[Opgelost] die verdomde deurpanelen.... :-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2018 15:22 #1444951 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ben er uit, de 'striping'
Ik ben er uit, de 'striping' is niet nodig. Het 'DHZ effect' (dat bedoelde ik idd Noppen20, dank voor je treffende bewoording) ontloop ik door niet al dwangmatig de contouren van het deurpaneel te volgen maar juist iets vrijer met de deurpaneelvormgeving om te gaan. Het gaat hier dan wel om hele kleine details hoor.... De nieuwe werktekeningen gaan vandaag nog naar de lasersnijder en heb daarna ook meteen de nieuwe sample set voor de 960-1.

En jullie hoorden natuurlijk niets meer over de kleurtest. Wel, de resultaten zijn binnen maar de mensen van de studio daar zeiden 'redelijk tevreden' te zijn. Bij het woord 'redelijk' word ik altijd wat argwanend, dus ga ik dinsdag naar ze toe voor overleg.

Kijk. Heb even een heel kort filmpje gemaakt waarin ik de eigenschap van het deur vinyl laat zien bij verhitting, zo kun je ook de verticale delen op de deurpanelen repareren (bij sterke plooiing natuurlijk alleen in combinatie met een Panelpads set).
Trouwens, dat het vinyl dusdanig 'plooibaar' reageert op verhitting is ongetwijfeld net zo goed de oorzaak van het oorspronkelijke probleem..... ;-)

Fijne Pasen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2018 17:19 #1445105 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou, dat was me de paasweek
Nou, dat was me de paasweek wel. Mijn wonderschone oplossing voor het customized op kleur brengen van de pads werd me dus bijna door de neus geboord. De term 'redelijk' bleek op zijn plaats; die was bij lange na niet goed genoeg!
Daarnaast was de hele grap dat mijn bedachte oplossing toch niet goed tegen extreme hitte kon (bleek later), zouden we dus weer terug zijn bij het oorspronkelijke probleem! Hele exercitie dus maar afgeblazen, jammer voor de 960-II en V90 rijders waarvoor deze customized color pads voornamelijk bedoeld waren....

Maar als een duveltje uit een doosje via de interieurbranche op een nieuwe oplossing gestuit. Slag om de arm natuurlijk maar het eerste resultaat ziet er veelbelovend uit! En tot 140 graden gegarandeerd (automotive kwaliteit moet minimaal 80 graden Celcius aankunnen). Maandag of dinsdag weet ik meer.
Dus ben ik ook alvast maar de schermen van de 960-II en de V90 gaan inmeten bij Serva in Amersfoort, was ik toch in de buurt. Zie foto.

Verder hebben we de zwarte filler tape binnen gekregen. Ik had wit bedacht (goedkoper, want zie je toch niks van) maar bij sommige deuren zijn de toleranties dusdanig dat de filler tape hier en daar - weliswaar MINIMAAL - kan kieren doordat de deuren destijds met de hand werden afgewerkt. Merk je ook wel als je de deuren gaat inmeten. Die toleranties zijn soms misschien net een millimeter breed maar wit valt meteen op.... Zwarte filler tape dus nu.

Verder in 1 weekend de volgende schade aan onze trotse 5 cilinder: barst in de voorruit, motormanagement lampje brandt (maar gaat ook vanzelf weer uit: de katalysator wordt duidelijk minder), en een kras op de rechter voordeur van een of andere onverlaat. :-(

Tenslotte heeft de lasersnijder de verkeerde tekening gebruikt voor de test met de 960-I. Bleek de oude tekening te zijn (uitsluitend voor de 940) dus kon ik onverrichter zake weer naar huis. Nah ja, beter dit soort fouten nu in een sample product dan tijdens de werkelijke productie, nietwaar? Vind ik wel nog steeds een goed idee: maak zelf van je 940 Panelpads set een 960-I set.....

We komen d'r wel. Tot snel!

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2018 19:35 #1445110 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik denk eerlijk gezegd niet
Ik denk eerlijk gezegd niet dat er echt handwerk aan onze 940's zit: Volvo maakte indertijd jaarlijks zo'n 50.000 940's en nog 10.000 960's. En aangezien arbeid het allerduurste is wat ze in Zweden hebben, was die produktie echt zoveel mogelijk geautomatiseerd. Ik geloof eerder dat de toleranties voor de afmontage van deurpanelen wat ruim stonden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-04-2018 18:37 #1445141 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Okay, dank je Willem. Maar
Okay, dank je Willem. Maar toleranties of niet, ik heb groot nieuws. Net wanneer je denkt dat wordt helemaal niets meer:

WE KUNNEN OP KLEUR AANMAKEN!!!!

Jazeker! Vandaag het definitieve testresultaat ontvangen. Zie foto. Foto is natuurlijk lastig om het gewenste effect weer te geven, maar het is gelukt.

Met een speciaal 2-componenten procede wordt de kleur aangebracht en elke gewenste kleur kan worden gekozen mits het recept voor die kleur bestaat (codering vanuit de waaier). En met heel - nee heeeel - veel beiges!
Ik heb een 50% zijdemat laten aanmaken, maar misschien moeten we wel naar een volledig matte afwerking toe om de kleurafstemming niet door de reflectie te laten beinvloeden. Nu ja, da's voor latere zorg.

Feit is dat we nu dus ook de 960-II en V90 rijders kunnen bedienen met een set op maat die ALTIJD kleurconform hun interieur is*. Begreep ik goed dat er voor de 960-II en V90 interieurs grijs, zwart, en 2 soorten beiges bestaan? Want we moeten natuurlijk ergens wel een standaard assortiment aanleggen. Rood met gele stippen kan ook maar dan alleen 'op aanvraag'.

* Die verrekte kleine lettertjes vertellen jullie natuurlijk wel dat het aanmaken van een kleur altijd een indicatie betreft omdat door jarenlange blootstelling aan de zon, het onderhoudsniveau van het interieur, en zelfs het moment van de dag waarop je de kleur bekijkt de kleurperceptie kan beinvloeden. Maar goed die kleurverschillen zullen uiteindelijk minimaal zijn.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2018 08:13 #1445150 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Er is in elk geval meer dan 1
Er is in elk geval meer dan 1 kleur grijs: in mijn S90 heb ik een donkergrijs (NIET zwart), in mijn 960 zat een lichtgrijs, tegen zilver aan.
Kijk in een folder welke kleurcodes interieur er waren, en dan heb je een aardig overzicht.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2018 12:27 #1445157 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij onze Classics staan de
Bij onze Classics staan de kleurcodes op het productplaatje achter de accubak. Het nadeel van die codes is dat zij (net als bij onze 5 cilinders) alleen de SAMENSTELLING van het interieur geven, de code geeft dus nog steeds niet perse weer welke kleur voor de deurpanelen werd gebruikt.

Zoals je ziet heb ik de kleurcodes voor de 940 al van de importeur gekregen. Zie foto. Heb er nog meer gekregen hoor.... Multi-blauw heeft iig grijze deurpanelen volgens het boekje van destijds, maar dat is al. De codes van de 960-II en V90 hebben ze niet meer in Beesd.... Wie wel? Wie scant ze in en stuurt ze mij even toe? hello@ronaldjan.com.

Kortom, voor het op een juiste wijze munten van de kleuren van de deurpanelen heb ik de meest gangbare kleuren dus echt 'live' nodig. Had al even op Marktplaats gekeken maar ik vind alleen wagens in Brabant en Noord-Holland of Friesland. Niet hier in het Midden-Oosten :-).

Buiten in de wei vind ik de meest gangbare deurpaneel kleuren voor de 940 als volgt:

Volvo 940 standaard zwart (is niet diep-diep zwart)
Volvo 940: grijs
Volvo 940: beige
Volvo 960-I: als Volvo 940

En voor de 960-II en de V90 vind ik ze zo:

Volvo 960-II: standaard zwart (is niet diep-diep zwart)
Volvo 960-II: grijs (lichtgrijze deurpanelen ben ik nog niet tegengekomen Willem....)
Volvo 960-II: beige (oak)
Volvo 960-II: cream (licht beige)
Volvo V90: als Volvo 960-II

Toen ik de deurpanelen nog niet op kleur kon laten maken zag ik dit kleurtraject als het volgende obstakel: "Hoe krijgen we juiste kleuren in overzicht"? En ik denk niet onterecht. Ik hoop dat jullie alle mogelijke medewerking willen verlenen, we hebben nu ECHT iets bijzonders! Tip ook even collega 900-rijders als jullie willen. Stuur gewoon even een berichtje naar hello@ronaldjan.com.

Dit alles moet natuurlijk wel tussen de afspraken voor ronaldjan.com door, en kan niet 's avonds vanwege de lichtval. Ik hoor graag!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2018 22:42 #1445171 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Mooi fotootje van 'de'
Mooi fotootje van 'de' kleurcodes volgens de importeur, maar ik ben bang dat er nog wel meer zijn. Dit is een folder van 1 modeljaar en 1 land...
Als ik mijn folderverzameling voor de 960-II en S/V90 langsloop, kom ik de volgende interieurcodes tegen:
6853, 6873, 6883, 6969, 6988, 6992, 6993, 6660, 6680, 6690 (V90 nov 1997)
6255, 6275, 6283, 6853, 6873, 6883, 6957, 6975, 6977, 6990, 6991, 6967, 6985, 6987, 6997, 6995 (S90 jan 1997)
6213, 6274, 6276, 6256, 6813, 6873, 6853, 6913/6915, 6979/6975, 6978/6977, 6959/6955, 6958/6957 (960 1996, de interieurs met / zijn uitvoeringsvarianten kwa stiksel)
6215, 6275, 6255, 6813, 6873, 6853, 6915, 6975, 6977, 6957, 6916, 6985, 6987, 6967 (960 juni 1996)
6916, 6986, 6966 (960 executive 1997)
6960, 6980, 6961 (960 Oxford 1996)
Dan heb ik de folders zonder nieuwe codes nog weggelaten, en heb ik alleen folders van de NL uitvoeringen...
In hoeverre bij al die kleurcodes de deurpanelen ook anders gekleurd zijn kan ik je natuurlijk niet vertellen, maar zou je voor online verkoop wel moeten achterhalen. Of elke koper met een nieuwe interieurcode moet langskomen voor een kleurmatch.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2018 23:02 #1445176 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Overigens heb ik de
Overigens heb ik de lichtgrijze panelen los liggen: die zijn wel te leen om in te meten.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2018 08:10 #1445186 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Er zijn wel meer
Er zijn wel meer interieurcodes dan kleuren omdat kleuren geleverd konden worden met leer, softleer, alcantara, stof etc. Maar er zijn heel veel soorten beige, dat klopt.

Ik heb eventueel panelen in de kleur oak die vervangen zijn voor mooiere om uit te lenen.

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2018 16:45 #1445203 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja precies Piet22, dat is het
Ja precies Piet22, dat is het punt. Elke interieurscheet die Volvo liet kreeg destijds een andere code. Snap ik ook wel - ordnung muss sein. Wat ik zo zie vormen de eerste 2 cijfers in de 4-cijferige code de combinatie voor het materiaal, en de laatste 2 cijfers de combinatie voor de kleurstelling van de bekleding op bijvoorbeeld de zetels. Volvo moet daar dan een systeem voor hebben gehad hoe die combinaties te voorzien van de juiste kleur deurpanelen, want blijkbaar kon je als klant destijds niet apart kiezen voor bijpassende deurpanelen....

Volgens mij gaat 't 'm langs deze weg niet worden. Dit wordt een brij aan codes en kleuren en omdat we wereldwijd leveren een logistiek drama van heb ik jou daar. En dan te weten dat dit allemaal 'erbij' moet, naast de reguliere opdrachten voor ronaldjan.com. Tis nu weer even wat rustiger, maar dat is het (gelukkig) niet altijd.

Ik heb nog een alternatief maar dat hangt ook sterk af van de animo voor de Panelpads setjes straks voor jullie wagens. Krijg ik deze week nog uitsluitsel over.

Ondertussen krijgen jullie hierbij nog de foto's van de importeur mbt de interieursamenstelling van de 940. Voor wie dit nog niet wist of nog niet in het archief had zitten.

Dank voor het meedenken, jullie horen!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC