt in de deuren geschroefd, en vormen op die manier een volvlakke en geisoleerde verbinding die wel warm wordt maar niet 'fikkend heet' zoals bij jullie Volvo's. En, het geheel in de Classics werkt ook niet na zoals met het leerfineer in jullie Volvo's wel het geval.
Nogmaals, de nieuwe Panelpads superglue lijkt de hitte en fineerwerking ruimschoots aan te kunnen maar tot 80 graden garantie vanuit de producent van de lijm vormt vooralsnog teveel risico voor ons om het setje op de markt te brengen, uitgezonderd de 10 sample setjes waarover ik in de vorige post berichte, die gun ik jullie graag.
We vinden het erg jammer dat het zo loopt maar we hebben echt geen andere keuze....
Maar het setje in de 5 cilinder Classics ligt inderdaad in de 'greepschaal' van het deurpaneel en wordt op die manier uit de zon gehouden. Daarnaast, het foam van die set wordt geplakt op nieuw zwart gepoedercoat rvs staal - de zogenaamde 'profilers' uit de set. Die profilers zitten op hun beurt in de deuren geschroefd, en vormen op die manier een volvlakke en geisoleerde verbinding die wel warm wordt maar niet 'fikkend heet' zoals bij jullie Volvo's. En, het geheel in de Classics werkt ook niet na zoals met het leerfineer in jullie Volvo's wel het geval.
Nogmaals, de nieuwe Panelpads superglue lijkt de hitte en fineerwerking ruimschoots aan te kunnen maar tot 80 graden garantie vanuit de producent van de lijm vormt vooralsnog teveel risico voor ons om het setje op de markt te brengen, uitgezonderd de 10 sample setjes waarover ik in de vorige post berichte, die gun ik jullie graag.
We vinden het erg jammer dat het zo loopt maar we hebben echt geen andere keuze....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 26
19-06-2018 14:52 #1446864
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik kan goed begrijpen dat
Ik kan goed begrijpen dat wanneer je niet voor de volle 100% achter je product kunt staan je deze niet op de markt wilt brengen.
Vind het een moedig besluit gezien de energie, tijd en geld? die je er in gestoken is.
Blijft natuurlijk erg jammer!
Vandaar dat ik me afvraag of het misschien een optie is om de set zonder lijm te verkopen?
Je kan de lijm altijd nog als los artikel aanbieden zonder te vermelden dat deze voor de Panelpads is.
Of naar de lijm verwijzen die elders te koop is, en erbij vermelden dat dit op eigen risico is.
Vind het een moedig besluit gezien de energie, tijd en geld? die je er in gestoken is.
Blijft natuurlijk erg jammer!
Vandaar dat ik me afvraag of het misschien een optie is om de set zonder lijm te verkopen?
Je kan de lijm altijd nog als los artikel aanbieden zonder te vermelden dat deze voor de Panelpads is.
Of naar de lijm verwijzen die elders te koop is, en erbij vermelden dat dit op eigen risico is.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2018 22:07 #1446938
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mm. Grappig idee Noppen20.
Mm. Grappig idee Noppen20. Best een optie. Let wel, we hebben tientallen secondelijm soorten geprobeerd en alleen die van de firma met L
functioneert perfect op jullie deurpanelen. Heeft de firma 'L' notabene zelf voor ons geprobeerd mbv een zogenaamde 'bitpeel' test op hun locatie bij Antwerpen. Van Pattex, tot Bison, tot Action lijm, echt alles kwam weer los - zonder hitte
.
We hebben nog even nodig en dan introduceren we de zogenaamde Gluethrue set; een lijmsetje op basis van diezelfde secondenlijm met daarbij op elkaar afgestemde naalden en spuiten waarmee achter bekleding kan worden gelijmd. Diezelfde lijm gebruikten we voor jullie Panelpads setjes. En die kunnen we natuurlijk ook in kleine losse flacons leveren (De firma 'L' levert ze alleen in grootverpakking....). En dan is 1 + 1 inderdaad al snel 2.
Nu ja, eerst maar even verder met de daily business. Ik heb trouwens nog een paar setjes staan, wie ze wil kan ze onderhands nog bestellen door een mailtje te sturen naar hello@ronaldjan.com. Ze mogen wmb voor 4 tientjes per set weg.
Vind ik zo mooi op de meegestuurde foto, : dat pure fineer is echt zooo ontzettend mooi, dit is een fragment van de 960-II / V90 uitvoering. Misschien moeten we in de nabije toekomst inderdaad toch nog eens kijken naar meer mogelijkheden.....


We hebben nog even nodig en dan introduceren we de zogenaamde Gluethrue set; een lijmsetje op basis van diezelfde secondenlijm met daarbij op elkaar afgestemde naalden en spuiten waarmee achter bekleding kan worden gelijmd. Diezelfde lijm gebruikten we voor jullie Panelpads setjes. En die kunnen we natuurlijk ook in kleine losse flacons leveren (De firma 'L' levert ze alleen in grootverpakking....). En dan is 1 + 1 inderdaad al snel 2.
Nu ja, eerst maar even verder met de daily business. Ik heb trouwens nog een paar setjes staan, wie ze wil kan ze onderhands nog bestellen door een mailtje te sturen naar hello@ronaldjan.com. Ze mogen wmb voor 4 tientjes per set weg.
Vind ik zo mooi op de meegestuurde foto, : dat pure fineer is echt zooo ontzettend mooi, dit is een fragment van de 960-II / V90 uitvoering. Misschien moeten we in de nabije toekomst inderdaad toch nog eens kijken naar meer mogelijkheden.....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam