Even voorstellen en technisch vraagstuk

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2016 18:35 #1428004 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 4-gas test
Wat was het aandeel zuurstof in de 4-gas meting?

Groeten uit een zonnig Sint Jansklooster,
Wilfred

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2016 18:45 #1428005 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb de lambdawaardes al
Ik heb de lambdawaardes al een aantal keer bekeken ( niet vandaag). Ik meet dan achterop de ecu stekker. Bij gasgeven ongeveer 0,8v. Gas los 0v en bij constant gas pendelt hij tussen 0,9 en 0,1. Op zich lijken mij dat goede waardes. Ook wanneer de auto inhoudt/ schokt is de sonde aan het pendelen.

Wat betreft de ontsteking. Kap, rotor en kabels zijn nieuw. ( bougicord en bosch) kabels zijn gemeten en de langste had 4,4k. Ik heb hier al aan getwijfeld en van Timen een 2ehands set gemonteerd inclusief verdeler. Bobine is gewisseld geweest met 2ehands. Eindtrap nieuw, bougies nieuw ( 3 types geprobeerd) , etcetera.
Ik weet het ergens moet het mis gaan maar waar.
Alleen de bdp sensor is een immitatie sensor, ik heb van Timen een originele gemonteerd gehad maar ik meen dat ik toen alleen gekeken heb of dit stationair verbetering gaf. Misschien dat ik dat nog eens moet proberen.

Groetjes

Olaf

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2016 18:49 #1428006 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik lees dat de injectoren
Ik lees dat de injectoren gereinigd zijn: zijn die ook met nieuwe rubbers teruggeplaatst? Zo niet, dan is een remmenreinigertest op die plek nog wel kansrijk.

Ander idee dat meer in de richting " wild guess, ik heb het zelf eens gehad" ligt: probeer eens wat er gebeurd als je de dynamoriem afkoppelt en dan gaat rijden. Is dan het schokkerige weg? Bij mij was een dynamo kennelijk half stuk, met veel te laag stationair (ook onvindbaar) tot gevolg. Zeker 40K mee rondgereden. Pas toen de dynamo vastsloeg, de riem brak en het stationair toerental op slag perfect was, had ik die oorzaak gevonden...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2016 18:49 #1428007 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat mij trouwens nog wel
Wat mij trouwens nog wel opviel aan de lambdawaardes is dat als ik gas los laat en de waarde is 0v, dat als de motor weer stationair loopt het wel vrij lang duurt voordat de waarde weer ging pendelen.

Ik zou graag willen weten of het bdp signaal goed is tijdens het inhouden. Volgens mij is dit alleen te controleren met portable scope toch?

Groetjes

Olaf

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2016 18:52 #1428008 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik rij op dit moment zonder
Ik rij op dit moment zonder aircosnaar en heb ook de dynamoriem eraf gehad. Zelfs gereden met losse bedrading van de dynamo. En injectorrubbers zijn nieuw.

Groetjes

Olaf

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2016 18:57 #1428009 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb een bonnetje van de
Ik heb een bonnetje van de laatste gasmeting. Juist op dat moment was de lambda iets beter maar de waardes zijn.
Co 0,05%
Co2 14,7%
Hc 39 ppm
O2 0,62 %
Lambdawaarde 1,025

Dit was bij stationair toerental

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2016 21:43 #1428015 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Toerental
Je kunt poort 1 van de ecu uitlezen. Wordt doorgegeven van ezk.
Signaal bij draaiende motor 7-8V, stationair 27 Hz. 27 Hz komt overeen met 810 toeren(27/2*60). Hoe je de frequentie moet uitlezen weet ik niet.
Je kunt ook een oude stroboscoop aansluiten op een bougiekabel en de lichtsignalen bekijken. Zo'n stroboscoop waarmee je vroeger de ontsteking op tijd zette.
Heb ik nog liggen. Timen heeft er vast ook nog een liggen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2016 10:34 #1428028 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic hand oscilloscoop
Ik gebruikt dit mini scoopje om ontstekingssignalen te controleren: www.antratek.nl/dso-nano-v3 .
Werkt prima voor laagspannings doeleinden.

Piet


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2016 18:52 #1428033 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een stroboscoop om het
Een stroboscoop om het ontstekingstijdstip af te stellen heb ik ook. Daarmee heb ik al gekeken of het ontstekingpunt verspringt tijdens stationair lopen. Ik zou natuurlijk streepjes op de krukaspoelie kunnen zetten om zo de ontstekingsmomenten/ haperingen van de andere cilinders te bekijken.
Mijn nieuwe fluke speeltje kan als het goed is Hz meten. Ik zal eens kijken hoe en of dat een beetje werkt.

Dat is een leuk klein portable scoopje zeg. Daarmee zou ik wel mooi tijdens het rijden het bdp signaal kunnen zien. Zou je hiermee ook het signaal van de ezk naar de eindtrap kunnen bekijken? Ik weet niet wat dit voor een signaal is.
En zelfs de inspuittijd bekijken.

Nou eerst maar eens het ontstekingssignaal bekijken.

Groetjes

Olaf

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2016 13:37 #1428050 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic knock knock
Wat nog niet aan bod is gekomen is de knock sensor.
Er is een reparatie aan de kop geweest en de sensor kan te vast gezet zijn.

Vooral het laatste zinnetje zou van toepassing kunnen zijn:

Acts like poor fuel delivery and doesn't like hills

www.swedishbricks.net/700900FAQ/EngineSensors1.html

Ook de opmerking dat bij stationair de motor zwaar gaat lopen duidt hierop.
De ontsteking wordt tijdelijk later gezet.

Ook het voltage kan gemeten worden:

www.pelicanparts.com/techarticles/Volvo-..._and_Replacement.htm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD