[Opgelost] die verdomde deurpanelen.... :-)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-12-2017 16:39 #1442736
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update 2
Dank je wel Mathy voor je kleurduiding. Idd was ik inmiddels op de hoogte, de hoeveelheid kleuren voor jullie type is behoorlijk - laat ik zeggen - 'bont'
. Deze bonte kleurverzameling is echter vooral van voor 1995..... En juist die vroegere panelen lijken veel minder last te hebben van plooiing.... De geplooide panelen zien we vooral van 1995 t/m 1998 en die lijken vooral zwart, grijs, en een hele enkele beige.
1. Als gezegd ben ik op een Italiaans applicatie materiaal gestuit dat standaard geleverd wordt met lederprint in 'off-black' (zwart maar geen diep-zwart), een beetje dezelfde kleur als de microvezel stof van de Panelpads-donkere-zijde voor de V70 Classic. Veel interieurdelen in de 940 zijn zwart en matchen dus goed met dit off-black applicatie materiaal.)
2. Ik heb een lijmtape gevonden die betaalbaar is en uitstekend de applicatie op het deurvinyl hecht, ook bij extreme hitte (automotive < 80 graden C).
3. We willen volgende week kijken - als de tijd het toelaat - hoe de lasercutter omgaat met de tape. Het applicatie materiaal laat zich iig prima in vorm snijden.
We denken er aan een Panelpads set voor de 940 in standaard off-black en/of donkergrijs op de markt te brengen voor ongeveer dezelfde prijs als de huidige sets voor de Classic (1 set = voor 4 deuren!).
Wil je meer, dan moet de set op kleur gebracht worden tegen meerprijs. Ook de 960 en 960-II / V90 verdienen zo'n 'customized' aanpak. We zijn beide laatste opties al aan het onderzoeken. Misschien dat jullie willen meedenken met hoe we op afstand de kleur van jullie deurpanelen kunnen schatten. Werkte Volvo destijds bijvoorbeeld al met kleurcodes die ergens in de auto zichtbaar zijn?....
Dat was 'm weer!

1. Als gezegd ben ik op een Italiaans applicatie materiaal gestuit dat standaard geleverd wordt met lederprint in 'off-black' (zwart maar geen diep-zwart), een beetje dezelfde kleur als de microvezel stof van de Panelpads-donkere-zijde voor de V70 Classic. Veel interieurdelen in de 940 zijn zwart en matchen dus goed met dit off-black applicatie materiaal.)
2. Ik heb een lijmtape gevonden die betaalbaar is en uitstekend de applicatie op het deurvinyl hecht, ook bij extreme hitte (automotive < 80 graden C).
3. We willen volgende week kijken - als de tijd het toelaat - hoe de lasercutter omgaat met de tape. Het applicatie materiaal laat zich iig prima in vorm snijden.
We denken er aan een Panelpads set voor de 940 in standaard off-black en/of donkergrijs op de markt te brengen voor ongeveer dezelfde prijs als de huidige sets voor de Classic (1 set = voor 4 deuren!).
Wil je meer, dan moet de set op kleur gebracht worden tegen meerprijs. Ook de 960 en 960-II / V90 verdienen zo'n 'customized' aanpak. We zijn beide laatste opties al aan het onderzoeken. Misschien dat jullie willen meedenken met hoe we op afstand de kleur van jullie deurpanelen kunnen schatten. Werkte Volvo destijds bijvoorbeeld al met kleurcodes die ergens in de auto zichtbaar zijn?....
Dat was 'm weer!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2017 17:08 #1442910
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update 3
Met meer zicht op meer geplooide deurpanelen ben ik tot een definitief eindoordeel gekomen vwb de reparatie van de deurpanelen van de Volvo 940. Niet alleen maar goed nieuws, maar nog wel een verrassende ontdekking gedaan, let op.
Sterke plooiing op het horizontale deel van de deurpanelen is goed te repareren met het applicatie materiaal uit Italie waar ik eerder over sprak. Maar helaas leidt reparatie van sterke plooiing op het verticale deel van de deurpanelen toch niet altijd tot een bevredigend resultaat.... Jammer.
Lichte plooiing op zowel het horizontale als op het verticale deel van het deurpaneel is echter wel zeer goed te repareren met..... EEN INJECTIENAALD gevuld met cyanoacrylaat (secondenlijm)!!! Jazeker!
Dit trucje praat zich ook rond als 'broodje aap verhaal' bij eigenaren van de Volvo V70 Classic (1996 - 2000) maar zij moeten hier ECHT NIET aan beginnen omdat bij hen schuim materiaal achter het vinyl is verwerkt. Lijm verkleeft het schuim en maakt zo van het paneel een skipiste van de zwarte categorie, echt niet doen dus.
Bij de Volvo 940 echter werd achter het vinyl geen schuim geplaatst en dus is licht geplooid vinyl wel te repareren met een injectienaald!
Ga overigens niet zelf hiermee aan de knoei want bij ons duurde het ook even voor we de juiste lijm, de juiste materialen, en de juiste methode te pakken hadden!
Na de feestdagen zal ik zorgen voor enkele 'proof of concept' setjes die je tegen gereduceerd tarief kunt aanschaffen via ronaldjan.com/shop. Denk erom, deze setjes zijn UITSLUITEND bedoeld voor reparatie van LICHTE plooiing van het vinyl.
Op basis van jullie ervaringen zal ik dan besluiten of we een definitieve set op de markt brengen.....
Setjes met het Italiaanse applicatie materiaal laat ik sowieso produceren want dat geeft een mooi resultaat, en is zeer eenvoudig aan te brengen.
Eerst moet ik nu zorgen dat de transitie van Wolvengang naar ronaldjan.com voorspoedig verloopt. Vervolgens hebben we de feestdagen, maar horen we vast en zeker weer in het nieuwe jaar! Tot dan!
Sterke plooiing op het horizontale deel van de deurpanelen is goed te repareren met het applicatie materiaal uit Italie waar ik eerder over sprak. Maar helaas leidt reparatie van sterke plooiing op het verticale deel van de deurpanelen toch niet altijd tot een bevredigend resultaat.... Jammer.
Lichte plooiing op zowel het horizontale als op het verticale deel van het deurpaneel is echter wel zeer goed te repareren met..... EEN INJECTIENAALD gevuld met cyanoacrylaat (secondenlijm)!!! Jazeker!
Dit trucje praat zich ook rond als 'broodje aap verhaal' bij eigenaren van de Volvo V70 Classic (1996 - 2000) maar zij moeten hier ECHT NIET aan beginnen omdat bij hen schuim materiaal achter het vinyl is verwerkt. Lijm verkleeft het schuim en maakt zo van het paneel een skipiste van de zwarte categorie, echt niet doen dus.
Bij de Volvo 940 echter werd achter het vinyl geen schuim geplaatst en dus is licht geplooid vinyl wel te repareren met een injectienaald!
Ga overigens niet zelf hiermee aan de knoei want bij ons duurde het ook even voor we de juiste lijm, de juiste materialen, en de juiste methode te pakken hadden!
Na de feestdagen zal ik zorgen voor enkele 'proof of concept' setjes die je tegen gereduceerd tarief kunt aanschaffen via ronaldjan.com/shop. Denk erom, deze setjes zijn UITSLUITEND bedoeld voor reparatie van LICHTE plooiing van het vinyl.
Op basis van jullie ervaringen zal ik dan besluiten of we een definitieve set op de markt brengen.....
Setjes met het Italiaanse applicatie materiaal laat ik sowieso produceren want dat geeft een mooi resultaat, en is zeer eenvoudig aan te brengen.
Eerst moet ik nu zorgen dat de transitie van Wolvengang naar ronaldjan.com voorspoedig verloopt. Vervolgens hebben we de feestdagen, maar horen we vast en zeker weer in het nieuwe jaar! Tot dan!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
23-12-2017 00:31 #1442930
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Individuele interpretatie
Hallo RonaldJan
Kun je iets duidelijker uitleggen wat je bedoelt met "lichte plooiing"? Wanneer is iets nog "licht" en wanneer niet meer? Is dat meetbaar?
groetjes
Mathy
Kun je iets duidelijker uitleggen wat je bedoelt met "lichte plooiing"? Wanneer is iets nog "licht" en wanneer niet meer? Is dat meetbaar?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2017 17:40 #1443020
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat de stof (kunststof) op de
Dat de stof (kunststof) op de panelen loslaten is inderdaad een probleem, ik zelf ben bezig met een opleiding autobekleding en zie dit topic net. Als ik het allemaal goed begrepen heb ga je in de zogezegde rimpels wat lijm spuiten met een naald en dan weer vlak duwen? Het punt is dat het vinyl dus ergens vandaan is gekomen, dat is ook weer ergens anders heen te werken, maar daar moet het paneel natuurlijk voor van de deur afkomen. Ik zelf ga dit in het voorjaar allemaal bekijken, aangezien ik mijn hele interieur onder handen ga nemen. De stoelen meer bolstering en opnieuw bekleden, de hemel en alle plastic delen bekleden en natuurlijk ook de deurpanelen.
Het vinyl is best wel sterk, als je een rand los kunt peuteren en een beetje lef hebt, goede spuitlijm en wat geduld. Dan kun je deze (dubbelzijdig inspuiten) en mooi strak trekken.
Ik ben wel benieuwd naar je oplossingen voor de kleine rimpels en hoe de uitwerking zal zijn.
Het vinyl is best wel sterk, als je een rand los kunt peuteren en een beetje lef hebt, goede spuitlijm en wat geduld. Dan kun je deze (dubbelzijdig inspuiten) en mooi strak trekken.
Ik ben wel benieuwd naar je oplossingen voor de kleine rimpels en hoe de uitwerking zal zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-01-2018 11:57 #1443483
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update 4
Nou die feestdagen remmen de Volvo wel af zal ik maar zeggen. Maar goed, inmiddels aardig op koers met de wisseling van wolvengang.com naar ronaldjan.com (van netwerk naar eigen onderneming, verder zelfde werk). Panelpads gaan natuurlijk mee.
Stand van zaken: de lijmset die ik in gedachten heb krijgt vorm maar kreeg op het allerlaatste moment een 6-je als het aankomt op hittebestendigheid; inderdaad de oorspronkelijke oorzaak van het hele vinyl probleem.
Een lijmfirma van naam en faam (begint met Loc en eindigt met Tite
is hopelijk einde deze week klaar met hun 'bit-peel' test. Naam mag je vergeten, hun resultaat is ongetwijfeld beter dan wat wij hier kunnen bewerkstelligen.
Net als met onze Panelpads set voor de Volvo V70 Classic blijft het de bedoeling dat ik met 2 reparatiemogelijkheden kom voor de deurpanelen van de 940 serie (pads en injectiekitje), en wel zo dat de deurpanelen NIET hoeven te worden gedemonteerd!
Oh ja, en Mathy.... in de post van donderdag 07-12 zie je wat ik bedoel met lichte en sterke plooiing. Met het injectie kitje in het vizier zou ik overigens niet meer eigenhandig in je deurpaneel gaan snijden. Een echt goed resultaat met deze werkwijze vergt oefening. Daarbij, het vinyl is idd behoorlijk sterk, opnieuw verlijmen van lichte plooiing lukt ALLEEN na flinke verwarming van het vinyl. Maar dat wordt straks vanzelf duidelijk. Echt sterke plooiing kan straks alleen met de pads worden opgelost, en dan ALLEEN op het horizontale deel van jullie portieren.
Heb ook net gisteren van 3M de juiste kleeftape gekregen voor de pads....
Zoals jullie horen aan de merknamen zijn we wel veroordeeld tot kwaliteitsspul, maw secondenlijm van de Action is prima, alleen niet voor dit soort toepassingen
. Anyway, ik zal proberen de kostprijs redelijk te houden....
Wordt vervolgd!
Stand van zaken: de lijmset die ik in gedachten heb krijgt vorm maar kreeg op het allerlaatste moment een 6-je als het aankomt op hittebestendigheid; inderdaad de oorspronkelijke oorzaak van het hele vinyl probleem.
Een lijmfirma van naam en faam (begint met Loc en eindigt met Tite

Net als met onze Panelpads set voor de Volvo V70 Classic blijft het de bedoeling dat ik met 2 reparatiemogelijkheden kom voor de deurpanelen van de 940 serie (pads en injectiekitje), en wel zo dat de deurpanelen NIET hoeven te worden gedemonteerd!
Oh ja, en Mathy.... in de post van donderdag 07-12 zie je wat ik bedoel met lichte en sterke plooiing. Met het injectie kitje in het vizier zou ik overigens niet meer eigenhandig in je deurpaneel gaan snijden. Een echt goed resultaat met deze werkwijze vergt oefening. Daarbij, het vinyl is idd behoorlijk sterk, opnieuw verlijmen van lichte plooiing lukt ALLEEN na flinke verwarming van het vinyl. Maar dat wordt straks vanzelf duidelijk. Echt sterke plooiing kan straks alleen met de pads worden opgelost, en dan ALLEEN op het horizontale deel van jullie portieren.
Heb ook net gisteren van 3M de juiste kleeftape gekregen voor de pads....
Zoals jullie horen aan de merknamen zijn we wel veroordeeld tot kwaliteitsspul, maw secondenlijm van de Action is prima, alleen niet voor dit soort toepassingen

Wordt vervolgd!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-01-2018 22:31 #1443491
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat klinkt alsof je geen
Dat klinkt alsof je geen goede oplossing kan bieden voor sterke plooien bij de bollere 960/S/V90 panelen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-01-2018 20:49 #1443719
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oplossing voor de 960/V90 is
Oplossing voor de 960/V90 is dezelfde als voor de 940 serie. Bij beide modellen is sterke plooiing op de verticale delen van de panelen nog een hindernis. Dat is alles. Echt wonderschoon is het Italiaanse leerfineer voor de horizontale delen van de 940 interieurs! Alleen moeten de koninklijke 960/V90 sloepen even wachten op onze ervaringen met de 940 prins. No offence. Panelpads is (nog wel) een van de projecten die wij hier in de verloren uurtjes erbij draaien. Ik heb hulp maar veel doe ik ook zelf.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-01-2018 21:15 #1443721
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oh en trouwens. Ik heb mij de
Oh en trouwens. Ik heb mij de vrijheid toegeeigend dit draadje als een soort logboek te beschouwen in de ontwikkeling van de Panelpads 940-serie. Mocht je niet heel bekend zijn met een begrip als 'productontwikkeling' dan kan sommige informatie ietwat stuntelig overkomen: 2 stappen vooruit, 1 stap terug. Weet echter dat productontwikkeling nu eenmaal en vooral een kwestie is van 'proberen'.
De ontwikkeling van de Panelpads set voor de 940 serie loopt behoorlijk vlotjes, anders dan je misschien zou denken. Deze week krijgen we de 'panel shapes' retour van de lasersnijder. Pasmoment. Als de vormen goed zijn dan kunnen we zelfs meteen al het leerfineer en de tape bestellen! Jullie horen!
De ontwikkeling van de Panelpads set voor de 940 serie loopt behoorlijk vlotjes, anders dan je misschien zou denken. Deze week krijgen we de 'panel shapes' retour van de lasersnijder. Pasmoment. Als de vormen goed zijn dan kunnen we zelfs meteen al het leerfineer en de tape bestellen! Jullie horen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2018 17:05 #1443840
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zo. De panelen zijn retour
Zo. De panelen zijn retour gekomen van de lasersnijder en... ze passen exact!
Maar dat bleek vervolgens ook een beetje een probleem. We zijn er achter gekomen dat eind jaren 90 de deurmontage werkzaamheden vast niet computergestuurd gebeurde
want er bleek tussen de deuren onderling verschillen te bestaan in de ruimte tussen raamrubber en deurknop, soms wel een millimeter of 3 tot 4. Klinkt weinig maar is behoorlijk fors. Dus hebben we de toleranties van de reparatieset iets verhoogd anders past straks de set niet bij iedereen. Toleranties zijn inmiddels al aangepast, alles lijkt okay.
Nu wachten we nog op een prijsje van de verwerker van het leerfineer, want het blijkt ook dat het leerfineer voor het lasersnijden een extra bewerking nodig heeft. Loopt hopelijk niet al teveel in de papieren....
Als dat is gebeurd houden we even radiostilte want dan is het een kwestie nog van productieklaar maken van de set. Je kunt je voorstellen dat dat niet in een dagje is gebeurd, zeker niet als het tussendoor moet. Verpakking bestellen, latex handschoentjes bestellen (ter bescherming van het leerfineer), zuiveringsalcohol bestellen (verhoging van de plakkracht van het leerfineer), ontwerpen van de manual, inrichten van de website.
De set is overigens zo doodsimpel te monteren dat een montage video volgens ons niet nodig is.
Verder hebben we besloten dat de set uitsluitend in off-black op de markt komt. We hadden de set ook in het grijs bedacht voor de grijze interieurs maar gek genoeg matchte het beschikbare leerfineer-grijs minder goed met de bestaande grijze interieurs dan het leerfineer in off-black voor in de grijze interieurs. Vaak is het kleurverschil benadrukken beter dan zo dicht mogelijk een kleur benaderen. Het off-black is wel een 1 op 1 match met de diverse zwarte onderdelen in het interieur, van raamrubber tot deurontgrendeling tot raamschakelaars....
Jullie horen!
Maar dat bleek vervolgens ook een beetje een probleem. We zijn er achter gekomen dat eind jaren 90 de deurmontage werkzaamheden vast niet computergestuurd gebeurde

Nu wachten we nog op een prijsje van de verwerker van het leerfineer, want het blijkt ook dat het leerfineer voor het lasersnijden een extra bewerking nodig heeft. Loopt hopelijk niet al teveel in de papieren....
Als dat is gebeurd houden we even radiostilte want dan is het een kwestie nog van productieklaar maken van de set. Je kunt je voorstellen dat dat niet in een dagje is gebeurd, zeker niet als het tussendoor moet. Verpakking bestellen, latex handschoentjes bestellen (ter bescherming van het leerfineer), zuiveringsalcohol bestellen (verhoging van de plakkracht van het leerfineer), ontwerpen van de manual, inrichten van de website.
De set is overigens zo doodsimpel te monteren dat een montage video volgens ons niet nodig is.
Verder hebben we besloten dat de set uitsluitend in off-black op de markt komt. We hadden de set ook in het grijs bedacht voor de grijze interieurs maar gek genoeg matchte het beschikbare leerfineer-grijs minder goed met de bestaande grijze interieurs dan het leerfineer in off-black voor in de grijze interieurs. Vaak is het kleurverschil benadrukken beter dan zo dicht mogelijk een kleur benaderen. Het off-black is wel een 1 op 1 match met de diverse zwarte onderdelen in het interieur, van raamrubber tot deurontgrendeling tot raamschakelaars....
Jullie horen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2018 08:25 #1443844
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Door dat laatste is het
Door dat laatste is het alvast amper bruikbaar voor een 960-II/S/V90 paneel. Die zijn vrijwel nooit in zwart geleverd...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam