Aansluiting startermotor

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2019 11:41 #1452418 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet starten
Als mechanisch alles goed staat afgesteld dan kan het toch nog zijn dat de wasted spark ontsteking niet goed is aangesloten. Die kan uit fase staan met de krukas. Cilinder 1 en 4 krijgen tegelijk een vonk en dat geldt ook voor 2 en 3. Als dit verkeerd is aangesloten door verwisselen van bv aansluiting 1 en 3 op de bobine dan loopt de motor niet maar pruttelt wat. Dit is mij ook overkomen bij het installeren van deze ontsteking. Ik doe maar en suggestie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2019 19:19 #1452426 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic valse hoop
De tandriemkrukaspoelie is juist 2 maal zo klein als de het nokkenastandriemwiel

@peter klopt dit wel?
"Krukaspoelie heeft een diameter die twee x zo groot is als de diameter van het nokkenastandwiel. Waren ze gelijk in diameter dan is 1 omwenteling van de krukaspoelie gelijk aan 1 omwenteling van het nokkenaswiel.

Denk aan de overbrenging op een fiets met derailleur.
Ketting is bij de fiets wat de distributieriem is bij de auto in dit verband,
En de kettingwielen van de fiets hebben al gauw verschillende diameters.
Dus ook geen 1 op 1 verhouding qua omwenteling.

Hoop niet dat ik dit topic vervuil nu en dat het nuttige info is...

Grt
Peter"

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2019 19:43 #1452427 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er zit inderdaad nu een V
Er zit inderdaad nu een V nokkenas in, is in mijn configuratie nu het beste qua lift en overlap. Ik ga alles a.s. vrijdag nog even heftig controleren en kom er op terug c.q. laat het hier natuurlijk weten.

Ben nu wel zo ver dankzij iedereen dat ik denk aan een timing probleem.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
23-01-2019 20:05 #1452428 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Bij V nokkenas, dus even oppassen met rondtornen
Zet de nokenas zo dat er geen klep open staat, dat is volgens mij zo in 0 graden bdp maar ook in 180 graden bdp? Het beste licht je ook even de nokkenasdeksel en kijk je of geen van de kleppen (diep) ingedrukt staat. Dan getande riem los.Dan draai je de krukas 360 graden, van 0 naar 0 met dop 26 of zoiets, liefst met de bougies eruit dan kan je geen schade maken en moet alles wel soepel rond gaan, als je de auto niet in de versnelling hebt staan. Je kan zien dat dat tandwiel van de getande riem veel kleiner is dan die van het nokkenaswiel, zoals wp001 (Timen) ook schrijft. Peter had die twee even door elkaar gehaald. Dan getande riem er weer op terwijl alles op merk staat en ......... starten en lopen (hoop ik voor je).

Succes!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2019 23:05 #1452432 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thnx Reinier, jullie horen
Thnx Reinier, jullie horen van me.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2019 23:56 #1452433 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic omgekeerd
Inderdaad. Foutje.
Je hebt gelijk WP001
Rest klopt hopelijk wel. Ook het vergelijk met de fiets

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2019 00:57 #1452464 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Daarom monteer ik de
Daarom monteer ik de distributieriem altijd op de tekentjes van de riem.
Wanneer de v snaar poulie van eraf Is en je zorgt ervoor dat het merkteken op de riem met 2 streepjes gelijk staat met spiline van krukas waar tandwiel op vast zit en de andere 2 met 1 streepje op andere tandwielen correct staan dan zit je altijd juist.
Zo heb je nooit het geklooi of ie misschien wel of niet goed staat.
Dit pas een keer of 25 gedaan.
Stelt niets voor en zeker weten goed.
Alleen moet je de riem er goedop op zetten anders komen de merktekens natuurlijk niet bij de andere tandwielen uit.
Ik weet dat ie bij onze b230 niet op oliepomp correct hoeft te staan maar ik doe het altijd wel, zodat ik nooit per ongeluk vergeet bij een 240 waar verdeler op deze hulpas zit.

Overigens bij alle gerenomeerde merken (conti, skf, bosch, gates, origineel) kloppen de merkteken 100%.

Heb je ook echte startpiloot gebruikt?
Remmenreiniger werkt niet goed genoeg op te te starten.
Als je benzine en ontsteking het beide doen dan moet ie wel aanspringen.
Heb je je eigen kabels gebruikt van stekkers tot stekkers of die van het donorblok?
Je eigen kabels doen het zeker, hebben iig gewerkt, die van donorblok kunnen ook ergens een onderbreking hebben.
Meten Is weten.

Grtz Daniel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2019 16:20 #1452474 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dramatisch
Dramatisch nu, zonder expert ga ik hier niet meer uit komen.
Ook het 360 graden draaien van de krukas heeft niet geholpen.
180 graden draaien van de nokkenas ook niet.

Qua timing ben ik nu overigens helemaal de weg kwijt.
Een vraag, als cylinder 1 in bdp staat is dat altijd de "goede" bdp gezien deze 2 slagen maakt op 1 slag van de nokkenas?

Ik moet namelijk vast stellen of het triggerwheel goed staat , imho namelijk wel want:
zuiger 1 staat in bdp (welke bdp), en als ik dan de krukas naar links draai zie ik na 15 gaten de dichte voorbij komen, de krukas heeft dan een kwartslag gedraaid, volgens alles wat ik lees is dat o.k, of moet ik hier aan twijfelen?

Ik verdenk nu alleen nog maar het triggerwheel eigenlijk maar die staat goed toch?
Snap er echt geen jota meer van nu, krukas pully kan er ook maar op 1 manier op en alle varianten heb ik langs laten komen volgens mij, maar zoals gezegd geen idee of het nu nog goed staat of niet.

Weer brandstof, vonk, druk etc. gemeten allemaal goed. Zelfs brandstofrail gelicht, starten en spuiten als een gek.

Weet het echt niet meer en ben er vreselijk ziek van. Als het wel het triggerwheel is wat verkeerd zit moet de automaatbak er onder uit, en dat wil ik niet doen voor Jan met die korte achternaam, wie kan mij uitsluitsel geven dat ie goed zit aan de hand van mijn bovenstaande verhalen?

Anders iemand die zich tegen betaling aan wil bieden om er naar te kijken?
Ik kan hem niet verplaatsen want start niet ha ha ha.
Staat in een perfecte (verwarmde) werkplaats met bruggen, gereedschap koffie enz. enz.

Krijg de krukas pully niet los, zelfs niet met een luchtsleutel en heb geen tegenhouder om b.v. met een stuk pijp een hefboom te maken.
Moet deze er echt af om het werkelijke bdp te bepalen?

Wie o wie heeft (betaald) tijd, hij MOET lopen dit weekend anders gaat de brand er in...

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2019 18:06 #1452475 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Triggerwheel
Uitgaand dat het enige wat je aangepast hebt je triggerwheel is zou ik toch wel heel sterk deze gaan verdenken. Want dit is het enige wat de timing in de eerste plaats heeft kunnen aanpassen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2019 18:30 #1452476 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi,
Hoi,

in bdp zie je bij mij de dichte gaten door het starter motor gat.
Moet ik de "dichte gaten" zien bij het bdp sensor gat als de zuiger in bdp staat?
WANT DAN IS HET LEK BOVEN.

Snap je wat ik bedoel?

Timen misschien?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC