Even voorstellen en technisch vraagstuk

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2016 19:18 #1428060 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er heeft al een nieuwe pingel
Er heeft al een nieuwe pingel sensor opgezeten die met een momentsleutel is vastgezet ( wel een oude ongeijkte sleutel) inmiddels zit mijn eigen sensor er weer op. Ik heb ook al met de stroboscope gekeken of het onstekingstijdstip gelijk bleef. Maar nu lees ik wel dat het pingel systeem cilinderspecifiek is. Tsja en ik heb alleen cilinder 1 bekeken.
Weet je of de pingel sensor ook bij stationair toerental werkt?

Ik ga zodra ik tijd heb allevier de cilinders bekijken met de stroboscoop. Ik ben benieuwd, klinkt wel als mijn storing.

Goede tip en interessante site trouwens. Wordt vervolgt

Groetjes

Olaf

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2016 14:22 #1428121 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goedemiddag Volvo liefhebbers
Goedemiddag Volvo liefhebbers,

Nou vandaag met een stroboscoop het ontstekingstijdstip bekeken en dit staat bij alle cilinders netjes rond de 10 a 12 graden voor bdp en verloopt ook niet stationair.
Maar ik heb geprobeerd de klopsensor te testen en door te meten volgens de link die je gaf Adrian.
En hier klopt iets niet bij mij. Of een v70 heeft een andere aansturing of bij mij is iets mis.
Mijn bekabeling naar de sensor is goed en 1 van de draden ligt via de ezk netjes aan massa. Maar de andere aansluiting geeft geen 2,5 volt af zoals de link zegt. Ik meet helemaal geen spanning op deze aansluiting, niet bij alleen op contact en niet met lopende motor. Ook niet wanneer ik de stekker van de sensor los laat, en dan had ik toch 5 volt verwacht eigenlijk. En de weerstand van de losse sensor is ook ongeveer 7 megaohm en volgens de site zou dat 200kiloohm moeten zijn.

En ik heb de bougies nogmaals bekeken. De bougies die in de auto zaten toen ik hem kocht waren netjes koffiebruin, de originele volvo bougies die er 750 km in hebben gezeten hebben een witte kern. De bosch bougies die er nu 1000 km inzitten hebben ook nog steeds een witte kern. Dus dat is toch echt een te arm mengsel.( ik neem aan dat de koffiekleur toch anders al wel zichtbaar zou zijn)

Maar goed er lijkt dus iets loos te zijn met de klopsensor/ aansturing hiervan. Ik ga contact opnemen met Timen voor een nieuwe klopsensor( heb ik al geprobeerd maar goed). En eventueel nog eens een andere ezk proberen.

Wordt vervolgt

Groetjes

Olaf

• John Dutman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2016 10:03 #1428129 door John Dutman
Beantwoord door John Dutman in topic Brandstof
Wat voor soort brandstof tank je? Mijn motor vind BP ultimate 98 fijner dan firezone 95.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2016 10:38 #1428137 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic piezo-element
Werking van een knocksensor:

www.ngk.de/nl/producten-technologieen/klopsensoren/

www.eurotaxonline.nl/adds/_egisservicesite/doc/knocksen.pdf

De sensor wekt denk ik alleen stroom op wanneer de motor staat te pingelen.

Dat de motor continue te arm loopt lijkt me inderdaad duidelijk met je analyse van de bougies.
Misschien dat de injectoren niet goed worden aangestuurd.

Wil je op e35 rijden dan heb je een adapter die de brandstofhoeveelheid beïnvloed die de injectoren inspuiten.

Dat doet me er dan aan denken dat er een te grote weerstand zit in de bedrading voor de injectoren. Zwakke verbinding halverwege de kabel of zo.
Dat vermindert dan de brandstofhoeveelheid continu.
Kijk eens hoeveel de weerstand is van een injector. Koppel de stekkers los die de injectors aansturen, bij ecu en de injectoren en belast de verbinding met een component met een vergelijkbare weerstandswaarde maal 4 en kijk of de bedrading het trekt.

Of een analoge methode om de gloeibougies van een diesel te testen. Haal de brandstofdruk eraf. Zet een 40 watt lamp in serie op de draad vanaf ecu en kijk of de lamp gaat branden met 12V er op.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2016 19:35 #1428140 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb al een keer een tank
Ik heb al een keer een tank Bp octaangetal 98 getankt maar dit maakte geen verschil.

Gisteren ben ik bij Timen geweest om een andere klopsensor te monteren, en deze met het juiste moment vast te zetten. Bij Timen een bougie van mij eruit gedraaid en deze had een witte kern. Uit de auto van Timen een bougie bekeken en die was mooi bruinig. Verder heb ik nog 2 verschillende "leen" ezk's, een andere bobine en een originele bdp sensor meegenomen.

Andere bobine en bdp sensor maakten geen verschil. Toen een ezk geprobeerd en daar werd het schokken juist veel erger van maar voelde wel hetzelfde ( dit bleek later een ezk van een non turbo)
Tweede ezk (wel van een turbo) gaf geen verbetering.

Alle bougies zien er hetzelfde uit (witte kern) dus 1: of ze worden of te warm 2: of het mengsel is te arm 3: of de ontsteking is te vroeg.

1 te warm lijkt mij niet want het zijn de juiste bougies voor deze motor en ik heb ook een Volvo setje geprobeerd en die worden ook wit. En vaak begint het schokken al gelijk na een koude start.

2 te arm mengsel lijkt het meest plausibel, ook omdat de viergasmeting dit al aangaf.

3 onsteking te vroeg begin ik toch minder te geloven omdat alle componenten hiervan al vervangen zijn inmiddels.

Als de oorzaak zit in een overgangsweerstand naar de injectoren waardoor er te weinig wordt ingespoten dan zou je toch verwachten dat de lambdasonde dit meet en de ecu dit laat compenseren.
Ik heb de injectorweerstand gemeten en dit is bij alle vier gelijk. Maar de oorzaak kan volgens mij ook niet liggen in een cilinder specifiek onderdeel omdat alle bougies even wit zijn.

Ik heb nog een set Nzk bougies liggen die wel koffiebruin zijn. Die ga ik maar eens monteren en kijken of die ook gelijk wit worden.

Wordt vervolgt

Groetjes Olaf

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2016 09:07 #1428147 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Storingscodes
Die zou ik ook verwachten. Daarom het lijstje met codes opnieuw gelezen en de mogelijke veroorzakers. Krijg je geen code in dit geval dan is er wat mis met de lambdameting door de ecu. Bij veroorzakers staan slechte stroomvoorziening, massa van de ecu en de stekkerverbindingen. Met bijvoorbeeld een slechte massa op de ecu zelf gaat de lambdametingdoor ook de mist in.
Toch nog maar een keertje nalopen en meten direct op de ecu. Daar wordt de massa ook vezorgd door een draad met stekkers.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2016 09:12 #1428148 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Andere computer geprobeerd?
Het kan natuurlijk zijn dat je computer in het verleden is gechipt, of verkeerd/kapot is. Ik lees wel dat je de EZK hebt gewisseld, maar heb je ook de ECU gewisseld?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2016 11:00 #1428150 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic meten aan de ecu
Kapje er af en direct op de pinnen. Bij de pinnen staat een nummer. Kun je meteen de gemonteerde chip op nr controleren. Is de ecu gechipt dan zie je dat vaak ook aan krassen of verbuigingen bij de montage klemmen.
Aarde 19 5 en 29. Voor massa meting even stroom van de ecu af voor de veiligheid.
In de kap van de stekker staan ook enkele nrs.

NB de dikke zwarte draad zit op 34 en gaat naar de snelheidsmeter.

Plus ook even controleren op C9, voltmeting met contact aan. Dat is een hoge pin, dat moet lukken zonder andere pinnen aan te raken.

Nu je de kap er toch af hebt kun je een meetdraad aan poot 24 solderen om extern het lambdasignaal te kunnen meten. De groene draad heeft een mantel aan aarde 5.

Je vermeldt dat je het lambdasignaal bij de ecu al hebt uitgelezen. Waaraan heb je dat gedaan? Dat is nl een beetje lastig aan de groene draad. Is er in geprikt dan is de kabel niet meer betrouwbaar(massa met signaal).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2016 18:52 #1428162 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er heeft ook al een andere
Er heeft ook al een andere ecu ingezeten. Wel van een oudere b200ft maar deed hetzelfde.

Ik heb het kapje van de stekker op ecu er al afgehad om zo te kunnen meten tijdens het rijden. Ik kan dan ook prima met de fluke meetpennen achterin de stekkers meten, vandaar de gemeten lambdawaardes.
Ik zal hier nogmaals gaan meten, en even de nzk bougies erin zetten om te kijken of die ook wit worden. Pootje 19 en 29 zijn toch massa's die intern door de ecu lopen?

Ik heb trouwens eergisteren nog even met Timen gereden maar hij merkte toen niets bijzonders met rijden. Maar als je het eenmaal hebt gevoelt is het ook duidelijker te merken. En ik ben ook kritisch.
Maar er is echt iets niet goed.

Groetjes. Olaf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2016 18:55 #1428163 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De ecu is niet gechipt
De ecu is niet gechipt geweest want ik heb zelf de breekbout uit moeten boren waarmee de ecu vast in de beugel zat.

Het zou fijn zijn als de juiste lambdasonde weer leverbaar is.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC