940 zonder LPT?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2017 09:27 #1435822 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Yves, een station is wel
Hoi Yves, een station is wel praktisch maar ik vind een 940 station eigenlijk helemaal niet mooi... Heeft voor mij een 'werkpaard' uitstraling. De sedan oogt luxer en meer in balans. Bij de V70 heb ik dat overigens niet, daar zou ik wel voor een station gaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2017 11:04 #1435831 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Vaak wordt hier gesteld dat
Vaak wordt hier gesteld dat de 960 veel complexer is dan de 940. Tot op zekere hoogte is dat waar. Echter, ook de 940 zit vol met computers. Trek onder het dashboard maar eens wat open en verbaas jezelf....
Eigenlijk heb ik zelf nooit problemen gehad met de elektronica. Noch van de 960's die ik heb gehad, noch van mijn 780, noch van de 940's van me.
Over het blok van de 960 doen allerlei enge verhalen de ronde. Distributie is zeker een zwak punt. Je moet jezelf echt overtuigen dat de distributie bij de 960 tijdig is vervangen door een kundig persoon.
Als het blok verder lekvrij is, zou ik weinig twijfels hebben. Een zescilinder is een white block, die zitten ook in 850's en V70's. Gewoon goede motoren.

Hierboven is het goed samengevat: qua kosten een 940, qua rijgenot zonder twijfel een 960.

Bij twijfel: kies voor een goed onderhouden auto zonder roest. Ze horen niet te roesten.

Succes!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2017 10:08 #1435871 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor jullie input
De automaten laat ik even links liggen, ik richt me nu op handgeschakelde auto's. Gisteren in een 2.3 LPT gereden. Zo, dat reed lekker zeg! Echt het ouderwetse Volvo gevoel (wat nog versterkt werd door de sobere uitvoering).

Maar vandaag ga ik ook een 960 2.5 handgeschakeld proberen. De meningen over de 6-cilinders zijn verdeeld. Ik ben wel nieuwsgierig en ik ga het gewoon maar eens proberen. Ik heb al gelezen dat ik goed op olielekkages moet letten. Nog andere tips?

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2017 13:07 #1435876 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Moet geruisloos en soepel
Moet geruisloos en soepel rijden. Stuurhuis is gevoelig: moet goed rechtuit rijden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2017 15:37 #1435880 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De 960 viel me toch tegen. De
De 960 viel me toch tegen. De 2.3 lpt reed toch echt lekkerder.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2017 21:04 #1435888 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 960 ervaringen
Heren,

Ik wilde hier wat schrijven over mijn ervaringen met mijn 960 en mijn andere 700 serie auto's.
Maar ik hoef dat niet te doen, want ik las de bijdrage van Lex Stax.
Ik ben het geheel met hem eens.
Een 960 is een luxe rijdende auto, zo heb ik in de afgelopen 150000 km ervaren. Mijn motorblok is een 2,5 liter, waar dus minder cilinderinhoud uit het blok is gefreesd, dan bij een 3,0 liter. Daardoor zijn de wanden van het blok dus gewoon dikker. Ik heb nog nooit op het forum of elders gelezen dat een 2,5 blok scheuren zou hebben. Hij draait wat meer toeren dan een 3.0 of een viercilinder redblok. Maar het is een veel moderner ontwerp dat juist prima werkt op hoger toetengebied. En de zescilinder loopt zo enorm zijdezacht, dat je helemaal niet doorhebt dat er meer toeren nodig zijn.
Aan de motor heb ik geen euro aan kosten gehad, anders dan het reguliere ondhoud zoals oliewissel en distributie. Wel is de stuurpomp vervangen en het aircorad, maar dat heeft niets met de motor te maken. Mijn 960 rijdt 1:9,5, waarbij ik moet zeggen dat ik telatief veel snelwegritten maak.
Het standaarduitgangspunt voor een betrouwbaar functioneren: de eerste 15 kilometer de motor rustig op temperatuur laten komen. Valkuil: dénken dat de koelwatertemperatuurmeter indicatief is voor de opwarming van het blok. Fout, dus: gewoon als vuistregel: de eerste 15 kilometer rusig aan en weinig toeren laten maken.

Groet, Lieme Huib

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2017 14:58 #1436404 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Best of all worlds: de B280E!
Best of all worlds: de B280E!
De trekkracht van een echte zescilinder, inclusief het koppel onderin dat de B230 ook zo fijn maakt en dat de zes-in-lijn niet heeft, de stille loop die bij een zescilinder hoort, en in vergelijking met de B6xx4 enorm betrouwbaar en onderhouds-ongevoelig.
Het is indertijd echt de enorme bestendigheid van de redblock tegen verwaarlozing geweest, die die motor z'n onterechte naam van onbetrouwbaarheid heeft opgeleverd...

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2017 16:10 #1436409 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic De B280 is een erg fijne
De B280 is een erg fijne motor. Hij zit ook terecht in de 780 en komt daar geheel tot zijn recht. Hij draait in mijn auto al meer dan twee ton probleemloze kilometers.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2017 22:56 #1436533 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De B280 is dat de V6 "PRV"?
De B280 is dat de V6 "PRV"?

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2017 23:49 #1436539 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic ja
Dat is ie.
Zat ook in de De Lorean

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC