Claxon
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2017 09:41 #1434516
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lucht......
De luchtaanzuig van de motor zit bij mijn 940 aan de andere kant.......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2017 15:50 #1434521
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ah, ja, bij een turbo is dat
Ah, ja, bij een turbo is dat zo natuurlijk. Ik heb nooit een turbo gehad...
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2017 00:01 #1434533
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Relais is de oplossing
een 4 polig relais. Kost iets van 4,99
De bestaande twee draden op de aansluitingen 85 en 86 zetten van het relais
een draad van de accu naar aansluiting 87 en een draad van aansluiting 30 naar de plus van je claxons.
Doet ie het niet dan 85 en 86 wellicht omdraaien. Weet ik even niet 100 % zeker.
Maar heb het meerdere keren zo gedaan en altijd een stevige TOOOOEEEEET
850 claxons is een hele goede keuze trouwens, Beter dan die schorre dolfijntoeters van de 7/9 serie
De bestaande twee draden op de aansluitingen 85 en 86 zetten van het relais
een draad van de accu naar aansluiting 87 en een draad van aansluiting 30 naar de plus van je claxons.
Doet ie het niet dan 85 en 86 wellicht omdraaien. Weet ik even niet 100 % zeker.
Maar heb het meerdere keren zo gedaan en altijd een stevige TOOOOEEEEET
850 claxons is een hele goede keuze trouwens, Beter dan die schorre dolfijntoeters van de 7/9 serie
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2017 00:18 #1434534
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic owja
en de min van de toeters aan massa leggen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2017 11:19 #1434544
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais
Een andere claxon via een relais aansturen is sowieso wel aan te raden omdat er wellicht meer vermogen wordt afgenomen dan door de originele toetertjes. Alle stroom loopt nu via een sleepring in het stuurwiel terug naar de massa.
Je hoeft trouwens geen extra kabel naar de accu te leggen, want die ligt er al (de originele claxons staan constant onder spanning en worden ingeschakeld door de andere kant aan de massa te leggen).
85 en 87: beide aan 12V leggen, dus de gele draad van de originele claxon.
86 wordt de geschakelde min via het stuurwiel, dus de blauw/zwarte draad van de originele claxon.
Bij het indrukken van de claxon komt op 30 dan 12V te staan, die gaat naar de plus van je nieuwe claxon. De min van de nieuwe claxon kan naar een massapunt of aan de bevestigingsbout.
Eventueel de vier draadjes met knutselbusjes oid verlengen vanaf de claxonpositie om het relais op een droge plaats te kunnen bevestigen.
Je hoeft trouwens geen extra kabel naar de accu te leggen, want die ligt er al (de originele claxons staan constant onder spanning en worden ingeschakeld door de andere kant aan de massa te leggen).
85 en 87: beide aan 12V leggen, dus de gele draad van de originele claxon.
86 wordt de geschakelde min via het stuurwiel, dus de blauw/zwarte draad van de originele claxon.
Bij het indrukken van de claxon komt op 30 dan 12V te staan, die gaat naar de plus van je nieuwe claxon. De min van de nieuwe claxon kan naar een massapunt of aan de bevestigingsbout.
Eventueel de vier draadjes met knutselbusjes oid verlengen vanaf de claxonpositie om het relais op een droge plaats te kunnen bevestigen.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2017 15:18 #1434553
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic 850 toeters of nieuwer
Die zijn een stuk degelijker uitgevoerd. Vooral de stekkers is een hele verbetering. Neem zoveel mogelijk kabel mee. Een halve meter lukt wel. Dan kun je het relais inderdaad makkelijk op een droge plaats monteren.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2017 23:09 #1434565
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic handig schema
www.valkmotive.nl/montage-nautilus-en-truck-horn
Staat precies in hoe je de bestaande bedrading omlegt naar de relais oplossing
Vergelijk dat met mijn beschrijving.
Moet lukken hiermee
Staat precies in hoe je de bestaande bedrading omlegt naar de relais oplossing
Vergelijk dat met mijn beschrijving.
Moet lukken hiermee
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2017 00:23 #1434570
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic oplossing rversteeg
is zeker een hele slimme en scheelt je wat eindjes draad en connectors.
Moest even twee keer lezen maar ook wat geleerd.
Dat is het leuke van zo'n forum.
Moest even twee keer lezen maar ook wat geleerd.
Dat is het leuke van zo'n forum.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2017 10:48 #1434579
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ga alleen niet met van die
Ga alleen niet met van die knijpbusjes rommelen als je ook netjes kunt werken. Stukje draad eraan solderen en afwerken met krimkous is stukken beter.
En als je niet kunt solderen, werk dan in elk geval dat corrosiegevoelige knijpbusje af met krimpkous of goede tape.
En als je niet kunt solderen, werk dan in elk geval dat corrosiegevoelige knijpbusje af met krimpkous of goede tape.
- Stijn Terstappen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-06-2017 23:08 #1438389
door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Een goedenavond,
Een goedenavond,
Mijn 2 originele volvo claxon's hebben het binnen 1 jaar begeven. Toeter werd steeds minder luid en was op een gegevenmoment helemaal over..
Toen een luchthoorn gekocht met relais en aangesloten volgens het schema van Falke. Echter heb ik nu nog steeds af en toe hetzelfde probleem dat hij soms niet volledig luid is of toetert. Ik hoor het relais klikken en ook het compressortje aanslaan.
In mijn ogen lijkt het dat de claxon te weinig spanning krijgt!? Ik heb dit bijvoorbeeld als ik net met de auto rij of als ik hem net weer herstart heb na 10 min stilstaan o.i.d?
Graag zou ik het constant werkend willen hebben voor de APK...
Wie o wie denkt er mee
?
Mijn 2 originele volvo claxon's hebben het binnen 1 jaar begeven. Toeter werd steeds minder luid en was op een gegevenmoment helemaal over..
Toen een luchthoorn gekocht met relais en aangesloten volgens het schema van Falke. Echter heb ik nu nog steeds af en toe hetzelfde probleem dat hij soms niet volledig luid is of toetert. Ik hoor het relais klikken en ook het compressortje aanslaan.
In mijn ogen lijkt het dat de claxon te weinig spanning krijgt!? Ik heb dit bijvoorbeeld als ik net met de auto rij of als ik hem net weer herstart heb na 10 min stilstaan o.i.d?
Graag zou ik het constant werkend willen hebben voor de APK...
Wie o wie denkt er mee

Moderators: Jerry Stam