Gezinsuitbreiding.....Volvo 940 HPT 'Afscheid in zicht wegens T-5R'

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2016 15:44 #1429129 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic electra storingen
Alleen bij mijn diesel met 650K door corrosie van stekkers op plaatsen met veel vocht.
knipperlichten voor, claxon, sensor diff.

Trek de stekker van de sensor en het lampje moet uitgaan. Zo niet dan maakt de draad onderweg sluiting met massa. Dan knip je de aansluiting op de klokkenwinkel door bij stekker B10 kleur blauwwit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2016 01:18 #1429138 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Strip
Hallo Lex

Jij schreef : De kleur van de lampjes komt door gekleurde plastic strookjes in de tellerbak. Kan je makkelijk vervangen/verwisselen.

Weet je dat zeker? Volgens mij is het één lange strip.

groetjes

Mathy

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2016 08:27 #1429140 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Klopt, is één lange strook.
Klopt, is één lange strook.
Dan knip je die strook toch en plak e.e.a. weer aan elkaar.
Op dit forum worden wel ingewikkelder klussen beschreven.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2016 21:58 #1429317 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Echte hobbyisten
De laatste reacties tonen aan dat hier sprake is van echte hobbyisten; een lange gekleurde strook plastic verknippen om waarschuwingslampjes aan te passen.

Dat gaat mij wel heel ver, haha! Ruitenvloeistoflampje brandt nog steeds, misschien kan ik dat afplakken? Maar dat valt waarschijnlijk niet onder de term hobbyist ;)...

Toch knap dat enkelen van jullie zo ver gaan om de auto aan te passen naar eigen smaak.

Gr. Willem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2016 09:38 #1429326 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic idem met olielampje
Hoi Rob,

Lang geleden, bij de 340 die ik toen had, ging het oliedruklampje branden. Olie was weg door een kapotte externe leiding.
Mijn vrouw dacht "Oei ik moet stoppen. Dat zal ik maar gauw doen bij het benzinepomp 3 km verderop".
Een hele grote motorrevisie werd toen nodig :-)

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2016 23:55 #1429342 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hobby
Hallo Willem

Ik loop al een tijdje rond met het idee om een nieuwe strip te laten maken en daar dan de symbooltjes die ik erop wil hebben, op te laten drukken of plotten. Of het er ooit van komt...

groetjes

Mathy (die al eens z'n originele 60 liter brandstoftank door een originele, maar pas twee modeljaren later door Volvo ingebouwde, 75 liter tank heeft vervangen)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2016 14:45 #1429771 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is zover
Over circa een week is het zover, dan is de 940 toe aan een eerste onderhoudsbeurt (15.000 km gereden). En laat dat net samenvallen met het weekend dat mijn vriendin uitgerekend is voor de geboorte van ons derde kindje! Toeval?

In ieder geval zal de 940 even geduld moeten hebben, want logistiek is dat niet erg handig... Om in al die hectiek van de geboorte toch de 940 niet te verwaarlozen heb ik alvast een lijstje opgesteld met zaken die ik de laatste 6 maanden ondervonden heb. Daarnaast heb ik ongeveer 3 maanden na aankoop ons eigen garagebedrijf de auto even laten bekijken.

Zelf ondervonden periode februari – augustus 2016:
- koplampwisser linksvoor blijft hangen;
- ophanging linksvoor kraakt en piept, vooral na een tijdje stilstaan;
- plastic bodemplaat onder motor is gescheurd en hangt aan de rechterkant los;
- lichte olielekkage motor, te zien door druppeltje onderaan versnellingsbak;
- peilstok automaatbak ontbreekt;
- storing sensor ruitensproeivloeistof; lampje blijft branden als het reservoir volledig gevuld is;
- dashboardstoring lampje achter brandstofmeter brandt af en toe;
- dashboardstoring lampje achter temperatuurmeter brandt nooit;
- dashboardstoring bij inschakelen spiegel- en achterruitverwarming gaat het lampje ‘licht kapot’ aan;
 het lampje brandde begin maart ook bij remmen, inschakelen achterruitwisser en stoelverwarming maar dat gebeurt nu niet meer;
- net te veel speling in de rugleuning van de bestuurdersstoel waardoor bij remmen en optrekken vervelend schokje in je rug.

Second opinion eigen garagebedrijf eind mei 2016:
- carrosserie in goede staat;
- draagbalken chassis in uitmuntende staat;
- remschijven en remblokken achter aan vervanging toe.

Kortom geen kritische, belemmerende zaken maar wel een aantal items die ik in orde wil hebben gezien de aanschafprijs. Binnenkort maak ik een afspraak bij Carlo Schmidt.

Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte!

Gr. Willem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2017 22:00 #1440707 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic !40.000 km later! 242.xxx km
Beste liefhebbers,

Inmiddels zijn we al meer dan een jaar (en ca. 25.000 km) verder dan de vorige update. Tijd voor een korte gebruikersreview.

Als eerste even terugkomen op bovenstaande lijst 'tekortkomingen'. Met uitzondering van de lichte olielekkage motor, te zien door druppeltje onderaan versnellingsbak is alles netjes onder garantie opgelost door Carlo. Voor de 'dashboardstoring bij inschakelen spiegel- en achterruitverwarming gaat het lampje ‘licht kapot’ aan' ben ik wel een keer terug moeten komen. Dat was een trail-error verhaal.

(1) Het eerste onderhoud heeft plaatsgevonden in augustus 2016 bij een kilometerstand van 217.512 km. Bij dat onderhoud hebben ook de bovengenoemde herstellingen onder garantie plaatsgevonden.

(2) Bij een kilometerstand van 225.xxx eind 2016/begin 2017 werd het even (te) spannend. Op niet te voorspellen momenten viel de boordspanning gedeeltelijk weg. Dus geen licht, radio, tellerklokken e.d.. Gelukkig is de auto niet stilgevallen, stel je voor met drie kinderen op de achterbank. Acuut een afspraak gemaakt en op een kilometerstand van 225.279 ook dan maar een onderhoud laten uitvoeren. Oorzaak van het wegvallen van de boordspanning kon niet vastgesteld worden (daar baalde ik van). Naast het reguliere onderhoud is de thermostaat vervangen. Blijkbaar kwam de motor niet op temperatuur, daar heb ik zelf niets van gemerkt. Qua boordspanningkwestie; heel het circuit is nagelopen en ook het dashboard is losgekoppeld en opnieuw aangesloten. Het probleem heeft zich tot op heden niet meer voorgedaan.

(3) Ongeveer zes maanden (km stand 233.9xx) later viel me op dat er onder de auto flinke natte plekken lagen. Al gauw kon ik het probleem lokaliseren bij de waterpomp. De auto verloor flink koelvloeistof (als een druppende kraan). Meteen de volgende dag richting Gemert. Met een koelvloeistof issue wilde ik niet te lang rondrijden. In Gemert met de motor op temperatuur was het probleem niet vast te stellen door de monteur. Zelfs de druktest bracht geen uitsluitsel, de waterpomp weigerde te lekken. De thermostaat is toen wel vervangen, want de motor kwam blijkbaar niet op temperatuur (zelf alweer niet gemerkt). Echter in de avond lekte de auto weer als een kraan. Na flink vloeken ben ik zo brutaal geweest een filmpje te appen. Vervolgens een nieuwe afspraak gemaakt. Op 10 juni 2017 is bij een kilometerstand van 234.029 is de waterpomp vervangen en (gezien we een autovakantie gepland hadden) weer een onderhoud laten uitvoeren.

Sinds onderhoud (3) ben ik niet meer bij de garage geweest. Op onze vakantie in Frankrijk is het hitteschild (begin augustus) rondom de katalysator er af gevallen. Gelukkig blijkt dat geen essentieel onderdeel (zie ander topic). Daar heb ik geen actie op ondernomen.

Helaas heb ik afgelopen week vastgesteld dat de nieuwe waterpomp ook 'iets' lekt. Het stelt niets voor in vergelijk met de voorgaande lekkage maar een lek is het zeker.

Na iets meer dan 40.000 km op ongeveer anderhalf jaar tijd gereden te hebben, moet ik concluderen dat de auto onderhoudsgevoeliger is dan ik verwacht had. Het onderhoudsinterval bedraagt 15.000 km. Hoewel de auto ons niet in de steek laat, heb ik nog geen 15.000 probleemloze km's gereden. Voor de hobbyrijder of handige sleutelaar zijn de beschreven problemen wellicht niet zo spannend. Ik heb echter al flinke onderhoudskosten (en ritjes naar Gemert) gehad.

Toch maakt de Volvo veel indruk. De ruimte en het comfort van de auto zijn geweldig. Familie/vrienden die meerijden vinden het haast niet te geloven dat een auto van 20 jaar auto zo rustig en kraak/piepvrij over de weg 'zweeft'. Bij een verhuis of ander sjouwklusje weten ze me te vinden.

En misschien klinkt het raar; het benzineverbruik van de auto valt mij mee. Het komt in ieder geval overeen met de fabrieksopgave. Dat is tegenwoordig wel anders.

Hoewel het onderhoud me iets tegenvalt, heb ik toch het Volvo-virus te pakken.

Groeten uit Tilburg,
Willem

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2017 00:15 #1440715 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Leuk
te lezen. Het helpt als je zelfredzaam bent met het onderhoud om de kosten te drukken. Ritjes naar Schmidt en mijn indruk is dat dat geen goedkoop adres maken het inderdaad duurder.
Maar lekker doorrijden lijkt me. Een Volvo laat je niet snel staan als je ze kent.
( kan je op 2 manieren uitleggen).
En... Hoe ouder de volvo hoe minder storingen. Want hoe minder erop zit des te minder kan er stuk gaan. Omgekeerd denken dus.

• Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2017 11:24 #1440724 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Dat is een mooie volvo, en
Dat is een mooie volvo, en een leuk topic trouwens! Herken wel bepaalde punten van je. Zelf sleutel ik graag. 15k probleemloos heb ik ook nog niet gereden, dynamo'tje/radiotatortje en wat andere dingen preventief vervangen.. Maar heb de auto eigenlijk nog nooit naar een garage gebracht, alleen voor de APK. Dat waardeer ik aan deze auto's. Lekker zelf sleutelen, daar laten deze auto's zich erg goed voor! Misschien een idee om een sleutelwerkboek aan te schaffen van Haynes? overigens heb je hier sleuteldagen en een hoop kennis die je wellicht kunnen helpen met kosten besparen. Een hele mooie auto met een van de lagere km standen in ieder geval!...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC