940 zonder LPT?

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2019 11:12 #1454627 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Kijk, en het verschil tussen
Kijk, en het verschil tussen die laatste twee is dus een 3,91 achteras (3100/3200 toeren) versus een 3,54 as (2700 toeren). Er tussenin kom je uit met een 3,73 as.
Mijn 740 had een 3,54 as, de 940 een 3,91. En dat maakt dus fors verschil in verbruik als je voornamelijk snelweg rijdt...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2019 13:27 #1454630 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Automaat vs handbak....
En wat is dan het verschil in rpm met deze 3,54 as als mijn auto automaat geweest zou zijn. Heb nu de M90L2. Of werd er i.c.m. automaat ook een andere as gemonteerd?


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2019 16:20 #1454631 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De verschillen in achteras
De verschillen in achteras-overbrengingen zijn vele malen groter dan de verschillen in versnellingsbak-overbrengingen. Tussen de verschillende versnellingsbakken, op een paar exotische uitzonderingen na, zit in de hoogste versnelling iets van 0,02 tot 0,09 verschil in reductie. Dat heeft bijna geen invloed te opzichte van die achteras.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2019 19:43 #1454635 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic ?
Als ik dan de fiat doblo van 2014 mijn werk met zijn 6 bak is neem ..
Heerlijk gewoon spreektaal typen.
Even on topic
Hier een 745 en een 744
De 745 heeft nog steeds dezelde bak , M47
De 744 had een M46 met OD maar is bij een eerdere eigenaar vervangen door een M47
Allebei een M47 dus maar wel een heel duidelijk verschil.
De 745 heeft een hele korte achteras overbrenging. Je rijdt weg in 1 en bij 2000 moet je al schakelen.
De 744 heeft veel langere overbrenging.

Ik denk dat de achteras-overbrengingsverhouding bij een sedan of een estate al verschilt. Vanaf de tekentafel zeg maar,
745. Werkpaard. Aanhangers etc
744, meer limousine, reisauto, comfort, minder aanhangergebruik,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
18-05-2019 01:09 #1454638 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic In documentatie op deze site staan details van overbrenging
En er is een excel waarin je de snelheden kunt berekenen op basis van de details van jouw auto.
volvo700vereniging.nl/node/35590
Deze info is alleen voor leden beschikbaar.
Wil je een laag toeren bij 120 dan moet je een 3.31 achteras zien te scoren.
En/Of grotere banden monteren.
Een en ander zal natuurljk je nauwkeurigheid van je snelheidsmeter beïnvloeden. Maar dat went gewoon. Je weet bijvoorbeeld dat je echt 120 rijdt terwijl de meter 100 aangeeft.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2019 09:43 #1454641 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Je snelheidsmeter kan je
Je snelheidsmeter kan je daarna door ETS laten ijken zodat ie altijd de goede snelheid aangeeft. Rijdt wel zo fijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2019 09:45 #1454642 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Een ander differentieel
Een ander differentieel beinvloedt de snelheidsmeter niet, grotere banden wel. Tot een kleine 10% meer afrolomtrek blijft je snelheidsmeter meer aangeven dan de echte snelheid, daarboven minder. Minder aangeven dan werkelijk is formeel verboden, maar ik zou niet weten wanneer daarop gecontroleerd wordt. Moet je niet gaan protesteren tegen boetes natuurlijk...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2019 16:26 #1454683 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B280
De B28 is meer een PRV motor.
De B280 is meer een VPR motor oftewel Volvo heeft dat blok nog even onder handen genomen. Betere oliekanalen en andere montage van ontsteking en nog wat meer.
Blok kwam in de 760 va aug 1987.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2019 22:34 #1454692 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het oorpronkelijke ontwerp
Het oorpronkelijke ontwerp van de PRV was een achtcilinder, en laat Volvo nou van de drie de enige zijn geweest die serieus een achtcilinder wilde... In de Renault 30 had die zelfs nooit gepast, met voorwielaandrijving! Oftewel: ook het eerste ontwerp moet flinke Volvo-invloeden hebben. En de aanpassingen van de B280 zijn iets later ook door Peugeot/Citroen en Renault overgenomen: de drieliters zijn B280's met een iets grotere boring.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2019 17:36 #1454700 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Het staat helemaal niet vast
Het staat helemaal niet vast dat de PRV een achtcilinder had moeten worden. Een andere overweging bij de blokhoek was dat het blok daardoor lager wordt. Dat biedt flink wat voordelen. Maar het idee dat het een achtpitter had moeten worden, blijft stevig hangen. De realiteit is dat het nimmer duidelijk is geworden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD