Even voorstellen en technisch vraagstuk
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-04-2016 12:49 #1105329
door V700 register
Even voorstellen en technisch vraagstuk is gemaakt door V700 register
Goedemiddag,
Mijn naam is Olaf Stensen en ben 42 jaar. Ik ben sinds 2 maanden eigenaar van een witte Volvo 940 uit 1996 met een b200ft motor. De auto heeft 270.000km gelopen en loopt niet op gas.
Wij zullen er niet enorm veel kilometers mee rijden (10.000p/j) maar vinden het wel belangrijk dat hij in goede staat is. De enorme binnenruimte is deels de reden van aanschaf geweest. Erg fijn met een gezin met 2 kinderen en 2 honden
.
Ik ben zelf redelijk technisch en kan dus veel zelf doen maar voor sommige dingen is ervaring en/of een brug erg fijn dus ben ik al redelijk snel met Timen in contact gekomen ( ik kom uit Apeldoorn dus dat is goed te doen).
Inmiddels is er al enorm veel aan de auto gedaan zoals de koppakking, koppeling, alle mogelijke keerringen vervangen, distributie vervangen, waterpomp, dynamo, injectoren ultrasoon schoongemaakt, accu, brandstofdrukregelaar, brandstofpomp, alle vacuumslangen, luchtmassameter, brandstoffilter, luchtfilter, kleppen ingeschuurd en gesteld, brandstofrelais vervangen, eindtrap vervangen, gasklephuis en cis schoongemaakt en afgesteld, bdp sensor vervangen, bougies verdelerkap en kabels vervangen.
De auto blijft echter een probleem houden dat hij met constante snelheid licht blijft schokken/ inhouden. Niet heel erg maar wel duidelijk merkbaar en irritant. Zelfs mijn vrouw vindt het inmiddels erg vervelend. Het is niet altijd even erg. Ook vind ik dat hij stationair niet 100% loopt maar wel acceptabel. Timen heeft me enorm geholpen en ik heb van hem ook de ezk en jetronic uit mogen wisselen. Ook heb ik een gebruikte lambdasonde en een nieuwe immitatie sonde geprobeerd. Bobine is gewisseld met een gebruikte. Injector relais is gecontroleerd.
Ik heb een viergastest laten doen waaruit bleek dat de lambdawaarde aan de hoge kant is (1,035) dus een arm mengsel. Eigenlijk weet ik het op dit moment niet meer zo goed. Ik zou op zich nog wel een nieuwe lambdasonde willen monteren maar dan wel een originele van bosch ( eindnummer 381). Deze lijkt helaas nergens meer leverbaar.
Ik ben waarschijnlijk nog wel dingen vergeten op te noemen.
Is er iemand die misschien nog een tip heeft?
Groetjes
Olaf ( mijn foto is helaas minder scherp overgekomen dan dat hij op de tablet te zien is)
Mijn naam is Olaf Stensen en ben 42 jaar. Ik ben sinds 2 maanden eigenaar van een witte Volvo 940 uit 1996 met een b200ft motor. De auto heeft 270.000km gelopen en loopt niet op gas.
Wij zullen er niet enorm veel kilometers mee rijden (10.000p/j) maar vinden het wel belangrijk dat hij in goede staat is. De enorme binnenruimte is deels de reden van aanschaf geweest. Erg fijn met een gezin met 2 kinderen en 2 honden

Ik ben zelf redelijk technisch en kan dus veel zelf doen maar voor sommige dingen is ervaring en/of een brug erg fijn dus ben ik al redelijk snel met Timen in contact gekomen ( ik kom uit Apeldoorn dus dat is goed te doen).
Inmiddels is er al enorm veel aan de auto gedaan zoals de koppakking, koppeling, alle mogelijke keerringen vervangen, distributie vervangen, waterpomp, dynamo, injectoren ultrasoon schoongemaakt, accu, brandstofdrukregelaar, brandstofpomp, alle vacuumslangen, luchtmassameter, brandstoffilter, luchtfilter, kleppen ingeschuurd en gesteld, brandstofrelais vervangen, eindtrap vervangen, gasklephuis en cis schoongemaakt en afgesteld, bdp sensor vervangen, bougies verdelerkap en kabels vervangen.
De auto blijft echter een probleem houden dat hij met constante snelheid licht blijft schokken/ inhouden. Niet heel erg maar wel duidelijk merkbaar en irritant. Zelfs mijn vrouw vindt het inmiddels erg vervelend. Het is niet altijd even erg. Ook vind ik dat hij stationair niet 100% loopt maar wel acceptabel. Timen heeft me enorm geholpen en ik heb van hem ook de ezk en jetronic uit mogen wisselen. Ook heb ik een gebruikte lambdasonde en een nieuwe immitatie sonde geprobeerd. Bobine is gewisseld met een gebruikte. Injector relais is gecontroleerd.
Ik heb een viergastest laten doen waaruit bleek dat de lambdawaarde aan de hoge kant is (1,035) dus een arm mengsel. Eigenlijk weet ik het op dit moment niet meer zo goed. Ik zou op zich nog wel een nieuwe lambdasonde willen monteren maar dan wel een originele van bosch ( eindnummer 381). Deze lijkt helaas nergens meer leverbaar.
Ik ben waarschijnlijk nog wel dingen vergeten op te noemen.
Is er iemand die misschien nog een tip heeft?
Groetjes
Olaf ( mijn foto is helaas minder scherp overgekomen dan dat hij op de tablet te zien is)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2016 01:26 #1427777
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massa
Probleem komt mij erg bekend voor. Heel vervelend. Ik had net als jij al van alles geprobeerd en uitgewisseld. Uiteindelijk bleek het gewoon een massa-probleem te zijn. Ik heb massapunten goed schoon gemaakt (mn. dynamo naar motor) en een extra massa kabel gelegd naar het inlaat-spruitstuk en daarmee was het over.
Het is een kwestie van volhouden !
Het is een kwestie van volhouden !
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
25-04-2016 10:12 #1427790
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic trial and error
De toegepaste methode is een beetje trial and error.
Ik zou eerst gaan meten voor iets te gaan vervangen.
De mass is wel een goede om direct toe te passen. Dat is je grootste gemene deler.
Zonder goede massa werkt niets correct.
De massa van de lambdasonde kan verbetert. Volvo heeft een 3 draads sonde toegepast. Die heeft een gemeenschappelijke massa voor verwarming en meting.
Een aparte massa kan geen kwaad. RVS slangeklem om het huis en een massadraad er tussen.
De lambdawaarde van de 4 gassen test is een afgeleide waarde. Niet een echte lambdameting. Dat gaat het mooist met een stroboscoop. Een multimeter geeft ook een indicatie.
www.mvwautotechniek.nl/Woordenboek/l/Lam...onde/lambdasonde.htm
Een losse lambdasonde is ook te testen met en gasvlam en een multimeter.
Even zoeken op youtube.
Verder de voltwaarde van de ect-sensor meten grijswitte draad van de ecu.
De kop is gereviseerd, is er een nieuwe ect-sensor in gezet? Er zijn huismerk versies in omloop bij gerenommeerde onderdelen leveranciers met een enkele ntc, ipv een dubbele. Spreek je de verkoper er op aan dan zegt deze ik verkoop alleen doosjes, krijg nooit klachten en heb zelf geen verstand van techniek.
Er is al en hoop vervangen en gecontroleerd. Wat ik mis ivm met arm lopen is het brandstoffilter en controle benzinedruk.
Ik zou eerst gaan meten voor iets te gaan vervangen.
De mass is wel een goede om direct toe te passen. Dat is je grootste gemene deler.
Zonder goede massa werkt niets correct.
De massa van de lambdasonde kan verbetert. Volvo heeft een 3 draads sonde toegepast. Die heeft een gemeenschappelijke massa voor verwarming en meting.
Een aparte massa kan geen kwaad. RVS slangeklem om het huis en een massadraad er tussen.
De lambdawaarde van de 4 gassen test is een afgeleide waarde. Niet een echte lambdameting. Dat gaat het mooist met een stroboscoop. Een multimeter geeft ook een indicatie.
www.mvwautotechniek.nl/Woordenboek/l/Lam...onde/lambdasonde.htm
Een losse lambdasonde is ook te testen met en gasvlam en een multimeter.
Even zoeken op youtube.
Verder de voltwaarde van de ect-sensor meten grijswitte draad van de ecu.
De kop is gereviseerd, is er een nieuwe ect-sensor in gezet? Er zijn huismerk versies in omloop bij gerenommeerde onderdelen leveranciers met een enkele ntc, ipv een dubbele. Spreek je de verkoper er op aan dan zegt deze ik verkoop alleen doosjes, krijg nooit klachten en heb zelf geen verstand van techniek.
Er is al en hoop vervangen en gecontroleerd. Wat ik mis ivm met arm lopen is het brandstoffilter en controle benzinedruk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2016 16:49 #1427796
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gezellig Olaf...
Altijd leuk een Volvo rijder uit Apeldoorn.
Ik woon er ook misschien kom ik je eens tegen.
Groet Marcel.
Ik woon er ook misschien kom ik je eens tegen.
Groet Marcel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2016 19:05 #1427801
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor het meedenken
Bedankt voor het meedenken alvast.
Ik ben natuurlijk eerst begonnen met meten maar uiteindelijk toch uitgekomen op het trial and error principe helaas.
Ik heb de brandstofdruk gemeten (3 bar) en de opbrengst van de pomp gemeten (2,4 liter p/minuut).
De temperatuurzender is eerst vervangen door een gebruikte en inmiddels vervangen door een nieuwe. Ook heb ik de weerstand hiervan gemeten bij de ecu en de ezk. Dit was warm ongeveer 220 ohm. Bij de ecu meet ik tussen de 350 en 490 mvolt. Het inhouden is niet afhankelijk van de motortemperatuur trouwens. Het lijkt eerder wat afhankelijk van de buitentemperatuur. Stationair lijkt het wel of de motor af en toe een beetje belast wordt en dat de cis dan weer wat bijregelt. Dit zie je ook iets aan de toerenteller. Verder loopt hij stationair acceptabel en ik weet ook niet of het inhouden dezelfde oorzaak heeft.
Brandstoffilter is nieuw. Verder heb ik de spanning gemeten tijdens het rijden bij de tank om zo spanningsval uit te sluiten. Toen ik het vlotter demonteerde om eens in de tank te kijken zag ik geoxideerde bedrading bij de pompaansluiting. ( ik denk yesss) maar helaas, na reparatie hiervan en voor de zekerheid een nieuwe pomp geen verbetering.
Ik heb de massa's gecontroleerd en ook met een extra startkabel tussen blok en accu en tussen lambdasonde en blok gereden. Dit gaf geen verschil.
Ik kan nog wel een extra massa bij de ecu en de ezk proberen.
En wat betreft de eventuele nieuwe sonde, weet iemand of er ergens nog een nieuwe bosch 0258003381 te krijgen is?
We hebben nog steeds wel schik van de auto maar het zou toch wel fijn zijn als het een keer opgelost is. Ook omdat er nog een ander stuurhuis onder moet en nog wat rubbers in de voortrein maar daar wacht ik nog even mee.
Groetjes. Olaf
Ik ben natuurlijk eerst begonnen met meten maar uiteindelijk toch uitgekomen op het trial and error principe helaas.
Ik heb de brandstofdruk gemeten (3 bar) en de opbrengst van de pomp gemeten (2,4 liter p/minuut).
De temperatuurzender is eerst vervangen door een gebruikte en inmiddels vervangen door een nieuwe. Ook heb ik de weerstand hiervan gemeten bij de ecu en de ezk. Dit was warm ongeveer 220 ohm. Bij de ecu meet ik tussen de 350 en 490 mvolt. Het inhouden is niet afhankelijk van de motortemperatuur trouwens. Het lijkt eerder wat afhankelijk van de buitentemperatuur. Stationair lijkt het wel of de motor af en toe een beetje belast wordt en dat de cis dan weer wat bijregelt. Dit zie je ook iets aan de toerenteller. Verder loopt hij stationair acceptabel en ik weet ook niet of het inhouden dezelfde oorzaak heeft.
Brandstoffilter is nieuw. Verder heb ik de spanning gemeten tijdens het rijden bij de tank om zo spanningsval uit te sluiten. Toen ik het vlotter demonteerde om eens in de tank te kijken zag ik geoxideerde bedrading bij de pompaansluiting. ( ik denk yesss) maar helaas, na reparatie hiervan en voor de zekerheid een nieuwe pomp geen verbetering.
Ik heb de massa's gecontroleerd en ook met een extra startkabel tussen blok en accu en tussen lambdasonde en blok gereden. Dit gaf geen verschil.
Ik kan nog wel een extra massa bij de ecu en de ezk proberen.
En wat betreft de eventuele nieuwe sonde, weet iemand of er ergens nog een nieuwe bosch 0258003381 te krijgen is?
We hebben nog steeds wel schik van de auto maar het zou toch wel fijn zijn als het een keer opgelost is. Ook omdat er nog een ander stuurhuis onder moet en nog wat rubbers in de voortrein maar daar wacht ik nog even mee.
Groetjes. Olaf
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2016 19:15 #1427802
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Luchtmassameter al geprobeerd
Luchtmassameter al geprobeerd?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2016 19:53 #1427806
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Deze is nieuw en origineel
Deze is nieuw en origineel bosch.
Groetjes. Olaf
Groetjes. Olaf
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2016 20:18 #1427807
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic probleem
Als ook Timen er niet uitkomt dan is het echt heel vervelend.
Zat het probleem er al in toen je de auto kocht en voordat je alles vernieuwd hebt?
Piet
Zat het probleem er al in toen je de auto kocht en voordat je alles vernieuwd hebt?
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2016 21:18 #1427808
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tsja, als je de auto net hebt
Tsja, als je de auto net hebt valt dit je niet direct op denk ik. Dus ik weet niet of het er al in zat. Het lijkt wel iets erger te worden de laatste weken. Soms stap je in de auto en dan rijdt hij even redelijk soepel en denk ik, ach waar hebben we het eigenlijk over. Maar even later houdt hij weer echt in.
Timen heeft me echt enorm geholpen en ik heb al heel wat onderdelen mogen testen/ uitproberen.
Het liefst heb ik natuurlijk dat het nog veel erger wordt, dan lijkt de oorzaak me ook makkelijker te vinden.
Ik heb ook contact gehad met Hans van Carlo Smidt en die vertelde me dat zij een keer erg lang hebben gezocht naar een soortgelijke storing en uiteindelijk uitkwamen bij een nieuwe kabelboom.
Groeten Olaf
Timen heeft me echt enorm geholpen en ik heb al heel wat onderdelen mogen testen/ uitproberen.
Het liefst heb ik natuurlijk dat het nog veel erger wordt, dan lijkt de oorzaak me ook makkelijker te vinden.
Ik heb ook contact gehad met Hans van Carlo Smidt en die vertelde me dat zij een keer erg lang hebben gezocht naar een soortgelijke storing en uiteindelijk uitkwamen bij een nieuwe kabelboom.
Groeten Olaf
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2016 22:29 #1427810
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Tja
Tja, ik kan ook niet veel meer bedenken als uitwisselen wat niet nog niet vernieuwd is.
- brandstof injectoren vervangen
- injectorrelais (ook wel radioontstoringsrelais) al vervangen?
- vonkversterker (=eindtrap?) is al vervangen?
- heb je de brandstofdruk regelaar vervangen? is niet helemaal duidelijk.
Piet
- brandstof injectoren vervangen
- injectorrelais (ook wel radioontstoringsrelais) al vervangen?
- vonkversterker (=eindtrap?) is al vervangen?
- heb je de brandstofdruk regelaar vervangen? is niet helemaal duidelijk.
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam